نکات زیرپوستی دربارۀ لینکدین برای استفادۀ کاربران فارسی‌زبان

ما آدم‌ها هر روز وقت زیادی را در شبکه‌های اجتماعی مختلف مثل اینستاگرام و توییتر و لینکدین و… می‌گذرانیم. خیلی‌ از این شبکه‌ها صرفاً برای وقت‌گذراندن و سرگرمی هستند و خیلی‌ها هم این‌طور نیستند. یکی از این شبکه‌های اجتماعی لینکدین است. در لینکدین می‌شود ارتباطات قوی و کارآمد ساخت، پرسونال‌برندینگ کرد، دیدگاه‌های مختلف دربارۀ موضوعات مختلف را خواند و موقعیت‌های شغلی جدید پیدا کرد.

تقریباً از سال ۱۳۸۵ بود که یواش‌یواش به تعداد ایرانی‌های داخل لینکدین افزوده شد. از آن زمان هم آدم‌هایی که شروع به فعالیت کرده بودند، مقالات و مطالبی خارجی دربارۀ نحوۀ استفاده از لینکدین می‌خواندند و سعی می‌کردند آن‌ها را پیاده‌سازی کنند. اما یکی از چالش‌های بزرگ موجود در این مقالات این بود که بر‌اساس فرهنگ ایرانی بهینه‌سازی نشده بود. البته باید این نکته را نیز گفت که اسم این شبکۀ اجتماعی به فارسی «لینکدین» نوشته می‌شود، ولی خب بعضی از دوستان «لینکه‌دین» یا «لینکداین» هم می‌نویسند.

همین موضوع باعث شد تجربۀ خودم از فعالیت در لینکدین را که از سال ۱۳۹۳ شروع شد، در قالب مقاله‌ای به زبان فارسی و کاربردی با هدف آموزش لینکدین برای شما بنویسم تا شما هم بتوانید از ظرفیت‌های این شبکۀ اجتماعی به‌خوبی استفاده کنید.

لینکدین مسیر خود را در میان ایرانیان به‌عنوان شبکۀ اثرگذار اجتماعی در حوزۀ حرفه و تخصص و استخدام، پیدا کرده است. همچنین برای شرکت‌های خارجی که به‌دنبال بازار ایران هستند، به نوعی منبع اطلاعات تبدیل شده است. سال گذشته، سیدمرتضی موسویان، رئیس مرکز توسعۀ رسانه‌های دیجیتال ایران، اظهار کرد: «بیشتر اعضای لینکدین در میان کشورهای منطقه، ایرانی هستند.»

البته متأسفانه به دلیل فیلترشدن فیس‌بوک و گوگل پلاس و… و فیلترنبودن لینکدین، هجوم کاربران غیرتخصصی و افرادی که فقط به دنبال مطالب طنز و غیرمرتبط هستند به این شبکه زیاد شده و شاهد افزایش مطالب غیرعلمی و غیرتخصصی هستیم.

این مقاله را همیشه باتوجه‌به اتفاقات و قابلیت‌های جدید به‌روز نگه می‌دارم (تاریخ آخرین به‌روزرسانی: ۵اردیبهشت۱۳۹۸).

لینکدین چیست؟

نسخۀ اولیۀ لینکدین در تاریخ ۷دی۱۳۸۱ ساخته شد و در ۱۵اردیبهشت۱۳۸۲، تقریباً پس از ۴ ماه، به‌صورت رسمی از آن رونمایی گردید. لینکدین را ژان لوک ویون (Jean-Luc Vaillant)، رید هافمن (Reid Hoffman)، آلن بولو (Allen Blue)، کنستاتین گوریکک (Konstantin Guericke) و اریک لی (Eric Ly) بنیان‌گذاری کردند. رید هافمن پیش‌تر مدیرعامل لینکدین بود؛ ولی هم‌اکنون عضو هیئت‌مدیرۀ لینکدین است و جف وینر به‌عنوان مدیرعامل لینکدین مشغول به فعالیت است. لینکدین در اسفند ۱۳۸۴ به سوددهی رسید.

لینکدین (LinkedIn) یک شبکۀ اجتماعی کسب‌و‌کارمحور است که با داشتن دو نوع حساب کاربری برای اشخاص و کسب‌و‌کارها، امکان معرفی، برندینگ و… را برای آن‌ها فراهم می‌کند.

جالب است بدانید که لینکدین در سرتاسر دنیا بیش از ۲۰ دفتر فعال دارد و دفتر مرکزی آن در کالیفرنیاست. بیشترین بخش درآمد این شبکۀ اجتماعی از اشتراک کاربرانش و نمایش تبلیغات به دست می‌آید. با وجود محبوبیت لینکدین در بین متخصصان ایرانی، این پلتفرم هنوز هم نمی‌تواند از حداکثر ظرفیت ایرانی‌ها، به‌دلیل تحریم‌های اقتصادی اعمال‌شده بر کشور، درآمد مستقیم داشته باشد.

ترجمۀ لینکدین به فارسی

لینکدین به بیش از ۲۰ زبان زندۀ دنیا در دسترس کاربران است؛ ازجمله انگلیسی، فرانسوی، کره‌ای، ایتالیایی، پرتغالی، اسپانیایی، هلندی و… . به گفتۀ لینکدین این شبکۀ اجتماعی در دهۀ اول فعالیت خود (۲۰۰۳تا۲۰۱۳) بیش از ۲۲۵میلیون عضو داشته و در هر ثانیه ۲ عضو جدید در این شبکۀ اجتماعی ثبت‌نام می‌کنند. هر روز ۸۶،۴۰۰ ثانیه است؛ یعنی حدوداً روزی ۱۷۲هزارو۸۰۰ نفر ثبت‌نامی جدید.

متأسفانه لینکدین تا به امروز به زبان فارسی در دسترس کاربران ایرانی قرار نگرفته و برنامه‌ای هم برای این کار نداشته است.

استقبال ایرانی‌ها از لینکدین

خیلی از ایرانی‌ها به‌خاطر کسب‌و‌کارمحوربودن لینکدین از این شبکۀ اجتماعی استقبال فراوانی کرده‌اند و از سال ۱۳۸۵ به بعد، به تعداد ایرانی‌های حاضر در لینکدین افزوده شد. تقریباً از سال ۱۳۹۰ به بعد بود که افراد فعال در لینکدین شروع به بیشترنوشتن از تجربیات شخصی‌شان کردند. تا قبل از آن نوشته‌های شخصی افراد را کمتر می‌دیدید و معمولاً نوشته‌های سایر متخصصان غیرفارسی زبان را به اشتراک می‌گذاشتند.

یکی از دلایل مهمی که باعث استقبال ایرانی‌ها از لینکدین شده این است که بسیاری ازمدیران عالی‌رتبه و متخصص در هر حوزه که معمولاً مشغول انتقال تجربیاتشان هستند، در آنجا حضور دارند و محتواهای دست‌اول تولید و منتشر می‌کنند. دلیل دیگر استقبال ایرانی‌ها از لینکدین امکان صحبت بی‌واسطه و بسیار راحت با افرادی است که برای دو دقیقه دیدن و صحبت‌کردن با آن‌ها باید از ماه‌ها پیش وقت گرفت.

تعداد کاربران ایرانی لینکدین

مدت زیادی بود که می‌خواستم یک جامعۀ آماری از ایرانی‌های داخل لینکدین به دست بیاورم؛ اما در جست‌وجوهای خود چیزی پیدا نکردم. برای همین هم تصمیم گرفتم به‌صورت اکتشافی به پاسخ این پرسش برسم. اما قبل از ادامۀ صحبت این را بگویم که در سال ۲۰۱۷ بیش از ۴۶۷میلیون کاربر در لینکدین عضو شده‌اند. از این تعداد، ۱۳۳میلیون کاربر از ایالات متحدۀ آمریکا هستند.

اول از همه به گزارش نظربازار و تکراسا رسیدم که اطلاعات بسیار خوبی را درخصوص نحوۀ استفادۀ کاربران ایرانی از لینکدین ارائه می‌دهد. این گزارش نشان می‌دهد که کاربران ایرانی فعال در لینکدین تقریباً هر دو سه روز یک بار و حتی بعضی‌ از آن‌ها هر ساعت به لینکدین سر می‌زنند و معمولاًبین ساعت ۸تا۱۲ صبح و ۷تا۱۰ شب در لینکدین حضور دارند.

بعد از آن به بخش جست‌وجوی لینکدین رفتم و براساس شاخصۀ مکان، جست‌وجویی را انجام دادم. لوکیشن را روی ایران قرار دادم و نتیجه‌ای که حاصل شد بیش از ۲میلیون‌و‌۳۰۰هزار حساب کاربری بود. با درنظرگفتن خیلی از کاربران فارسی‌زبان خارج از ایران که لوکیشن خود را ایران قرار نداده‌اند، همچنین تعداد دانلودهای لینکدین در کافه بازار که براساس تعداد نصب‌هایش محبوب‌ترین فروشگاه نرم‌افزاری اندروید در ایران است، متوجه می‌شویم که لینکدین تا امروز در ایران بیش از یک‌میلیون نصب داشته است. به‌علاوه تعداد زیادی از دانلودها از گوگل‌پلی انجام می‌شود؛ اما آمار دقیقی از تعداد نصب‌های این اپلیکیشن در ایران وجود ندارد.

اگر تعداد دانلودهای لینکدین در سیب‌اَپ را که براساس تعداد نصب‌های آن، محبوب‌ترین فروشگاه نرم‌افزاری آی‌اواس در ایران است مشاهده کنیم، متوجه می‌شویم که لینکدین تا امروز در ایران بیش از ۳۰۰ نصب داشته است. همچنین تعداد دیگری از نصب‌ها از طریق اپ استور انجام می‌شود که به‌خاطر تحریم‌ها و… اطلاعات دقیقی از تعداد آن‌ها در ایران در دست نیست. درنهایت پیش‌بینی می‌کنم بیش از ۲‌میلیون‌و‌۵۰۰هزار ایرانی در لینکدین حساب کاربری ساخته‌ باشند.

در بین حساب‌های کاربری فارسی‌زبان که جست‌وجو کردم، به چهار حساب کاربری پرفالوئر رسیدم: ایران تلنت با بیش از ۳۵هزار فالوئر، ایرانسل با بیش از ۱۹هزار فالوئر، کاربوم با بیش از ۱۷ هزار فالوئر و دیجی‌کالا با بیش از ۱۵هزار فالوئر.

همچنین براساس این مطلب زینب یزدانبخش که بیش از ۵۵هزار بازدید داشته، این مطلب امیر نیک‌نام که بیش از ۵۰هزار بازدید داشته و این مطلب علیرضا اکرمی که بیش از ۳۰هزار بازدید داشته پیش‌بینی می‌کنم تعداد کاربران ایرانی فعال در لینکدین حدود ۲۵تا۳۵هزار نفر باشد.

اگر شما مطلبی در لینکدین سراغ دارید که بیش از این تعداد بازدید شده، لطفاً لینک آن را برای من در کامنت‌ها بگذارید.

متأسفانه چون کاربران ایرانی لینکدین محل سکونت خود را فقط براساس کشور (ایران) انتخاب کرده‌اند و شهر محل سکونت را انتخاب نکرده‌اند، آمار دقیق یا حدودی از اینکه پراکندگی کاربران ایرانی در این شبکه به چه صورت است، در دسترس نیست.

شاید برایتان جالب باشد که بدانید پرلایک‌ترین پست تاریخ لینکدین با ۶۵۶هزار لایک و بیش‌ از ۲۳هزار ریشیر متعلق به Adam Prybelski است.

متأسفانه هیچ گونه آمار دقیق یا حتی نسبی دربارۀ پراکندگی ایرانی‌های عضو لینکدین وجود ندارد. اگر شما در‌این‌باره اطلاعاتی دارید، لطفاً در قسمت دیدگاه‌ها مطرح کنید.

اصطلاحات لینکدین فارسی

  • خانه (Home): خانه درواقع همان تایم‌لاین لینکدین شماست؛ صفحه‌ای که در همان ابتدای ورود به لینکدین برای شما باز می‌شود.
  • ارتباطات من (My Network): در ارتباطات من کانکشن‌هایی که دارید به شما نشان داده می‌شود. در این قسمت می‌توانید با افراد جدید ارتباط بگیرید و برای آن‌ها درخواست دوستی بفرستید.
  • شغل‌ها (Jobs): در این بخش می‌توانید فرصت‌های شغلی درج‌شده براساس لوکیشن، میزان حقوق و… را جست‌وجو کنید و رزومۀ خود را برای درخواست همکاری بفرستید.
  • پیام‌ها (Messaging): پیام‌هایی را که فرستاده‌اید یا دریافت کرده‌اید، در این قسمت می‌توانید مشاهده کنید.
  • اعلان‌ها (Notifications): در بخش نوتیفیکشن می‌توانید فعالیت‌های افراد دیگر در حساب کاربری‌تان را (لایک‌کردن و کامنت‌گذاشتن و…) ببینید.
  • حساب کاربری (Profile): تمام اطلاعات شخصی شما در بخش پروفایل، قابل نمایش و ویرایش است.
  • عنوان (Headline): محل نوشتن توضیحات مختصر دربارۀ خودتان است.
  • جایگاه شغلی فعلی (Current Position): به محل کار فعلی‌تان گفته می‌شود.
  • تحصیلات (Education): این قسمت، محل نوشتن دانسته‌ها و مدارک آکادمیک شماست.
  • خلاصه (Summary): محل نوشتن توضیحات کامل‌تر دربارۀ خودتان است.
  • تجربۀ کاری (Experience): تجربیات کاری خودتان از شرکت‌ها و کسب‌و‌کارهای مختلفی که در آن‌ها بودید، می‌توانید در اینجا بنویسید.
  • تأییدیه‌ها و مهارت‌ها (Skills & Endorsements): مهارت‌های کاری و غیرکاری‌تان را می‌توانید در این بخش بنویسید؛ مثلاً سخنران هستید یا روابط قوی دارید و… .
  • توصیه‌ها (Recommendations): بخش توصیه‌ها به دو قسمت تقسیم می‌شود: قسمت اول مربوط به دوستان شماست؛ یعنی کسانی که شما دربارۀ آن‌ها توصیه‌نامه‌ای نوشته‌اید. قسمت دوم هم مربوط به شماست؛ یعنی کسانی که دربارۀ شما توصیه‌نامه‌ای نوشته‌اند. می‌توانید از دوستانتان بخواهید برای شما توصیه‌نامه بنویسند.
  • دستاوردها (Accomplishments): در دستاوردها می‌توانید مدارک دوره‌هایی که گذرانده‌اید، با جزئیات بنویسید.
  • علاقه‌مندی‌ها (Interests): در این قسمت می‌توانید گروه‌ها و شرکت‌هایی را اضافه کنید که به آن‌ها علاقه دارید و آن‌ها را دنبال می‌کنید.
  • تمام فعالیت‌ها (All activity): در این قسمت تمام فعالیت‌هایی که در لینکدین داشته‌اید به شما نمایش داده می‌شود؛ اینکه چه مطلبی را منتشر کرده‌اید، چه مطلبی را لایک کرده‌اید و کجا کامنت گذاشته‌اید.
  • مطلب (Posts): بخشی است که می‌توانید مطالب خود را تا سقف ۱،۳۰۰ کارکتر منتشر کنید. مطالبی که در بخش پست منتشر می‌شوند، معمولاً لحن دوستانه‌تری در مقایسه با مقالات دارند. مطالب این بخش در نتایج موتورهای جست‌وجو به کاربران نشان داده نمی‌شود.
  • مقاله‌ها (Articles): بخشی است که می‌توانید مقالات خود را به‌صورت بلاگ‌پست منتشر کنید. مقالات یا آرتیکل‌های این بخش محدودیت کارکتری ندارند و در نتایج موتورهای جست‌وجو به کاربران نشان داده می‌شوند.
  • ارتباطات (Connections): کسانی که به شما درخواست دوستی داده‌اند و شما قبول کرده‌اید یا شما درخواست دوستی داده‌اید و آن‌ها قبول کرده‌اند، جزو ارتباطات شما یا همان کانکشن‌ها به حساب می‌آیند.
  • دنبال‌شوندگان (Followers): فالوئرها کسانی هستند که شما را در لینکدین دنبال می‌کنند.
  • دنبال‌کنندگان (Following): فالوئینگ‌ها کسانی هستند که آن‌ها را در لینکدین دنبال می‌کنید.
  • دنبال‌نکردن (Unfollow): وقتی شخصی جزو کانکشن‌های شماست، ولی نمی‌خواهید مطالبی را که منتشر می‌کند دنبال کنید، می‌توانید او را آن‌فالو کنید. در این صورت او جزو کانکشن‌های شما باقی می‌ماند، اما مطالب ارسالی او دیگر در تایم‌لاین شما نشان داده نمی‌شود.

چند نکتۀ کلیدی

متأسفانه وقتی سرویس یا خدمتی وارد ایران می‌شود، یا ایرانی‌ها به آن می‌رسند، نحوۀ استفاده از آن به زبان فارسی در دسترس مردم نیست و مردم باید به‌صورت اکتسابی راه‌ استفاده از آن سرویس یا خدمت را بفهمند. علی حاجی‌لویی در‌این‌باره می‌گوید:

«معمولاً برای ما ایرانی‌ها اول تکنولوژی می‌آید و بعد از آن اگر چنین شود و چنان شود، فرهنگ استفاده از آن وارد می‌شود یا آموخته می‌شود. نمونه‌های آن را به‌کرات در حوزه‌های مختلف دیده‌ایم… شبکه‌های اجتماعی و نوع استفادۀ ما ایرانی‌ها از آن مصداق بارز این صحبت است. همگی ما داستان مسی و گل دقیقۀ نود او به ایران و ماجراهای بعد از آن و رشادت‌های هموطنانمان در اینستاگرام را خوب به یاد داریم… .»

سعی کردم در ادامه نکاتی دربارۀ چگونگی داشتن حساب کاربری مناسب در لینکدین را به شما بگویم. اگر فکر می‌کنید نکته‌ای هست که می‌شود به این فهرست اضافه کرد، حتماً آن را به من بگویید.

  • URL صفحۀ کاربری خود را شخصی‌سازی کنید
    • با شخصی‌سازی URL حساب کاربری لینکدین شما حرفه‌ای‌تر به نظر می‌آید، فرایند اشتراک‌گذاری لینک حساب کاربری شما در لینکدین راحت‌تر می‌شود و ازلحاظ سئویی، اگر کسی در موتورهای جست‌وجو اسم و فامیلی شما را جست‌وجو کند، احتمال دارد به صفحۀ لینکدین شما برسد.
      با مراجعه به این صفحه می‌توانید URL حساب کاربری خود را تغییر دهید. این موضوع به‌ظاهر ساده برای عده‌ای از افراد خیلی مهم است، تا حدی که زینب جم آن را جزو دلایل خود برای حذف ارتباطات غیرمرتبطش ذکر کرده است.
  • حساب کاربری‌تان را به‌روز نگه دارید
    • به‌روز‌نگه‌داشتن حساب کاربری‌ در لینکدین، حس فعال‌بودن را به مخاطب القا می‌کند. این فعالیت می‌تواند شامل به‌روزکردن اطلاعات حساب کابری‌ یا منتشرکردن مطلب، بازنشر محتوا و فعالیت‌ در خود لینکدین باشد. اگر وقت نمی‌کنید یا دوست ندارید یا به هر دلیلی در لینکدین با آدم‌ها ارتباط ندارید، حداقل اطلاعات حساب کاربری‌تان را به‌روز نگه دارید. اگر هم نمی‌خواهید اطلاعات حساب کاربری‌تان را به‌روز کنید، دور لینکدین را کلاً خط بکشید.
      • بنفشه نیک‌بخت دراین‌باره می‌گوید: «تنها در صورت احساس نیاز و زمانی که به دنبال موضوع خاصی هستید به لینکدین مراجعه نکنید. دائماً به این شبکۀ اجتماعی سر بزنید و رزومه‌تان را با تجربه‌های جدید به‌روزرسانی کنید. با مطالبی که از طرف دوستانتان ارسال می‌شود، درگیر شوید و نظر بدهید. سعی کنید اصول سئو را در حساب کاربری خود رعایت کنید و مطالب غیرمرتبط با صنعت کاری خود را به اشتراک نگذارید.»
  • عکس پروفایل مناسب انتخاب کنید
    • برای حساب کاربری لینکدین خود عکس مناسب انتخاب کنید؛ چون بقیه به این عکس‌ها توجه می‌کنند. آدم‌ها معمولاً برای حساب کاربری‌شان عکس پرسنلی انتخاب می‌کنند؛ اما من پیشنهاد می‌کنم عکسی که واقعاً نشان‌دهندۀ حال و هوا و شخصیت خودتان است برای حساب کاربری‌تان انتخاب کنید. ترجیحاً هم فقط خودتان در عکس باشید نه دوست و آشناهای دیگر.
      • نیما فرشین دراین‌باره می‌گوید: «برای عکس حساب کاربری‌تان عکس پرتره‌ای مناسب و باکیفیت قرار دهید که به‌خوبی در قاب دایره‌ای‌شکل لینکدین جای گیرد. استفاده از عکس مناسب در کنار ایجاد ظاهری بهتر برای حساب کاربری شخصی‌تان، افراد بیشتری را به سمت صفحۀ شما جذب می‌کند. پس حسابی حواستان را برای انتخاب عکسی مناسب برای حساب کاربری خود جمع کنید.»
  • عکس کاور مناسب انتخاب کنید
    • انتخاب عکس برای کاور اجباری نیست، اما عکس کاور مناسب با روحیه و حوزۀ فعالیت شما می‌تواند تصویری از شما در ذهن مخاطبتان بسازد و مهر تأییدی باشد به توجه بیشتر دیگران به حساب کاربری شما. نداشتن عکس حساب کاربری یا کاور در لینکدین، برای مخاطبانی که به صفحۀ شما می‌آیند واقعاً آزاردهنده‌ است.
      • نسیم توکل دراین‌باره می‌گوید: «در لینکدین همه به دنبال ارتقا هستند تا چیزی به تجربیات و اندوخته‌هایشان اضافه شود و همین‌طور بتوانند در مسیر شغلی رشد پیدا کنند، همدیگر را بشناسند و فعالیت شغلی و کسب‌و‌کاری‌شان را نشان داده و با هم همکاری داشته باشند. حساب‌های کاربری بی‌نام‌و‌نشان، به غیر از کامنت‌گذاری‌های بی‌هدف، کجای این قصه قرار می‌گیرند؟»
  • ترجیحاً انگلیسی بنویسید
    • اطلاعات حساب کاربری‌تان در لینکدین را ترجیحاً به زبان انگلیسی بنویسید؛ چون احتمال اینکه در نتایج جست‌وجوهای افراد غیرایرانی باشید و بخواهند به شما پیشنهادهای کاری بدهند خیلی زیاد است. اگر زبان انگلیسی‌تان چندان خوب نیست، از دوستی که زبانش خوب است خواهش کنید این کار را برای شما انجام بدهد.
      • البته سجاد سلیمی نظر متفاوتی دارد و می‌گوید: «اگر رزومۀ خود را با‌توجه‌به فعالیت‌هایِ بین‌المللیِ خود می‌نویسید، حتماً قبل یا بعد از زبان انگلیسی، آن را به زبان فارسی هم بیاورید. اهمیت‌ندادن به زبان مادری فرد را بی‌هویت، بی‌اعتبار و بی‌صلاحیت برای انجام پروژه نشان می‌دهد. انسانی که به فرهنگ و اصالت خود ایمان دارد قطعاً فرد شریف‌تری برای دعوت به یک پروژه است. البته اگر فعالیت شما بیشتر به داخل کشور معطوف می‌شود، نیازی به رزومۀ انگلیسی نیست. برخی افراد فکر می‌کنند اگر رزومه به زبان انگلیسی باشد، حرفه‌ای‌تر به نظر می‌رسند.»
  • غلط املایی نداشته باشید
    • خیلی‌وقت‌ها دیده‌ام افراد در نام و نام‌خانوادگی، عنوان شغلی، توضیحات بایو، مطلب‌های خود یا… غلط املایی دارند. این مسئله خیلی در ذوق مخاطب می‌زند و نوعی حس غیرحرفه‌ای‌بودن را به او منتقل می‌کند. اسم و فامیلی‌تان را هم ترجیحاً انگلیسی بنویسید. دقت کنید که حرف اول آن‌ها حتماً با حرف بزرگ انگلیسی باشد؛ مثل Nima Shafiezadeh، نهnima shafiezadeh.
      • پوریا جلالی می‌گوید: «شاید بتوان گفت عادت بد بازار ایران در چشم‌و‌همچشمی و کپی‌کردن یا توهم به‌روز‌بودن باعث شده هرکسی که دستی در حوزۀ تبلیغات دارد، با استفاده از گوگل ترنسلیت یک مطلب انگلیسی در حوزۀ محتوا ترجمه کند و با کپی‌کردن آن، پرچم سردمداری این سبک جدید بازاریابی را به دست بگیرد. اما همان‌طورکه حدس می‌زدم وقتی مقالۀ این دوستان را در پینترست و لینکدین مطالعه کردم، نه‌تنها در مقالات، بلکه در اینفوگرافی‌هایشان نیز تعداد زیادی غلط املایی، نگارشی و تایپی دیدم.
        به نظر می‌آید توهم به‌روز و پیش‌گام‌بودن در مقابل سایر کسب‌و‌کارها به مشاوران بازاریابی و تبلیغات هم سرایت کرده و باید به آن‌ها گفت: ̕وای به روزی که بگندد نمک.̔»
  • عنوان مناسب بنویسید
    • عنوان، سکوی پرش شماست. عنوان جزو اولین چیزهایی است که افراد می‌بینند؛ پس سعی کنید تأثیر اولیۀ درستی روی افراد بگذارید. شما فرصت دارید به وسعت ۱۲۰ کارکتر، دربارۀ خودتان بنویسید. لزوماً نباید جایگاه شغلی را در این بخش بنویسید، مخصوصاً اگر دنبال فرصت شغلی جدیدی هستید. به این نکته‌ای که پرهام باغستانی هم گفته: «توجه داشته باشید که پشت بعضی از این عناوین شغلی که در لینکدین می‌نویسید، باید یک شرکت هم باشد؛ مثلاً CEO یا CTO خالی نداریم.»
      • مجید کثیری دراین‌باره می‌گوید: «انتخاب عنوان درست که در زیر اسمتان نمایش داده می‌شود، بزرگ‌ترین ابزار بازاریابی و برندسازی شخصی شماست. این انتخاب درست نه‌تنها باعث می‌شود که در نتیجۀ جست‌و‌جوها در لینکدین بهتر و بالاتر نمایش داده شوید، بلکه کمک می‌کند در هر تماس و ارتباط و فعالیت در لینکدین، خودتان و تخصصتان را به بهترین نحو معرفی کنید؛ زیرا این عنوان همواره در کنار اسم شما در همه جای لینکدین می‌درخشد.»
  • خلاصه‌ای کامل بنویسید
    • خلاصه، محل نوشتن توضیحات کامل‌تر دربارۀ خودتان است. در خلاصه باید به افراد نشان دهید که چه کسی هستید و در چه زمینه‌ای تخصص دارید. ظرفیت ۲هزارکارکتری خلاصه، فرصت مناسبی برای معرفی شماست. طوری شروع کنید که افراد دوست داشته باشند خلاصۀ شما را بخوانند.
      • مجید کثیری در‌این‌باره می‌گوید: «این بخش، خلاصهٔ حساب کاربری شماست و اکثر افراد همین بخش را می‌خوانند. در این بخش خودتان، اهدافتان، توانایی‌هایتان و همین‌طور خلاصه‌ای از کارها و پروژه‌های موفقتان را ذکر کنید؛ اما به ریز جزئیات کارها و سوابقتان نپردازید.»
  • از تجربیات کاری‌تان بنویسید
    • حساب کاربری لینکدین شما، درواقع همان رزومۀ شماست. لازم نیست همۀ تجربه‌هایی که داشته‌اید بنویسید؛ اما بهتر است فعالیت‌هایی که در راستای علاقه‌مندی‌هایتان انجام داده‌اید و ارزش اسم‌بردن دارند، از قلم نیندازید.
    • نیما فرشین دراین‌باره می‌گوید: «مهم‌ترین بخش حساب کاربری شما، در همین بخش تجربیات خلاصه می‌شود. بهترین کار برای پرکردن بخش تجربیات آن است که با مهارت‌های خود در کسب‌و‌کار فعلی‌تان شروع کنید. افراد باید دلیلی برای دنبال‌کردنتان داشته باشند و باید از تمامی مهارت‌ها و تجربه‌های شما مطلع شوند.»
  • مهارت‌ها و تأییدیه‌های رایج را انتخاب کنید
    • مهارت‌ها و تأییدیه‌هایی که دارید، باتوجه‌به کلید‌واژه‌های معمول انتخاب کنید. ازآنجاکه این بخش قابلیت نشان‌داده‌شدن در نتایج جست‌وجوهای افراد را دارد، بهتر است هر چیزی که می‌خواهید با آن شناخته شوید، در این بخش ذکر کنید.
      • نیما فرشین دراین‌باره نیز می‌گوید: «این دو بخش، همان‌‌طور‌که از اسمشان پیداست، به تمرینات و آموزش‌هایی که پشت سر گذاشته‌اید و مقالات یا کتاب‌هایی که نام شما روی آن‌ها قرار گرفته است، اشاره می‌کنند. ارائۀ چنین اطلاعاتی برای کارفرمایان و افراد دیگر بسیار حائز اهمیت است و ارزش شما را در نظر آن‌ها بسیار بالا می‌برد.»
  • تحصیلات هم خوب است، بنویسید
    • تحصیلات هم به اندازۀ هر بخش دیگری در لینکدین مهم است؛ اما معمولاً وقتی شما چند سال سابقۀ کار داشته باشید، لازم نیست دیگر حتماً مدرک مرتبط و متناسب با کار‌تان ارائه دهید؛ چون افراد شما را با سابقۀ کاری‌تان قضاوت می‌کنند. ولی حداقل عنوان و نوع مدرکتان را حتماً مشخص کنید.
      • علی منفرد می‌گوید: «لینکدین پیداکردن افرادی را که با شما در یک دانشگاه بودند، آسان‌تر کرده و می‌توانید تمام افرادی را که در دانشگاه شما، خصوصاً رشتۀ تحصیلی یا حتی سال تحصیلی مشابه شما بودند، پیدا کنید. خیلی جالب است که حتی می‌شود فهمید که در یک شرکت بخصوص، چند نفر از هم‌دانشگاهی‌های شما مشغول کار هستند یا بودند. این یک امکان بی‌نظیر برای ساختن ارتباط جدید، ارتباط مجدد یا حتا تجدید میثاق با هم‌دانشگاهی‌های شماست.»
  • سعی کنید شما را به بقیه توصیه کنند
    • این بخش برای بعضی از کافرمایان بسیار ارزشمند است. شما می‌توانید از کسانی که با آن‌ها کار کردید بخواهید برای شما توصیه‌نامه‌ای بنویسند تا وقتی کسی به حساب کاربری شما سر زد، بتواند توصیه‌نامۀ بقیه دربارۀ شما را بخواند.
      • ظریفه نارخو دراین‌باره می‌گوید: «بخش توصیه‌ها شامل نظریاتی است که دیگران دربارۀ مهارت‌ها و تجربیات شما می‌نویسند. این بخش نقش بسزایی در موفقیت حساب کاربری شما دارد. سعی کنید از دوستان و همچنین مشتریان قبلی خود درخواست کنید که درمورد زمینه‌های مختلف فعالیت شما یک جمله و نظر در صفحۀ شما بنویسند. مطمئن باشید آن‌ها از انجام این کار خوشحال می‌شوند.»
  • ربات نباشید
    • اگر می‌خواهید در لینکدین با کسی ارتباط برقرار کنید، به هیچ عنوان برای شروع ارتباط از پیام‌های آمادۀ خود لینکدین استفاده نکنید. سعی کنید برای برقراری ارتباط با کسی که برای اولین‌بار قرار است با او ارتباط بگیرید، از پیام‌های شخصی‌سازی‌شده توسط خودتان استفاده کنید. البته این نکته را هم بگویم که اصلاً از عبارت‌های عزیزم و گلم و… استفاده نکنید :‌|
      • مینا عینی‌فر دراین‌باره می‌گوید: «واقعاً چرا هر روز باید یک مشت از این پیام‌های غیرقابل درک دریافت کنیم، با محبت‌های الکی و گستاخانه؟ این‌ها اصلاً نشانۀ ادب نیست و اتفاقاً خیلی هم بی‌ادبانه‌ است. خانم زیبا و سوییت لیدی من نیستم، مخصوصاً اینجا، در لینکدین.»
  • با آدم‌های مرتبط با حوزۀ فعالیت خود ارتباط بگیرید
    • هرکسی را که از راه رسید فالو نکنید یا درخواست دوستی هرکسی را همین‌طوری قبول نکنید. نگاهی به حساب کاربری او بیندازید و ببینید هم‌راستای حوزۀ فعالیتتان هست یا نه. هرچه دامنۀ دوستانتان درزمینۀ فعالیت شما بیشتر باشد، ارتباط‌های مؤثرتر و هم‌راستاتری شکل می‌دهید.
      • علی حریریان دراین‌باره می‌گوید: «در لینکدین تعداد کانکشن‌های شما دلیل بر مفیدبودن شبکۀ ارتباطی شما و گسترده‌بودن آن نیست. افراد غیرمرتبط را به شبکۀ خود دعوت نکنید.»
  • سعی کنید گروه کاری داشته باشید
    • لینکدین قابلیت ساخت گروه‌های کاری را هم دارد. داخل این گروه‌ها می‌شود به بحث و گفت‌وگو دربارۀ مسائل کاری پرداخت. اگر بتوانید افرادی را در یک گروه جمع کنید و گروهی حرفه‌ای داشته باشید، عالی می‌شود. اما خب از آنجاکه در ایران مردم به‌سختی با بخش چت یک سایت یا پیام‌رسان جدید ارتباط برقرار می‌کنند، گروه‌های کاری معمولاً در تلگرام یا واتس‌اپ یا… شکل می‌گیرند و در همان‌ جا به مسائل کاری می‌پردازند.
      • مجید کثیری دراین‌خصوص می‌گوید: «هر مطلب و کامنت شما در گروه‌ها، فرصتی است که دانش و اطلاعات و توانایی‌های خود را نمایش دهید که به دیده‌شدن حساب کاربری شما و درنهایت جذب ارتباطات جدید می‌انجامد.
        یک امکان جالب دیگر هم در گروه‌های لینکدین هست: در‌صورتی‌که مشارکت شما در گروه از سایر افراد بالاتر باشد، لینکدین در آن گروه به شما لقب مشارکت‌کنندۀ فعال (Top Contributor) می‌دهد که در بالای گروه نمایش داده می‌شود و خود این مسئله باعث جذب ارتباطات جدید می‌شود.
        گروه‌های لینکدینی امکان مهم دیگری هم دارند: اینکه مشارکت در گروه‌های عمومی (Open Groups) مهم‌تر از مشارکت در گروه‌های بسته (Closed Groups) است. در گروه‌های عمومی، همه، حتی کسانی که عضو نیستند هم می‌توانند محتویات گروه را ببینند؛ حتی موتورهای جست‌وجو! افراد باهوش پیام این جمله را می‌گیرند. اگر می‌خواهید بیشتر بدانید، کافی است بگویم که با مشارکت در گروه‌های باز لینکدین، نتیجۀ جست‌وجوی اسم شما در گوگل به گروه‌های لینکدین منجر می‌شود و این همان چیزی است که شما می‌خواهید.»
  • فعالیت داشته باشید
    • من می‌گویم «سعی کنید» در لینکدین فعالیت داشته باشید؛ اما شما بخوانید «باید» فعالیت داشته باشید. مطلب بگذارید، از تجربیاتتان در حد چند خط هم که شده بنویسید و از آن غافل نشوید. نوشتن، خواندن مطالب بقیۀ دوستان و لایک‌کردن و کامنت‌گذاشتن باعث ارتباط‌گیری بهتر و تعامل سازنده‌تر می‌شود.
      منتشر‌کردن اخبار نمونه‌کارهای خوب مربوط به حیطۀ کاری خود، اگرچه باعث افزایش بازدیدکنندگان می‌شود و تعداد لایک‌ها وکامنت‌های شما را افزایش می‌دهد، این ذهنیت را برای مخاطب ایجاد می‌کند: «فرد منتشرکننده، کاری برای ارائه نداشته یا کار شاخصی ندارد؛ درنتیجه با استفاده از نمونه‌کارهای موفق دیگران برای خود اعتبار کسب می‌کند.»
      کار اشتباه دیگری هم که بعضی از دوستان انجام می‌دهند این است که مرتباً مطالب صفحۀ کسب‌و‌کاری که در آن مشغول به کار هستند، ریشیر می‌کنند. ریشیر‌کردن خوب است، اما در حد یک یا دو مطلب، نه کل مطالب آن صفحه؛ زیرا دنبال‌کننده‌هایتان خسته می‌شوند.
      • علی علیخانی دراین‌باره می‌گوید: «لینکدین یا لینکدونی…؟! به محض ورود به لینکدین، با حجم بسیار زیادی از مطالب روبه‌رو می‌شوم که همگی از بلاگ‌های مختلف، در لینکدین منتشر شده‌اند. در اینکه خیلی از این مطالب بار آموزشی دارند و مفید هستند جای شکی نیست؛ اما مطمئناً فضای آموزشی مطلق هم خسته‌کننده است. راستش من از لینکدین انتظار تعامل بیشتر با مخاطبان، ارائۀ تجربیات کاری تحت عنوان مقالات آموزشی و پرسش و پاسخ داشتم و دارم.»
  • مطالب متناسب با لینکدین منتشر کنید
    • راهکارهای بسیاری برای منتشر‌کردن مطلب در لینکدین وجود دارد که با جست‌وجو‌کردن و حضور در لینکدین می‌توانید آن‌ها را ببینید و الگو برداری کنید. اما تجربه‌ای که من داشتم گلچینی از انواع روش‌های انتشار مطالب بوده. مثلاً مطلبی را نصفه گذاشتم و فالوئرهایم را برای خواندن ادامۀ آن به صفحۀ بلاگم ارجاع دادم. بعضی مطالب را هم به طور کامل و با‌توجه‌به محدودیت کارکتری خود لینکدین منتشر کردم. هر دوی این روش‌ها هم برای من آورده داشته است.
      • حمید عبداللهی دراین‌باره می‌گوید: «محتوا را فقط با هدف منفعت خود در لینکدین ارسال نکنید.»
  • چپ‌چین یا راست‌چین؟
    • مطالب فارسی در پست به‌صورت راست‌چین‌شده نمایش داده می‌شوند و اینکه در متون خود از عبارت‌های انگلیسی استفاده کنید، مشکلی ندارد. اما در مقالاتی که می‌نویسید، متن شما چپ‌چین نشان داده می‌شود و وقتی وسط متن‌های فارسی‌تان کلمات انگلیسی به کار ببرید، به‌خاطر جابه‌جایی‌های بیش‌از‌حد، اصلاً نمی‌توان متن را خواند. بنابراین اگر خواستید در مطالبتان از کلمات انگلیسی استفاده کنید، اما در مقالاتتان، خیر.
      • ماهان لمیعی دراین‌باره می‌گوید: «مقالۀ خود را یا تماماً انگلیسی بنویسید یا تماماً فارسی؛ چون نمی‌شود آن را به‌صورت ترکیبی از زبان فارسی و انگلیسی نوشت و منتشر کرد.»
  • هیچ‌چیز غیرمرتبطی را حتی لایک هم نکنید
    • هر چیزی که در لینکدین منتشر می‌کنید، لایک می‌کنید یا دربارۀ آن کامنت می‌گذارید، برای تمام دایرۀ ارتباطاتی‌تان نمایش داده می‌شود. پس قبل از انجام‌دادن هر عملی، کمی تأمل کنید.
      • زینب یزدان‌بخش دراین‌باره می‌گوید: «به تعداد کم لایک‌ها و کامنت‌هایتان نگاه نکنید، بلکه به تعداد بازدیدهای هر مطلب نگاه کنید.
        چند روز پیش یکی از فالوئرهایم با من تماس گرفت و دربارۀ استخدام مدیر محتوا از من مشاوره خواست. خیلی برای من جالب بود؛ چون این دوست عزیز به من گفت: «می‌دانم که پیداکردن چنین شخصی نیاز به کار ویژه‌ای دارد؛ چون در مطالب خود به شمه‌هایی از خصوصیات شخصیتی و توانمندی‌های او اشاره کرده‌اید.» نکتۀ جالب این بود که این دوست عزیز حتی یک بار مطالب من را لایک نکرده یا کامنت نگذاشته بود؛ ولی من و کارم را می‌شناخت و حالا که به مدیر محتوا نیاز داشتند، به یاد من افتاده بود.
        سوگل پورمهرام هم نکتۀ جالبی دراین‌باره می‌گوید: «هر مطلبی که در شبکه‌های مجازی خواندید لایک نکنید و به اشتراک نگذارید، آن هم فقط به این دلیل که شخص مهمی آن را منتشر کرده!»
  • به هرکسی مهر تأیید نزنید
    • در بخش مهارت افراد به هرکسی مهر تأیید نزنید؛ چون این کار، حرفه‌ای نیست. شما باید برای کسانی که مستقیماً با آن‌ها کار کردید یا به نحوی با آن‌ها در ارتباط بودید تأییدیه بفرستید و به مهارت‌هایشان امتیاز بدهید.
      • محمدیوسف فراهانی دراین‌باره می‌گوید: «اینکه کسی بیاید و تخصص‌های من را تأیید کند قطعاً لطف بزرگی به من کرده و سعی می‌کنم حتماً از او تشکر کنم. بعد از آن حساب کاربریش را بررسی می‌کنم تا در صورت امکان بتوانم این لطف را پاسخ‌گو باشم و این صرفاً در صورتی است که صلاحیت شخص مذکور در تخصص مورد نظر بر من محرز شود. اگر فرد را متخصص ندانم، قطعاً تأییدی هم در کار نخواهد بود. اخلاق حرفه‌ای حکم می‌کند فقط کسانی تأیید شوند که واقعاً متخصص باشند. قرار نیست نان به هم قرض بدهیم.»
  • صفحۀ کسب‌و‌کار را از صفحۀ شخصی جدا کنید
    • لینکدین امکان ایجاد حساب کاربری شخصی را به شما می‌دهد. در‌صورتی‌که صاحب کسب‌و‌کاری هستید و می‌خواهید برای کسب‌و‌کار خود صفحه‌ای جدا داشته باشید، باید با همان حساب کاربری شخصی‌تان این صفحه را ایجاد کنید. برای کسب‌و‌کارتان حساب کاربری شخصی درست نکنید؛ زیرا این کار به‌شدت غیرحرفه‌ای است.
      • چند وقت پیش در همین خصوص در لینکدینم مطلبی را خطاب به آژانس‌های دیجیتال مارکتینگ نوشتم با عنوان اینکه «تو اگه باغبونی، باغچه‌ی خودت رو بیل بزن! داستان این ضرب‌المثل هم داستان این آژانس‌های دیجیتال مارکتینگ است که می‌گویند ما برای شما دیجیتال مارکتینگ می‌کنیم! شما اول یاد بگیر برای کمپانی خودت حساب کاربری شخصی نسازی، حساب تجاری بسازی؛ دیجیتال مارکتینگ کردن برای کسب‌و‌کارهای ما پیش‌کش.»
      • پویا کندری دراین‌باره گفته: «بابا یکی به این جماعت بگوید در لینکدین برای شرکتشان حساب کاربری شخصی درست نکنند. طرف برای شرکتش تحصیلات آکادمیک هم زده.»
  • با داده‌های ارتباطاتتان اسپم نکنید
    • لینکدین قابلیت خروجی‌گرفتن اطلاعات عمومی کانکشن‌های شما را دارد. این اطلاعات برای ارتباط‌گیری بیشتر شما با افراد است. از این اطلاعات خروجی نگیرید و یک‌باره شروع به فرستادن ایمیل‌ها و پیامک‌های انبوه نکنید؛ این کار خود اسپم است. کامنت غیرمرتبط گذاشتن زیر مطلب سایر افراد، مخصوصاً کسانی که پرفالوئرتر هستند، کاری غیرحرفه‌ای و اسپم به حساب می‌آید.
      • محمدعلی عاشوری دراین‌باره می‌گوید: «بخش کامنت لینکدین می‌تواند یکی از بهترین جاها برای ایجاد رابطه و اعتماد‌سازی باشد. اما متأسفانه بسیاری از کاربران فکر می‌کنند اسپم‌کردن در این بخش هیچ مشکلی ندارد و باعث بهبود کسب‌و‌کارشان می‌شود (یا حداقل نتیجۀ منطقی کارشان چیزی به‌جز اسپم نیست).»
  • زمستان آمده فکر نمد کن…
    • فضای لینکدین برای فعالیت‌های تجاری مناسب است. از منتشرکردن مطالب عاشقانه، سیاسی و… جداً خودداری کنید. بگذارید حداقل این یک فضا حرفه‌ای باقی بماند. این موضوع این‌قدر آدم‌ها را اذیت کرده که افراد مختلفی مثل شادی حاجیلو، فرشید رمضانی و اشکان همتیان در صفحۀ لینکدینشان به آن واکنش نشان داده‌اند. به نظر من می‌شود از قابلیت‌های بلاک‌کردن و آن‌فالو‌کردن، در لحظۀ رو‌به‌روشدن با این‌گونه افراد استفاده کرد تا کمتر اذیت شد.
      • سلمان یزدانی دراین‌باره می‌گوید: «این‌قدری که کاربران ایرانی لینکدین نگران این هستند که کسی پست غیرمرتبط در این شبکۀ اجتماعی منتشر نکند، مدیرعاملش نگران نیست!»

تفاوت حساب کاربری عمومی با حساب کاربری پرمیوم در لینکدین

از میان سرویس‌های لینکدین می‌توان به حساب کاربری عمومی (رایگان) و همچنین حساب کاربری پرمیوم اشاره کرد. با‌این‌حال، حساب پرمیوم را هم می‌توانید برای یک ماه به‌صورت آزمایشی، آن هم به شکل رایگان فعال کنید.

ویژگی‌های حساب کاربری عمومی

حساب کاربری عمومی لینکدین برای آن‌ دسته از متخصصانی است که به دنبال ایجاد حساب کاربری حرفه‌‌ای آنلاین در لینکدین هستند. با حساب کاربری لینکدین می‌توانید:

  • هویت حرفه‌ای خود را در وب ایجاد کنید؛
  • به یک شبکۀ ارتباطی حرفه‌ای و قابل اعتماد متصل شوید؛
  • با همکاران و همکلاسی‌های خود در ارتباط باشید؛
  • امکان درخواست و ارائۀ ریکامندیشن یا توصیه‌ را داشته باشید؛
  • حساب کاربری سایر اعضای لینکدین را جست‌وجو و مشاهده کنید؛
  • و… .

ویژگی‌های حساب کاربری پرمیوم

لینکدین همچنین شامل یک حساب کاربری پرمیوم است که گزینه‌ها و آپشن‌های بیشتری را برای جویندگان کار، فروشندگان، افراد بااستعداد و همچنین افراد حرفه‌ای‌ که می‌خواهند از لینکدین بهرۀ بیشتری ببرند، ارائه می‌کند. با مطالعۀ لینک‌های زیر می‌توانید تفاوت این دو نوع حساب کاربری را بیشتر درک کنید.

با استفاده از این‌ لینک‌، حساب کاربری پرمیوم بخرید یا پلن اشتراکی خود را تغییر دهید.

اولین و دومین و سومین ارتباطات در لینکدین

حدس می‌زنم که شما هم این اعداد را در حساب‌های کاربری بعضی افراد دیده باشید. مخصوصاً وقتی به قسمت کانکشن‌های خود رفته باشید. در ادامه قرار است توضیحی دربارۀ این اعداد بدهم. اینکه اصلاً چه هستند و لینکدین چطور آن‌ها را محاسبه می‌کند.

  • درجه‌اول (۱st-degree): کسانی هستند که شما به‌صورت مستقیم با آن‌ها در ارتباط هستید. شما به این دلیل با این آدم‌ها در ارتباط هستید که یا شما برای آن‌ها درخواست دوستی فرستاده‌اید و آن‌ها قبول کرده‌اند یا برعکس. شما می‌توانید این علامت را به‌عنوان افراد درجه‌اول در کنار اسم سایر افراد ببینید.
  • درجه‌دوم (۲nd-degree): کسانی هستند که شما با آن‌ها ارتباطی ندارید و آن‌ها با دوستان درجه‌اولی شما ارتباط مستقیم دارند. شما می‌توانید این علامت را به‌عنوان افراد درجه‌دوم کنار اسم سایر افراد ببینید و از طریق خود لینکدین برای آن‌ها درخواست دوستی ارسال کنید.
  • درجه‌سوم (۳rd-degree): کسانی هستند که شما با آن‌ها ارتباطی ندارید و آن‌ها با افراد درجه‌دومی ارتباط مستقیم دارند. شما می‌توانید این علامت را به‌عنوان افراد درجه‌سوم کنار اسم سایر افراد ببینید و از طریق خود لینکدین برای آن‌ها درخواست دوستی ارسال کنید.
  • خارج از محدوده (Out of Network): سایر افرادی را که خارج از این محدوده باشند، افراد خارج از محدوده ‌نامیده می‌شوند و کنار اسمشان هیچ علامت خاصی نیست. شما فقط می‌توانید از طریق ایمیل برای آن‌ها درخواست دوستی ارسال کنید.

 تجزیه‌و‌تحلیل مطالب و مقاله‌ها

هرگونه بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی باید همواره ارزیابی و سنجیده شود و معیارها و فاکتورها نیز محاسبه و بررسی گردند. شاید بپرسید چرا؟ اجازه دهید پاسخ این پرسش را از زبان جرارد رسیو (Gerard Recio)، مدیر ارشد ارتباط با مشتری کمپانی Hootsuite بشنویم. او می‌گوید:

«بدون بررسی و محاسبۀ نتایج تلاش‌هایتان در شبکه‌های اجتماعی، چگونه می‌توانید بفهمید که آیا استراتژی‌ شما در این شبکه‌ها موفق بوده یا نه؟ بایستی از تحلیل و بررسی فعالیت‌هایتان در شبکه‌های اجتماعی استفاده کنید تا بتوانید اهداف اولیه‌تان را تعیین کرده و پس از آن اهداف کوتاه‌مدت و بلند‌مدت ایجاد کنید.»

تجزیه‌وتحلیل حساب کاربری یا حساب تجاری‌تان دید خوبی به شما دربارۀ مطالب منتشرشده، زمان طلایی ارسال مطالب و… می‌دهد؛ مثلاً اینکه فالوئرهای شما با کدام پستتان بیشتر ارتباط گرفته‌اند و با کدام پستتان کمتر. این تجزیه‌و‌تحلیل به شما کمک می‌کند روند فعالیت حساب کاربری‌ یا حساب تجاری‌تان در لینکدین را بهینه کنید تا فالوئرهای شما بیشترین میزان تعامل با شما را داشته باشند.

در ادامه به شاخص‌هایی می‌پردازم که خود لینکدین برای هر پست در حساب کاربری و حساب تجاری به شما نشان می‌دهد و توضیحاتی را درخصوص هرکدام می‌دهم.

حساب کاربری:

در حساب کاربری میزان اطلاعاتی که لینکدین در اختیار شما می‌گذارد بسیار محدود است. در ادامه توضیحاتی را دربارۀ آن‌ها می‌خوانید.

  • Who Viewed Your Profile: کاربرانی هستند که حساب کاربری شما را دیده‌اند.
  • Post Viewer: میزان بازدید پست‌های منتشرشدۀ شما را نشان می‌دهد.
  • Search Appearances: تعداد دفعاتی است که حساب کاربری شما در نتایج جست‌وجو بین هفت روز گذشته به کاربران لینکدینی نشان داده شده است.
  • Views of Your Post: تعداد دفعاتی است که کاربران لینکدین پست شما را می‌بینند.
  • Comments: تعداد کامنت‌هایی است که کاربران لینکدین در پست شما می‌گذارند.
  • Likes: تعداد لایک‌هایی است که کاربران لینکدین به پست شما می‌دهند.
  • Reshares: تعداد بازنشرهای پست‌های شماست که کاربران لینکدین انجام داده‌اند.

حساب تجاری:

قسمت تجزیه‌و‌تحلیل در حساب تجاری به سه قسمت بازدیدکنندگان (Visitors)، به‌روزرسانی‌ها (Updates) و فالوئرها (Followers) تقسیم می‌شود. در ادامه به توضیح هر بخش می‌پردازم.

در ضمن شما می‌توانید از داده‌های موجود در این قسمت خروجی بگیرید تا با آن‌ها کارهای تحلیل داده انجام بدهید.

بازدیدکنندگان (Visitors)

  • معیارهای Traffic: این معیار نشان‌دهندۀ تعداد بازدیدکنندگان منحصربه‌فرد هر صفحه و میزان بازدیدهای صفحه در طول زمان است. با کلیک روی منو می‌توانید سایر معیارها و تاریخ‌های مدنظر خود را انتخاب کنید. نموداری که مشاهده می‌کنید، داده‌ها را ۲۴ ساعت پس از پایان روز قبل به‌روزرسانی می‌کند و داده‌های روز جاری یا روز قبلی را به‌صورت کامل نشان نمی‌دهد.
  • معیار All Page: این معیار تمام جزئیات صفحات شما را نمایش می‌دهد.
  • معیار All Career Page: اگر شما صفحه‌ای حرفه‌ای دارید، این نمودار نشان می‌دهد که بازدیدکننده چند بار روی اِلِمان‌های مختلف صفحۀ شما کلیک کرده است. این معیار ممکن است برای شخصی که در بخش منابع انسانی یک شرکت فعالیت‌ می‌کند، مفید باشد؛ زیرا با استفاده از آن می‌تواند علاقه‌مندان به یک پست شغلی را شناسایی کند.
  • معیار Page Views: نموداری که میزان بازدید از صفحۀ کسب‌وکار شما را نشان می‌دهد.
  • معیار Unique Visitors: نموداری که نشان می‌دهد چه تعداد از کاربران لینکدین از صفحۀ شما بازدید کرده‌اند. تفاوت این معیار با Page Views در این است که بازدیدهای تکراری یک کاربر از یک صفحه را در نظر نمی‌گیرد.
  • معیار Visitor Demographics: تفکیکی است از افرادی که شرکت‌ شما را دنبال می‌کنند. این معیار شامل پنج نوع دادۀ جمعیت‌شناختی است. با کلیک روی منو و انتخاب فیلتر مورد نظر می‌توانید داده‌های مربوط به سابقۀ کاری، صنعت، وظایف شغلی، جغرافیا و اندازۀ شرکتی که فرد در آن فعالیت می‌کند، مشاهده کنید.
  • معیار Total Life Page Traffic: این معیار تعداد بازدیدها و بازدیدکنندگان منحصربه‌فرد Life Pageشما را نشان می‌دهد. با استفاده از جدول می‌توانید بازدیدها را براساس صفحات مختلف تفکیک کنید؛ مثل بازدیدهای هدفمند. این جدول همچنین شامل اطلاعاتی از تمام صفحات منتشرشده و منتشرنشده است.

به‌روزرسانی‌ها (Updates)

  • Engagement Highlights: تعداد کل لایک‌ها، نظریات و اشتراک‌گذاری‌ها را نمایش می‌دهد. همچنین دنبال‌کنندگان جدید در بازه‌های زمانی مختلف را نشان می‌دهد.
  • Likes: تعداد لایک‌ها در بازه‌های زمانی مختلف را نشان می‌دهد.
  • Comments: تعداد نظریات در بازه‌های زمانی مختلف را نشان می‌دهد.
  • Shares: میزان اشتراک‌گذاری‌ها در بازه‌های زمانی مختلف را نشان می‌دهد.
  • Follows: تعداد دنبال‌کنندگان در بازه‌های زمانی مختلف را نشان می‌دهد.
  • معیارهایEngagement : معیارهای تعامل برای محتوای ارگانیک و حمایت‌شده در طول زمان را نشان می‌دهد. با استفاده از این منو می‌توانید سایر معیارها و تاریخ‌های مورد نظر را انتخاب کنید.
  • Sponsored: کمپین‌های تحت حمایت شما را نشان می‌دهد. برای اطلاعات بیشتر از محتوای حمایتی، این لینک را بخوانید.
  • Update Engagement: معیارهای تعاملات ارگانیک و حمایتی را برای هر پست به‌صورت مجزا نشان می‌دهد.

فالوئرها (Followers)

  • Follower Highlights: تعداد دنبال‌کنندگان کل و تغییرات آن‌ها در طی ۳۰ روز گذشته را نشان می‌دهد.
  • Total Followers: نشان‌دهندۀ تعداد کل اعضایی است که صفحۀ شما را دنبال می‌کنند. عدد نمایش‌داده‌‌شده در این بخش، تنها یک بار در روز به‌روزرسانی می‌شود. بنابراین ممکن است عددی که هم‌اکنون در این بخش مشاهده می‌کنید با عدد مشخص‌شده در بخش Overview که در لحظه به‌روزرسانی می‌شود، متفاوت باشد.
  • Organic Follower Gains: دنبال‌کنندگانی هستند که بدون هیچ تبلیغی جذب کرده‌اید.
  • Acquired Follower Gains: دنبال‌کنندگانی که با استفاده از محتوای حمایتی یا تبلیغات به دست آورده‌اید.
  • Follower Gains: چگونگی تغییر تعداد دنبال‌کنندگان شما برحسب زمان را نشان می‌دهد. با استفاده از منوی موجود می‌توانید زمان را تغییر دهید. توجه کنید که تاریخ با استفاده از GMT تعیین می‌شود.
  • Follower Demographics: تفکیکی از دنبال‌کنندگان شما را براساس هفت نوع دادۀ مختلف جمعیت‌شناختی ارائه می‌کند. با استفاده از این منو می‌توانید فیلترهای مورد نظر خود را اعمال کرده و داده‌ها را براساس سابقۀ کار، صنعت، وظایف شغلی، اندازۀ‌ سازمان و… مشاهده کنید.
  • Companies to Track: در این بخش می‌توانید دنبال‌کنندگان خود را با دنبال‌کنندگان رقبای خود مقایسه کنید. این مقایسه جنبه‌های مختلفی دارد؛ همچون تعداد کل دنبال‌کنندگان، میزان رشد دنبال‌کنندگان، میزان فعالیت اجتماعی و… .

برای آشنایی بیشتر با این شبکۀ اجتماعی و دستیابی به لایه‌های پنهان آن به سراغ ابراهیم اسکندری‌پور رفتم و مصاحبه‌ای را با او ترتیب دادم. در ادامه می‌توانید صحبت‌های ابراهیم را بخوانید.

ابراهیم کارشناسی علوم‌اجتماعی و کارشناسی‌ارشد مدیریت رسانه دارد و در حال تدوین رسالۀ دکترای مدیریت رسانۀ خود در دانشگاه تهران است. او به رسانه‌های نوین علاقه‌ دارد. ابراهیم لایف‌هکر و استراتژیستی است که تجارب بیش از ۸‌سالۀ خود در تحقیقات بازار و رسانه‌های اجتماعی را در قالب راه‌اندازی یک کسب‌و‌کار در ایران به اسم «نظربازار» به کار گرفته است. فعالیت نظربازار در حال حاضر به‌خاطر مشکلاتی که با سرمایه‌گذارش داشت در ایران متوقف شده؛ اما خبر خوب این است که ابراهیم به‌زودی کسب‌وکاری را در خارج از ایران، در حوزۀ تحقیقات بازار، به‌صورت بین‌المللی راه‌اندازی می‌کند.

من افتخار ۲ سال همکاری مستقیم با او را در نظربازار داشتم. ابراهیم بسیار خلاق و باهوش است. به‌خاطر تحصیلات دانشگاهی و تجربۀ کاری او می‌شود به راهنمایی و مشاوره‌هایش اعتماد و تکیه کرد. او ذاتاً یک رهبر است. در آن ۲ سال به من یاد داد از اشتباه‌کردن نترسم و در اوج مسائلی که بر اثر اشتباهاتم پیش می‌آمد، من را حمایت می‌کرد. کار‌کردن با ابراهیم باعث شد آدمی آرمان‌گرا باشم و به دنبال رؤیاهایم بروم.

لینکدین چقدر در برندسازی شخصی به شما کمک کرده؟ می‌شود برای ما مثالی بزنید؟

لینکدین شخصاً خیلی به من کمک کرده. در آن زمان که تازه در لینکدین حساب کاربری ساخته بودم، خیلی در فکر پرسونال‌ برندینگ نبودم. اکثر ارتباطات کاری من از طریق لینکدین و Xing شکل گرفت. تقریباً اولین پروژۀ جدی من درزمینۀ تحقیقات بازار از طریق لینکدین فراهم شد. در لینکدین توانستم با فرد تصمیم‌گیرندۀ مدنظر در ارتباط باشم و دربارۀ پروژه صحبت کنم.

آشنایی من با اکثر افرادی که در اکوسیستم استارتاپی فعالیت می‌کردند، از طریق لینکدین صورت گرفت. در مقطعی که از کار تمام‌وقتم خارج شدم و به‌عنوان فریلنسر و مشاور کار می‌کردم، از مزایای لینکدین بسیار استفاده کردم و پروژه گرفتم. برخی از افراد گمان می‌کنند که برای گرفتن پروژه، ارتباطات رو در رو بهتر جواب می‌دهد؛ اما باید بدانند شروع این ارتباطات و تحکیم آن در لینکدین انجام می‌شود. یعنی شروع ارتباط شما با فرد مورد نظر، در لینکدین است و بعد در کارگاه شما شرکت می‌کند یا در رویدادی همدیگر را می‌بینید.

نکتۀ جالب برای من زمانی است که وقتی به ارتباطات نگاه می‌کنم، متوجه می‌شوم که شروع آشنایی در لینکدین بوده و آشنایی بیشتر از طرق دیگر صورت گرفته است. حتی پیشنهاد همکاری مشترک با هم داشتیم و با هم جلو رفتیم. این موضوع را چندین بار در حالت‌های مختلف دیدم. حتی بوده‌اند کسانی که آن‌ها را به شکل موازی در لینکدین فالو کردم و جایی به‌صورت حضوری آن‌ها را دیدم و این‌ها همدیگر را تقویت کردند. لینکدین به من اجازه داد از دایرۀ ارتباطی اولیه خارج شده و به آدم‌هایی وصل شوم که به لحاظ حرفه‌ای یک پله بالاتر را نگاه می‌کردند؛ مثل آقای امیر شاکری و آقای مجید کثیری. البته بیشتر، این اواخر مدنظر من هست و قبلاً آدم‌های بسیاری بودند.

لینکدین چقدر به شما در گسترش کسب‌وکارتان کمک کرده است؟ می‌توانید برای ما مثالی بزنید؟

در لینکدین به هر کسی که پیام دادم، با‌توجه‌به اینکه رزومه‌ و توضیحاتم کامل بود، بازخوردهای خیلی مثبتی گرفتم. می‌توانم بگویم در مقایسه با شبکه‌های اجتماعی دیگر، صورت رسمی و خوبی داشته و بی پاسخ نبوده‌ام. در مقام مقایسه، موقع پیام‌دادن در لینکدین، بازخوردهای بهتری از موارد ارسال ایمیل دریافت می‌کنم. در لینکدین این فرصت به طرف مقابل داده می‌شود که قبل از پاسخ به شما، نگاهی به رزومه و سوابق کاری‌تان بیندازد تا متوجه شود با چه کسی طرف است؛ اما با ارسال ایمیل، او هیچ ذهنیتی از شما نخواهد داشت.

بنابراین همیشه از این ویژگی استفاده کرده‌ام؛ چه به‌صورت امضای زیر ایمیل که طرف مقابل بتواند من را چک کند و چه زمانی که می‌خواستم حتماً آن فرد خاص پاسخ بدهد. حتی توانستم از آدم‌هایی که اصلاً انتظار نداشتم، فرصت جلسۀ حضوری بگیرم؛ چون لینکدین فضایی است که آدم‌های حاضر و فعال در آن، کار را جدی می‌گیرند.

از طریق همین لینکدین به مدیرعامل یکی از شرکت‌های بزرگ تحقیقات بازار در ایران پیام دادم و با ایشان جلسه‌ای ترتیب دادم. البته مدت‌زمان زیادی بود که در لینکدین با ایشان در ارتباط بودم و زمانی که پیام دادم، خودشان پاسخ دادند و خیلی سریع نتیجۀ جلسۀ حضوری نهایی شد و مراحل بعدی ارتباط هم به همین شکل بود.

در بحث ارتباطات خارجی، اولین مشتری خارجی نظربازار از طریق لینکدین جذب شد. درواقع لینکدین نقش بسیار پررنگی ایفا کرد. به این صورت که ما سرویس خودمان را معرفی کردیم و لینکدین به ما بسیار کمک کرد تا به آدم درست متصل شویم و اطلاعات خیلی خوبی دربارۀ او کسب کنیم. لینکدین شروع داستان نبود؛ اما وقتی آن فرد معرفی شد، توانستیم ذهنیت خوبی درباره‌اش داشته باشیم و خودمان را برای ارتباط با او آماده کنیم. این موضوع دربارۀ طرف مقابل نیز صادق است. آن فرد هم ذهنیت کامل‌تری از شما پیدا می‌کند و این نکته، تأثیر خود را در اولین جلسه می‌گذارد و جلسۀ اول، جلسۀ خیلی خوبی می‌شود (تأثیرات غیرمستقیم لینکدین در جلسات حضوری با مشتری).

البته اعتبار هم مهم است. یکی از کارهای ما این بود که از تمام تیم می‌خواستیم لینکدین خود را به‌روز کنند. مثلاً وقتی شما به صفحۀ رسمی نظربازار مراجعه می‌کنید و می‌بینید که چند نفر اسمشان در نظربازار هست و در آنجا با تخصص‌های مختلفی کار می‌کنند، حس می‌کنید این فقط یک شرکت روی کاغذ نیست و افراد متخصصی در آن تیم کار می‌کنند که قابل اعتماد هستند. همۀ این‌ها دست به دست هم می‌دهد که فرد احساس کند با شرکتی حرفه‌ای روبه‌روست.

چه پیشنهادی برای خوانندگان این مطلب دارید؟

من با این مفهوم پرسونال‌برندینگ که به‌تازگی ترند شده، مشکل دارم. اینکه افراد می‌خواهند فقط با محوریت معرفی و عرضۀ خودشان فعالیت کنند، کاری درست و حرفه‌ای نیست. اگر شما در آن شبکه باشید و به‌عنوان کسی که سعی می‌کند، مشارکت داشته باشد و دربارۀ چیزهایی که در صنعت خودش هست، اطلاعاتی را با دیگران به اشتراک بگذارد و با آدم‌هایی که در فضای کل کسب‌و‌کار آن حوزه و کشور هستند، فعالیت و مشارکت کند، بسیار متفاوت است از اینکه بخواهید در آنجا رزومه بسازید و فقط در مقاطع خاص، مثلاً وقتی دنبال کار جدیدی هستید، فعالیت کنید و فقط از خود و دستاوردهایتان بگویید.

این رویکرد، دل‌زدگی ایجاد می‌کند؛ چون از آن حالت شبکۀ اجتماعی به نحوی خارج می‌شود. سایت‌های زیادی هستند که شما می‌توانید رزومه و دستاوردهای کاری خود را در آن‌ها قرار بدهید. حتی در لینکدین صفحۀ خودتان هم طبیعی است که رزومه‌تان را منتشر کنید؛ اما اینکه به‌صورت مرتب دربارۀ خودتان و دستاوردهایتان بگویید و دید شما این باشد که دارم پرسونال‌برندینگ می‌کنم اما نه با مفهوم کامل، رویکرد جذابی نیست و جواب نمی‌دهد.

نکتۀ دیگر که مشخصاً دربارۀ لینکدین می‌شود به آن اشاره کرد، فرصت‌ برقراری ارتباطات خارجی است که هیچ‌وقت و در هیچ‌حالتی این فرصت در شبکه‌های دیگر برای شما فراهم نیست. شما از طریق لینکدین می‌توانید با آدم‌ها و فضاهای کاری مرتبط با حوزۀ فعالیت خود در خارج از کشور در ارتباط باشید و حس کنید در جریان پیشرفت و تغییرات آن هستید. آدم‌هایی را دنبال کنید که در ردۀ اول صنعت شما هستند.

نکتۀ خیلی خیلی جالب که در شبکه‌های اجتماعی و لینکدین وجود دارد این است که وقتی در تعامل با کانکشن‌های خود باشید و هنگامی که پست می‌گذارند، کامنت بگذارید و مشارکت کنید و مطالبی بگذارید که برای آن‌ها جذاب باشد و نهایتاً تعامل پایداری داشته باشید، بعد از مدتی احساس می‌کنند که شناخت کاملی از شما دارند.

درنتیجه اولین‌باری که در ملاقات حضوری همدیگر را می‌بینید خیلی گرم با شما برخورد می‌کنند و احساس شناخت کامل و دوطرفه‌ای وجود دارد و فکر می‌کنید جلسۀ چندمی است که همدیگر را ملاقات می‌کنید. این امر در کسب‌و‌کار خیلی ارزشمند است و می‌توان گفت که مفهوم و کارکرد درست ارتباطات نیز همین است.

نحوۀ نمایش پست‌ها در فید (تایم‌لاین) لینکدین

فید لینکدین جایی است که لینکدین فقط پست‌های کسانی که فالو کرده‌اید، براساس الگوریتم خود در بالای این صفحه نشان می‌دهد. درواقع یعنی پست‌هایی که به شما نمایش داده می‌شود، براساس جدیدترین مطالب نمایش داده نمی‌شود. در ادامه تصویری که خود لینکدین از الگوریتم خود منتشر کرده است مشاهده می‌کنید.

گفتنی است که کاربران لینکدین می‌توانند تنظیمات فید خود را براساس نمایش جدیدترین پست‌ها تغییر دهند.

لینکدین و تأثیر آن بر سئو

شبکه‌های اجتماعی یکی از عوامل مهم و تأثیرگذار در سئوی سایت‌ها به حساب می‌آیند. لینکدین یکی از شبکه‌های اجتماعی مهم‌ و تأثیرگذار در بهبود وضعیت سئوی سایت است. ارتباط بین شبکه‌های اجتماعی و موتورهای جست‌وجو کمی پیچیده است؛ اما درک و فهم آن ساده و بسیار ارزشمند است.

در سال ۲۰۱۰ گوگل اعلام کرده بود که شاخصه‌های رسانه‌های اجتماعی مانند تعداد دنبال‌کنندگان، لایک‌ها، اشتراک‌گذاری‌ها و… ازجمله عوامل تأثیرگذار در رتبه‌بندی‌های آن‌هاست؛ اما در سال ۲۰۱۴ مت کاتز (Matt Cutts) ویدئویی را از گوگل وب‌مستر منتشر کرد که می‌گفت شاخصه‌های رسانه‌های اجتماعی بر رتبه‌بندی جست‌وجوگرها هیچ تأثیری نمی‌گذارد.

موتور جست‌وجوی بینگ هم در سال ۲۰۱۰ اعلام کرد که در رتبه‌بندی‌ها به اعتبار اجتماعی (Social Authority) حساب‌های کاربری توجه می‌کند و با وزن‌دهی و اولویت‌بندی چند متغیر مختلف، فهرست جست‌وجو به‌روزرسانی‌ می‌شود.

با وجود همۀ این تناقضات در گزارش‌ها، یادتان نرود که چشم‌انداز موتورهای جست‌وجو همواره در حال تغییر و تکامل است و اینکه شاخصه‌های اجتماعی هم‌اکنون تأثیری در رتبه‌بندی موتورهای جست‌وجو نمی‌گذارند، به این معنا نیست که این اتفاق هیچ‌وقت رخ نخواهد داد؛ چراکه موتورهای جست‌وجو به‌طور مداوم در تلاش هستند تا تجربه‌های جست‌وجوی شخصی‌سازی‌شده‌تری را به جست‌وجوکنندگان نمایش دهند و ممکن است روزی شاخصه‌های شبکه‌های اجتماعی یکی از معیارهای مهم در رتبه‌بندی‌ها محسوب شوند. البته همین الان هم با جست‌وجو در موتورهای جست‌وجو می‌شود فهمید که موتورهای جست‌وجو به این موضوع اهمیت می‌دهند؛ زیرا خیلی از مطالبی که نمایش می‌دهند، مربوط به شبکه‌های اجتماعی مانند لینکدین، توییتر، اینستاگرام و… است.

اگر شما در سایت خود مقالات تخصصی قرار می‌دهید، یکی از بهترین کانال‌ها برای به‌اشتراک‌گذاری مطالبتان، لینکدین است؛ زیرا در این شبکه همه به دنبال مطالب تخصصی هستند و هر مطلبی که غیر از موضوع اصلی قرار داده شود، نه‌تنها باعث تخریب صفحۀ کاری شما می‌شود، بلکه احتمال دارد افراد آن مطلب را به لینکدین گزارش کنند.

طبق تجربۀ شخصی، من به این موضوع رسیدم که مقالات (Article) منتشرشده در لینکدین در موتورهای جست‌وجو به نمایش گذاشته می‌شوند و مطالب (Post) منتشرشده در لینکدین در موتورهای جست‌وجو به نمایش گذاشته نمی‌شوند.

اینفلوئنسرمارکتینگ ایرانی‌ها در لینکدین

تا‌به‌حال ندیده‌ام که کسب‌و‌کار ایرانی، در لینکدین اینفلوئنسرمارکتینگ کند؛ اما باتوجه‌به ارتباط خوبی که با دوستانم دارم و اجرای چند کمپین اینفلوئنسرمارکتینگ همراه با آن‌ها، می‌توانم بگویم که لینکدین برای معرفی کسب‌و‌کارها و خدمات فضای بسیار مناسبی دارد.

اگر به اجرای کمپین اینفلوئنسرمارکتینگ در لینکدین نیاز دارید، می‌توانید به من پیام دهید تا با راهنمایی و مشاورۀ من کمپین خود را به بهترین شکل ممکن اجرا کنید. اگر می‌خواهید از شرایط تبلیغات در صفحۀ لینکدین من اطلاعی داشته باشید، فهرست زیر را ببینید.

  1. صفحۀ لینکدین من را می‌توانید اینجا ببینید؛
  2. ارتباط‌داشتن با بیش از ۳هزار متخصص در حوزۀ آی‌تی و تکنولوژی؛
  3. نوشتن مطلبی تخصصی و اختصاصی برای کسب‌و‌کار شما؛
  4. تگ‌شدن اسم صفحۀ شما در‌صورتی‌که در لینکدین صفحه‌ای داشته باشید؛
  5. میانگین بازدید هر مطلب بیش ‌از۳هزار عدد. میانگین لایک هر مطلب حدود۱۰۰ لایک، میانگین بازدید هر ویدئو بیش‌ از ۲هزار بازدید.
  6. برای مثال می‌توانید پست «اهمیت بسته‌بندی و خمیردندان زغالی بنسر» را ببینید.

آگهی استخدام در لینکدین

لینکدین با داشتن سه ارزش بزرگ به شما کمک می‌کند که از میان بیش از ۵۰۰میلیون مخاطب، بااستعدادترین آن‌ها را برای موقعیت‌های شغلی مدنظر خود پیدا کنید.

  • دسترسی بی‌نظیر
    • در لینکدین به بزرگ‌ترین شبکۀ افراد حرفه‌ای دنیا دسترسی دارید. بیش از ۸۵درصد از اعضای لینکدین به دنبال یافتن فرصت‌های حرفه‌ای و شغلی جدید هستند؛ هرچند که ممکن است به‌صورت مداوم در کاریابی‌ها در جست‌وجوی شغل نباشند. افرادی که در لینکدین در دسترس هستند، در هیچ جای دیگر نیستند.
  • متقاضیان بااستعداد
    • به‌صورت خودکار موقعیت‌های شغلی و متقاضیان واجد شرایط را ازلحاظ مهارت و تجربه تطابق دهید و اطلاع‌رسانی‌های لازم را از طریق ایمیل یا لینکدین دریافت کنید. با استفاده از ابزارهای مدیریت یکپارچۀ لینکدین، متقاضیان مناسب را بررسی کرده و از جهات مختلف دسته‌بندی کنید. یادداشتی بنویسید و به‌راحتی به آن‌ها دسترسی پیدا کنید. همۀ این کارها را می‌توانید در لینکدین انجام دهید.
  • پرداخت برای داده‌های بیشتر
    • فقط زمانی پرداخت انجام می‌دهید که متقاضیان، موقعیت شغلی مدنظر شما را مشاهده کرده باشند. با وارد‌کردن مقدار بودجه‌ای که مدنظر دارید، لینکدین تخمین‌های لازم را به شما ارائه خواهد داد. حتی اگر بودجۀ کمی داشته باشید یا اولویت‌بندی‌هایی را مدنظر داشته باشید، لینکدین نیازهای شما را برطرف خواهد کرد.

همچنین می‌توانید:

  • فهرست کوتاهی از پنجاه نفر را ببینید که شرایطشان متناسب با خواستۀ شماست؛
  • قابلیت ارسال پنج پیام مستقیم به متقاضیان بالقوه را داشته باشید؛
  • به ابزارهای ساده برای پیگیری و اشتراک‌گذاری متقاضیان دسترسی داشته باشید؛
  • داده‌های مربوط به متقاضیان و بازدیدکنندگان موقعیت شغلی مدنظر را تجزیه‌و‌تحلیل واقعی کنید؛
  • و… .

جالب است بدانید:

  • متقاضیان لینکدین ۴۰درصد کیفیت بهتری دارند؛
  • ۵۰درصد از بازدیدکنندگان موقعیت شغلی افرادی هستند که در جست‌وجوی شغل مدنظر نبوده‌اند؛
  • در هر ۱۰ثانیه، یک استخدام با استفاده از لینکدین صورت می‌گیرد.

درج آگهی استخدام در لینکدین

برای ارسال یک موقعیت شغلی در لینکدین، مراحل زیر را دنبال کنید:

  1. در سمت راست صفحۀ اصلی حساب کاربری خود روی آیکون Work کلیک کنید و از منویی که ظاهر می‌شود، گزینۀ job a Post را انتخاب کنید.
  2. روی Post a job کلیک کنید.
    • اگر اکانت شما شخصی نبوده و کارمندی (Recruiter) باشد، ممکن است به صفحۀ دیگری هدایت شوید که با کلیک روی Continue، می‌توانید ادامۀ ماجرا را دنبال کنید.
  3. از شما خواسته می‌شود که فیلدهای زیر را پر کنید.
    • شرکت: نام شرکت خود را در جای مناسب تایپ کنید و از منوی کشویی، گزینه‌های مناسب را انتخاب کنید. در نظر داشته باشید که ابتدا باید یک صفحه برای شرکتی که در آن کار می‌کنید، ایجاد کرده باشید. دربارۀ ایجاد یک صفحه برای شرکت، بیشتر بیاموزید.
    • عنوان شغلی: هم‌زمان که در حال تایپ عنوان شغلی خود هستید، مشاغلی را با عناوین استاندارد مشاهده خواهید کرد و می‌توانید از منوی کشویی، عنوان مناسب را انتخاب کنید.
    • محل سکونت: هم‌زمان با تایپ مکان خود، یک فهرست کامل از مکان‌ها را مشاهده خواهید کرد و می‌توانید مکان مدنظر خود را انتخاب کنید.
  4. روی Next کلیک کنید.
  5. در صفحه‌ای که می‌خواهید موقعیت شغلی مدنظر را ارسال کنید، باید سه شغل و صنعت مرتبط را انتخاب کنید.
  6. نوع (تمام‌وقت، پاره‌وقت و…) و سطح شغل، با‌توجه‌به مواردی که شما وارد کرده‌اید، به‌صورت خودکار تعیین می‌شود. اما اگر بخواهید، می‌توانید با کشیدن کشو، گزینه‌های دقیق‌تری را انتخاب کنید. همچنین با کلیک روی گزینۀ ادیت یا همان آیکون مداد می‌توانید نام شرکت، عنوان شغلی و مکان جغرافیایی خود را که در مرحلۀ قبل وارد کرده بودید، ویرایش کنید.
  7. در کادر Job description می‌توانید توصیفی از موقعیت شغلی که مدنظر دارید، ارائه کنید.
  8. در مرحلۀ بعدی نحوۀ اطلاع‌رسانی به شما تعیین می‌شود. شما با دو گزینه مواجه خواهید بود:
    • در گزینۀ اول می‌توانید یک آدرس ایمیل ارسال کنید تا لینکدین اعلان‌های موردنظر را به شما ایمیل کند. لینکدین آدرس ایمیل شما را به متقاضیان افشا نخواهد کرد.
    • در گزینۀ دوم می‌توانید آدرس یا URL یک سایت را وارد کنید و اطلاعات از این طریق به شما ارسال خواهد شد.
  9. روی گزینۀ Continue کلیک کنید.
  10. شما می‌توانید برای تعیین گزینه‌های مناسب، موارد زیر را نیز در مرحلۀ بعد مشخص کنید:
    • مهارت‌های لازم برای کار؛
    • تجارب مربوطه؛
    • میزان تحصیلات.
  11.  زمانی‌که این مرحله را انجام دادید، روی Continue کلیک کنید.
  12. بودجه‌ای که برای این کار در نظر گرفته‌اید مشخص کنید. این هزینه براساس هر کلیک حساب خواهد شد. برای اینکه در‌این‌باره بیشتر بدانید، روی این لینک کلیک کنید.
  13. توجه داشته باشید هنگامی که بودجۀ خود را در نظر می‌گیرید، می‌توانید موارد زیر را نیز مشاهده کنید:
    • تفکیک هزینه‌ها؛
    • بودجۀ روزانۀ شما صرف چه چیزهایی خواهد شد؛
    • برای پرداخت کلیک کنید.
  14. اطلاعات کارت اعتباری خود را وارد کنید.
    • اگر قبلاً پرداختی انجام داده باشید، روش پرداخت قبلی شما به‌صورت پیش‌فرض در نظر گرفته خواهد شد؛ اما اگر بخواهید می‌توانید روش پرداخت جدیدی را هم انتخاب کنید.
  15. قبل از نهایی‌کردن می‌توانید اطلاعات سفارش خود را بررسی کنید و بودجۀ روزانه، کل بودجه و سایر جزئیات را مشاهده کنید.
  16. روی گزینۀ Post job کلیک کنید.
  17. سپس می‌توانید موارد متعددی را به مطلب خود اضافه کنید.
    • اگر می‌خواهید پروفایل شما در کنار مطلب موقعیت شغلی شما نمایش داده شود، باید Show my profile on the job post را تیک بزنید. به یاد داشته باشید که نمایش مشخصات شما در کنار موقعیت شغلی‌تان، اعتبار شغل شما را نشان می‌دهد.
    • در بخش Add required skills section می‌توانید مهارت‌های مورد نیاز برای موقعیت شغلی‌ای که در نظر گرفته‌اید، مشخص کنید.
    • برای حذف یک مهارت می‌توانید روی آیکون حذف کلیک کنید.
    • برای افزودن مهارت جدید، روی Add Skill کلیک کنید. مهارت را در باکس متنی تایپ کرده و گزینۀ مناسب را از منوی کشویی انتخاب کنید.
  18. در مرحلۀ بعد باید بهترین عنوان را انتخاب کنید. عنوان شغل شما باید کاملاً شفاف باشد و به‌گونه‌ای انتخاب شود که در جست‌وجوها کشف شود (از کلمات پرجست‌وجو استفاده کنید).
  19. در بخش job compensationباید میزان حقوق را مشخص کنید. اگر این بخش را خالی بگذارید، براساس داده‌های لینکدین مبلغی اضافه خواهد شد. اگر می‌خواهید راجع به این بخش بیشتر بدانید، این قسمت را مطالعه کنید.

وقتی که موقعیت شغلی شما ارسال شد:

  • ایمیل تأیید ارسال خواهد شد؛
  • Recommended Matches که شامل متقاضیان مناسب برای شغل شماست، فعال خواهد شد؛
  • می‌توانید پیام‌های رایگان به افراد مناسب ارسال کنید؛
  • هنگامی که مطلب شما به‌صورت نهایی ارسال شد، می‌توانید متقاضیان را پیگیری و مدیریت کنید، بودجۀ روزانه‌ای که در نظر گرفته‌اید ویرایش کنید و داده‌هایی از افرادی که مطلب شما را مشاهده کرده‌اند، دریافت کنید.
  • پس از ارسال یک مطلب، شما و همکارانتان می‌توانید مطلبتان را در لینکدین و سایر شبکه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارید.
  • اگر می‌خواهید راجع به اتفاقاتی که پس از ارسال یک مطلبِ موقعیت شغلی رخ می‌دهد بیشتر بدانید، این لینک را بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *