هفده نکته طلایی در تولید محتوا

ایجاد محتوای باکیفیت در موفقیت بازاریابی محتوا بسیار تاثیرگذار است. با بیش از ۲ میلیون پست وبلاگی که روزانه منتشر می شود، باید به دنبال راهکاری باشید که محتوای شما برجسته بماند. اما شاید به این فکر کنید که «چگونه محتوای باکیفیتی ایجاد کنم که منجر به ترافیک و عجین شدن کاربران شود؟»

با این ۱۷ نکته طلایی در تولید محتوا با ما همراه باشید:

۱- جلب توجه کاربر با عنوان جذاب

هدف از عنوان  این است که خواننده اولین جمله را بخواند. اگر با یک برداشت اول مناسب نتوانید توجه خواننده را جلب کنید، حتما او را از دست خواهید داد. در چنین شرایطی زحمت شما بیهوده بوده است، حتی اگر محتوایی که تولید کرده اید خیلی باکیفیت باشد.

همه عناوین خوب یک یا چند ویژگی دارند :

منحصربفرد : مخاطب مورد نظر شما ممکن است مقالات مشابه متن شما را خوانده باشد. اگر عنوان شما منحصربفرد نباشد، آنها فکر می کنند تفاوتی با متن های قبلی که خوانده اند ندارد. باید مطمئن شوید که کسی از عنوان مشابه مقاله شما استفاده نکرده است.

شدیداً خاص بودن : باید اطلاعات کافی در اختیار خواننده بگذارید تا دلیلی برای گذاشتن وقت ارزشمند خود جهت مقاله شما داشته باشد.

القای احساس ضرورت : چیزی که خواننده را وادار می کند متن را طوری بخواند که چیزی از قلم نیفتد.

مفید : عنوان باید نشان دهد که خواندن متن مزیتی برای خواننده دارد.

تولید محتوا

در اینجا گام هایی برای ایجاد عناوین خوب ارائه کرده ایم :

گام ۱ : فرمول عنوان عددی (عنوان همراه با اعداد)

Noah Kagan کارشناس محتوانویسی تقریبا یک میلیون عنوان را بررسی کرده و دریافته است که پست های دارای اعداد بیشترین اشتراک گذاری را داشته اند. هر وقت مقدور شد باید اعداد و داده های خاصی را در عنوان خود قرار دهید.

به عنوان مثال فرض کنید مقاله ای در مورد کاهش وزن می نویسید.برای مثال از عنوانی مشابه این استفاده کنید “۸ تکنیک لاغری که شاید آنها را نمیدانستید”

اگر در مورد ایجاد عنوان مشکل دارید می توانید از این ابزار دستی استفاده کنید؛ عنوان سازِ Portent :

گام ۲ : از منحصربفرد بودن عناوین خود اطمینان حاصل کنید.

چگونه مطمئن می شوید که عنوان منحصربفرد است؟ جواب این سوال بسیار ساده است : عنوان خود را در گیومه قرار دهید و در گوگل آن را جستجو کنید. 

توجه داشته باشید برای گرفتن نتیجه دقیق باید از دابل کوتیشن («») استفاده کنید.وقتی آن عنوان در اینترنت یافت نشد به این معنی است که در نت وجود ندارد و خاص است.

گام ۳: بررسی عناوین از طریق یک تحلیلگر عنوان

می توانید عنوان خود را با استفاده از تحلیلگر عنوان CoSchedule چک کنید. کافیست عنوان را در داخل تحلیلگر قرار دهید. با این کار یک امتیاز خواهید گرفت.

تحلیلگر عنوان کیفیت عنوان را براساس یک امتیاز ساده نشان می دهد. تحلیلگر روش های بهبود عنوان را برای شما شرح می دهد. باید سعی کنید به امتیاز ۷۰ به بالا دست یابید.

طبق راهنمای CoScheduleبرای نوشتن عناوین بهتر، می توانید عنوان را با کارهای زیر بهبود دهید :

تمرکز بر کلیدواژه های محتوا، در عنوان متن.

حفظ توازن خوب بین کلمات رایج، غیررایج، احساسی و تاثیرگذار.

محدود کردن طول عنوان به ۵۰ الی ۶۰ کاراکتر.

محدود کردن تعداد کلمات به ۶ الی ۷ کلمه.

گام ۴ : عناوین خود را تست کنید

ممکن است ندانید کدام عنوان برای مقاله شما بهتر است، لذا باید این موضوع را تست کنید.

خوشبختانه ابزارهای خوبی برای این کار وجود دارد. در این مثال ما از Optimizely استفاده خواهیم کرد. این ابزار برای تست A/B بسیار مفید است، و جالب آنکه رایگان نیز هست! وقتی حساب Optimizely را ایجاد کرده و پلاگین وردپرس Optimizely را نصب نمودید، سه عنوان خود را در پلاگین قرار دهید.

هر تستی دارای یک هدف است. هدف پیش فرض در واقع تعداد بازدیدکنندگان و عجین شدن آنهاست. می توانید در پلتفرم Optimizely اهداف بیشتری را معین کنید.

content creation


۲- برای نشان دادن کیفیت به مخاطبین خود، مقالات طولانی تری بنویسید

شاید این را شنیده باشید که گوگل وبلاگ هایی را دوست دارد که پیوسته بروزرسانی می شوند. لذا تا جایی که می توانستید مقالات خود را در بازه ۴۰۰ الی ۶۰۰ کلمه منتشر کردید. اما علیرغم زمان و تلاشی که انجام می دهید، هیچ بهبودی در ترافیک شما رخ نمی دهد. هیچ بهبودی در عجین شدن کاربران، اشتراک گذاری اجتماعی و ترافیک مشاهده نمی شود.

در سال ۲۰۱۸ نمی توانید با پست های ۴۰۰ کلمه ای مخاطب بدست آورید. همین دیگر! نمی توانید!

SERPIQ یک مطالعه در مورد صفحاتی که با بیش از ۲۰،۰۰۰ کلیدواژه در صفحه اول گوگل قرار می گیرند، انجام داده است. آنها دریافتند که مقالات طولانی تر در گوگل رتبه بالاتری می گیرند.

پروفسور  Jonah Berger از دانشگاه Wharton دریافت که محتوای طولانی تر ۷۶.۸% بیشتر از محتواهای دیگر انتشار می یابد. میانگین تعداد کلمه مربوط به ۱۰ نتیجه اول در گوگل، برابر با ۲۰۰۰ کلمه بود.

حرف آخر این است : محتوای حرفه ای شما باید حداقل ۲۰۰۰ کلمه باشد. اگر می توانید طولانی تر از این هم بنویسید، حتما این کار را بکنید. نکته این است که محتوای شما باید مفید باشد. بین مفید بودن و پرگویی تفاوت زیادی وجود دارد.

به تعداد بازدیدهایی که نویسندگان دریافت می کنند توجه کنید. این محتوایی است که هر روزه در اینترنت منتشر می شود. محتوای ۵۰۰ کلمه ای بیهوده. شما می توانید بهتر از این عمل کنید.

تولید محتوای طولانی تر بسیار ساده است. تنها به زمان و تلاش نیاز دارد. اما در گذر زمان هزینه خود را می دهد : بهتر است یک پست با کیفیت تولید کنید تا پنج پست بیهوده و بلا استفاده.

در ادامه برخی نکات در مورد ایجاد محتوای طولانی ارائه کرده ایم.

یک محتوای لیستی بنویسید

در سال ۲۰۱۴ یک مطالعه بر روی ۱۰۰ میلیون محتوا انجام گرفت. آنها می خواستند بدانند چه چیزی باعث انتشار و فراگیر شدن یک مقاله می شود.

تصاویر اطلاعاتی و مقالات لیستی در مقایسه با انواع محتوای دیگر اشتراک گذاری بیشتری داشته اند. مقالات لیستی به این دلیل خوب جواب می دهند که دوستانه بوده و خوانندگان می دانند چه انتظاری داشته باشند.

وقتی یک فهرست (لیست) می نویسید، این گام های زیر را نیز لحاظ کنید :

نسبت به رقبا آیتم های بیشتری در فهرست قرار دهید.

عکس ها و تصاویر بیشتری قرار دهید.

به ازای هر آیتم در لیست، با استفاده از نکات این مقاله چیز عمیق تری بنویسید.

مثال های واقعی را نیز بیان کنید.

شما ممکن است مشتریان یا مخاطبینی داشته باشید که از توصیه شما بهره برده باشند. در مورد آنها و نتایجی که بدست آورده اند بنویسید. خوانندگان دوست دارند مثال هایی از اینکه چگونه یک شخص می تواند با استفاده از راهبردهای شما به چیزی که می خواهد برسد، مطالعه کنند. اگر هیچ مثال مشخصی از خود ندارید، نگران نباشید. می توانید آنچه دیگران انجام داده اند را نقل قول کنید، اگرچه تجربه خودتان ارجحیت دارد.

عمیق تر پیش بروید

اکثر محتوای آنلاین امروزی عمق ندارد. مثلا یک مقاله مربوط به کاهش وزن را در نظر داشته باشید. یک پست لیست قابل پیش بینی ممکن است حاوی نکاتی نظیر زیر نظر داشتن کالری دریافتی باشد. شما می توانید با ایجاد لیستی از سوالات رایج و پاسخ به آنها کار بهتری ارائه دهید.

کدام اپلیکیشن برای زیر نظر گرفتن کالری بهتر است؟

 تقریبا چند کالری باید در روز دریافت شود؟

آیا کالری های «خوب» و «بد» وجود دارد؟

آیا می خواهید محتوای شما با داشتن عمق خود را برجسته نشان دهد. خوانندگان به سطح بالایی از عمق در محتوا علاقمند هستند. آنها به محتوایی توجه می کنند که همه جزئیات مورد نیازشان را به آنها می دهد.

به مقالات خوب نگاهی بیاندازید. در مورد نوع سوالاتی که خوانندگان ممکن است بعد از خواندن مقاله داشته باشند، فکر کنید. در مورد پاسخ به اینها محتوایی بنویسید.

محتوا نویسی

۳- مقدمه ها باید مختصر باشند

بعد از عنوان، مقدمه دومین عنصر مهم در محتواست. هدف مقدمه این است که خواننده را وادار کند ادامه متن را بخواند. من مقالاتی با مقدمه های طولانی دیده ام که خواننده را خسته می کند. این چیزی نیست که شما می خواهید.

از میان تمام بازدیدکنندگانی که وارد وبسایت شما می شوند، تقریبا ۱۰% از آنها هیچ وقت صفحه را اسکرول نمی کنند (کشیدن صفحه به سمت پایین). برای اینکه افراد بیشتری محتوای شما را مطالعه کنند، باید مقدمه تاثیرگذاری ارائه دهید.

چگونه مقدمه ای بنویسید که مخاطب را وادار کند بیشتر بخواند؟ Neil Patel یک پست خوب در مورد Hubspot نوشته است. برخی از نکات مورد علاقه من در مورد نوشتن مقدمه عبارتند از :

جمله اول کوتاه باشد. خواننده جملات کوتاه را راحت تر می خواند.

مقدمه باید مختصر باشد. خوانندگان عجول هستند و توجه کمی دارند. آنها معمولا برای خواندن محتوای اصلی عجله دارند.

در مقدمه به موضوع اصلی مقاله اشاره کنید. مقاله را در چند جمله معرفی کنید. مطمئن شوید که مزایای خواندن مطلب را بیان کرده اید.

به مشکل یا مساله ای که احتمالا خواننده با آن روبروست اشاره کنید. مقاله باید یک مساله را برای خواننده حل کند. یک وضعیت معمولی را نشان دهید که احتمالا خواننده با آن روبرو شده است.

یک داستان بگویید. داشتن داستان در محتوا باعث می شود خواننده احساس خستگی نکند.

بعد از کامل کردن بدنه متن و نتیجه گیری، دوباره مقدمه را بررسی کنید. مطمئن شوید که در مقدمه راهنمایی های بالا رعایت شده است. مرورگر شما از فایل های ویدیویی پشتیبانی نمی کند!

۴- محتوای عمومی تولید نکنید

ذهنیت رایج در تولید محتوا این است که تا جای امکان برای افراد بیشتری نوشته شود. اگر این کار را بکنید تقریبا تضمین می شود که محتوا معمولی است. جذابیت برای همه افراد منجر به جذابیت برای هیچ کس نمی شود.

نوشتن محتواهای تخصصی برای عده ای کم،بهتر از نوشتن محتوای عمومی برای افراد زیادی است که در آینده جستجوی کمی بر روی آنها می شود.مطالب تخصصی ارزش بیشتری دارند.

در این مورد میتوان از گام های زیر استفاده کرد.

گام ۱ : با بازار مورد نظر خود شروع کنید

می توانید شخصیت خود را با نگاهی به مشتریان موجود توسعه دهید. دوست دارید چه نوع مشتریانی را داشته باشید؟ اگر به صاحبان کسب و کار سرویس می فروشید، مشتری شخصی است که با اکثریت تعامل دارد. اگر مبنای مشتری به اندازه کافی بزرگ نباشد، در این صورت به مشتریان ایده آل فکر کنید.

وبسایت لینکدین به شما کمک می کند افراد موجود در این شرکت ها را راحت تر پیدا کنید. در صورت امکان یک پروفایل تویتر استخراج کنید (برخلاف لینکدین و فیسبوک، توییتر باز است و تحقیق برروی تویتر آسان تر است).

اگر مصرف کنندگان را هدف قرار داده اید، می توانید از جستجوی پیشرفته تویتر برای پیدا کردن مشتریان استفاده کنید. با کلیدواژه ها یا هشتگ های مرتبط جستجو کنید. همچنین می توانید نگاهی به دنبال کنندگان رقبایتان داشته باشید.

گام ۲ : علائق آنها را پیدا کنید

گام بعدی پیدا کردن علائق مخاطبین است. از طریق اشتراک گذاری های آنها در رسانه های اجتماعی نظیر لینکدین و تویتر آنها را تحت بررسی قرار دهید. وقتی پست های آنها را  مطالعه می کنید، به نکات زیر توجه داشته باشید :

چه موضوعاتی را اشتراک گذاری می کنند ؟

چه کسانی را دنبال می کنند؟

قالب ایده آل پست های آنها کدام است؟ لیست، ویدئو یا تصاویر حاوی متن؟

هدف شما لیستی از موضوعاتی است که برای مخاطبتان جالب است.

گام ۳ : شروع به ایجاد شخصیت کنید

براساس تحقیق در گام های ۱ و ۲، سوالات زیر را از خود بپرسید :

بزرگترین مسائلی که سعی دارند حل کنند کدام است ؟

معمولا چه می خواهند ؟

به دنبال چه اطلاعاتی هستند ؟

چه روندهایی برروی موفقیت شخصی یا کسب و کار آنها تاثیرگذار است؟

چه نوع اطلاعاتی را در محیط آنلاین مصرف می کنند؟ آموزشی، سرگرمی، یا گرایشات؟ آیا ویدئو یا وبینار نگاه می کنند؟

هیچ قانون واقعی در مورد نوع اطلاعاتی که باید در شخصیت باشد وجود ندارد. چند ویژگی زیر باید لحاظ شوند :

دموگرافی : گروه سنی، جنسیت، موقعیت، شغل، صنعت.

وضعیت مالی

نیازها/ چالش ها

رویاها

چگونه از وب استفاده می کنند ؟

تا بحال باید توصیفی مختصر از دموگرافیک شخصیت خود، نیازها و رفتارها داشته باشید.

محتوا

۵- محتوایی تولید کنید که ارزش اشتراک گذاری داشته باشد

بعد از تعیین مخاطب خاص، گام بعدی انتخاب یک موضوع است. و اینجاست که اکثر ما گرفتار می شویم. ما محتوایی را نوشتیم که خوانندگان اهمیتی به آن نمی دهند، و در نهایت این صرفا اتلاف زمان و وقت خواهد بود.

باید در مورد محتوایی بنویسید که محبوبیت آن اثبات شده است. یک راه برای اعمال این مفهوم استفاده از تکنیک Skyscraper توسط برایان دین است.از طریق گام های زیر:

گام ۱ : محتوای مناسبی پیدا کنید

اولین گام پیدا کردن محتوایی است که ارزش لینک گذاشتن داشته باشد. این یعنی محتوا قبلا هزاران اشتراک گذاری و بک لینک داشته باشد. قبل از اینکه شروع کنید، لیستی از کلیدواژه هایی که می خواهید تهیه کنید. چند راه برای این کار در زیر بیان شده است :

از گوگل و ahrefs.com استفاده کنید.

جایگاه خود را در گوگل جستجو کنید. همیشه به دنبال کلید واژه های اطلاعاتی بگردید نه کلیدواژه های مبتنی بر محصول. به عنوان مثال باید «چگونه دانه های قهوره را خُرد کنیم» را جستجو کنید نه «خردکننده قهوه».

تکنیک Skyscraper (مثال خرد کردن قهره). به ابزار نظیر Ahrefs یا Open Site Explorer بروید. دامنه را جستجو کنید.

می توانید با کلیدواژه های دیگری که در رابطه با این حوزه در ذهن دارید کار خود را تکرار کنید. 

گام ۲ : یک پست بهتر بنویسید

وقتی موضوع مورد نظر خود را تعیین کردید، به بهترین محتوا در آن زمینه نگاه کنید. بهترین محتوا مبتنی بر تحقیق شما در گام ۱ است. از خود بپرسید : آیا می توانید بهتر از این بنویسید؟ برخی راه های سریع برای بهبود محتوا در زیر آمده است :

مرتبط تر با یک شخصیت مخاطب خاص. بهترین محتوا ممکن است یک شخصیت را در نظر گرفته باشد. می توانید یک مقاله بنویسید که برای مخاطب شما مرتبط تر باشد.

عمق و جزئیات بیشتر. خوانندگان چیزی می خواهند که عملی باشد. آیا می توانید عمق بیشتری به مقاله موجود اضافه کنید که آن را بهبود دهد؟ می توانید محتوا را طوری ارتقا دهید که به خواننده کمک کند به اهدافش دست یابد.

طراحی بهتر. گاهی محتوای برتر ممکن است قابل اسکن نباشد. بلاک های متن بزرگی وجو دارد که نه عکس و نه ویدئو در آن وجود ندارد. آیا می توانید کاری کنید که محتوایتان از طریق عکس یا اسکرین شات قابل فهم باشد؟ یا یک موشن گرافیک خوب.

معاصر و رایج تر. ممکن است در زمان خواندن محتوا منسوخ و قدیمی باشد. آیا می توانید محتوایی با همان موضوع تهیه کنید که اطلاعات آن بروز باشد؟

اگر در پیدا کردن موضوع برای محتوای خود مشکل دارید به نکات زیر توجه کنید :

 گاهی حوزه مورد بحث شما بسیار خسته کننده است. در این حالت باید حوزه مرتبط دیگری را بررسی کنید. به عنوان مثال فرض کنید حوزه شما مربوط به بیمه مسافرت است. یافتن موضوعات اثبات شده در زمینه بیمه مسافرت کار دشواری است. در این حالت می توانید یک حوزه را در زمینه نکات مسافرت مد نظر قرار دهید.

گسترده پیش بروید. یک راه دیگر برای پیدا کردن موضوع، این است که یک گام از حوزه خود گسترده تر بروید. به عنوان مثال فرض کنید حوزه شما در زمینه آموزش حفاظت امنیتی است. می توانید برروی موضوع امنیت اداره یا امنیت خانه تمرکز کنید.

برایان دین توصیه می کند که در هر سطحی بهترین محتوا را ارائه دهید، که شامل طول، طراحی و میزان جدید بودن آن است.

content

۶- ترافیک همیشگی  با محتوای همیشه سبز

دو راه برای ایجاد اپیدمی (همه گیر بودن یک محتوا) در بازاریابی محتوا وجود دارد : تولید محتوای مبتنی بر رخداد (مثلا پست های مربوط به آخرین فیلم جنگ ستارگان)، یا ایجاد محتوای همیشه سبز که تا مدت زیادی به خوانندگان شما مرتبط می شود. هر وقت ممکن بود محتوای همیشه سبز تولید کنید.

Studyweb.com می گوید محتوای همیشه سبز باید ویژگی های زیر را داشته باشد :

به سوالات رایجی که همیشه به جستجوگران مرتبط است، پاسخ دهد.

حتی بعد از گذشت زمان طولانی جذابیت داشته باشد.

تا ماه ها یا سال ها ترافیک را تحت تاثیر قررا دهد.

تاریخ انقضا نداشته باشد.

یک توییت خوب تا ۱۸ دقیقه دوام دارد. اما پست وبلاگ همیشه سبز تا سال ها مورد استفاده قرار می گیرد .

محتوای همیشه سبز می تواند ترافیک پایداری تولید کند اگر به درستی انجام شود. ترافیک محتوای مبتنی بر رخداد بعد از یک دوره افت می کند.

لازم نیست وبلاگ خود را جهت تولید ترافیک همیشه بروز نگه دارید. همیشه انتشار محتوای باکیفیت و بدون محدویدت زمانی موجب ایجاد ترافیک می شود، حتی اگر خودتان نویسنده آن نباشید.

یکی از کتاب های مورد علاقه من، چگونگی بدست آوردن دوستان و افراد سرشناس نوشته شده توسط Dale Carnegie است. این کتاب تقریبا ۸۰ سال پیش نوشته شده است، با این حال محتوای آن هنوز مفید و مرتبط است. حتی امروز افرادی وجود دارند که بازبینی هایی در آمازون قرار می دهند. این قدرت نوشتن محتوای همیشه سبز است.

چگونه می توانیم محتوای همیشه سبز تولید کنیم؟ دو گام آسان برای شروع این کار در ادامه بیان شده است.

مبتدیان 

وقتی صحبت از تولید محتوای همیشه سبز باشد، همیشه باید برای مبتدیان بنویسید. اکثر افرادی که وبلاگ شما را می خوانند، مبتدی هستند. متخصصین دنبال پاسخ در حوزه کاری خود نیستند – تنها مبتدی ها این کار را می کنند. لذا محتوا را بر روی مبتدیان متمرکز کنید تا بتوانید رشد کنید.

وقتی محتوا را در راستای مبتدیان هدفمند می کنید، محتوا باید فرضیاتی در مورد خواننده نداشته باشد، و از هیچ زبان حرفه ای هم استفاده نکند. اگر واژگان صنعتی خاصی در آن باشد باید آن را در مقاله شرح دهید.

محتوای همیشه سبز کاملی تولید کنید. وقتی در گذر زمان وبلاگ رشد می کند، این پست ها را به هم لینک کنید.

برروی موضوع تمرکز کنید

خوانندگان راحت می توانند موضوع خاصی را درک کنند. شما هم راحت می توانید موضوع خاصی را بنویسید. مثلا این پست را در نظر بگیرید. محدود کردن موضوع من بصورت زیر خواهد بود :

موضوع گسترده من بازاریابی محتواست. موضوع خاص من تولید پست های باکیفیت است. مخاطب مورد نظر من آنهایی هستند که به دنبال راهبری برای بهبود کیفیت محتوای خود هستند.

ترافیک سایت

۷- ارتقای محتوا را برای مخاطبین خود ارائه دهید

چند نمونه از ارتقای محتوا رد زیر آمده است :

نسخه پی دی اف مقاله : ارائه یک نسخه پی دی اف از مقاله به خواننده کمک می کند به راحتی به آن ارجاع دهد.

چک لیست خلاصه : محتوا به احتمال زیاد طولانی خواهد بود. خواننده بیشتر به پیاده سازی علاقمند است. یک چک لیست ارائه دهید که نکات اصلی پست را پوشش دهد.

نمونه ها :  صفحات گسترده که به خواننده در پیاده سازی تکنیک های مقاله کمک می کنند.

نسخه پیشرفته مقاله در قالب پی دی اف : شاید همه راهبردهای خود را در مقاله بیان نکرده اید. مواد بیشتر و پیشرفته ای به شکل یک کتاب الکترونیکی ارائه دهید.

چگونه برای محتوای خود ارتقا ایجاد می کنید ؟

گام ۱ : محتوا را عملی کنید

وقتی محتوا عملی باشد، ارتقای محتوا نیز آسان تر خواهد بود.

گام ۲ : ایجاد یک نسخه نقطه به نقطه از پست

تکنیک های عملی را به صورت گام به گام در یک سند فهرست کنید. با این قالب از دلیل پرهیز کنید. برروی تکنیک ها و چگونگی پیاده سازی آنها تمرکز کنید.

گام ۳ : یک نمونه ایجاد کنید

داشتن یک نمونه یا کاربرگ برای خواننده می تواند به پیاده سازی تکنیک ها توسط آنها کمک کند. یک بار دیگر خلاصه مقاله را مرور کنید. برخی نمونه هایی که قادر به ایجاد آن هستید را بنویسید. در زیر چند نمونه ارائه شده است :

نمونه تقویم محتوا، اگر در مورد راهبرد محتوا می نویسید.

نمونه بودجه، اگر در مورد ایجاد یک بودجه شخصی می نویسید.

کاربرگ هایی که به خواننده کمک می کند.

گام ۴ : طراحی ارتقای محتوا

با  ارتقای محتوا در مقاله، ۹۰% از رقبا جلو می افتید. اگر وقت دارید، با هدایت برخی تلاش ها به سمت طراحی ارتقای محتوا فراتر از این هم می توانید بروید. برخی عناصر ساده ای که باید در طراحی چک لیست ها و نمونه ها لحاظ کنید عبارتند از :

قرار دادن لوگو.

سازگار نمودن رنگ ها با برند

قرار دادن یک صفحه در مورد چگونگی استفاده از نمونه هایی که ارائه داده اید.

گام ۵ : لینک دانلود در پست

نهایتا، یک لینک دانلود برای ارتقای محتوا در مقاله قرار دهید. ابزارهای زیادی برای این کار وجود دارد. من استفاده از OptinMonster را ترجیح می دهم، اما افراد دیگر ممکن است Ninjaforms، Leadpages، Sumome Leads، LeadIn، یا نرم افزارهای بازرایابی ایمیل نظیر Mailchimp یا Aweber را استفاده کنند.

۸- محتوای خود را  خوانا کنید

مگر اینکه مخاطبین شما دانشگاهی باشند، در غیر این صورت محتوا باید آسان و خوانا باشد. این یعنی : از اصطلاحات فنی بپرهیزید، از کلمات ساده برای نشان دادن منظور خود استفاده کنید.

جملات کوتاه باشد (حداقل ۱۸ کلمه برای هر جمله)

از پاراگراف های بزرگ بپرهیزید. محتوا را به قسمت های قابل هضم تقسیم کنید.

از شبه جملات استفاده کنید.

برای نشان دادن منظور خود از عکس استفاده کنید.

تجربه کاربری زمانی شروع می شود که محتوا خوانا و شفاف باشد.

چند راه برای سنجش خوانا بودن متن وجود دارد. یک ابزار سنجش رایج، سطح نمره Flesch –Kincaid است. این امتیاز متناظر با سطح نمره مدارس آمریکاست. اگر نوشته شما دارای سطح نمره ۶ باشد، یک دانش آموز کلاس ششم می تواند متن را درک کند. محتوای نویسندگان خوب دارای نمره زیر ۸ است. اجازه دهید چند مثال را مشاهده کنیم :

آمارهای خوانا بودن  :

نکته : من این آمار را با کمک میانگین سطح نمره پنج مقاله جمع آوری کرده ام.

چگونه می توانیم سطح نمره را محاسبه کنیم، و چگونه می توانیم نوشته را بر این اساس بهبود دهیم؟ یک برنامه رایگان وجود دارد که این کار را می کند : Hemingwayapp. فقط کافیست نوشته خود را در آن قرار دهید. نرم افزار امتیاز خوانا بودن محتوا را به شما می دهد. همچنین می توانید جمله هایی که نیاز بهبود دارند را مشاهده کنید.

بعد از کار برروی این نکات، بهبود قابل توجهی در نوشته خود مشاهده خواهید کرد. برخی نکات دیگر در مورد خوانا شدن جملات در زیر آمده است :

جملات خود را به صورت جملات ساده و قابل فهم مجددا ساختاردهی کنید.

در هر جمله تنها یک ایده را انتقال دهید، نه بیشتر.

از کامای کمتر و نقطه بیشتر استفاده کنید.

آمار

۹. با داده ها از محتوای خود حمایت کنید

من عاشق استفاده از داده و آمار برای حمایت از جملاتم هستم. استفاده از داده ها و آمار دو مزیت مهم دارد : شما را به عنوان یک متخصص نشان می دهد، و خوانا بودن محتوا را از طریق استفاده از چارت و دیگر بصری سازی های داده ای بهبود می دهد.

گردآوری داده های خام کار مهمی است. اگرچه من به این امر تشویق می کنم، اما شاید برای کسب و کار اینترنتی شما عملی نباشد. یک راهکار ساده برای حل این موضوع، استفاده از داده ها و یافته های گرداوری شده توسط دیگران است. یک جستجوی گوگل ساده در قالب زیر انجام دهید :

«آمار» + [کلیدواژه]

«داده ها» + [کلیدواژه]

«بررسی» + [کلیدواژه]

«مطالعه» + [کلیدواژه]

باید اطلاعاتی پیدا کنید که در پست وبلاگ بتوانید از آن استفاده کنید. به عنوان مثال، فرض کنید من آماری در رابطه با بازاریابی محتوا گردآوری می کنم.

آمارهای بازاریابی محتوا

مجموعه آمارهای زیادی در رابطه با این موضوع پیدا می کنم، که تحت عنوان «چالش های بزرگ برای بازاریاب های محتوای B2B» لیست شده است. بعد از گردآوری داده ها، آن را در نرم افزار اکسل خود بارگذاری کنید.

تولید چارت

برچسپ ها و داده ها را برجسته سازی کنید، و بررسی چارت ها کلیک کنید. چارت مناسب را پیدا کنید.

تولید چارت ۲

بعد از انتخاب چارت، احتمالا یک چارت با ظاهر نامناسب خواهید داشت.

تولید چارت ۳

من معمولا کار زیر را برای بهبود ظاهر چارت انجام می دهم :

یک عنوان به چارت اضافه کنید. من نام چارت خود را «چالش های اصلی برای بازاریاب های محتوای B2B» گذاشتم.

خطوط شطرنجی را حذف کنید. برروی خط شطرنجی کلیک کرده و کلید حذف در صفحه کلید را فششار دهید.

برچسپ های داده جلوی چارت اضافه کنید. به جای درخواست از کاربر برای ارجاع به داده ها، خود داده ها را بعد از نوار قرار می دهم، که شفافیت بیشتری داشته باشد.

یادتان باشد اگر داده ها را در محیط آنلاین پیدا کرده اید، به چارت ها، منبع اضافه کنید. این چارت ها را می توان به عنوان گراف در پست خود استفاده کنید.

چارت

۱۰. داده های تصویری و عکس اضافه کنید

در کنار چارت می توانید در پست خود عکس هایی هم قررا دهید. این عکس ها می تواند شامل اسکرین شات چگونگی انجام اقدامات خاص باشد.

یک مطالعه نشان می دهد که ۱۰۰ بلاگ با رتبه برتر حداقل یک تصویر به ازای هر ۳۵۰ کلمه دارند. این یعنی اگر محتوا ۳۵۰۰ کلمه باشد باید حداقل ۱۰ تصویر داشته باشید. Neil Patel برخی داده ها در مورد نوع تصاویر و اشتراک گذاری اجتماعی را در سال ۲۰۱۴ گرداوری کرده است :

او دریافت که سه نوع تصویر با بیشترین تعداد اشتراک گذاری عبارتند از عکس های متحرک، تصاویر کشیده شده توسط دست، و تصاویر حاوی اطلاعات.

جای تعجب ندارد که این سه مورد تصاویری هستند که تولید آنها بیشترین زمان را می برد. قرار دادن تصویر در محتوا می تواند زمانبر و هزینه بر باشد. هر کسب و کاری نمی تواند همیشه تصاویر با کیفیت بالا تولید کند.

با این حساب، چگونه می توانم تصاویر سفارشی برای محتوای خود تولید کنم ؟ بسیار ساده است. گام های زیر را دنبال کند.

گام ۱ : جستجوی سایت های انبار تصویر

برخی از سایت های رایگان ذخیره سازی تصویر را برای جستجوی تصاویر مرتبط با محتوای خود بررسی کنید.

Pixabay

Morguefile

Unsplash

من همیشه از این سه سایت برای دانلود تصاویر استفاده می کنم. این سایت ها رایگان هستند، و می توانید برای اهداف تجاری از آنها بهره ببرید. مشکل است که در هر سایت رایگانی محدودیت انتخاب وجود دارد. اگر می خواهید هزینه کنید، می توانید به سایت های تجاری نظیر Getty Images بروید.

به عنوان مثال فرض کنیم من سعی دارم به کمک وبسایت Pixabay تصاویری برای وبلاگ کاهش وزن پیدا کنم.

با یک حساب رایگان در pixabay ثبت نام کنید. سپس یک تصویر با رزولوشن بالا دانلود کنید.

گام ۲ : تصاویر خود را با canva ویرایش کنید.

Canva ابزار قدرتمندی است که برای ویرایش رایگان تصاویر می توانید از آن بهره ببرید. می توانید از یک نمونه موجود استفاده کنید یا ابعاد سفارشی خود را مشخص نمایید.

من نمونه رسانه اجتماعی را انتخاب کردم، که ۸۰۰ در ۸۰۰ پیکسل است. بعد از این کار، نمای کلی که از نظر شما جذاب است را انتخاب کنید.

تصویر خود را جهت قرار دادن تصویر پیش زمینه آپلود کنید.

نهایتا، فیلتر را اعمال کنید (اگر این کار را لازم می بینید)

این تصویر برای پنج دقیقه وقت گذاشتن، خیلی هم بد نیست. سپس می توانید تصاویر Canva را دانلود کرده و آنها را در مقاله خود آپلود کنید. توجه داشته باشید اگر از هرگونه نما/ تصویر ارائه شده توسط Canva با علامت $ استفاده کنید، باید هزینه آن را پرداخت کنید.

محتوای تصویری

۱۱. لینک به سایت های معتبر دهید

محتوای شما نباید صرفا در یک محدوده کار کند. نکته مثبت اینجاست که شما اطلاعات را از هرجایی جهت پشتیبانی از نکات مشخصی که ارائه داده اید، قرض گرفته اید. این زمانی است که شما لینکی به منبع محتوا ارائه می دهید. در قالب HTML، لینک شما مشابه زیر است :

<a href=”notyourwebsitedomain.com”>Not Your Website Domain</a>

چرا باید به سایت های معتبر لینک کنید؟ زیرا اعتبار سایت شما را افزایش می دهد.

لینک کردن به بیرون مهمترین خطای سئویی نیست که افراد مرتکب می شوند. من معمولا دو یا چهار بار به ازای هر ۱۰۰۰ کلمه لینک به بیرون ارائه می دهم. این حساب سرانگشتی خوبی برای اکثر سایت هاست.

به خاطر داشته باشید که وبسایت هایی که به آن لینک می کنید، اقدام متقابل میکنند. بنابراین حتما باید تا جای امکان به وبسایت های معتبر لینک کنید.

با ارجاع به اشخاص دیگر و کارهای آنها، در واقع از زحمات آنها برای بهبود کار خود استفاده می کنیم. همچنین باید رسمیت مناسبی به آنها بدهیم. در بازاریابی محتوا، ما کار آنها را با لینک به وبسایتشان به رسمیت می شناسیم. همچنین یک مرجع در اختیار خواننده قرار می دهید که اگر اطلاعات بیشتری خواست بتواند راحت به آن دست یابد.

ایجاد لینک های خروجی کار آسانی است. صرفا کافیست به وبسایت های معتبر لینک کنید.

۱۲. گرامر و قالب نوشتار خود را چک کنید

برای اینکه محتوا باکیفیت باشد، لازم است از نظر گرامر و املا خطایی در آن نباشد.

 ارائه یک محتوای بدون غلط و بی نقص برای من دشوار است. اما این به معنی آن نیست که ما نمی توانیم خطاها را رفع کنیم. برخی راهکارها در زیر آمده است :

با ابزاری نظیر Grammarly خطاهای گرامری را چک کنید.(البته این مورد در زمینه محتوای انگلیسی کاربرد دارد نه فارسی)

همیشه باید خطاهای گرامی را ابتدا با چشم غیرمسلح چک کنید. اگر ویرایشگر  خوبی نیستید، یا منابعی برای استخدام شخص دیگر ندارید، می توانید از ابزاری نظیر Grammarly برای این کار استفاده کنید.

برای زبان فارسی هم به همین شکل باید از قالب گرامری درست استفاده کنید.

از یک قالب نوشتار مناسب استفاده کنید

گرامر تنها مولفه تاثیرگذار در محتوای خوب نیست. مولفه دیگر، قالب نوشتار است. برای بهبود قالب نوشتار من به شما پیشنهاد می کنم «نوشته های دیگران» را مطالعه کنید.

از استفاده از کلمات کم کاربرد و عجیب خودداری کنید. شما محتوای خود را برای انسان می نویسید، نه کامپیوتر!

از افعال قوی تری استفاده کنید. وقتی اقدامات یا رخدادها را توصیف کنید، از افعال قدرتمند استفاده کنید. جملات با افعال قوی زنده می شوند. 

از اسم سازی پرهیز کنید. اسم سازی به تبدیل افعال به اسم گفته می شود. به عنوان مثال «شما باید همین حالا یک تصمیم گیری انجام دهید» (اسم سازی واژه «تصمیم گیری») در مقایسه با «شما باید همین حالا تصمیم بگیرید». اسم سازی باعث می شود جملات شما ضعیف تر شوند.

 هر وقت از قیدها استفاده کردید افعال و صفات قوی تری را به کار ببرید. باید بتوانید تفاوت را احساس کنید. به عنوان مثال «او در را محکم بست» در مقایسه با «او در را کوبید».

لینک ها

۱۳- حل یک مساله از طریق محتوا

محتوای ویروسی شما باید عملی باشد و مشکلات خواننده را حل کند. محتوای عملی به خواننده کمک می کند اقدامی انجام دهد. با گام های زیر می توانید محتوای خود را عملی تر کنید.

به خوانندگان خود آموزش دهید برخی کارهای مشخصی انجام دهند. چگونگی انجام برخی کارهای مشخص باعث می شود محتوای شما عملی شود. 

مثال هایی از کار و تحقیقات خود قرار دهید. به ازای هر گام مثال هایی ارائه داده و نتایج را نیز بیان کنید.

از ابزار بصری نظیر اسکرین شات و ویدئو استفاده کنید. خواننده با مشاهده عملی گام ها بهتر یاد می گیرد.

برای کمک به خوانندگان در انجام یک امر، اسکرین شات و ویدئو قرار دهید.

منابع دیگر هم ارائه دهید. به احتمال زیاد محتوای شما نمی تواند همه چیز را پوشش دهد. مراجعی ارائه دهید که خواننده بتواند در صورت لزوم به آن مراجعه کند.

با نوشتن چگونگی انجام یک کار، شما علاوه بر اطلاع رسانی، آموزش هم می دهید. اشتراک گذاری نحوه انجام کارهای مشخص می تواند متخصص بودن شما را برای خواننده ثابت کند.

۱۴- محتوای خود را به جملات کوتاه تبدیل نمایید

برخی از تولید کنندگان محتوا برای نوشتن محتوایی تاثیر گذار از جملات سنگین و طولانی استفاده می کنند.این کار اشتباهی بزرگ است.اگر در حین خواندن این محتوا به جملاتی که من نوشتم توجه کنید به کوتاهی اکثر آنها پی می برید.

گوگل اهمیت زیادی برای نوع نوشتار شما قائل است.جملات کوتاه و قابل هضم از نظر گوگل پسندیده تر است.

سعی کنید منظور خودتان را در جملات کوتاه به کاربر برسانید.از استفاده از جملات خیلی طولانی خودداری کنید.

محتوای کوتاه

۱۵- در محتوای خود از احساسات استفاده کنید

طبق تحقیقات دکتر jonah Berger احساسات (Emotion) یکی از محرک های اشتراک گذاری است. محتوای دارای احساسات موجب اشتراک گذاری می شود. این احساسات عبارتند از ترس، تعجب، نگرانی، ناراحتی و شوخ طبعی.

شما چطور می توانید احساساتی را در محتوای خود قرار دهید؟ دو نکته در اینجا بیان شده است :

در محتوای خود یک پیام مثبت داشته باشید. افراد اموری را اشتراک گذاری می کنند که به آنها احساس خوبی بدهد. یک مثال خوب در مورد کوکاکولا وجود دارد، که ویدئو از کارمندان خود را که نوشابه ها را به کارگران ساختمانی در سنگاپور تحویل می دهند، ارائه داد. اگرچه این یک تبلیغات بازاریابی توسط کوکاکولا بود، اما بیش از ۵۰۰ هزار نفر در یوتیوب آن را مشاهده کردند.

محتوای بسیار مفید. راهکار دیگر برای استفاده از احساسات در محتوا، ارائه چیزی است که عملا مفید باشد. ارائه محتوای بسیار مفید احساس حیرت در خوانندگان ایجاد می کند. در اکثر کسب و کارهای B2B، راحت ترین احساسی که ایجاد می شود، احساس ترس است.

توجه داشته باشید بسته به صنعتی که در آن فعالیت دارید، احساسات ممکن است مرتبط نباشند. هیچ وقت سعی نکنید به زور احساساتی را وارد محتوای خود کنید.

۱۶- استفاده از نقل قول ها

علیرغم تلاش های شما، این احتمال وجود دارد که خواننده همه چیز را به خاطر نسپارد. برای هر موضوع فرعی یک نقل قول قابل تویت انتخاب کنید (یعنی کمتر از ۱۴۰ کاراکتر).

خوانندگان را تحریک کنید که دو نقل قول را با ابزاری نظیر کلیک برروی تویت اشتراک گذاری کنند. از کلید «کلیک جهت تویت» در پایان موضوع فرعی استفاده کنید که خواننده تشویق به تویت محتوا شود.

گام ۱ : ایجاد یک حساب ClicktoTweet.com

با کلیک برروی Tweet با استفاده از حساب تویتر ثبت نام کنید.

برروی Tweet Signup کلیک کنید

گام ۲ : تویت خود را بنویسید

یک تویت جدید ایجاد کنید.

برروی پیام تویت کلیک کنید.

گام ۳ : کلید «کلیک برای تویت» را سفارشی سازی کنید.

کلیک برروی تویت موجب ایجاد یک لینک ردیابی برای تویت مقاله براساس پیام شما می شود. می توانید یک دکمه اضافه کنید و از خواننده بخواهید مقاله شما را تویت کند.

سفارشی سازی «کلیک جهت تویت»

هر نقل قولی لازم نیست حتما از جانب خود شما باشد. می توانید از نقل قول دیگران هم استفاده کنید، به شرط اینکه مرتبط باشد.

نقل قول

۱۷- بر روی خواننده متمرکز باشید

محتوای شما باید برروی خوانندگان متمرکز باشد نه خود شما. مگر اینکه از خود یا شرکتتان به عنوان مثال استفاده کرده باشید، در غیر این صورت نباید در مورد خودتان صحبت کنید.

مشکل صحبت کردن در مورد خود این است که خواننده اهمیتی به شما نمی دهد. خواننده تنها به خودش و چگونگی دستیابی به اهدافش اهمیت می دهد.

به نرخ تمرکز بر خواننده مطلب خود توجه کنید. نرخ تمرکز بر خواننده به نسبت کلمات «شما/ … ی شما» به کلمات «من/ ما» در مطلب گفته می شود. دارندگان وبلاگ که محتوای عملی تولید می کنند معمولا نرخ تمرکز بر خواننده بالاتری دارند :

نرخ تمرکز بر خواننده توسط نویسنده:

برای انجام این کار، «شما»، «…ی شما» و «ما» را با استفاده از دستور /ctrl +F جستجو کنید. یک فضا قبل و بعد از کلمه قرار دهید. دلیل این امر آن است که بخش های از این کلمات در جستجو نباشند.

نمونه های «من» یا «ما» را پیدا کرده و نوشته خود را جهت مطابقت با دیدگاه مخاطب تغییر دهید. 

نوشته : مجید حصیرچی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *