نکات زیرپوستی دربارۀ توییتر برای استفادۀ کاربران فارسی‌زبان

توییتر یکی از شبکه‌های اجتماعی محبوب در ایران است و مخاطبان خاص خود را دارد. این شبکۀ اجتماعی در داخل ایران فیلتر است؛ اما نکتۀ جالب این است که اکثر اخبار حوزه‌های مختلف و محتواهای خنده‌دار کانال‌های تلگرامی و اینستاگرامی و… برای اولین‌بار در توییتر منتشر می‌شود. توییتر دقیقاً مثل آبشار عمل می‌کند؛ محتواهای دست‌اول و اخبار موثق ابتدا داخل توییتر منتشر شده و بعد در تلگرام، اینستاگرام و سایر جاها پخش می‌شوند. اوایل دهۀ ۸۰ شمسی، اخبار قابل اتکا را حتماً باید از زیرنویس شبکۀ خبر تلویزیون یا روزنامه‌ها دنبال می‌کردیم؛ اما امروزه به‌خاطر پیشرفت رسانه‌ها، هر خبرنگار و هر شهروندخبرنگاری به‌نوعی برای خود رسانه به حساب می‌آید و می‌توان اخبار قابل اتکا را از صفحۀ آن شخص دنبال کرد.

جالب است بدانید که براساس رتبه‌بندی «Alexa»،توییتر قبل از فیلترشدن جزو پنج سایت محبوب در ایران محسوب می‌شد؛ اما در حال حاضر براساس رتبۀ الکسا حتی جزو ۵۰ سایت محبوب ایران هم دیده نمی‌شود. طبق آمارهای مختلف موجود در اینترنت، حدس می‌زنم که رتبۀ توییتر بین ۵۰تا۱۰۰ سایت محبوب کشور باشد.

این مقاله حاصل تجربیات فعالیت من در توییتر از سال ۱۳۸۷ تا امروز است. البته پیش از این، بلاگرهای ایرانی بازی‌ای را اواسط شهریور ۱۳۹۲ با نام #توییتربازی شروع کردند. آن‌ها در توییتر دوستان خود را با هشتگ «من چطوری از توییتر استفاده می‌کنم» به بلاگ‌نویسی دعوت می‌کردند و هرکس چند خطی در‌این‌باره، در بلاگش می‌نوشت. اطلاعات مفیدی که قابلیت استفادۀ دوباره را داشت، به کمک Wayback Machine از بلاگ‌پست‌های آن‌ها به دست آوردم و از آن‌ها در این بلاگ‌پست که آموزش توییتر است، استفاده کردم.

این مقاله را همیشه باتوجه‌به اتفاقات و قابلیت‌های جدید به‌روز نگه می‌دارم (تاریخ آخرین به‌روزرسانی: ۵اردیبهشت۱۳۹۸).

توییتر چیست؟

توییتر (Twitter) پروژه‌ای بود که شرکت Obvious در مارس ۲۰۰۶ آن را ایجاد کرد. نمونۀ اولیۀ توییتر، به‌عنوان یک سرویس داخلی برای کارکنان Odeo استفاده شد و نسخۀ کامل آن در تاریخ ۱۵ژوئیه۲۰۰۶ معرفی گردید. اما در اکتبر ۲۰۰۶ به‌صورت همگانی دردسترس قرار گرفت.

تصویری از طرح اولیۀ توییتر

توییتر در مارس ۲۰۰۶ به‌دست جک‌‌دورسی (Jack Dorsey) ایجاد شد و در ژوئیۀ ۲۰۰۶ آغاز به کار کرد. این میکروبلاگینگ در سال ۲۰۱۱ بیش از ۱۰۰میلیون کاربر داشت که در حال حاضر ۳۴۰میلیون توییت در هر روز می‌فرستند و بیش از ۱٫۶میلیارد جست‌وجو در آن انجام می‌شود. ابتدا در توییتر فقط ظرفیت نوشتن و انتشار ۱۴۰ کاراکتر وجود داشت؛ اما در سال ۲۰۱۷ تعداد کاراکترهای قابل استفاده در توییتر به ۲۸۰ کاراکتر افزایش یافت.

تصویری از جک‌دورسی

این شرکت ابتدا در کالیفرنیا به ثبت رسید و در حال حاضر دفتر اصلی توییتر در سان‌فرانسیسکوست؛ ولی هم‌اکنون توییتر در نقاط مختلف جهان دفتر دارد و مشغول فعالیت است.

اولین توییت در توییتر در ۲۲مارس۲۰۰۶ در ساعت ۱۲:۲۰ بعدازظهر توسط جک‌ دورسی زده شد. او در توییت خود به راه‌اندازی توییتر اشاره کرده است.

اولین توییت در توییتر – توییت شده توسط جک‌دروسی
🙂

اینکه اولین توییتِ توییتر دارای غلط املائی است نشان می‌دهد که کلاً هدف توییتر داشتنِ غلط املائی است؛ پس زیاد سخت نگیرید البته بعضی از کاربران معتقدند که Twttr کوتاه شدۀ Twitter هست.

توییتر در سال ۲۰۰۶ با شعار «چه کار می‌کنید؟» (What are you doing) پا به میدان وب گذاشت؛ اما در نوامبر ۲۰۰۹ این شعار به «چه‌چیزی در حال رخ‌دادن است؟» (What’s happening) تغییر کرد. در ژوئن ۲۰۱۲، تعداد کاربران توییتر از مرز ۲۰۰میلیون نفر گذشت و تعداد ۲۰۰میلیون توییت در روز به ثبت رسید. این عدد برابر با نوشتن ۱۰میلیون صفحه کتاب در روز است یا برابر با نوشتن ۸۱۶۳ نسخه از کتاب جنگ و صلح اثر لئو تولستوی.

ترجمۀ توییتر به فارسی

توییتر تا اوت ۲۰۱۱ دارای زبان‌های انگلیسی، هلندی، پرتغالی، ایتالیایی، اسپانیایی، ترکی، آلمانی، روسی، فرانسوی، چینی بوده‌ است و زبان‌های دیگر نیز در حال افزوده‌شدن به این شبکۀ اجتماعی هستند. توییتر در سال ۲۰۱۲ به‌طور رسمی زبان فارسی را به مرکز ترجمۀ خود اضافه کرد. با ثبت‌نام در این مرکز می‌توانستید به‌صورت داوطلبانه در فارسی‌کردن توییتر مشارکت کنید.
کاربران فارسی‌زبان مثل نیما اکبرپور، هادی نیلی، آرش زاد، هوتن براری، سبحان حسن‌وند، مهرداد غلامی و میلاد صبح‌خیز در این پروژه‌ مشارکت داشتند. این کاربران از توییتر نشان مترجمی داوطلبان دریافت کردند و جلوی اسم آن‌ها در توییتر، نشان مترجم داوطلب ثبت شده است.

تصویر بعضی از کاربران فارسی زبان مرکز ترجمۀ داوطلبانۀ توییتر

ترجمۀ توییتر از ۱۰آبان۱۳۹۶ از دسترس داوطلبان خارج شد و در حال حاضر اگر به صفحۀ مرکز ترجمۀ داوطلبانۀ توییتر مراجعه کنید، با این نوشته روبه‌رو می‌شوید:

ممنونیم به‌خاطر علاقه‌ای که در کمک‌کردن به ما در ترجمه‌ها داشتید. توجه داشته باشید که مرکز ترجمۀ توییتر از اول نوامبر ۲۰۱۷ دیگر داوطلبی را نمی‌پذیرد.

با این پیام، این بخش به خود توییتر واگذار شد. البته گفتنی است که نام کاربرانی که تا‌به‌حال به‌صورت داوطلبانه برای ترجمۀ توییتر به زبان فارسی تلاش‌کرده‌اند حذف نمی‌شود و نشان مترجمی داوطلبانه‌ای که از توییتر دریافت کردند نیز جلوی اسمشان باقی خواهد ماند.

برای اینکه بیشتر با مرکز ترجمۀ داوطلبانۀ توییتر آشنا شوید، به سراغ مهرداد غلامی که یکی از مترجمان داوطلبانه بود رفتم که توضیحات این دیدار را می‌توانید بخوانید.

«کار مرکز ترجمۀ توییتر این بود که به کمک کاربران داوطلب، بخش‌های مختلف توییتر به زبان مورد نظر ترجمه شود. من هم از‌آنجاکه دانشجوی مترجمی زبان انگلیسی بودم و تازه پا به توییتر گذاشته بودم، تصمیم گرفتم به فارسی‌سازی توییتر کمک کنم. نحوۀ کار این‌گونه بود که هر بخشی از توییتر که فارسی‌سازی نشده بود، در مرکز ترجمه قرار می‌گرفت و کاربران داوطلب جملۀ مورد نظر را برگردان و اگر قبلاً ترجمه نشده بود، ترجمه می‌کردند و ترجمۀ هر کاربر زیر متن انگلیسی قرار می‌گرفت. سپس براساس رأی کاربران، اگر ترجمه‌ای بیشترین رأی را می‌گرفت، به‌عنوان ترجمۀ برتر به‌صورت اتوماتیک وارد توییتر فارسی می‌شد. البته در این بین گاهی اوقات نیز ترجمه‌های کاربران ربات یا کاربران خارجی که به‌دنبال دریافت نشان مترجم توییتر بودند (نشان مترجم به کاربرانی که می‌توانستند مراحل مترجمی مرکز ترجمه را بگذرانند، به‌صورت اتوماتیک داده می‌شد) وارد توییتر فارسی می‌شد (با جمع‌کردن رأی از طریق کاربران خارجی یا ربات) که به نظر بنده تنها ضعف بخش مرکز ترجمۀ توییتر بود!»

استقبال ایرانی‌ها از توییتر

بعد از انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۳۸۸ و شروع اعتراضات و قطع‌شدن راه‌های ارتباطی ازجمله پیامک و نیز کند‌شدن سرعت اینترنت و فیلترشدن بسیاری از وب‌گاه‌ها، توییتر یکی از ابزارهایی بود که معترضان برای اطلاع‌رسانی سریع و مخابره استفاده می‌کردند و هشتگ Iranelection# در توییتر ترند شد. این اولین‌بار بود که در دنیا از یک شبکۀ اجتماعی، به این گستردگی برای خبررسانی استفاده می‌شد.

یکی از دلایل مهمی که باعث استقبال ایرانی‌ها از توییتر شده این است که تعداد بسیاری خبرنگار، شهروندخبرنگار و مردم عادی که روزمره‌نویسی می‌کنند، در آنجا حضور دارند و محتواهای دسته‌اول تولید و منتشر می‌کنند.

تعداد کاربران ایرانی توییتر

مدت زیادی بود که می‌خواستم یک جامعۀ آماری از ایرانی‌های داخل توییتر به دست بیاورم؛ اما در جست‌وجوهای خود چیزی پیدا نکردم. برای همین هم تصمیم گرفتم به‌صورت اکتشافی به پاسخ این پرسش برسم.

اول از همه به گزارش نظربازار و تکراسا رسیدم که اطلاعات خیلی خوبی را درخصوص نحوۀ استفادۀ کاربران ایرانی از توییتر نشان می‌دهد. این گزارش نشان می‌دهد که کاربران فعال ایرانی در توییتر معمولاً هرروز، حتی بعضی‌ از آن‌ها هر ساعت به توییتر سر می‌زنند و معمولاً بین ساعت ۸تا۱۲ صبح و ۷تا۱۲ شب در توییتر حضور دارند. البته باید گفت که این ساعات گاهی اوقات متغیر است. برای مثال، روزهایی که فردای آن تعطیل (جمعه، تعطیلی رسمی و…) است، ایرانی‌های توییتر بیشتر در آن وقت می‌گذرانند و به‌جای ساعت ۱۲ شب تا ساعت ۴ و ۵ صبح یا حتی بیشتر در توییتر فعال هستند.

در بین حساب‌های کاربری فارسی‌زبان که جست‌وجو کردم، به سه حساب کاربری پرفالوئر رسیدم: بی‌بی‌سی فارسی با بیش‌ از ۱میلیون فالوئر، حسن روحانی با بیش از ۶۰۰هزار فالوئر و روزنامه شرق با بیش از ۳۰۰هزار فالوئر. پس تا اینجا می‌توان نتیجه گرفت که حدود ۱میلیون ایرانی در توییتر حساب کاربری ساخته‌اند.

اما بسیاری از کاربرها، البته نه صرفاً ایرانی، هستند که در توییتر یا هر شبکۀ اجتماعی دیگری حضور دارند و مطالب را فقط می‌بینند و می‌خوانند؛ ولی بنا به هر دلیلی لایک نمی‌کنند. برای همین هم تعداد فِیوهای (Favorite) توییت‌ها را نمی‌توان ملاک چندان خوبی برای سنجش تعداد ایرانی‌های داخل توییتر در نظر گرفت. البته ناگفته نماند کاربرهایی هم هستند که به‌خاطر اختلاف‌نظرها و دعواهای قبلی از توییتی خوششان می‌آید و آن را ریتوییت می‌کنند یا مثلاً کاربرهایی که در توییتر باند دارند و مثلاً اگر توییت کنند: «سلام»، فیواستار می‌شود!

شاید برایتان جالب باشد که بدانید پرلایک‌ترین توییت ایرانی به زبان فارسی با بیش از ۱۵۵هزار لایک و ۸میلیون بازدید، متعلق به کاربری ایرانی به نام آرش است.

این توییت به‌خاطر نوع رقصیدن شخص داخل ویدئو، برای سایر کاربران غیرایرانی جذاب بوده و تا این اندازه بین کاربران ایرانی و غیرایرانیِ توییتر وایرال شده است.

با‌این‌حال، یکی از پرفیوترین توییت‌ها، توییت ثمینتا هست که بیش ‌از ۲۱هزار فیو خورده است. (اگر توییتی به زبان فارسی سراغ دارید که بیشتر از این توییت فیو خورده است، لطفاً در کامنت‌ها به من لینک بدهید).

یکی دیگر از توییت‌هایی که تعداد فیو درخور توجهی، یعنی ۱۸هزار فیو را از آن خود کرده است، توییت مهراب قاسم‌خانی است.

این ویدئوی سیدپیام حسینی با ۱۲۰هزار بازدید، پر بازدیدترین ویدئو در بین کاربران فارسی زبان است.

از طرف دیگر، ویدئویی از ایمان داوودیان در توییتر منتشر شده است که نزدیک به ۱۲۰هزار بازدید دارد.

نکتۀ درخور توجه این است که اگر شما ویدئو را ببینید، یک بازدید به حساب می‌آید؛ یعنی شما اگر خود توییت را لایک هم نکنید، اما ویدئو را ببینید، مشاهدۀ شما حساب می‌شود. همان‌طور که می‌بینید همین ویدئوی بالا بیش از ۷۰هزار بازدید خورده، اما بیش از ۹هزار لایک ثبت شده است.

البته گفتنی است که وحید آنلاین ویدئویی در صفحۀ خود منتشر کرده است که تا امروز نزدیک به ۴۰۰هزار بازدید را از آن خود کرده. اما باتوجه‌به اینکه او از هشتگ‌های انگلیسی استفاده کرده و با‌توجه‌به ژانر آن که دربارۀ ۸ مارس (روز جهانی زن) است، انتظار می‌رود که حجم زیادی از بازدیدکننده‌های این ویدئو غیرفارسی‌زبان باشند. (لطفاً اگه توییتی به زبان فارسی سراغ دارید که بیشتر از این ویدئو بازدید داشته، در کامنت‌ها به من لینک بدهید.)

پس براساس تعداد فالوئرهای حساب‌های کاربری موجود، تعداد بازدیدهای ویدئو و تعداد فیوها می‌شود این نتیجه را گرفت:

کاربران ایرانی توییتر بیش ‌از ۱میلیون نفرو کاربران فعال ایرانی توییتر حدود ۲۰تا۲۵ هزار نفر هستند.

همچنین پرفیوترین توییت تاریخ توییتر با ۴٫۵میلیون فیو و بیش‌ از ۱‌میلیون‌و۷۰۰هزار ریتوییت متعلق به باراک اوباما است.

پرفیوترین توییت تاریخ توییتر

پراکندگی ایرانی‌های توییتر

درخصوص پراکندگی جمعیت ایرانی‌های داخل توییتر هیچ اطلاعات دقیقی دردسترس نیست. اما از آنالیز حدود ۱۰۰ لینک کوتاه که توسط بعضی کاربران توییت‌ شده است، به این نتیجه رسیدم که کاربران ایرانی توییتر، به ترتیب در استان‌های زیر بیشترین پراکندگی را دارند:

  • تهران؛
  • خراسان رضوی؛
  • خوزستان.

همچنین پراکندگی جمعیت ایرانی‌های خارج از ایران، به‌ترتیب در کشورهای کانادا، آمریکا، انگلیس و فرانسه در مقایسه با سایر کشورها بیشتر است.

اصطلاحات توییتر فارسی

قبل از اینکه اصطلاحات را برای شما توضیح دهم، لازم می‌دانم نکته‌ای را برای شما بازگو کنم: بسیاری از اصطلاحاتی که در توییتر باب است و از آن‌ها استفاده می‌شود، درواقع کلمه‌ای انگلیسی است که همان کلمۀ انگلیسی را عیناً به فارسی تلفظ می‌کنند. مثل لایک که درواقع همان Like است.

  • آواتار (Avatar): منظور عکس حساب کاربری است که بعضاً به آن آواتار یا عکس حساب کاربری گفته می‌شود.
  • آواتار تخم‌مرغی: به آواتارهای بدون عکس توییتر، آواتار تخم‌مرغی یا کله‌تخم‌مرغی می‌گویند که منظور همان کاربر تازه‌وارد است. در نسخه‌های قدیمی‌تر توییتر، کاربرانی که تازه حساب کاربری در توییتر ایجاد می‌کردند، عکس تخم‌مرغی به‌جای تصویرشان قرار می‌گرفت و تا زمانی که عکس خودشان را بارگذاری نمی‌کردند، آن عکس باقی می‌ماند.
  • هدر (Header): منظور عکس کاور حساب کاربری است. به این عکس که پشت عکس اصلی حساب کاربری قرار می‌گیرد، معمولاً هدرفوتو یا کاورفوتو گفته می‌شود.
  • بایو (Biography): به همان توضیحات مختصری که در حساب کاربریتان دربارۀ خودتان می‌گویید، گفته می‌شود. بایو یا بیو خلاصه‌شدۀ کلمۀ بایوگرافی است.
  • فالو (Follow): به عمل دنبال‌کردن افراد فالو می‌گویند. مثلاً: «من ریتوعیتر را فالو کردم یا فالو می‌کنم.»
  • فالوئر (Follower): به کسانی که شما را دنبال می‌کنند، فالوئر گفته می‌شود. مثلاً: «ریتوعیتر جزو فالوئرای من است.»
  • فالوئینگ (Following): کسانی که شما آن‌ها را دنبال می‌کنید، فالوئینگ نامیده می‌شوند. مثلاً: «ریتوعیتر فالوئینگ من است.»
  • فالوبک (Followback): زمانی که کسی را فالو کنید و او هم شما را فالو کند، به این عمل، فالوبک می‌گویند. مثلاً: «ریتوعیتر فالوبک کرد.»
  • آنفالو (Unfollow): وقتی کسی را فالو می‌کنید و بعد از مدتی دیگر قصد فالوکردن او را ندارید، به این عملِ دنبال‌نکردن، آنفالو گفته می‌شود. مثلاً: «من ریتوعیتر را آنفالو کردم.»
  • فالوآنفالو کردن: وقتی در یک زمان تعداد زیادی آدم را فالو کنید و آن‌ها به شما فالوبک بدهند و بعد شما شروع به آنفالو‌کردن آن‌ها کنید، به این عمل فالوآنفالو می‌گویند. این کار را معمولاً برای افزایش فالوئر انجام می‌دهند که عمل پسندیده‌ای نیست.
  • پیشنهاد فالو: زمانی که کاربری بخواهد کاربر دیگری را به دلایل مختلفی مثل هنر، تخصص و… او به دیگران پیشنهاد فالو بدهد از این هشتگ استفاده می‌کند تا بقیۀ فالوئرهایش نیز آن شخص را فالو کنند.
  • هُل‌دادن: یعنی کاربری را ریتوییت‌کردن با هدف اینکه بقیه او را فالو کنند (این موضوع، خیلی ریز به باندبازی برمی‌گردد.) یا یکی از توییت‌های کاربران را ریتوییت‌کردن با هدف اینکه به تعداد افراد بیشتری نمایش داده بشود.
  • پروتکت(Protect): هنگامی که صفحۀ حساب کاربری شما شخصی باشد، به آن پروتکت یا پرایویت (Private) می‌گویند. وقتی حساب کاربری شما پروتکت باشد، فقط کسانی می‌توانند توییت‌هایتان ببینند که شما به آن‌ها اجازه داده باشید.
  • لاک (Lock): وقتی توییتر حساب کاربری شما را بنا به دلایل مختلفی (غیبت طولانی‌مدت، فالو‌کردن پشت‌سر‌هم و…) غیرفعال کند، به این عمل لاک می‌گویند. معمولاً هم وقتی حساب کاربری شما از لاک خارج می‌شود، دو سه روز طول می‌کشد تا فالوئینگ‌های شما مجدداً بارگذاری شود. مثلاً: «حساب کاربریم لاک شده بود، کسی رو آنفالو نکردم.»
  • دی‌اکتیو (Deactivate): وقتی شما حساب کاربری خود را غیرفعال کنید، به آن دی‌اکتیو می‌گویند. کامل این کلمه «دی‌اکتیویت» است که برای آسانی در تلفظ به آن دی‌اکتیو می‌گویند.
  • ریپورت (Report): وقتی توییتی را به‌دلیل توهین‌آمیزبودن، نژادپرستی و… به توییتر گزارش بدهید، به کار شما ریپورت‌کردن می‌گویند.
  • ساسپند (Suspended): وقتی کاربران زیادی یک حساب کاربری را به دلایل مختلفی مثل نژادپرستی و محتوای خشن و… به توییتر گزارش کنند، توییتر حساب گزارش‌شده را بررسی می‌کند و پس از اثبات دلیل، حساب کاربری مدنظر را ساسپند می‌کند. درواقع یعنی برای همیشه آن را می‌بندد.
  • بلاک (Block): وقتی کاربری را مسدود کنید و او نتواند صفحۀ شما را بخواند، به این وضعیت بلاک گفته می‌شود. مثلاً: «ریتوعیتر را بلاک کردم که دیگه توییت‌هاشو نبینم.»
  • آن‌بلاک (Unblock): وقتی کاربری را از حالت انسداد خارج کنید، اصطلاحاً به این عمل آن‌بلاک می‌گویند. مثلاً: «ریتوعیتر را آن‌بلاک کردم.»
  • بلاک آن‌بلاک (Block Unblock): وقتی شما نمی‌خواهید کسی را بخوانید و دوست ندارید که او هم شما را بخواند، اول او را بلاک و بعد آن‌بلاک می‌کنید. با این روش ارتباطتان با هم قطع می‌شود. به بیان دیگر انگار به حساب کاربری آن شخص رفته‌اید و خودتان را آنفالو کرده‌اید. بلاک آن‌بلاک را به‌‌اختصار «ب‌آ» یا «ب.ا» هم می‌نویسند. مثال: «ریتوعیتر رو بلاک آن‌بلاک کردم.»
  • میوت (Mute): وقتی کسی را فالو کرده‌اید و نمی‌خواهید او را بلاک کنید، اما درعین‌حال نمی‌خواهید هم توییت‌های او را ببینید، از این روش استفاده می‌کنید. معمولاً مواقعی که رودربایستی داشته باشید، مجبور می‌شوید کسی را بلاک یا آنفالو نکنید و درنتیجه او را میوت می‌کنید. وقتی هم که کسی، شخص دیگری را میوت می‌کند، معمولاً اعلام عمومی نمی‌کند. البته این عمل را کلاً قبیح می‌دانند؛ چراکه می‌گویند: «وقتی با کسی حال نمی‌کنی آنفالوش کن نه که میوتش کنی.» میوت‌کردن اشخاص نوتیفیکشنی برای آن‌ها ارسال نمی‌کند. مثلاً: «ریتوعیتر را میوت کردم.»
  • تایم‌لاین (Timeline): به صفحۀ اصلی که توییت‌ها را داخل آن مشاهده می‌کنید، گفته می‌شود.
  • توییت (Tweet): به محتوایی که ارسال می‌کنید، توییت می‌گویند. درواقع، هم‌معنی با پست‌گذاشتن در سایر شبکه‌های اجتماعی است.
  • توییتِ پین (Pin Tweet): به توییتی که در صفحۀ حساب کاربری خود سنجاق می‌کنید، توییت‌پین می‌گویند. این توییت همیشه به‌عنوان اولین توییت صفحۀ شما دیده می‌شود و هرگاه بخواهید می‌توانید آن را تغییر دهید.
  • لیست(List): فهرستی از آدم‌هایی است که آن‌ها را فالو نکرده‌اید و نمی‌خواهید فالو کنید، اما می‌خواهید در جریان توییت‌های آن‌ها باشید. توجه کنید که فقط توییت‌های افرادی که صفحۀ حساب کاربری‌شان به‌صورت عمومی باشد، در فهرست به نمایش گذاشته می‌شود. شما می‌توانید به دو صورت عمومی و خصوصی فهرست درست کنید. فهرست عمومی دردسترس سایر افراد هم هست و آن‌ها می‌توانند فهرست شما را دنبال کنند؛ اما فهرست خصوصی را فقط شما می‌توانید مشاهده کنید.
    در آخر هم می‌توانید فهرست‌های من را که شامل رپ‌کن، آهنگساز و… هیپ‌هاپ و رپ فارسی و گیک‌های حوزۀ تکنولوژی است، انتخاب و دنبال کنید.
  • بوکمارک (Bookmark): زمانی که از توییتی خوشتان بیاید و بخواهید بعداً باز هم آن توییت را بخوانید، می‌توانید آن را بوکمارک کنید. توییت‌های داخل بوکمارک فقط به خود شما نمایش داده می‌شود و دردسترس عموم نیست. بوکمارک در نسخۀ وب توییتر دردسترس نیست و حتماً باید از نسخۀ موبایل آن برای استفاده از بوکمارک استفاده کنید.
  • توییت فاخر: به توییتی که ازلحاظ ادبی قوی و به‌خاطر محتوای خود توییت، زیاد ریتوییت می‌شود، توییت فاخر می‌گویند.
  • توییت هوایی: وقتی شما حرفی را به کسی، فارغ از اینکه در توییتر حساب کاربری دارد یا ندارد توییت می‌کنید، به این عمل توییت هوایی گفته می‌شود. البته در حال حاضر این اصطلاح بیشتر برای موقعی استفاده می‌شود که می‌خواهید پاسخ یک توییت را بدهید، اما نه با منشن‌دادن، بلکه با توییتی مجزا. این کار مصداق بارز «فحش را بنداز زمین صاحابش برمی‌دارد» است.
  • ضدهوایی: ضدهوایی هم پاسخ طرف مقابل به توییت هوایی شماست که درواقع هوایی شما را به خود گرفته و بدون ذکر نام شما، پاسختان را باز به‌صورت هوایی می‌دهد.
  • ریتوییت (Retweet): به بازنشر‌کردن محتواها ریتوییت می‌گویند. ازآنجاکه ما ایرانی‌ها عاشق خلاصه‌سازی هستیم، به ریتوییت «ریت» هم می‌گوییم. مثلاً: «ریتوعیتر، لطفاً این توییتم رو ریت بزن.»
  • تق: به خلاصۀ عبارت «توییت قبلی» می‌گویند. مثلاً وقتی توییتی زده می‌شود و بعد می‌خواهید به توییت قبلی ارجاع بدهید، می‌نویسید #تق.
  • تب: به خلاصۀ عبارت «توییت بعدی» می‌گویند. مثلاً وقتی می‌خواهید چیزی را اعلام کنید. #تب بیشتر جنبۀ پیش‌خبری دارد.
  • رتق: به خلاصۀ عبارت «ریتوییت قبلی» می‌گویند. مثلاً وقتی توییتی را ریتوییت کرده‌اید و بعد می‌خواهید دربارۀ آن ویدئویی هم توییت کنید، می‌توانید از عبارت #رتق استفاده کنید.
  • رتب: به خلاصۀ عبارت «ریتوییت بعدی» می‌گویند. مثلاً وقتی دربارۀ یک توییت توضیحاتی می‌دهید و بعد می‌گویید در ادامه #رتب را ببینید.
  • کوت (Quote): درواقع همان ریتوییت است. با این تفاوت که می‌توانید روی آن نظرتان را هم بگویید. البته توییتر عبارت کوت را به عبارت Retweet with Comment به معنی ریتوییت با کامنت تغییر داد.
  • فیو (Favorite): اسم قدیمی لایک در توییتر است. کلمۀ کامل آن فِیوریت است که خلاصه‌شدۀ آن فِیو است. از وقتی که توییتر آیکون «قلب» را به‌جای «ستاره» جایگزین کرد، اسم فیو به لایک تغییر کرد؛ اما افراد بنا به عادت گذشته هنوز در توییتر به لایک، فیو می‌گویند.
  • فیواستار (Favstar): توییت‌هایی که بیش ‌از ۱۰۰۰ فیو بخورند، اصطلاحاً فیواستار می‌شوند.
  • فیوکردنِ منشن: وقتی کسی به توییت کس دیگر منشن می‌دهد و نفر سومی منشن او را فیو می‌کند، به این عمل فیوکردنِ منشن گفته می‌شود. این کار بیشتر با هدف اینکه من از این منشن به این توییت خوشم آمده یا با نظر کسی که منشن داده موافق هستم، انجام می‌شود. البته خیلی از افراد نیز هستند که دوست ندارند سایر افراد، منشن‌هایی که به‌صورت پابلیک می‌دهند، فیو کنند!
  • نوتیفیکیشن (Notification): همان اعلان‌هاست. مثلاً وقتی کسی توییت شما را فیو می‌زند یا ریتوییت می‌کند یا… برای شما نوتیف می‌آید که کدام کاربر در صفحۀ شما چه کار کرده است. نوتیفیکیشن را به‌صورت خلاصه «نوتیف» هم می‌گویند.
  • بی‌ نوتیف‌ شدن: کوتاه‌شدۀ عبارت «بدون نوتیفیکیشن شدن» است. وقتی کسی لیمیت می‌شود یا بنا به دلایل امنیتی حساب کاربری توییترش معلق می‌شود، بعد از برگشت او به توییتر، هر اینتراکشنی که از سمت فالوئرهای او (لایک، ریتوییت و منشن) صورت بگیرد متوجه نمی‌شود و معمولاً بین ۴۸تا۷۲ ساعت زمان می‌برد تا حساب کاربری فرد از این وضعیت خارج شود و وضعیت نوتیفیکیشنش درست شود.
  • اینتراکشن (InterAction): به اثر متقابلی که بین افراد رواج دارد، اینتراکشن می‌گویند. منظور همان فیو یا ریتوییت‌کردن و… است. مثلاً: «من با ریتوعیتر، اینتراکشن زیادی دارم.»
  • منشن (Mention): به پاسخ‌دادن به توییت‌ها منشن می‌گویند. درواقع همان کامنت‌گذاشتن است.
  • منشن قطاری: وقتی تعداد کاربران زیادی را در یک ریپلای منشن کنید، به کار شما منشن قطاری می‌گویند. این اصطلاح به‌دلیل برداشته‌شدن محدودیت کاراکتر در توییتر و محاسبه‌نشدن حروف یوزرنیم افراد، کم‌کم در حال ازبین‌رفتن است.
  • لیمیت (Limit): وقتی شما زیاد فالو، توییت یا فیو کنید، اصطلاحاً لیمیت می‌شوید. چون سرعت این کار زیاد است و عمل شما هم تکرارپذیر است، توییتر به‌عنوان ربات شما را شناسایی‌ می‌کند و چند دقیقه یا چندساعتی دسترسی‌تان مثلاً برای توییت‌کردن متوقف می‌شود که با صبرکردن مشکل برطرف می‌شود.
  • مومنت (Moment): وقتی قرار است داستانی را در چند توییتر تعریف کنید، می‌توانید از قابلیت مومنت‌ساختن استفاده کنید که پس از توییت‌کردن مومنت، شکل ظاهری آن، تفاوت‌هایی خیلی جزئی با توییت‌های معمولی دارد.
  • مجموعه توییت: قبل از اضافه‌شدن مومنت به توییتر، افراد توییت‌های داستانی خود را با عناوینی همچون مجموعه توییت، سلسله توییت، رشته توییت (رشتو) توییت می‌کردند. البته با اینکه مومنت به توییتر اضافه شده است، بااین‌حال خیلی‌ها مجموعه‌توییت‌نوشتن را به مومنت‌ساختن ترجیح می‌دهند.
  • توییت استورم (Tweetstorm): درواقع همان مجموعۀ توییت است. با این تفاوت که می‌توانید تمام توییت‌های خودتان را از قبل آماده کنید و همه را هم‌زمان با هم به‌صورت یک توییت اصلی و مابقی توییت‌ها را به‌عنوان منشن زیر آن توییت ارسال کنید.
  • دایرکت (Direct): فرستادن پیام شخصی در توییتر را دایرکت می‌گویند.
  • هشتگ (Hashtag): وقتی قرار است دربارۀ موضوع خاصی بنویسند، از هشتگ استفاده می‌کنند. مثلاً #نوروز مبارک. برای استفاده از هشتگ، در زبان فارسی بهتر است از نیم‌فاصله استفاده شود؛ اما چون استفاده از نیم‌فاصله سخت است، معمولا از آندرلاین استفاده می‌شود. #نیماشفیع‌زاده اولویت دارد به #نیماشفیع_زاده.
  • ترند (Trend): به تأثیرات توییت‌ها در رواج یک موضوع و شناخته‌شدن موضوع، ترند می‌گویند. شما می‌توانید ترند‌های فارسی توییتر را در حساب کاربری ترندیتر که یک ربات است و به تشخیص خودش از وضعیت ریتوییت می‌کند یا سایت‌های Trendsmap ،Keyhole ،TweetReach و Tweet Binder مشاهده کنید.
  • طوفان توییتری: به اعلام عمومی برای توییت‌کردن دربارۀ یک موضوع مشخص، طوفان توییتری می‌گویند. درواقع یک قدم عقب‌تر از ترند‌شدن موضوعی خاص است که کاربرها تلاش می‌کنند آن موضوع ترند بشود. این طوفان‌ها قدرت ترندجهانی‌شدن نیز دارند. وقتی می‌خواهند طوفان راه بیندازند، می‌گویند فلان هشتگ را همه‌باهم در طوفان توییتری داغ کنیم. این داغ‌کردن استعاره از ترند‌کردن دارد. مثلاً برای جشن قهرمانی پرسپولیس در لیگ برتر از قبل اطلاع‌رسانی می‌کنند که ساعت ۹ شب همه با هشتگ #پرسپولیس_قهرمان توییت کنند و این هشتگ را داغ کنند.
  • ژانر (Genre): وقتی اکثریت افراد دربارۀ موضوعی خاص صحبت کنند، می‌گویند فلان موضوع ژانر شده است. مثلاً وقتی حادثۀ پلاسکو اتفاق افتاد، ژانر توییتر، ساختمان پلاسکو بود.
  • باند/باندبازی: مثل سیاست که هرکسی برای خودش باند و حزب خاص خود را دارد، توییتر هم باند و باندبازی مخصوص به خودش را دارد. هدف اصلی باندبازی افزایش فیو، ریتوییت و فالوئر است. این کار به این صورت انجام می‌شود که مثلاً یک توییت، فارغ از اینکه چه محتوایی دارد، توسط یک باند یا تیم شروع به پروموت‌کردن بشود. بسیار پیش می‌آید که توییت‌هایی که بار محتوایی خاصی ندارند، در توییتر به‌خاطر باندبازی فیواستار شده‌اند.
  • جاج (Judge): در زبان فارسی، ترجمۀ تحت‌الفظی جاج، «قاضی» یا «قضاوت کردن» می‌شود؛ اما در عمل، در زبان فارسی به‌عنوان قضاوت‌نکردن استفاده می‌شود. مثلاً ریتوعیتر را جاج کنیم/جاج نکنیم.
  • کراش (Crush): به کسی که شما از او خوشتان می‌آید، ولی او عین خیالش نیست. درواقع نمی‌داند که به او علاقه دارید. این اصطلاح هم برای پسر و هم برای دختر کاربرد دارد. فقط تا زمانی به آن «کراش‌داشتن» می‌گویند که مخفیانه باقی بماند و طرف نفهمد. مثلاً: «من روی بردپیت کراش دارم.»
  • اکس (Ex): به دوست دختر/دوست پسر سابق که دیگر با او در ارتباط نیستید، اکس می‌گویند.
  • اسپویل (Spoil): معنی تحت‌الفظی اسپویل یعنی ازبین‌بردن. در زبان فارسی برای مواقعی استفاده می‌شود که یکی دارد موضوعی را جلوجلو لو می‌دهد و هیجان آن را کم می‌کند. دقیقاً مانند کسانی که به سینما می‌روند و فیلمی را می‌بینند و بعد برای شما تعریف می‌کنند و… . مثلاً: «تو رو خدا قسمت جدید گیم‌آف‌ترونز رو اسپویل نکنید.»
  • کریپی (Creepy): ترجمۀ تحت‌الفظی این اصطلاح، «چندش‌آور» است. کاربرها وقتی از چیزی چندششان می‌شود از این اصطلاح استفاده می‌کنند.
  • شخم‌زدن: وقتی کسی به حساب کاربری شخص دیگری می‌رود و یک‌جا چند توییت او را ریتوییت می‌کند، می‌گویند دارد شخم می‌زند. پیش‌ترها که امکان ریتوییت‌کردنِ توییت افراد توسط خودشان در توییتر فراهم نبود، افراد معمولاً به توییت‌های قدیمی خودشان می‌رفتند و یک نقطه (.) منشن می‌کردند. با این کار توییت خودشان را بالا می‌آوردند. به این کار هم شخم‌زدن می‌گویند؛ با این تفاوت که خود فرد توییت‌های خودش را شخم می‌زد.
  • حساب کاربری فیک: به حساب کاربری که هویت آن اصلی و واقعی نباشد، حساب کاربری فیک می‌گویند. حساب کاربری فیک ربطی به داشتن عکس یا نداشتن آن یا داشتن اسم و نداشتن آن ندارد. حساب کاربری فیک یعنی کاربر خود را در چیزی که نیست جا بزند یا دروغ بگوید. مثلاً دربارۀ شغلش، جنسیتش و… .
  • حساب کاربری ناشناس: حساب کاربری ناشناس می‌تواند یک شخص حقیقی باشد؛ اما در ظاهر و با یک نگاه نمی‌شود فهمید کیست. مثلاً ریتوعیتر حساب کاربری ناشناس به حساب می‌آید که با نگاه‌کردن به بایو، لینک وب‌سایت و… در حساب کاربری من می‌شود پی برد که چه کسی هستم.
  • نود (Nude): ترجمۀ تحت‌الفظی کلمۀ Nude یعنی لخت، برهنه. وقتی می‌گویند: «نود بفرست» منظور این است که طرف مقابل عکس برهنه از خود بفرستد. اصطلاح درست آن در انگلیسی Send Nudes است.
  • هیکی (Hickey): به کبودی روی پوست که به‌خاطر مکیده‌شدن پوست توسط شریک جنسی پدیدار می‌شود، هیکی می‌گویند. این کبودی معمولاً در ناحیۀ گردن بیشتر دیده می‌شود.
  • ترول (Troll): به کسانی که در فضای مجازی مطالب بی‌ربط، ناراحت‌کننده، تحریک‌آمیز، فتنه‌انگیز و… را با هدف تحریک و واکنش‌نشان‌دادن مخاطبان منتشر می‌کنند، ترول می‌گویند. درواقع آن‌ها از آزاردادن سایرین لذت می‌برند. این اصطلاح می‌تواند هم به شکل اسم برای فرد ترول به کار برده شود و هم به شکل فعل برای خود عمل؛ مثلاً ترول‌ورزی یا ترول‌کردن. پیشنهاد می‌کنم با ترول‌ها بحث نکنید؛ چون خود بحث‌کردن شما به‌معنی پیروزی آن‌هاست!
  • فاکین (Fucking): نگلیسی‌زبان‌هایی که با لهجۀ آمریکن صحبت می‌کنند، حرف‌های خود را می‌خورند و کلمات را کامل نمی‌گویند؛ به‌ همین دلیل Fucking را Fuckin تلفظ می‌کنند. در واقع حرف G را از آخر این کلمه حذف می‌کنند. فاکین معمولاً به عنوان صفت مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • لوزر (Loser): به کسانی که محکوم به باخت هستند، لوزر می‌گویند. ترجمۀ تحت‌الفظی این واژه بازنده است. این واژه برای افرادی که در وضعیت باخت هستند، البته نه لزوماً در مسابقه، به کار برده می‌شود.
  • کارنت مود (Current Mood): به حس و حال فعلی افراد کارِنت مود می‌گویند. ترجمۀ تحت‌الفظی این کلمۀ انگلیسی خلق و خوی فعلی یا حال فعلی افراد می‌شود. مثلاً وقتی شخصی از موضوعی خوشحال است، برای نشان‌دادن حس خوشحالی خود تصویری شاداب با عنوان کارنت مود منتشر می‌کند.
  • تفت‌دادن: به برشته یا سرخ‌کردن چیزی در تابه، تفت‌دادن می‌گویند. این اصطلاح هنگامی در ادبیات استفاده می‌شود که شخصی صحبتی را کرده باشد. مثلاً می‌گویند: «این چه حرفی بود تفت دادی!»
  • دان (Done): دان درواقع به‌فارسی‌نوشته‌شدۀ کلمۀ انگلیسیdone است، به‌معنی انجام‌شده. مثلاً وقتی شخصی از دوست خود درخواستی می‌کند و دوست او آن کار را انجام می‌دهد، می‌گوید: «دان شد.» یعنی انجام شد.
  • دان (Download): دان کوتاه‌شدۀ کلمۀ دانلود است. این کلمه هنگام دریافت فایل از اینترنت استفاده می‌شود. مثلاً می‌گویند:« آلبوم جدید کیهان کلهر رو زدم دان بشه.»
  • دان (Down): دان به فارسی یعنی پایین. این اصطلاح بیشتر برای سایت‌ها، آن‌هم زمانی استفاده می‌شود که بنا به هر دلیلی سایتشان به مشکل برخورده باشد و باز نشود. مثلاً می‌گویند: «سایت نیما شفیع‌زاده دان شده.» یعنی سایت او آمده پایین و بالا (دردسترس) نیست.
  • ب ر ب ب: این اصطلاح درواقع مخفف همان تکه‌کلام برو بابا هست.
  • کارت (Card): کارت همان URL است که به‌خاطر داشتن Meta Tags، توییتر عکس کاور اصلی پست را به‌صورت بزرگ نمایش می‌دهد. برای مثال می‌توانید پست‌های صفحۀ بی‌بی‌سی را ببینید.
  • :دی (دو نقطه دی): فارسی شدۀ :‌D است.
  • ستارۀ اصلاحی (*): هنگامی که در متنی مانند متن چت، کلمه‌ای را با اشتباه تایپی ارسال کنید و بعد از آن کلمۀ اصلاح‌شده را با ستاره منتشر کنید؛ یعنی همان ستاره‌ای که جلوی کلمۀ اصلاح‌شده قرار می‌گیرد. مانند «شلام» که این‌گونه اصلاح می‌شود: «سلام*».
  • اسمایلی: این واژه به انگلیسی Smiley و به‌معنی لبخند است. اما کاربران اینترنت به‌سرعت عادت کردند که اسمایلی گریه و ناراحتی و عصبانیت هم داشته باشند. این واژه فقط برای حالات صورت انسان‌ها به کار برده می‌شود. با گذشت زمان کاربران دوست‌ داشتند که اسمایلی‌های بیشتری داشته باشند، اما محدودیت ظاهری اسمایل‌ها این اجازه را نمی‌داد؛ پس دست به ابتکار و خلاقیت زدند. مثلاً وقتی می‌خواهند حالت ظاهری را بهتر برسانند، از اسمایلی‌های خودساخته استفاده می‌کنند. مثلاً می‌گویند: «اسمایلی یه نگاه به افق و یه نگاه به سیگار در دست».
  • ایموجی: این واژه به انگلیسی Emoji و به‌معنی شکلک است. ایموجی هم شبیه اسمایلی است. با این تفاوت که به ‌صورت انسان محدود نیست و هر نوع تصویر و علامت و شکل دیگر را شامل می‌شود. به همین علت دیگر نمی‌شود آن را به صورتک (که به‌عنوان معادل اسمایلی به کار می‌بریم) ترجمه کرد و به همین علت از ترجمۀ شکلک استفاده می‌شود. می‌شود گفت در حال حاضر بار معنایی ایموجی با اسمایلی یکی شده است.
  • اسم سرخ‌پوستی: به اسمی که مطابق یک صفت یا یک اتفاق یا یک مودِ خاصی دربارۀ خودتان یا بقیه است و معمولاً به‌صورت ترکیب چند‌کلمه‌ای شکل می‌گیرد، «اسم سرخ‌پوستی» گفته می‌شود. مثلاً یکی با طبیعت خیلی حال می‌کند و اسم سرخ‌پوستی خود را می‌گذارد «ابر و باد و مه و خورشید.»
  • بوجی موجی: به بوس‌کردن همراه ملوس‌بازی و صمیمیت زیاد بوجی موجی می‌گویند. بعضاً دیده شده که به این عبارت «بوجی و موجی» هم می‌گویند.
  • قلب‌قلبی‌شدن: وقتی فردی دربارۀ موضوعی خیلی احساساتی بشود، می‌گوید: «قلب‌قلبی شدم» که استعاره از عشق و علاقۀ زیاد است.
  • هوم یا اوهوم: برای تأیید‌کردن صحبت‌های طرف مقابل از هوم یا اوهوم استفاده می‌کنند که منظور همان تأیید‌کردن در گفت‌وگوی کلامی است. البته هرچه بیشتر از تعداد میم یا واو استفاده شود، نشان‌دهندۀ تأیید بیشتر حرف زده‌شده است. مثلاً «اوهومممم» یا «اوهوووووم».
  • اودافظ: به خداحافظی‌کردن لوس‌بازی، اودافظ یا اودافس می‌گویند.
  • پشمام: وقتی کسی خیلی متعجب بشود می‌گوید: «پشمام!» و منظور این است که موهای بدنش ریخته. البته بعضاً دیده شده که از عبارت‌های دیگر‌ی مثل اپیلاسیون هم استفاده می‌کنند.
  • برگام: منظور همان پشمام هست که به‌خاطر هم‌آهنگ‌بودن و قابل استفاده بودن در جمع، از کلمۀ «برگام» استفاده می‌کنند. البته بعضاً دیده شده که از عبارت «پاییز شدم» هم استفاده می‌شود که منظور همان «موهام ریخت» است.
  • تباه: تباه در لغت‌نامۀ دهخدا به‌معنی «ضایع‌شدن و فاسدن‌شدن» است. معمولاً به‌عنوان تیکه به افراد گفته می‌شود: «فلانی خیلی تباهه»؛ منظور همان خیلی داغان و خراب بودن است.
  • چسناله: به نالۀ دروغین و تظاهرآمیز که معمولاً برای جلب توجه و ترحم استفاده می‌شود، چسناله می‌گویند. چسناله ذاتاً از روی ناز و عشوۀ افراد برمی‌آید. البته عده‌ای هم هستند که از چسناله به‌عنوان شوخی و خنده استفاده می‌کنند و جنبۀ جلب توجه و ترحم ندارد و صرفاً جنبۀ غُرزدن دارد.
  • دایورت: در لغت به‌معنی انتقال تماس از یک خط به خط دیگر است؛ اما در توییتر به‌معنی «بی‌محلی‌کردن» یا «کم‌محلی» به کار، شخص یا موضوعی خاص است.
  • خا: این کلمه بیشتر در گویش شمالی‌ها دیده شده و به‌معنی «خب» یا «باشه» است.
  • تله: انسان‌ها با هدف دفاع از جان یا دام خود، از روش‌هایی برای درتله‌انداختن سایر جانوران استفاده می‌کنند. این تله‌ها در گذشته معمولاً به شکل گودال بوده و با خاک و برگ درخت‌ها پنهان می‌شده. اما امروزه توییتری‌ها از اصطلاح یا استعارۀ به‌تله‌انداختن برای توییت‌هایی استفاده می‌کنند که هدف اصلی‌شان حفظ جان و دامشان نیست، بلکه ایجاد اینگیجمنت برای توییتشان است تا سایر توییتری‌ها زیر توییتشان به بحث و گفت‌وگو بپردازند و تله‌گذار به هدف خود برسد. مثلاً پسری توییت می‌کند: «خیلی خوشگلم» و بقیه می‌گویند: «این توییت تله است که دخترها گولش رو بخورن برن دایرکتش تا پسره مخش رو بزنه» یا مثلاً بعضی‌ها پرسش‌های احمقانه را به‌عنوان تله استفاده می‌کنند تا بقیه با پاسخ‌دادن به آن پرسش احمقانه، برای آن تله‌گذار اینگیجمنت ایجاد کنند.
  • اِلَخ: مخفف‌شدۀ عبارت «الی آخر» است.
  • شام‌دادن: اصطلاحی است که افراد در مواقعی که شخصی به دستاوردی می‌رسد از آن استفاده می‌کنند و می‌گویند: «باید شام بدهی»؛ یعنی «باید شیرینی این دستاوردی که به دست آوردی به ما بدهی». جالب است بدانید که خیلی از دفعاتی که از این اصطلاح استفاده می‌کنند، واقعاً عملی می‌شود و شخصی که به دستاوردی رسیده، واقعاً به دوستانش شام می‌دهد.
  • بشوره ببره: وقتی جایی کثیف می‌شود، با آب می‌شورند تا تمیز بشود. این اصطلاح، برگرفته از همین عمل است. وقتی چیزی باعث حس و حال بد شود، می‌گویند: «یه چیز دیگه‌ای باشه که بشوره ببره این حس و حال بد رو.» مثلاً «بارون بیاد این سگ سیاه افسردگی رو بشوره ببره.»
  • رو کیبورد غلت می‌زنم: موقعی که فردی شدت خنده‌اش زیاد باشد، به‌جای استفاده از ایموجی خنده یا ارسال علامت :‌)، حروف کیبورد (لپ‌تاپ یا موبایل) را فشار می‌دهد و یک سری عبارت بی‌معنی تایپ می‌کند و این کار به‌معنی این است: «خیلییییی خندیدم و دارم روی کیبورد غلت می‌زنم از خنده». اینکه چه حروفی تایپ کنید هم قاعدۀ خاصی ندارد. درواقع قاعدۀ اصلی آن این است که عبارت بی‌معنی باشد. مثلاً وقتی می‌خواهند بخندند، این‌جوری می‌خندند: «نچجتذحخرخرخزازهززذحجددمدجدمدمدم».
  • اینترنت برای امروز بسه دیگه: این عبارت ترجمۀ عبارت That’s Enough Internet for Today است. توییتری‌ها در مواقعی که بر موضوعی تأکید دارند و آن موضوع از شدت احمقانه‌بودن توهین به شعور مخاطب است از این اصطلاح استفاده می‌کنند و می‌گویند: «اینترنت برای امروز بسه و بریم سراغ کارهای دیگمون».
  • سگ سیاه افسردگی: وینستون چرچیل که در طول زندگی خود چنددوره به افسردگی مبتلا شده بود، افسردگی را سگ سیاه اسم‌گذاری کرد. سگی که با آرواره‌های محکم خود چرچیل را گرفته و ول نمی‌کند. وقتی کسی می‌خواهد از افسردگی و غم خود بنویسد، از این عبارت استفاده می‌کند.
  • کمی تحقیق بد نیست: موقعی که فردی اخبار و اطلاعات اشتباه را توییت می‌کند و بقیه می‌خواهند او را از اطلاعات اشتباهش آگاه کنند، معمولاً اطلاعات درست را با منبع آن ذکر می‌کنند و بعد هشتگ می‌زنند که #کمی_تحقیق_بد_نیست؛ یعنی: «راجع به آن موضوع تحقیق کن، بعد درباره‌اش حرف بزن».
  • بکشید ما را ملت ما بیدارتر می‌شود: این جملۀ معروف از روح‌الله خمینی است که در توییتر معمولاً با جایگزین‌کردن کلمات دیگر به‌جای «بکشید»، «ملت» و «بیدارتر» جمله‌های جدیدتر می‌سازند. مثلاً «فیلتر کنید ما را اکوسیستم ما بیدارتر می‌شود.»
  • چیزی که نکشتمون، قوی‌ترمون می‌کنه: این جملۀ معروف از فریدریش نیچه است که در توییتر به‌جای کلمۀ «چیز»، هر چیزی که باعث قوی‌ترشدن می‌شود، جاگذاری می‌کنند. مثلاً «سردری که نکشه، قوی‌ترم می‌کنه.»
  • خبر کوتاه بود و جانکاه: این عبارت عنوان شعری از هوشنگ ابتهاج است که با همین عنوان هم شروع می‌شود و در خط بعدیِ شعر می‌گوید: «اعدامشان کردند.» در توییتر معمولاً وقتی می‌خواهند خبری هولناک و ناگهانی را بدهند از این عبارت استفاده می‌کنند و بعد خبر هولناک را می‌دهند. مثلاً «به فصل خبر کوتاه بود و جانکاه، به انتهای پاییز، فصل نارنگی نزدیک میشیم.»
  • داستان کوتاه ترسناک: موقعی که شخصی بخواهد داستانی ترسناک را توضیح بدهد، از این عبارت در ابتدای توییتر خود استفاده می‌کند و بعد داستان کوتاه خود را تعریف می‌کند. مثلاً «داستان کوتاه ترسناک؛ زمستون شد!» به‌نوعی مثل همان «خبر کوتاه بود و جانکاه» هست؛ با این تفاوت که اینجا بُعد رعب و وحشت دارد.
  • زیبا نیست؟: وقتی اتفاق وصف‌ناپذیری برای افراد می‌افتد، از عبارت «زیبا نیست» استفاده می‌کنند تا نظر بقیه را هم دربارۀ آن موضوع بدانند و به نوعی مهر تأییدی بر آن چیزی که دیده‌اند و زیبا بوده است، باشد.
  • ولی حالا باز هر جور راحتید: این عبارتی است که وقتی کسی می‌خواهد اظهارنظری کند که حدس می‌زند اکثر افراد با او موافق نخواهند بود یا حجم زیادی از آدم‌ها می‌توانند علیه او بشوند، انتهای توییت خود می‌نویسد که بار مسئولیت را از گردن برداشته باشد. مثلاً وسط جام جهانی توییت بزند: «تیم ملی ایران خیلی بد بازی کرد؛ ولی خب حالا باز هر جور راحتید.» این توییت به این معنی است: «نظر من این هست، ولی خب نظر شما هم محترمه.»
  • بالاخره هرکس به نوعی: این عبارتی است که وقتی کسی سلیقه‌اش در موضوعی متفاوت‌ با عرف جامعه است استفاده می‌شود. مثلاً وقتی در ذهن اکثر جامعه این ذهنیت وجود دارد که خورش کرفس غذای محبوبی نیست و یک نفر می‌گوید عاشق خورش کرفس است، طرف به او می‌گوید: «دیگر بالاخره هرکس به نوعی…»؛ یعنی ما اکثریت به‌نوعی داریم شما اقلیت‌ها را تحمل می‌کنیم که این تیکه‌ها معمولاً جنبۀ شوخی دارد.
  • از پاسخ می‌مانم: در زمان ریاست‌جمهوری حسن روحانی، امیرحسین جعفری یکی از روحانیان منتقد دولت بود. او پس از پخش مراسم تحویل نخستین ایرباس خریداری‌شده توسط ایران از تلویزیون، توییت کرده بود: «تلویزیون تصویر #ایرباس را نشان می‌دهد. دختر سه‌ساله‌ام می‌پرسد ما هم سوارش می‌شویم؟ از پاسخ می‌مانم.» بعد از انتشار این توییت، عبارت «از پاسخ می‌مانم» به‌عنوان یکی از اصطلاحات رایج در توییتر جا افتاد و در مواقعی که افراد پرسش‌هایی می‌کنند که پاسخی برای آن‌ها نداریم، از این عبارت استفاده می‌شود به این معنی که ما پاسخی برای این پرسش تو نداریم.
  • درود بر پدرت: این عبارت به‌عنوان فحش، ولی نه با بار معنایی خیلی زشت به کار می‌رود. می‌توان گفت معنی آن چیزی شبیه «پدرسوخته» است. این عبارت وقتی استفاده می‌شود که مثلاً کسی دربارۀ موضوعی اظهارنظر عجیب و غریبی می‌کند و نفر دوم می‌خواهد بگوید این چه اظهار‌نظری است که تو کردی! در این موقع از این عبارت استفاده می‌کند با این مضمون که «پدرت وقتی برای تربیت‌ تو نگذاشته» یا «درود به پدرت با این تربیت‌کردنش!»
  • یا فقط من این‌طوری‌ام: معمولاً فرد توییت‌کننده قبل از این اصطلاح، توضیح کوتاهی از خصوصیت خود می‌نویسد و بعد در انتهای آن از این اصطلاح، با هدف اینکه ببیند توضیحی که نوشته فقط برای خودش صدق می‌کند یا برای بقیه هم اتفاق می‌افتد، استفاده می‌کند.
  • من مُلدم: این عبارت مشخصاً همان عبارت «من مُردم» هست، با این تفاوت که برای بانمک‌بازی به زبان بچگانه به‌صورت «من مُلدَم» نوشته می‌شود. توییتری‌ها وقتی از موضوعی خیلی سر ذوق می‌آیند و مشعوف می‌شوند از این عبارت استفاده می‌کنند.
  • یعنی می‌خوام بگم: وقتی کاربری بخواهد در اول توییت خود عبارتی به کار ببرد و بعد در قسمت دوم توییت نتیجه‌گیری کند در بین دو عبارت از عبارت «یعنی می‌خوام بگم» استفاده می‌کند.
  • ریتوییت کنین همدیگه رو پیدا کنیم: موقعی که فردی خصوصیتی دارد که فکر می‌کند آدم‌های زیادی می‌توانند آن خصوصیت را داشته باشند، در توییت خود از این اصطلاح استفاده می‌کند تا بتواند جمع بیشتری از کسانی که شبیه به آن خصوصیت هستند، دنبال کند.
  • بر طبل شادانه بکوب: این قسمتی از آهنگ امید جعفری به نام «طبل شادی» است. معمولاً تلویزیون موقع افتخارآفرینی‌ ورزشکاران این آهنگ را پخش می‌کند و توییتری‌ها هم در مواقعی که افتخارآفرینی صورت می‌گیرد، از این اصطلاح استفاده می‌کنند.
  • مهدیار اون سنتور رو بیار تو: این عبارت قسمتی از آهنگ «یه مشت سرباز» سروش هیچکس است که توییتری‌ها در مواقع بروز حس خوب یا حس خوشحالی‌شان از آن استفاده می‌کنند.
  • خدایا بسه دیگه: این اصطلاح از ویدئوکلیپی از علی‌اکبر رائفی‌پور گرفته شده است. رائفی‌پور در این کلیپ در حال مناجات است و در وصف ظهور امام زمان می‌گوید: «خدایا بسه دیگه»؛ با این معنا و مفهوم که از انتظار برای ظهور خسته شدیم. توییتری‌ها هر موقع از موضوعی خسته می‌شوند از این اصطلاح استفاده می‌کنند که از فلان موضوع خسته شدیم.
  • چه خبرتونه؟: این اصطلاح از ویدئوکلیپی از محمود احمدی‌نژاد گرفته شده است. احمدی‌نژاد در این کلیپ در حال سخنرانی است و در وصف انتقادات و نظریات دربارۀ دولت نهم و دهم در جایی از کلیپ می‌گوید: «چه خبرتونه؟ چه خبرتووونه؟». توییتری‌ها نیز هر زمان دربارۀ موضوعی خیلی صحبت می‌شود از این عبارت «چه خبرتونه؟ چه خبرتووونه؟» استفاده می‌کنند؛ با این هدف که «چه خبره بابا! یه کم یواش‌تر…».
  • فردای براندازی: فرقه‌ای سیاسی راه اصلاح کشور ایران را براندازی حکومت فعلی می‌دانند و برای وعده و وعیدهایشان از این عبارت استفاده می‌کنند. توییتری‌ها برای شوخی از این عبارت استفاده می‌کنند که مثلاً «فردای براندازی فلان چیز آزاد شده».
  • ج.ا: مخفف جمهوری اسلامی ایران است.
  • تایم لاین موازی: منظور از این عبارت درواقع تایم‌لاینی دیگر نیست، بلکه منظور دقیقاً مثل همان دنیای موازی است. افراد وقتی بخواهند اتفاق‌هایی که در تایم‌لاینشان به‌طور طبیعی رخ نمی‌دهد طبیعی جلوه دهند، از این عبارت استفاده می‌کنند که مثلاً: «تو تایم‌لاین موازی فلان کار رو می‌کنن یا نمی‌کنن.»
  • پی‌نوشت: نوشته‌ای است که پس از پیکرۀ اصلی یک نامه یا نوشتار به آن افزوده می‌شود. پی‌نوشت می‌تواند جمله، پاراگراف یا متنی مستقل باشد. گاهی به‌اختصار به‌صورت «پ.ن» هم نوشته می‌شود.
  • آقای قاضی: وقتی قرار است مجرم در دادگاه از خود دفاع کند، معمولاً می‌گوید: «آقای قاضی فلان…». توییتری‌ها وقتی می‌خواهند دربارۀ موضوعی اظهارنظر کنند که بار اعتراض و ناله داشته باشد یا نوعی اعلام وضعیت باشد، از این عبارت استفاده می‌کنند.
  • می‌خند؟: این اصطلاح از ویدئوکلیپی گرفته شده که از یکی از تماشاگرهای تیم فوتبال تراکتورسازی گرفته و پخش شده است. این تماشاگر در این کلیپ به نشانه اعتراض به مجری برنامۀ نود (عادل فردوسی‌پور) می‌گوید: «چرا می‌خند؟» منظور این است که چرا مجری می‌خندیده. توییتری‌ها وقتی می‌خواهند به کسی که به موضوعی می‌خندد بگویند: «می‌خندی»، از این اصطلاح استفاده می‌کنند.
  • اشکی شدم: منظور همان احساساتی‌شدن یا اشک‌ریختن است. کاربرها برای ابراز این حس از اصطلاح اشکی شدم استفاده می‌کنند.
  • پوستم شفاف شد: هنگامی که اتفاق خوش‌آیندی برای کسی می‌افتد از این اصطلاح استفاده می‌کنند. مثلاً: «فلان چیز باعث شده پوستم شفاف‌تر بشه». بعضاً دیده شده از اصطلاح «چند درجه زیباتر شدم» هم با همین مفهوم استفاده شده است.
  • خُبه خُبه: این اصطلاح برگرفته از تیکه‌کلام بازیگری ایرانی به نام حمیده خیرآبادی است که وقتی بحثی پیش می‌آمد از این اصلاح استفاده می‌کرد و می‌گفت: «خُبه خُبه دیگه بحث رو تموم کنین.» توییتری‌ها هم وقتی می‌خواهند به موضوعی ورود کنند از این اصطلاح استفاده می‌کنند.
  • هار هار: موقعی که منشن یا توییت خیلی لوسی توییت می‌شود، بقیه برای اینکه نشان بدهند آن توییت خیلی لوس است، از این نوع خندۀ «هار هار»، «هور هور»، «هیر هیر» یا شکل‌های دیگر استفاده می‌کنند؛ اما پر‌استفاده‌ترین آن‌ها همین سه‌تاست.
  • رادیودَرون: به آوا یا آوازی که پیوسته و برای مدتی خواسته یا ناخواسته در دلتان با خود می‌خوانید و به زبانتان نمی‌آورید یا به‌صورت اتوماتیک در ذهنتان اجرا می‌شود، رادیودرون گفته می‌شود.
  • رادیوچهرازی: رادیوچهرازی نام یک پادکست به زبان فارسی بود که بین کاربران فضای مجازی بسیار محبوب بوده و هست. این پادکست از اسفند ۹۱ تا بهمن ۹۲ در قالب ۲۱ اپیزود منتشر شد. داستان، مجموعه‌روایتی از چند دیوانه در آسایشگاه چهرازی (ابراهیم چهرازی) با نام‌های جمشید، دلبر و حبیب است. تاکنون هویت عوامل تولیدی این پادکست مشخص نشده و افراد زیادی ادعا کرده‌اند که جزو عوامل تولیدی این پادکست بوده‌اند.
  • رقیق شدم: کاربران توییتری وقتی از دیدن یا خواندن چیزی خیلی احساساتی می‌شوند و قلبشان نرم می‌شود از این اصطلاح استفاده می‌کنند.

چند نکتۀ کلیدی

در این مومنت یکی از کاربران توییتر توصیه‌های خیلی خوبی را برای فعالیت‌کردن در توییتر نوشته است که پیشنهاد می‌کنم حتماً بخوانید. البته من در بعضی قسمت‌های این مومنت دخل و تصرف کردم که +۱۸ نباشد.

  • تفاوت صفحۀ تجاری و صفحۀ شخصی توییتر: در توییتر بین صفحۀ شخصی و تجاری هیچ تفاوتی وجود ندارد.
  • حساب کاربری کامل داشته باشید: برای حساب کاربریتان نام کاربری، بیوگرافی، عکس حساب کاربری و کاور مناسب انتخاب کنید. اگر بناست که به‌صورت ناشناس حضور داشته باشید، کاراکتر خوبی بسازید و از نامی بامفهوم و ماندگار استفاده کنید که برای مخاطب جذابیت خاصی داشته باشد.
  • امنیت داشته باشید: اولین نکتۀ امنیتی در توییتر این است که با ثبت ایمیل و شماره تلفن در قسمت تنظیمات حساب کاربری، آن‌ها را وریفای کنید تا درصورت لاک‌شدن، امکان بازیابی حساب را با استفاده از آن‌ها داشته باشید.
  • حضور داشته باشید: حضور مستمر در فضای مجازی باعث دریادماندن شما می‌شود. سعی کنید روزانه حداقل سه توییت خوب بنویسید.
  • خط‌مشی داشته باشید: از هر دری سخنی گفتن، برای جمع‌های بیکار و چایی بعد از عصرانه خوب است؛ اما برای شخصیت مجازی شما تخریبگر است.
  • توجه داشته باشید: فقط نوشتن خوب است؛ اما یک شخصیت مجازی درست مثل شخصیت فیزیکی شماست. در جمع، با جمع و به جمع است که معنی می‌گیرد.
  • ارزش افزوده داشته باشید: ارزش افزودۀ شما در توییتر، نوع نگاه یا تحلیل متفاوت شماست. یک ریتوییت‌کنندۀ صرف نباشید، حتی اگر شده روزی یک توییت تولیدی در توییتر ارسال کنید.
  • توییت نکنید: وقتی از شنیدن یک خبر یا دیدن توییت یا منشنی چالشی عصبانی هستید، احساسی عمل نکنید و سعی کنید تا زمانی‌که عصبانیتتان فروکش نکرده است، توییت نزنید یا واکنش نشان ندهید.
  • فالو کنید: حساب‌های کاربری خوب و همفکر خودتان را پیدا کنید، فالو کنید، بخوانید و با آنان تعامل داشته باشید. توییتر جامعه است.
  • ادب داشته باشید: شاید به‌کاربردن نام آلات جنسی‌تان به شما اعتماد‌به‌نفس بدهد. اما به‌خاطر عقده‌های روانی‌تان شخصیت خود را خراب نکنید.
  • صبر داشته باشید: قرار نیست هفتۀ دوم به یکی از شاخ‌های توییتر تبدیل شده باشید! صبوری کنید و حساب‌های کاربری همفکر خودتان را بیابید.
  • صبر ایوب هم داشته باشید: یادتان باشد تمام آن‌ها که امروز پرفالوئر هستند و توییت‌هایشان فیواستار می‌شود، در ابتدای راه وضعیتشان مثل شما بود.
  • خلاقیت داشته باشید: کپی‌کردن از روی توییت‌های پرطرف‌دار قبلی شاید یکی دو جلب توجه برایتان فراهم بکند، اما درنهایت ضرر آن بیشتر است.
  • عکس و فیلم داشته باشید: هر از چندگاهی لابه‌لای توییت‌های متنی، از امکان ارسال عکس و فیلم استفاده کنید. این کار به جذاب‌شدن محتوای صفحۀ شما در نگاه مخاطب کمک می‌کند.
  • ثبات داشته باشید: شما حساب کاربری توییتر درست کردید تا دغدغه‌های خودتان را بنویسید. قطعاً بازخوردگرفتن خوب است، اما هدف نیست.
  • تعامل داشته باشید: فالوئرها صرفاً یک عدد برای اعتبار شما نیستند! آن‌ها هم انسان هستند و انتظار تعامل دارند.
  • سعۀ صدر داشته باشید: این هم یک تجربۀ شخصی است. کسی که به شما فحش می‌دهد، دوست دارد در پاسخ به او فحش بدهید! شما ندهید!
  • کیفیت داشته باشید: این یک الزام نیست، اما «لاک زدم ^_^» کفِ هرمِ انسانی‌ است. از دغدغه‌های والاترتان بنویسید.
  • انسانیت داشته باشید: قطعاً خیلی چیزها از نظر شما ایراد است. انتقاد بکنید، اما مسخره نکنید! چون مسخره‌ترین چیز خود مسخره‌کنندگان هستند.
  • جنبه داشته باشید: فالوئر زیاد به شما توهمِ محق‌بودن و بامزه‌بودن می‌دهد. مراقب باشید که در توجه دیگران خودتان را گم نکنید.
  • واقع‌بین باشید: فالوئر و اینتراکشن بالا داشتن صرفاً به‌خاطر باندداشتن پسرها یا دختربودن دخترها نیست! زمان و قلم خوب می‌خواهد.
  • تفکر انتقادی داشته باشید: حتماً انتقاد کنید. خصوصاً از آن‌ها که بیشتر با ایشان موافق هستید. این هدیۀ توییتر است! منتقد باشید.
  • غرور داشته باشید: وقت و توجه شما حرمت دارد! هیچ‌کس را به‌سرعت و بدون فکر فالو نکنید. قبل از فالو بخوانید و اگر ارزش فیو داشت، فالو کنید.
  • دوباره غرور داشته باشید: با فکر و توجه، توییت و منشن کنید! طوری که بعداً مجبور نشوید برای حرف‌هایتان «معذرت‌خواهی» کنید.
  • جزئیات دنیای تکنولوژی را بشناسید: ۱. از هشتگ، به‌جا استفاده کنید؛ ۲. هرکجا هشتگ دیدید، روی آن کلیک کنید و باقی داستان را هم ببینید.
  • اطمینان داشته باشید: شبکه‌های مجازی خودشان غرق دروغ و خزعبلات هستند! اگر خواستید چیزی توییت کنید، از صحت و سقم آن مطمئن شوید.
  • شعف داشته باشید: پیداکردن همفکرها اتفاقی معمولی نیست. وقتی به حساب کاربری کسی رفتید و همفکر بودید، اول خوب شخم بزنید، بعد فالو کنید.
  • محتوامحور باشید: عدد فالوئینگ و فالوئر جز توهم مهم‌بودن و محق‌بودن برای صاحب حساب کاربری، هیچ اثر دیگری ندارند. بنابراین به محتوای توییت دقت کنید. اگر موافق بودید دنبال کنید، اگر مخالف بودید بی‌خیال شوید و اگر متنفر بودید میوت یا بلاک کنید.

حساب کاربری وری‌فای در توییتر

به حساب‌های کاربری‌ای که در توییتر تیک آبی تأیید دارند، اصطلاحاً وری‌فای یا دارای نشان تأیید می‌گویند. تیک آبی توییتر به افراد مشهور و شناخته‌شده مانند خواننده‌ها، بازیگرها، رؤسای جمهور و… تعلق ‌می‌گیرد. این تیک در کنار نام حساب کاربری این افراد قرار می‌گیرد تا سایر افراد از اسم آن‌ها سوء‌استفاده نکنند. درواقع این تیک اصالت و رسمی‌بودن حساب‌ کاربری آن‌ها را نشان می‌دهد. حساب‌های کاربری فارسی‌زبانی مثل سروش هیچکس، مهدیار آقاجانی، حسین تهی، سامی بیگی، ترانه علیدوستی، سیامک انصاری، بهرام رادان، نیما اکبرپور، آرش برهمند، مهدی تقی‌زاده، کیوان بیک‌پور، پوریا عالمی، وحید آنلاین، رضا قوچان‌نژاد، سردار آزمون، مهدی طارمی، حسن روحانی، محمدجواد آذری‌جهرمی، جواد ظریف و… این تیک آبی‌رنگ را دریافت کرده‌اند. البته در موارد نادر گاهی خود توییتر هم این نشان تأیید را به افراد مشهور می‌دهد.

خیلی از حساب‌های کاربری هم برای دریافت آن اقدام نکرده‌اند و حسابشان تیک آبی‌رنگ تأیید را ندارد. خیلی از افراد هم که تیک آبی‌رنگ را ندارند، برای اینکه از صحبت‌ها و محتواهایشان سوءاستفاده نشود، مثلاً وقتی در صفحۀ اینستاگرام خود مطلبی منتشر می‌کنند، لینک صفحۀ توییترشان را می‌گذارند که مهر تأییدی باشد بر اینکه مدیریت صفحۀ توییترشان دست خودشان است. یا مثلاً در مطالب مختلف سایتشان، صفحات شبکه‌های اجتماعی مختلفشان را به فالوئرهایشان معرفی می‌کنند.

توجه داشته باشید که حساب‌های کاربری‌ای که تیک آبی را بعد از نام کاربری خود ندارند، اما این تیک را در جایی دیگر از حساب کاربری‌شان مثل عکس حساب کاربری، عکس هدر یا بیوگرافی گذاشته‌اند، تأیید‌شده نیستند.

در کنار همۀ این توضیحات، خیلی از افراد به‌خاطر عشق و علاقه‌ای که به بعضی از افراد مشهود دارند، فن‌پیج‌های مختلف برای آن‌ها درست می‌کنند و در کنار پیج اصلی آن اشخاص، به‌عنوان فن‌پیج، صفحه را مدیریت می‌کنند.

متأسفانه در حال حاضر بنا به دلایل نامعلوم وقتی به صفحۀ ارسال درخواست وری‌فای توییتر می‌روید، با این پیغام روبه‌رو می‌شوید:

لطفاً توجه کنید که فرایند تأیید حساب‎های توییتر تعلیق شده است و در حال حاضر هیچ‎گونه درخواست جدیدی را قبول نمی‎کند.

چطور حساب کاربری توییترمان را وری‌فای کنیم؟

حالا شاید این سؤال برای شما پیش بیاید که چطور می‌توانیم حساب کاربری توییترمان را تأیید کنیم. خب قبل از پرداختن به این موضوع، به این نکته توجه داشته باشید که هر زمان امکان ارسال درخواست وری فای‌کردن حساب کاربری به توییتر دوباره فعال شد، می‌توانید این درخواست را طبق مراحل زیر که خود توییتر اعلام کرده است، به او ارسال کنید. در ادامه مراحل گرفتن تیک وری‌فای را توضیح می‌دهم. چهار مرحلۀ کلی برای ارسال این درخواست وجود دارد.

  1. اگر حساب کاربری‌ شما پرایویت است، حساب کاربری خود را به حالت پابلیک دربیاورید.
  2. باید مشخصات خود را که شامل عکس حساب کاربری، عکس هدر، نام و یوزرنیم، بایوگرافی، لوکیشن، سایت و تاریخ تولد است، به‌طور کامل تکمیل کنید.
  3. شماره تلفن موبایل و آدرس‎ ایمیل خود را وارد و تأیید کنید.
  4. فرم تأیید توییتر را پر کنید. در این مرحله توییتر از شما می‌خواهد که حداقل دو لینک از سایت‌های مختلف و معتبری را که از شما اسم برده‌اند به او معرفی کنید تا به شناسایی بیشتر شما کمک کند. حتماً باید حداکثر تا ۵۰۰ کارکتر دربارۀ اینکه چرا توییتر باید حساب کاربری شما را تأیید کند، توضیح دهید.

پس از ارسال درخواست، توییتر معمولاً ۵‌تا‌۱۰ روز بعد، از طریق ایمیل به درخواست شما پاسخ می‌دهد. اگر وری‌فای شدید که هیچ، اما اگر وری‌فای نشدید، دلیل آن را به شما توضیح می‌دهد. اگر وری‌فای نشدید نگران نباشید. شما می‌توانید ۳۰ روز بعد دوباره برای وری‌فای‌شدن اقدام کنید.

طبق صحبت‌هایی که من با حساب‌های کاربری ایرانی مختلف که درخواست تیک وری‌فای داده بودند و موفق به کسب آن شده بودند انجام دادم و نیز بررسی گزارش گردآوری‌شدۀ Buffer از اینکه چه حساب‌های کاربری‌ای در توییتر وری‌فای می‌شوند، به نکاتی رسیدم که می‌تواند در تأییدِ شما تأثیرگذار باشد و کمک کند شانس بیشتری برای دریافت تیک آبی داشته باشید. طبیعتاً این نکات را خود توییتر اعلام رسمی نکرده است؛ چون اگر اعلام رسمی کند، آدم‌های مختلف مرتباً می‌خواهند درخواست بدهند و توییتر مجبور به وری‌فای‌کردن آن‌ها می‌شود.

  • از علاقه‌مندی‌هایتان بنویسید: یکی از عوامل مهمی که می‌تواند در تأیید حساب کاربری توییتر شما تأثیرگذار باشد، نوشتن دربارۀ علایق عمومی‌تان است؛ مثلاً اینکه به موسیقی، فیلم، تکنولوژی و… علاقه‌مند هستید. حدس می‌زنم که این داده‌ها می‌تواند برای توییتر مفید باشد.
  • فعالیت داشته باشید: اطمینان حاصل کنید که حساب کاربری توییتر شما در دو هفتۀ گذشته به‌طور مداوم فعال بوده است. یعنی شما باید حساب کاربری فعالی داشته باشید. اگر مدتی است که فعالیت خاصی در توییتر خود نداشته‌اید، بهتر است ابتدا کمی فعال شوید و سپس درخواست تأیید توییتر را ارسال کنید. سعی کنید در طول روزهای قبل و بعد از ارسال درخواست تأیید، از منشن یا تگ استفاده کرده و از طریق دایرکت با افراد دیگر ارتباط برقرار کنید.
  • از عناوین دهن‌پر‌کن استفاده کنید: سعی کنید بهترین عنوان شغلی را برای خودتان انتخاب کنید. مثلاً اگر در حوزۀ محتوا فعالیت می‎کنید، می‌توانید از عناوینی مثل بازاریاب محتوایی و مدیر بازاریابی استفاده کنید. اگر وبلاگ دارید، می‎توانید خود را بلاگری حرفه‌ای معرفی کنید. اگر استارتاپی راه انداختید، از عنوان کارآفرین استفاده کنید.
  • در بایوگرافی خود به سایر حساب‌های کاربری وری‌فای لینک دهید: شما می‌توانید در بایوگرافی حساب کاربری توییتر خود، حساب‌های کاربری افراد تأیید‌شده را تگ کنید. مثلاً شرکتی که در آن کار می‌کنید یا فنِ صفحۀ توییتری هستید که وری‌فای است.
  • کسب‌و‌کارها از اعداد و ارقام در بایوگرافی‌شان استفاده کنند: بهترین افتخارات و دستاوردهای کسب‌و‌کار خود را در بایوگرافی‎تان بنویسید. مثلاً شما می‌توانید زمان شروع به کارتان، تعداد مشتری‎ها، تعداد اعضای سازمان یا جشن چند سالگی کسب‌وکارتان را در بایوگرافی حساب کاربری‎ توییترتان بیاورید.
  • عکس هدری انتخاب کنید که نشان‌دهندۀ کار مهمی باشد: از فعالیت‎های مهمی که انجام می‎دهید عکس بگیرید و به‌عنوان عکس کاور استفاده کنید. مثلاً شما می‎توانید عکسی از سخنرانی‌تان را انتخاب کنید و برای هدر حساب کاربری‌تان استفاده کنید.
  • از ارزشی که خلق می‌کنید بگویید: در بخش «چرا باید تأیید شوم» که در فرم درخواست تأیید وجود دارد، دربارۀ اینکه حساب کاربری‌تان چه کمکی به توییتری‎ها می‎کند، بنویسید.
  • از سایر حساب‌های کاربری وری‌فای‌شده الگو بگیرید: حساب کاربری «توییتر وری‌فای»، تمام افرادی که این تیک آبی را دریافت کرده‌اند فالو کرده است. اگر به قسمت فالوئینگ آن بروید، فهرست تمام افرادی که اخیراً توییتر آن‌ها را تأیید کرده‌ است مشاهده خواهید کرد. می‎توانید با الهام از این فهرست ایده‎هایی پیدا کنید که ممکن است به‌ درد شما بخورد. یکی از مواردی که احتمالاً متوجه آن می‌شوید این است که تنوع زیادی در این فهرست وجود دارد. پیشنهاد می‌کنم افراد یا سازمان‎هایی را پیدا کنید که شبیه شما هستند و هدف مشترکی دارند. سعی کنید از آن‌ها الهام بگیرید و بفهمید چگونه توانسته‌اند توجه توییتر را به خود جلب کنند.

ریتوعیتر کیست؟

سال ۲۰۰۸ که به توییتر آمدم، ایرانی‌های زیادی عضو توییتر نبودند. آن زمان چون بحث بازنشر مطالب خیلی بورس نبود، سعی داشتم توییتری‌ها را به بازنشر محتواها ترغیب کنم. برای همین هم اسم خودم را ریتوعیتر گذاشتم. ریتوعیتر با الگوگرفتن از کلمۀ «ریشیر (ReShare) + ریتوییت (به‌معنی بازتوییت)» به وجود آمده است. درواقع باید می‌شد ریتوییتر؛ اما به این دلیل که می‌خواستم با شکل ظاهری ریتوییتر متفاوت باشد، ریتوعیتر را انتخاب کردم.

عکس حساب کاربری توییترم از سال ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۸

از سال ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۵ توییت‌های نکته‌دار یا بامزۀ فالوئینگ‌های خودم را ریتوییت می‌کردم و با ۲۰هزار فالوئر، جزو افراد تأثیرگذار توییتری به حساب می‌آمدم. اما ازآنجاکه ایران در فهرست کشورهای تحریم‌شده توسط توییتر بود، در ۲۱اسفند۱۳۹۳ حساب کاربری من به حالت تعلیق درآمد. بعد از معلق‌شدن حساب کاربری‌ام، سعی کردم با ارسال ایمیل و نامه‌نگاری، حسابم را بازیابی کنم؛ اما متأسفانه به سرانجام نرسید. درنهایت در ۱۲فروردین۱۳۹۴ مجدداً حساب کاربری توییتری‌ای با همان اسم ساختم.

از آن روز به بعد باتوجه‌به علایق و شرایط کاری خودم، تمرکزم در توییتر به‌سمت تکنولوژی و بحث بازاریابی محتوایی و بازاریابی دیجیتال رفت و افراد حوزۀ‌ تک را بیشتر دنبال کردم.

در آخر هم در تاریخ ۳۱فروردین۱۳۹۸ تصمیم گرفتم که با اسم و فامیلی واقعی خودم فعالیتم را در توییتر ادامه بدهم؛ چون حس می‌کردم که دیگر آدم‌ها در توییتر من را بیشتر با اسم نیما شفیع‌زاده می‌شناسند تا ریتوعیتر.

توییتر از سال ۲۰۱۵ ایران را به فهرست کشورهای خود اضافه کرد و کاربران ایرانی از آن پس ‌توانستند برای راه‌اندازی حساب کاربری و تأیید هویت دومرحله‌ای در توییتر اقدام کنند.

تجزیه‌و‌تحلیل توییت‌ها

آنالیز هر توییت به شما دید خوبی دربارۀ توییت‌هایتان می‌دهد؛ یعنی اینکه فالوئرهای شما با کدوم توییت شما بیشتر ارتباط گرفته‌اند و با کدام توییت کمتر. این تجزیه‌و‌تحلیل به شما کمک می‌کند روند فعالیت حساب کاربری‌تان در توییتر را بهینه کنید تا فالوئرهایتان بیشترین میزان تعامل را با شما داشته باشند.

در ادامه به شاخص‌هایی می‌پردازم که خود توییتر برای هر توییت به شما نشان می‌دهد. درخصوص هرکدام از آن‌ها نیز توضیح کوتاهی می‌دهم.

  • ایمپرشن (Impressions): تعداد دفعاتی است که کاربران توییتری، توییت شما را در توییتر دیده‌اند.
  • مجموع درگیری (Total engagements): تعداد دفعاتی است که کاربران توییتری، به توییت شما واکنش نشان داده‌اند (لایک، ریتوییت، ریپلای و…).
  • تعداد کلیک لینک‌ها (Link clicks): تعداد کلیک‌هایی است که کاربران توییتری، در هر توییت شما روی URL یا Card کلیک کرده باشند.
  • دیدن جزئیات بیشتر (Detail expands): کلیک‌هایی است که کاربران توییتری روی توییت شما می‌کنند تا جزئیات بیشتری مانند چه کسانی لایک‌کردن یا ریتوییت‌کردن و… را ببینند.
  • تعداد لایک (Likes): تعداد لایک‌های توییت شما، توسط کاربران توییتری است.
  • تعداد کلیک حساب کاربری (Profile clicks): تعداد دفعاتی است که روی یوزر شما یا عکس حساب کاربران توییتری کلیک کرده‌اند.
  • تعداد ریتوییت‌ها (Retweets): تعداد بازنشرهای توییت شما، توسط کاربران توییتری است.
  • تعداد ریپلای‌ها (Replies): تعداد پاسخ‌هایی است که کاربران توییتری به توییت شما می‌دهند.
  • تعداد فالو کردن (Follows): تعداد دفعاتی است که کاربران توییتری، شما را مستقیماً از توییتتان فالو می‌کنند.

تشکر می‌کنم از هوشمند کنارکوهی که در توضیح بخش تجزیه‌و‌تحلیل توییت‌ها به من کمک کرد.

جست‌وجوی توییت‌ها در توییتر

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که به دنبال توییت خاصی بگردید یا نیاز داشته‌اید که تمام توییت‌های مرتبط با یک موضوع خاص را ببینید. شاید هم توییتی از حساب کاربری شخص خاصی را می‌خواستید. برای حل تمامی این‌ها کافی است از گزینۀ جست‌وجو یا سرچ توییتر استفاده کنید. به کمک جست‌وجوی توییتر دقیقاً می‌توانید همان چیزی را جست‌وجو کنید که به دنبال آن هستید. جست‌وجوی توییت‌ها در توییتر به دو قسمت کلی تقسیم می‌شود که در ادامه درخصوص نحوۀ کار با هرکدام توضیحاتی را می‌دهم. توضیحات من برگرفته از تجربیات شخصی خودم و مجموعه توییت‌های دو کاربر به نام‌های سم و هارولد فینچ است.

  • جست‌وجو در توییتر؛
  • جست‌وجوی پیشرفته در توییتر.

جست‌وجو در توییتر

جست‌وجو در توییتر که در همان صفحۀ اول در دسترس کاربران است به شما کمک کند با ترفندهای کاربردی که در ادامه می‌خوانید، به توییت‌های مدنظرتان دسترسی داشته باشید.

  • برای اینکه توییت‌های فرد خاصی را دربارۀ موضوعی خاص پیدا کنید، از فرمول زیر استفاده کنید:
    • from:@Retooeter WORD
      • به‌جای یوزرنیم Retooeter می‌توانید یوزرنیم مدنظرتان را بنویسید.
      • همچنین می‌توانید به‌جای کلمۀ WORD هر کلمه‌ای که می‌خواهید بنویسید.
  •  برای اینکه منشن‌هایی که به فرد خاصی زده شده و از عبارت مدنظرتان در آن‌ها استفاده شده پیدا کنید، می‌توانید از فرمول زیر استفاده کنید:
    • to:@Retooeter WORD
      • به‌جای یوزرنیم Retooeter می‌توانید یوزرنیم مدنظرتان را بنویسید.
      • همچنین می‌توانید به‌جای کلمۀ WORD هر کلمه‌ای که می‌خواهید بنویسید.
  •  برای اینکه توییت‌های حاوی کلمۀ خاصی را پیدا کنید، اما توییت‌های شخص خاصی دربارۀ آن کلمه مدنظر در نتایج جست‌وجو نباشد، می‌توانید از فرمول زیر استفاده کنید.
    • -from:@retooeter WORD
      • به‌جای WORD می‌توانید کلمه یا عبارت مدنظرتان را بنویسید.
  • برای اینکه منشن‌های دو نفر به یکدیگر یا فرد دیگری به آن دو نفر را پیدا کنید، می‌توانید از فرمول زیر استفاده کنید:
    • @Retooeter @ArashBarahmand filter:replies
      • به‌جای یوزرنیم‌ها می‌توانید یوزرنیم‌های مدنظرتان را بنویسید.
  •  برای اینکه منشن‌های نفر اول به نفر دوم را ببینید و بعد منشن‌های نفر دوم به نفر اول را ببینید، می‌توانید از فرمول زیر استفاده کنید:
    • from:@Retooeter to:@ArashBarahmand
      • به‌جای یوزرنیم‌ها می‌توانید یوزرنیم‌های مدنظرتان را بنویسید.
  • برای پیدا‌کردن توییت‌هایی که حاوی کلمۀ ‌مدنظرتان است و مثلاً حداقل nبار ریتوییت شده‌اند، از فرمول زیر استفاده کنید:
    • WORD min_retweets:n
      • به‌جای WORD می‌توانید کلمه یا عبارت مدنظرتان را بنویسید.
      • همچنین می‌توانید به‌جای n‌، تعداد مدنظرتان را بنویسید.
      • به‌جای کلمۀ min که حداقل است می‌توانید از max که حداکثر است استفاده کنید.
  • برای اینکه ببینید عبارت مدنظرتان در فاصلۀ دو تاریخ، در کدام توییت‌ها استفاده شده است، می‌توانید از فرمول زیر استفاده کنید:
    • WORD since:2016-04-01 until:2016-04-09
      • به‌جای WORD می‌توانید کلمه یا عبارت مدنظرتان را بنویسید.
      • همچنین می‌توانید تاریخ‌ها را تغییر دهید.
      • حواستان باشد از تاریخ کوچک‌تر به تاریخ بزرگ‌تر شروع کنید.
  • برای اینکه توییت‌های حاوی کلمه یا کلمات خاصی را از افراد وری‌فای ببینید، از فرمول زیر استفاده کنید:
    • filter:verified wood OR planet filter:verified
      • به‌جای کلمۀ ‌اول (wood) و کلمۀ دوم (planet) می‌توانید از کلمات مدنظرتان استفاده کنید.
      • یا می‌توانید کلمۀ OR و کلمۀ دوم را پاک کنید و فقط یک کلمه را جست‌وجو کنید.
  • برای اینکه کوت‌هایی که روی یک توییت شده است ببینید، می‌توانید از فرمول زیر استفاده کنید:
    • ۱. در قدم اول باید لینک توییت مدنظر را کپی کنید. اگر لینک را با نسخۀ موبایل کپی می‌کنید، ابتدا باید از علامت سؤال به بعد را پاک کنید.
    • https://twitter.com/Retooeter/status/973948056860266496?s=19
    • ۲. در قدم دوم باید لینکی که از علامت سؤال تا انتهای آن پاک شده، در قسمت جست‌وجوی توییتر جست‌وجو کنید تا نتایج را ببینید. برای مثال می‌توانید این نتیجۀ جست‌وجوی من را ببینید.
  • برای اینکه ببینید چه کسانی با چه کلمات و عباراتی ویدئوی لایو در توییتر منتشر کرده‌اند، می‌توانید از فرمول زیر استفاده کنید:
    • WORD filter:periscope
      • به‌جای WORD می‌توانید کلمه یا عبارت مدنظرتان را بنویسید.
      • توجه داشته باشید که نتایج جست‌وجویتان حاوی ویدئوهای سرویس پریسکوپ است.
  • برای اینکه راجع به توییت‌هایی جست‌وجو کنید که اولین کلمه مدنظرتان در توییت‌ها وجود داشته باشد، ولی دومین کلمه وجود نداشته باشد، از فرمول زیر استفاده کنید (به‌عبارتی توییت‌هایی را نشان دهد که کلمۀ اول، بدون کلمۀ دوم آمده باشد نه با هم):
    • lang:fa from:@retooeter WORD1 -WORD2 since:2016-09-03
      • به‌جای fa می‌توانید از عبارت en استفاده کنید تا توییت‌های انگلیسی را جست‌وجو کنید.
      • به‌جای یوزرنیم Retooeter می‌توانید یوزرنیم مدنظرتان را بنویسید.
      • به‌جای WORD1 می‌توانید کلمه‌ای که می‌خواهید در توییتتان نمایش داده شود بنویسید.
      • به‌جای WORD2 می‌توانید کلمه‌ای که می‌خواهید در توییتتان نمایش داده نشود بنویسید.
      • تاریخ توییت را هم می‌توانید از زمانی که می‌خواهید تنظیم کنید، یا بین بازه زمانی مشخصی را تنظیم کنید که توییت‌ها را نمایش دهد.

توضیحاتی که تا الان دادم برای جست‌وجو با کمک فرمول‌های مختلف بود. شما می‌توانید با ادغام‌کردن این فرمول‌ها نتایج دلخواهتان را به دست بیاورید و برای این کار، ترتیب قرارگیری فرمول‌ها اهمیتی ندارد.

جست‌وجوی پیشرفته در توییتر

جست‌وجوی پیشرفته به شما اجازه می‌دهد نتایج جست‌وجوهای خود را در محدودۀ تاریخی خاص، افراد، واژه و… به دست آورید. در توییتر، بزرگ‌ترین تفاوت جست‌وجوی پیشرفته با جست‌وجوی معمولی این است که می‌شود تارگت‌شده‌تر جست‌وجو کرد.

با ورود به صفحۀ راهنمای جست‌وجوی پیشرفتۀ توییتر می‌توانید با جزئیات بیشتری دربارۀ کلمات و عبارات در توییتر جست‌وجو کنید. در ادامه توضیحاتی را درخصوص صفحۀ جست‌وجوی پیشرفتۀ توییتر می‌دهم.

کلمه‌ها (Words)

اگر تمایل دارید که توییت‌هایی را براساس کلمات موجود در آن‌ها جست‌وجو کنید، بهتر است به روش‌های زیر عمل کنید:

  • گزینۀ All of these words: توییت‌هایی که حاوی چند کلمۀ مشخص هستند، مثل «ریتوعیتر» و «بازاریابی محتوا»؛
  • گزینۀ This exact phrase: توییت‌هایی که حاوی عبارت دقیق خواسته‌شده هستند، مثل «توییتر فارسی» یا «اکوسیستم استارتاپی»؛
  • گزینۀ Any of these words: توییت‌هایی که حاوی یکی از کلمات خواسته‌شده هستند، مثل «ایران» یا «ریتوعیتر»؛
  • گزینۀ None of these words: توییت‌هایی که حاوی برخی کلمات باشند و برخی دیگر از کلمات را نیز نداشته باشند، مثلاً «ریتوعیتر» باشد، اما «بازاریابی محتوا» نه؛
  • توییت‌هایی که حاوی هشتگ‌های خاص هستند، مثل #پیشنهادآهنگ؛
  • توییت‌هایی که به زبان خاصی نوشته شده‌اند، مثل انگلیسی، عربی، ژاپنی و… .

افراد (People)

همچنین می‌توانید توییت‌ها را براساس افراد و حساب‌های کاربری جست‌وجو کنید:

  • گزینۀ From these accounts: توییت‌هایی که از حساب کاربری خاصی توییت شده است، مثلاً توییت توسط @Retooeter؛
  • گزینۀ To these accounts: توییت‌هایی که به‌عنوان منشن به حساب کاربری خاصی داده شده‌اند، مثلاً در پاسخ به @Retooeter؛
  • گزینۀ Mentioning these accounts: توییت‌هایی که به حساب کاربری خاصی منشن شده‌اند، مثلاً توییت شامل @Retooeter.

مکان‌ جغرافیایی (Places)

مکان جغرافیایی نیز یکی از مواردی است که از طریق آن می‌توان به بهترین نتیجۀ دلخواه رسید:

  • گزینۀ Near this place: توییت‌های ارسال‌شده از یک مکان جغرافیایی است؛ مثل یک شهر، به‌ویژه ایالت یا کشور مدنظر. البته این قابلیت برای کشور ایران به‌خاطر تحریم‌ها غیرفعال است.

تاریخ (Dates)

در این بین، با استفاده از فیلتر تاریخ نیز می‌توان توییت‌های مشخص‌شده در تاریخ‌های مدنظر را پیدا کرد:

  • گزینۀ From this date: توییت‌های ارسال‌شدۀ قبل یا بعد از تاریخی خاص یا در محدودۀ تاریخی‌ای تعیین‌شده است. می‌توانید از تقویم تعبیه‌شده در بخش مدنظر، برای انتخاب «از تاریخ»، «تا تاریخ» استفاده کنید.

تک‌تک گزینه‌های بالا را توضیح دادم. اما می‌توانید پس از زدن دکمۀ جست‌وجو (Search) آن‌ها را به کمک فرمول‌های ساخته‌شده کپی کنید و با هم ترکیب کنید و در قالب جست‌وجویی جدید به کار ببرید. توجه داشته باشید که مهم نیست فرمول‌ها با چه ترکیبی کنار هم قرار گیرند.

یادتان نرود که جست‌وجوی توییتر در نسخۀ وب کمی متفاوت‌تر از نسخه‌های اندروید و ios است. اما تمامی نکات ذکر‌شده در بالا، برای همۀ نسخه‌ها قابل اجراست.

شیفت‌های کاری توییتر

جالب است بدانید که ایرانی‌ها توییتر را به سه شیفت صبح، ظهر و شب تقسیم‌بندی کرده‌اند. این دسته‌بندی از شرایط زندگی افراد نشأت گرفته است. مثلاً خیلی از پرستارها و دکترهای بیمارستان‌های مختلف، با‌توجه‌به شیفت‌بندی‌هاشون جزو شیفت شبی‌ها به حساب می‌آیند. یا کارمندهایی که صبح‌ها سرکار هستند، بیشتر به شیفت صبحی معروف‌اند. البته این نکته را هم نباید نادیده گرفت که خیلی از ایرانی‌های داخل توییتر ساکن کشورهای دیگر هستند و اختلاف ساعت آن کشورها با ایران باعث می‌شود حضور آن‌ها به ساعت ایران در ساعات آخر شب یا صبح زود اتفاق بیفتد.

ایرانی‌هایی که در شیفت شب توییتر فعالیت دارند، بعضی شب‌ها انقدر بیدار می‌مانند که دوستان شیفت صبحی بیدار می‌شوند تا به زندگیشان برسند و مثل دورۀ سربازی به شیفت شبی‌ها می‌گویند: «شیفت شب را تحویل ما شیفت صبحی‌ها بدین» یا شیفت شبی‌ها می‌گویند: «شیفت شب را تحویل شیفت صبحی‌ها بدیم.»

تحویل شیفت‌های توییترخلاصه خیلی از کاربرها هم هستند که افراد را براساس ساعت‌های حضورشان در توییتر فالو می‌کنند. مثلاً می‌گویند: «۴تا شیفت شبی فالو کنیم که شب‌ها وقتی میان توییتر حوصله‌شان سر نرود.»

محتوای کپی در توییتر

معمولاً افراد خودشان در توییتر تولیدکنندۀ محتوا هستند و توییت‌هایشان به‌خاطر نوع محتوا، تعداد فالوئر خود توییت‌کننده‌ها و مدت‌زمانی که در توییتر عضو هستند، فیواستار می‌شود. برای همین هم کاربران ایرانی توییتر، مثل سایر کابران، به کپی‌شدن محتواهای توییتر خیلی حساس هستند. این تولیدکنندگانِ محتوا دوست ندارند کسانی که محتواهایشان فقط کپی‌هایی از این طرف و آن‌ طرف است، در توییتر حضور داشته باشند. این حس تهاجم، بیشتر به‌خاطر نوع عملکرد کانال‌های تلگرامی و پیج‌های اینستاگرامی در بین کاربران شکل گرفته است؛ چون این دوستان معمولاً محتواهای خودشان را از توییت‌های پربازدید کاربران توییتری کپی کرده و اسم شخص توییت‌کننده را حذف می‌کنند.

چون این موضوع از قانون کپی‌رایت سرچشمه می‌گیرد، برای توییتر هم حائز اهمیت است و اگر شما کاربری را به‌خاطر کپی‌کردن محتوا به توییتر گزارش بدهید، احتمال اینکه توییتر پیج او را به حالت تعلیق دربیاورد، وجود دارد.

فراموش نکنید که انتخاب واژگان و جمله‌ها در فیواستارشدن هر توییت نقش بسیار مهمی ایفا می‌کند.

پیرو توضیحاتم دربارۀ توییتر، به سراغ آرش برهمند رفتم تا سؤالاتی را دربارۀ توییتر از او بپرسم. در ادامه می‌توانید گفت‌وگوی ما را بخوانید.

آرش روزنامه‌نگار و سردبیر و یکی از مؤسسان ماهنامۀ پیوست است. این ماهنامه اولین نشریۀ راهبردی حوزۀ فناوری اطلاعات و ارتباطات محسوب می‌شود. آرش هم اونجوری که خودش نوشته عاشق تکنولوژی، ادبیات، مد، مسافرت و قهوه است. در خرداد ۱۳۹۰ حساب کاربری خود در توییتر را ایجاد کرده و امروز نزدیک به از ۱۵ هزار دنبال‌کننده دارد. اگر خواستید می‌توانید آرش را در اینستاگرام هم دنبال کنید.

چطور شد که به توییتر آمدی و هدفت از فعالیت در توییتر چیست؟

قبل از عضویت در توییتر، در شبکه‌های اجتماعی دیگر عضو بودم؛ ولی هیچ‌وقت این حس را نداشتم که سبک و سیاق آن‌ها همان سبک و سیاق محبوب من در یک شبکۀ اجتماعی هست. چند سال پیش هرکدام از شبکه‌های اجتماعی ماهیت خودشان را داشتند؛ اما هرچه بیشتر گذشته، هم‌گراتر شده‌‌اند.

مثلاً فیس‌بوک برای داشتن ارتباط و در اوایل ورود به ایران، برای دوست‌یابی بود. خب در آن زمان این موضوع دغدغۀ من محسوب نمی‌شد. یا مثلاً اینستاگرام را هم‌زمان با توییتر عضو شدم؛ اما آن‌قدرها جذبش نشدم؛ چون من آدم کتابت و نوشتن هستم و نوشتن و روایت‌کردن خیلی راحت‌تر از این بود که بخواهم از چیزی، تصویر تهیه و منتشر کنم.

سال ۱۳۹۰ بر این اساس به توییتر آمدم که احساس می‌کردم قابلیت بسیار خوبی ازلحاظ اطلاع‌رسانی دارد. منظورم مشخصاً خبر و خبرسانی است و خب چون خبرنگار بودم، این موضوع برای من جذاب بود. اوایل ورودم مثل الان نبود که یک توییت از فردی خاص مثل یک سیاستمدار یا یک چهرۀ مشهور باعث اتفاق عجیب و غریبی بشود. سال ۱۳۹۰ اگر به توییتر می‌آمدی و حساب کاربری خاصی مثل The New York Times یا The Washington Post و… را دنبال می‌کردی، تا حدود زیادی به‌روز بودی و برات امکان خبر‌خواندن رو هم فراهم می‌کرد. من این ویژگی توییتر را خیلی دوست داشتم.

فکر می‌کنی چه چیزی باعث شده در توییتر تأثیرگذار باشی؟

برخلاف خیلی‌های دیگر که در جامعه فناوری ایران شناخته‌شده هستند، من در شبکه‌های اجتماعی قدیمی‌تر مثل گوگل ریدر و فرندفید و… نبودم؛ چون تازه داشتم وارد فضای شبکه‌های اجتماعی می‌شدم و در اجتماع خبرنگارهای کلاسیک دور و برم، جزو چند نفر اولی بودم که به شکل فعال وارد توییتر شدم. در واقع من اومدم ببینم در توییتر چه خبر است و قرار است چه اتفاقی بیفتد.

اتفاقی که در این سال‌ها برای توییتر افتاد این بود که از یک شبکۀ اجتماعی فردی به یک شبکۀ اجتماعی رسانه‌ای تغییر ماهیت داد. من هم که آن زمان تازه به توییتر آمده بودم، روی همین موج تبدیل‌شدن سوار شدم؛ چون ذاتاً آدمی رسانه‌ای بودم.

پس دو مولفه یعنی زمان حضورم و اینکه جزو اولین کسانی بودم که در حوزۀ فعالیتم، یعنی فناوری، عضو توییتر شدم، خیلی به شناخته‌شدن من در این فضای کمک کرد.

چطور شد که حساب توییتر تو وری‌‌فای (Verify) شد؟

ماجرای خیلی عجیبی دارد. فکر کنم حدود سال ۱۳۹۲ یا ۱۳۹۳ بود که در اوج کارهایم بودم. به‌طور هم‌زمان، هم کار تلویزیونی می‌کردم و هم ماهنامۀ پیوست در اوج دوران رشدش بود. چند پروژۀ روابط عمومی گرفته بودیم و همۀ این‌ها با هم تداخل پیدا کرده و بازه زمانی واقعا سنگینی رو داشتم از سر می‌گذروندم.

همان زمان به نمایشگاهی در برلین رفتم. به این دلیل توضیح می‌دهم که شاید همۀ کسانی که این مصاحبه را می‌خوانند، رسانه‌ای نباشند. در نمایشگاه‌ها قسمتی به اسم Media Center وجود دارد که به «مرکز رسانه‌ای» هم معروف است. این قسمت برای خبرنگارهاست؛ درواقع به بیان ساده محل ارتباط و اتصال رسانه‌ها و ژورنالیست‌ها با آن نمایشگاه است.

من معمولا آدمی هستم که خیلی زود دوست پیدا می‌کنم. در مدیا سنتر نمایشگاه برلین که بودم، با خبرنگارهایی از TechCrunch، GSMArena، The Verge و… آشنا شدم و با آن‌ها گپ زدم. به‌جرئت می‌توانم بگویم تقریباً ۹۹درصد آن‌ها در توییتر عضو بودند و از توییتر خودشون به نحو موثری برای خبررسانی استفاده می‌کردند؛ چون با ماهیت توییتر آشنا بودند و ازش بهره درستی می‌برند، اونها همه خودشون حساب کاربری رسمی داشتند. همدیگه رو دنبال کردیم و چند تا خبر و مطلب هم رد و بدل کردیم. همین.

اتفاق عجیب اینجاست که وقتی به تهران برگشتم، دیدم حساب کاربری توییترم وری‌فای شده! بعد از آن خیلی از دوستانم می‌گفتند تو چطور حساب کاربریت را وری‌فای کردی. من هم می‌گفتم واقعاً هیچ کاری نکردم، اما برای اطلاعات بیشتر می‌توانند این لینک را بخوانند.

قبل از وری‌فای‌شدن در توییتر، خیلی شخصی‌تر و روزمره‌تر می‌نوشتم، اما از وقتی وری‌فای شدم، ناخودآگاه نوشته‌هایم ناگزیر رسمی‌تر شد. اوایل یکی دو بار هم برای کنسل‌کردن تیک آبی وری‌فای اقدام کردم، اما توییتر موافقت نمی‌کرد و فکر می‌کرد حساب کاربری هک شده یا درخواست درست نوشته نشده. درنهایت وقتی دیدم بقیۀ فالوئرهایم کلاً به این تیک واکنش نشان می‌دهند، با خود گفتم حتماً عنصر موثر و مثبتی است و تا امروز موند.

از توییتر برای چه کارهایی می‌توان استفاده کرد و چه آورده‌هایی برای تو داشته؟

توییتر برای من سه ارزش واقعا رؤیایی داشت.

ارزش اول، پیدا‌کردن همکار بود. یعنی می‌توانم بگویم بیش از ۵۰درصد کسانی را که همکاری خود را با آن‌ها در تحریریۀ پیوست شروع کردم، چه آن‌ها که مانده‌اند و چه آن‌ها که رفته‌اند، در توییتر پیدا کردم. آدم‌هایی خیلی متنوع که در حوزه‌های گوناگون فعال بودند. از روزنامه‌نگاری تا طراحی سایت و حتی همکاری رسانه‌ای.

ارزش دومش برای من پیدا‌کردن آدم‌های مرجع در سایر حوزه‌هایی بود که خودم با آنها آشنا نبودم. به‌سختی می‌توانستم آدم‌های مرجع را در حوزه‌های غیرتخصصی خودم، مثل گردشگری، اقتصادی،‌حقوقی و… پیدا کنم. مثلاً برای شرکت در عصرانه پیوست با فعالان توییتری و وزیر ارتباطات، از نوید برهانزهی به‌عنوان یک کارآفرین برای خانم‌های کارآفرین و آسیب‌پذیر در استان سیستان و بلوچستان دعوت کردیم. خب اگر توییتری وجود نداشت، نمی‌توانستم انسان فوق‌العاده‌ای مانند نوید را پیدا کنم و با زندگی و فعالیت‌های او و اجتماع اطرافش آشنا بشم.

ارزش سوم هم کاری است که من اسمش را می‌گذارم؛ خوداظهاری. وقتی به‌عنوان خبرنگار، روزنامه‌نگار و… در رسانه‌ای کار می‌کنید، همیشه دستتان زیر تیغ رسانه و ملاحظات آن است. شما به‌عنوان یک فعال رسانه‌ای، همیشه احتیاج دارید هویت خود را فارق از هویت رسانه هم شکل بدهید؛ چون رسانه مجموعه‌ای از اجبارها و الزام‌ها را هم به همراه دارد. توییتر این امکان را به من و به نظرم به خیلی از فعالین رسانه در سطوح بالاتر داد که جدا از مسئلۀ رسانه‌ای که دارند با آن کار می‌کنند یا نمی‌کنند، بتوانند صدا، تفکر و ارتباطات خودشان را داشته باشند. من از این طریق، سعی کردم نه در تضاد یا تقابل با رسانه‌‌های موجود، بلکه در مسیر تکامل و تقویت اونها کار کنم.

می‌گویند توییتر جریان‌ساز است. چقدر با این حرف موافقی؟ این جریان فضای مجازی چقدر می‌تواند در دنیای واقعی تأثیرگذار باشد؟

بعضی اصطلاحات، برآمده از فضای مجازی است و چون ما، مخصوصاً دوستان جوان‌تر، قسمت زیادی از عمر و وقت خود را در این فضا سپری می‌کنیم، فکر می‌کنیم که این مفهوم، ساخته و پرداخته فضای اجتماعی است. در‌حالی‌که اگر شما به روم باستان هم نگاه کنید، سیسرون به‌عنوان خطیب می‌آمده و در میدان رم حرف می‌زده و موج اجتماعی ایجاد می‌کرده؛ درواقع مثل نوعی اینفلوئنسر بوده. می‌شود گفت در هر بازه‌ زمانی آدم‌هایی هستند که این تأثیرگذاری را نه به مفهوم اعتقادی آن، بلکه به مفهوم اطلاع‌رسانی‌اش به کار می‌برند و آن آدم‌ها مرجع آن جامعه، فعالان و… هستند. این ماجرا در فضای اجتماعی تسری پیدا کرده است.

این را هم تاکید کنم که به نظر من، ما پدیده‌ای به اسم اینفلوئنسر فضای مجازی نداریم. اگر هم چنین موجودیتی وجود دارد، عبارتی کاذب و غیرواقعی است. چیزی به اسم موج فضای مجازی هم نداریم؛ اگر هم وجود دارد، به نظر من چیزی شبیه توهم است. به عبارت دیگر مشخصاً در توییتر عدد فالوئرها چیزهایی راجع به شما می‌گوید؛ اما خیلی چیزها را هم نمی‌گوید. نباید درگیر تعداد فالوئرها بود، بلکه باید به میزان تأثیرگذاری افراد توجه کرد. آدم‌هایی هستند که چون شخصیتی واقعی در دنیای واقعی دارند، می‌توانند به کمک آن شخصیت واقعی، در شبکه‌های اجتماعی هم تأثیرگذار باشند. همچنین معتقدم موجی می‌تواند در فضای مجازی ماندگار باشد که یک سر آن حتماً به دنیای واقعی و واقعیت‌های آن وصل باشد؛ یعنی از دنیای واقعی سرچشمه گرفته باشد.

پیشنهاد می‌کنم مقالۀ خبرنگارها چطور می‌توانند از توییتر بهتر استفاده کنند؟ را هم بخوانید.

نحوۀ نمایش توییت‌ها در تایم‌لاین توییتر

تایم‌لاین توییتر جایی است که فقط توییت‌های کسانی که فالو کرده‌اید به شما نشان داده می‌شود. توییت‌ها در حالت کلی در چهار دسته نمایش داده می‌شوند:

  1. توییت‌های فالوئینگ‌های شما؛
  2. توییت‌هایی که فالوئینگ‌های شما ریتوییت می‌کنند؛
  3. توییت‌هایی که سیستم تبلیغات در توییتر، به شما نشان می‌دهد؛
  4. توییت‌‌هایی که الگوریتم توییتر به‌منظور همخوان‌بودن آن توییت‌ها با علایق شما به شما نشان می‌دهد. الگوریتم توییتر بر این اساس است که هر توییت چقدر لایک شده است یا چقدر محتوای آن توییت به درد شما می‌خورد یا دوستان داخل نت‌ورک شما چقدر با این توییت سروکار دارند.

برای تنظیم اینکه چه توییت‌هایی در تایم‌لاین به شما نشان داده شود دو گزینه وجود دارد. این قابلیت فقط برای سیستم‌های آی.او.اس و اندروید فعال است:

  1. نمایش برترین توییت‌ها (Top Tweets): برترین توییت‌ها آن‌هایی هستند که بیشتر از بقیۀ توییت‌ها به آن‌ها اهمیت می‌دهید و توییتر آن‌ها را براساس فعالیت‌های شما در سایر حساب‌های کاربری مانند منشن‌دادن، لایک‌کردن و ریتوییت‌کردن انتخاب می‌کند تا به شما نشان دهد.
  2. نمایش آخرین توییت‌ها (Latest Tweets): آخرین توییت‌ها آن‌هایی هستند که براساس ساعت ارسال توییت به شما نمایش داده می‌شوند. درواقع جدیدترین توییت فالوئینگ‌هایتان را می‌توانید در این وضعیت در تایم‌لاین خود ببینید.

گاهی شما در وسط تایم‌لاین خود عبارت «In case you missed it» را می‌بینید. این قسمت درواقع فهرستی از توییت‌های خیلی جالبی است که شاید قبلاً به‌خاطر آنلاین‌نبودن متوجه آن‌ها نشده‌اید.

همچنین رویدادهای در حال اتفاق را بالای تایم‌لاین به اسم «Happening now» به شما نشان می‌دهد. وقتی برنامه‌ای پیش بیاید، آن هم فقط در نسخۀ تلفن همراه توییتر، رویدادهای مناسب باتوجه‌به علایقتان برای شما نمایش داده می‌شوند.

توییتر و تأثیر آن بر سئو

شبکه‌های اجتماعی یکی از عوامل مهم و تأثیرگذار در سئوی سایت‌ها به حساب می‌آیند. لینکدین یکی از شبکه‌های اجتماعی مهم‌ و تأثیرگذار در بهبود وضعیت سئوی سایت است. ارتباط بین شبکه‌های اجتماعی و موتورهای جست‌وجو کمی پیچیده است؛ اما درک و فهم آن ساده و بسیار ارزشمند است.

در سال ۲۰۱۰ گوگل اعلام کرده بود که شاخصه‌های رسانه‌های اجتماعی مانند تعداد دنبال‌کنندگان، لایک‌ها، اشتراک‌گذاری‌ها و… از عوامل تأثیرگذار در رتبه‌بندی‌ آن‌هاست؛ اما در سال ۲۰۱۴ مت کاتز (Matt Cutts) ویدئویی را از گوگل وب‌مستر منتشر کرد که می‌گفت شاخصه‌های رسانه‌های اجتماعی بر رتبه‌بندی جست‌وجوگرها هیچ تأثیری نمی‌گذارد.

موتور جست‌وجوی بینگ هم در سال ۲۰۱۰ اعلام کرد که در رتبه‌بندی‌ها به اعتبار اجتماعی (Social Authority) حساب‌های کاربری توجه می‌کند و با وزن‌دهی و اولویت‌بندی چند متغیر مختلف، فهرست جست‌وجو به‌روزرسانی‌ می‌شود.

با وجود همۀ این تناقضات در گزارش‌ها، یادتان نرود که چشم‌انداز موتورهای جست‌وجو همواره در حال تغییر و تکامل است و این مسئله که شاخصه‌های اجتماعی هم‌اکنون تأثیری در رتبه‌بندی موتورهای جست‌وجو نمی‌گذارند، به این معنا نیست که این اتفاق هیچ‌وقت رخ نخواهد داد؛ چراکه موتورهای جست‌وجو به‌طور مداوم در تلاش هستند تا تجربه‌های جست‌وجوی شخصی‌سازی‌شده‌تری را به جست‌وجوکنندگان نمایش دهند و ممکن است روزی شاخصه‌های شبکه‌های اجتماعی یکی از معیارهای مهم در رتبه‌بندی‌ها محسوب شوند. البته همین الان هم با جست‌وجو در موتورهای جست‌وجو می‌شود فهمید که موتورهای جست‌وجو به این موضوع اهمیت می‌دهند؛ زیرا خیلی از مطالبی که نمایش می‌دهند، مربوط به شبکه‌های اجتماعی مانند توییتر، لینکدین، اینستاگرام و… است.

یکی از بهترین راه‌های استفاده از توییتر برای بهبود سئو این است که لینک صفحات مربوط به مطالبی که در بلاگتان منتشر کرده‌اید، محصولات‎ سایتتان یا هر خبر و محتوای جالب مربوط به کسب‎وکارتان را توییت کنید. به این ترتیب، توییت شما در تایم‌لاینتان به فالوئرهایتان نشان داده می‎شود و هر بار که فالوئرهای شما روی آن‏ کلیک کرده و مطلب شما را مطالعه ‏کنند، باعث بهبود رتبۀ سایت شما در نتایج جست‌وجوهای گوگل می‎شوند؛ چراکه از شبکه‌های اجتماعی برای سایت خود ترافیک خلق می‌کنید. علاوه‌بر‌این، فالوئرهای شما می‌توانند توییت‎های شما را ریتوییت و فیو کنند؛ این دو عمل باعث می‎شود توییت‎های شما با فالوئرهای آن‌ها نیز به اشتراک گذاشته شوند و به‌اصطلاح محتوای شما وایرال شود. همین‌طور می‎توانید توییت‏های خود را هر چند یک‌بار ریتوییت کنید تا افراد بیشتری آن‏ها را ببینند.

از سال ۲۰۱۵، گوگل بهترین توییت‏ها را قابل جست‌وجو ساخته و آن‎ها را به‌عنوان نتایج جست‌وجو نشان می‎دهد. شما می‎توانید با به‌کار‌بردن کلمات کلیدی هدفمند در توییت‎ها و با لینک‌دادن به محتواهای مشابه آن، سئو توییت و محتواهای خود را بهبود ببخشید. همچنین باید تعدادی کلمۀ کلیدی به بایوگرافی توییتر خود اضافه کنید و سپس آن‌ها را به‌صورت دوره‌ای استفاده کنید. این‌ کار به گوگل کمک می‎کند توییت‌های شما را به پرسش‎های خاص مرتبط کند و آن‌ها را در نتایج جست‌وجو نشان دهد.

ربات‌های توییتر

ربات‌ها توسط برنامه‌نویس‌ها نوشته می‌شوند و با‌توجه‌به ویژگی و به‌روزرسانی‌های توییتر توسعه می‌یابند. متأسفانه یا خوشبختانه یکی از روش‌ها برای ایجاد اینگیجمنت با سایر افراد، استفاده از این ربات‌های آدم‌نماست. درواقع ربات‌ها نوعی شبیه‌سازی از انسان‌ها هستند. به آن‌ها دستور می‌دهند که مثلاً هشتگ‌های خاصی را فالو کرده و افرادی که با آن هشتگ مشخص توییت ارسال می‌کنند نیز فالو و لایک کنند. حتی به آن‌ها دستور می‌دهند ازطرف شما افراد را فالو کنند و بعد از یک مدت مشخص یا بعد از گرفتن فالوبک‌، آن‌ها را آنفالو کنند.

شناسایی کاربران غیرانسانی (ربات‌ها) در توییتر یکی از علاقه‌مندی‌های دانشگاهیان است. دانشگاه ایندیانای هند (Indiana University) در حال توسعۀ سرویسی رایگان به نام BotOrNot است که به حساب‌های کاربری توییتر براساس آنکه چقدر احتمال دارد که ربات باشند یا خیر نمره می‌دهد. جالب است بدانید که یک مطالعۀ مهم دانشگاهی در سال ۱۳۸۹ تخمین زده‌ است که تا ۱۵درصد از کاربران توییتر توسط ربات‌های توییتری فعالیت می‌کنند. شیوع ربات‌های توییتر همراه با توانایی بعضی از ربات‌ها برای پاسخ‌گویی به شکل انسانی، این حساب‌های غیرانسانی را برای تأثیرگذاری گسترده آماده کرده ‌است.

نحوۀ تشخیص حساب‌های کاربری ربات‌گونه در توییتر

از اوایل سال ۱۳۹۵ به بعد این ربات‌های غیرانسانی با اهداف خاص سیاسی، اجتماعی، ورزشی و… در توییتر فارسی فعالیت خود را شروع کردند و از اوایل سال ۱۳۹۶ رشد کردند. آن‌ها در زمان‌ها و اتفاق‌های خاص سعی دارند موضوعی خاص را با توییت، ریتوییت و لایک‌کردن داغ کنند. وجود این ربات‌های اسپم‌شکل، خشم بسیاری از کاربران توییتر فارسی را درآورده است.

این حساب‌های کاربری که ربات‌گونه عمل می‌کنند، به نحوی فعالیت می‌کنند که انگار شخصی حقیقی پشت آن‌ها نیست. یکی از بهترین توصیف‌ها دربارۀ این حساب های کاربری را کوین میستون از زبان این حساب‌های کاربری ارائه داده است:

تا حدودی به‌صورت عمومی شماها را شناختم؛ یعنی نوع تفکر، حساسیت‌ها و دغدغه‌هایتان را تقریباً می‌شناسم و می‌دانم که چطور برخورد کنم و چی بنویسم که به تعامل شما با حساب کاربریم منجر بشود. قاعدتاً من جزو موافقان و همفکرانتان نیستم که بتوانم تعامل مثبت شما را به دست بیاورم؛ پس نقشه لازم دارم!

با برنامه پیش می‌روم که به هدف نهایی‌ام خیلی سریع برسم. برای این کار از چند تکنیک خیلی ساده استفاده می‌کنم که می‌دانم جواب می‌دهد! هزارتا هزارتا از گروه‌ها و جریان‌های مختلف آدم فالو می‌کنم که به قدر کافی فالوبک بگیرم. برای من مهم است که از طیف‌ها و اقشار مختلف مخاطب اولیه داشته باشم.

خیلی راحت در ظرف چند روز این مرحله را با موفقیت پشت سر می‌گذارم و حداقل ده هزار نفر دنبال‌کننده در توییتر به دست می‌آورم. هم‌زمان برای اینکه ظاهر حساب کاربری خودم را حفظ کنم، دست می‌گذارم روی محتوایی که جلب توجه می‌کند! یعنی ویدئو و عکس که نظر اغلب آدم‌ها را به‌راحتی به خود جلب می‌کند. بخش‌هایی از فیلم‌ها و برنامه‌های تلویزیونی، موزیک و عکس از خیابان، بچه‌، غذا، طبیعت، کودکان کار و… . چراکه نه؟ عکس پیرمرد/زن‌ها هم در مواردی حسابی نظر مخاطبان توییتری را به خود جلب می‌کند و می‌تواند لایک و ریتوییت به همراه بیاورد تا بیشتر دیده شوم! این‌ها را امتحان کرده‌ام و مطمئن هستم.

الگوریتم‌های فعلی توییتر هم در این مورد، حسابی به‌ کمک من می‌آیند. تا اینجای کار همه چیز طبق برنامه عالی و سریع پیش می‌رود. در فاز بعد، در بایوی حساب کاربریم می‌نویسم: ̕ریتوییت کنید، ریتوییت می‌کنم، لایک کنید، لایک می‌کنم! مهم نیست، هر مزخرفی که بود، من تعامل شما را می‌خرم و به شما می‌فروشم!̔ تازه با این استراتژی، بعضی‌ها هواخواه من هم خواهند شد که من کارم درست است و مدام ریتوییتشان می‌کنم. ضمن اینکه روز مبادا شاید همین‌ها پشت من در بیایند. از طرفی تعداد توییت‌هایم نیز بالا می‌رود. به‌جای مثلاً هزار توییت در طول یک ماه، می‌شود ۶-۷هزار توییت و حسابی توییتری دیده می‌شوم!

من به هدفم هرروز نزدیک‌ و نزدیک‌تر می‌شوم. دیگر وقت آن است از این قالب بیرون بیایم و دوستان واقعی و همفکران و شاید هم همکاران خودم را پیدا کنم. به شما گفتم که من موافق و هفکر شما نبودم، فقط مدتی با هم معامله کردیم؛ هرچند شاید من سرتان کلاه گذاشته باشم، اما مجبورتان نکردم!

برای پیداکردن همفکرانم کافی است از تکنیک تعامل منفی استفاده کنم. این بار به جای شیک توییت کردن، چیزهایی می‌گویم که می‌دانم باعث حساسیت شما و واکنش شما به توییت‌هایم می‌شود. کوت می‌کنید، ریپلای می‌زنید، فحش می‌دهید و اصلاً هرچی مهم این است که من باز دیده بشوم، اما این بار توسط افراد دیگر! ظرف مدت ۲‍-۳ ماه همه چیز تمام می‌شود و من به‌راحتی توانسته‌ام یک حساب کاربری حداقل ۱۰هزار فالوئری در توییتر داشته باشم و از آن برای بیزینس سازمانی خودم استفاده کنم. راستی یادم رفت بگویم، من فقط یک حساب کاربری ندارم؛ یعنی هم‌زمان ۷-۸ حساب کاربری را با همین روش و با کمک شما پرورش داده‌ام.

مرسی که هستید

در ادامه قصد دارم براساس تجربیات شخصی توییتری‌ها، چند نکته را برای شناسایی این حساب‌های کاربری به شما بگویم تا بتوانید آن‌ها را شناسایی کرده و هر کاری که لازم می‌دانید با آن‌ها بکنید. درنهایت اینکه خود من مشخصاً پیشنهادی در این زمینه به شما نمی‌دهم. تصمیم اینکه این کاربرها را بلاک یا ریپورت کنید با خود شماست.

  • تاریخ ساخت حساب‌های کاربری: تاریخ ساخت حساب‌های کاربری ربات‌گونه معمولاً برای دسامبر ۲۰۱۸ به بعد است. بعضاً دیده شده که بعضی از این حساب‌های کاربری ربات‌گونه یک سری حساب کاربری با تاریخ ساخت قدیمی را هم خریداری کرده‌اند و با آن حساب‌های کاربری هم فعالیت می‌کنند. یا در بعضی موارد ادعا می‌کنند که حساب کاربری قبلی‌شان بسته شده و با حساب کاربری جدید به توییتر آمده‌اند.
  • تعداد فالوئر و فالوئینگ: حساب‌های کاربری ربات‌گونه معمولاً تعداد زیادی از توییتری‌ها را فالو می‌کنند تا آن‌ها به این حساب‌ها فالوبک بدهند و درنتیجه تعداد مخاطب لازم را برای ایجاد جنجال داشته باشند. معمولاً هم تعداد فالوئر و فالوئینگشان با هم برابر (مثلاً ۳هزار فالوئر و ۳هزار فالوئینگ) دارند.
  • موضوع توییت‌ها: این افراد اغلب توییت‌هایی جنجالی با موضوع سکسیستی، نژادپرستی، اعتقادی، سیاسی و… می‌زنند تا با ایجاد حاشیه بتوانند تعداد لایک و ریتوییت زیادی به دست بیاورند و براساس الگوریتم‌های توییتر به‌عنوان توییت‌های برتر در تایم‌لاین سایر توییتری‌ها هم توییتشان نمایش داده شود.
  • سؤالات شخصی مانند تاریخ تولد، کد ملی و… می‌پرسند.
  • سؤالات چرت و مزخرف، جوک‌های قدیمی برای زمان اس ام اس و… .
  • بایوگرافی‌های عجیب غریب: در بایوگرافی‌های خودشان معمولاً تعداد زیادی استیکر استفاده می‌کنند. خودشان را حامی یا مخالف جریان‌های سیاسی معرفی می‌کنند. از جملاتی مانند «فالو کنی فالوبک می‌دم»، «مجهز به آنفالویاب» در بایوی خود استفاده می‌کنند.
  • لینک سایت مشکوک: غریب به اتفاق خیلی از این حساب‌های کاربری ربات‌گونه از ربات تلگرام ارسال پیام ناشناس me/BChatBot استفاده می‌کنند. اولین ربات ارسال پیام ناشناس که در بین کاربران فارسی‌زبان توییتر و تلگرام وایرال شد، ربات t.me/harfbeman بود.
  • عکس حساب کاربری و هدر گوگلی: معمولاً عکس حساب کاربری‌هایاین حساب‌های کاربری ربات‌گونه از عکس‌های اینترنتی برداشته می‌شود و عکس‌ها به‌شدت بی‌کیفیت است؛ همین‌طور عکس‌های هدرشان.

اینفلوئنسرمارکتینگ ایرانی‌ها در توییتر

توییتر تبلیغات کسل‌کننده و تهاجمی را با بنرهای کلیکی بزرگ نمایش نمی‌دهد، بلکه تبلیغات توییتر همانند سایر توییت‌ها نشان داده می‌شود و کاربران توییتر را اذیت نمی‌کند. در توییتر به سه شکل کلی می‌توان تبلیغ کرد:

  • ترندهای تبلیغاتی: ترندهای تبلیغاتی در رأس موضوعات توییتر قرار می‌گیرند و داغ‌ترین بحث‌های توییتر را نشان می‌دهند. ترندهای تبلیغی، نسخۀ اسپانسری موضوعات برتر در توییتر است که در آن فهرستی از موضوعات ترند توییتر وجود دارد. کسب‌و‌کارها می‌توانند رده‌های برتر این فهرست را بخرند.
  • تبلیغات حساب‌های کاربری: توییتر افرادی را برای دنبال‌کردن، به کاربرانش پیشنهاد می‌کند. تبلیغ حساب‌های کاربری باعث می‌شود که در رأس نتایج جست‌وجو قرار بگیرند و این روشی برای جذب فالوئرهای بیشتر است.
  • توییت‌های تبلیغی یا همان اینفلوئنسرمارکتینگ در توییتر: این روش در ایران طرف‌داران بسیاری دارد. توییت‌های تبلیغ‌شده توییت‌هایی هستند که حاوی محتوای تبلیغاتی باشند. توییت تبلیغی به سه روش انجام می‌شود:
    • توییت‌زدن دربارۀ کسب‌و‌کار: اینفلوئنسرهای توییتر فارسی دربارۀ کسب‌و‌کاری شروع به توییت می‌کنند. این موضوع را خود کسب‌و‌کار انتخاب می‌کند و اینفلوئنسرها هم با‌توجه‌به شناخت فالوئرهایشان توییت‌های تبلیغاتی منتشر می‌کنند.
    • ریتوییت‌کردن توییت کسب‌و‌کار: کسب‌و‌کارهایی که در توییتر حساب کاربری دارند می‌توانند توییتی را منتشر کنند و از اینفلوئنسرهای توییتری بخواهند که توییتشان را ریتوییت کنند تا آن توییت کسب‌و‌کار بیشتر دیده شود. اگر توییت قابلیت وایرال‌شدن را داشته باشد که خیلی بهتر است.
    • کوت‌کردن توییت کسب‌و‌کار: مانند مسابقه‌های اینستاگرامی، کسب‌و‌کارها می‌توانند توییتی را با حساب کاربری خودشان در توییتر منتشر کنند و از اینفلوئنسرها بخواهند آن توییت را کوت کنند و درباره‌اش بنویسند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *