نکات زیرپوستی دربارۀ اینستاگرام برای استفادۀ کاربران فارسی‌زبان

اینستاگرام شبکه‌ای اجتماعی است که در ایران، برخلاف سایر شبکه‌های اجتماعی مانند توییتر، فیس‌بوک و… به‌طور مطلق و علنی فیلتر نیست و براساس آمار نصبش در فروشگاه‌های نرم‌افزاری ایرانی اندرویدی و آی‌.او.اسی، محبوب‌ترین شبکۀ اجتماعی در این کشور محسوب می‌شود.

این مقاله حاصل تجربیاتی است که از فعالیتم در اینستاگرام از سال ۱۳۹۵ تا امروز کسب کرده‌ام. به‌خاطر محبوبیت زیاد اینستاگرام در ایران، بسیاری از سایت‌ها درخصوص هر‌یک از ویژگی‌های این شبکۀ اجتماعی ده‌ها مقاله نوشته و منتشر کرده‌اند. در این مقاله قصد دارم به نکات زیرپوستی اینستاگرام و آموزش اینستاگرام برای کاربران فارسی‌زبان اشاره کنم.

این مقاله را همیشه باتوجه‌به اتفاقات و قابلیت‌های جدید به‌روز نگه می‌دارم (تاریخ آخرین به‌روزرسانی: ۵اردیبهشت۱۳۹۸).

اینستاگرام چیست؟

اینستاگرام (Instagram) شبکه‌ای اجتماعی بر پایۀ ارسال عکس و ویدئوست؛ یعنی برای پست‌کردن مطلب در اینستاگرام، حتماً باید عکس یا ویدئویی نیز همراه آن مطلب داشته باشید. اینستاگرام این امکان را به کاربر می‌دهد که عکس‌ها و ویدئوهای خود را در دیگر شبکه‌های اجتماعی مانند فیس‌بوک، توییتر، تامبلر، آمبا و اوکی‌رو منتشر کند. همچنین کاربر می‌تواند از فیلترهای دیجیتال پیش‌فرض داخل اینستاگرام برای عکس‌ها و ویدئوهایش استفاده کند.

اینستاگرام را کوین سیستروم (Kevin Systrom) و مایک کرایگر (Mike Krieger) بنیان‌گذاری کردند. واژۀ اینستاگرام ترکیبی از دو واژۀ Instant Camera و Telegram بوده و ‌معنای آن، پیام‌رسانی فوری از طریق عکس و ویدئوی گرفته‌شده توسط دوربین تلفن همراه است.

نسخۀ اولیۀ اینستاگرام در مهر ۱۳۸۹ منتشر شد. این شبکۀ اجتماعی به‌سرعت در بین مخاطبان محبوبیت پیدا کرد و تعداد کاربران آن تا خرداد ۱۳۹۰ به بیش از ۱۰میلیون و تا ۲۵ آذر ۱۳۹۵ به ۶۰۰میلیون نفر رسید. براساس آخرین اعلام اینستاگرام، در حال حاضر ماهانه بیش از ۸۰۰میلیون کاربر فعال، در اینستاگرام مشغول فعالیت هستند.

اینستاگرام از طریق چهار نسخۀ اندروید، آی.او.اس و ویندوز و وب در دسترس کاربران خود قرار دارد. هریک از نسخه‌های ویندوز و وب در مقایسه با نسخه‌های اندروید و ای او اس محدودهایی دارند.

ترجمۀ اینستاگرام به فارسی

اینستاگرام با بیش از سی زبان زندۀ دنیا ازجمله انگلیسی، فارسی، عربی، ایتالیایی، اسپانیایی، آلمانی و… در دسترس کاربران است. اینستاگرام در نسخه‌ای که در آبان ۱۳۹۶ منتشر کرد، سه زبان فارسی، عبری و عربی را به زبان‌های اصلی خود اضافه کرد. بعد از این کار، از راست‌چین‌شدن کپشن‌ها و بیوگرافی‌ها به‌طور کامل پشتیبانی می‌کند.

استقبال ایرانی‌ها از اینستاگرام

اینستاگرام پس از انتشار، کمی با تأخیر وارد ایران شد. شاید مهم‌ترین دلیل آن را بتوان کم‌بودن دستگاه‌های آیفون در ایران دانست؛ چون نسخه‌های اولیۀ اینستاگرام فقط برای کاربران آیفونی در دسترس بود. اما رفته‌رفته با زیاد‌شدن دستگاه‌های آیفون در ایران و انتشار اینستاگرام برای سیستم‌عامل اندروید و تعداد زیاد دستگاه‌های اندرویدی در ایران، این برنامه در ایران هم طرف‌دارهای بسیاری پیدا کرد.

بعد از فیلترشدن فیس‌بوک در سال ۱۳۸۸ کاربران ایرانی داخل فیس‌بوک به‌سمت این شبکۀ اجتماعی سرازیر شدند و روز‌به‌روز بر تعداد کاربران ایرانی اینستاگرام افزوده شد. بدون شک یکی دیگر از عوامل مهم استقبال ایرانی‌ها از اینستاگرام، فیلتر‌نبودن این شبکۀ اجتماعی و دسترسی آسان و بی‌دردسر به آن در ایران است.

تعداد کاربران ایرانی اینستاگرام

متأسفانه به‌خاطر تحریم‌ها و… در حال حاضر هیچ آمار دقیقی دربارۀ تعداد کاربران ایرانی اینستاگرام وجود ندارد؛ اما اگر تعداد دانلودهای اینستاگرام در کافه بازار را که محبوب‌ترین فروشگاه نرم‌افزاری اندروید در ایران است مشاهده کنیم، متوجه می‌شویم که اینستاگرام تا امروز در ایران بیش از ۲۰میلیون نصب داشته است. تعداد زیادی از دانلودها نیز از گوگل‌پلی انجام می‌شود؛ اما آمار دقیقی از تعداد نصب‌های این اپلیکیشن در ایران وجود ندارد.

اگر تعداد دانلودهای اینستاگرام در سیب‌اَپ را که بر اساس تعداد نصب‌هایش محبوب‌ترین فروشگاه نرم‌افزاری آی.او.اس در ایران است مشاهده کنیم، متوجه می‌شویم که اینستاگرام تا امروز در ایران بیش از ۲۰هزار نصب داشته است. تعداد دیگری از نصب‌ها نیز از طریق اپ استور انجام می‌شود که اطلاعات این مورد هم مانند گوگل‌پلی در دسترسمان نیست. پیش‌بینی می‌کنم تعداد کاربران ایرانی اینستاگرام بیش از ۲۰میلیون نفر باشد (اگر آمار دقیق‌تری از تعداد کاربران ایرانی اینستاگرام دارید، لطفاً در کامنت‌ها به من اطلاع بدهید).

پرفالوئرترین صفحات ایرانی اینستاگرام متعلق به مهناز افشار با بیش از ۸میلیون فالوئر و رامبد جوان با ۷میلیون فالوئر است.

باتوجه‌به تعداد فالوئرهای این دو صفحه به‌عنوان پرفالوئرترین صفحات ایرانی اینستاگرام و نیز این ویدئوی محمدامین کریم‌پور که نزدیک به ۸میلیون‌بار بازدید شده و براساس این عکس ارسال‌شده توسط علی کریمی که بیش از ۸۰۰هزار لایک را در بین پست‌های فارسی‌زبان ایرانی دارد، پیش‌بینی می‌کنم تعداد کاربران فعال ایرانی اینستاگرام بین ۷تا۱۰ میلیون نفر باشد.

اگر ویدئو یا عکسی به زبان فارسی در اینستاگرام سراغ دارید که بیشتر از این ویدئو و عکس بازدید و لایک خورده، لطفاً در کامنت‌ها به من اطلاع بدهید.

باید به این نکته توجه کنید که محتواهای ویدئویی که در اینستاگرام منتشر می‌شوند، ابتدا براساس تعداد بازدیدها (Views) سنجیده می‌شوند و بعد براساس تعداد افرادی که آن ویدئو را لایک کرده‌اند. اما محتواهای عکسی که در اینستاگرام منتشر می‌شوند، شاخصۀ تعداد بازدید را ندارند و فقط براساس تعداد لایک سنجیده می‌شوند.

بنابراین اگر ویدئوی محمدامین کریم‌پور را دیده باشید و لایک نکرده باشید، جزو بازدیدهای آن به حساب می‌آیید؛ اما اگر عکس منتشر‌شده توسط علی کریمی را دیده باشید و لایک نکرده باشید، جزو بازدیدها به حساب نمی‌آیید.

پراکندگی ایرانی‌های اینستاگرام

دربارۀ پراکندگی جمعیت ایرانی‌های داخل اینستاگرام اطلاعات دقیقی در دسترس نیست. اما با‌توجه‌به تعداد پست‌های منتشرشده در لوکیشن‌های مختلف ایران و میزان هشتگ‌های استفاده‌شده از شهرهای مختلف ایران توسط بعضی کاربران، پیش‌بینی می‌کنم که کاربران ایرانی اینستاگرام، به‌ترتیب در استان‌های زیر بیشترین پراکندگی را داشته باشند:

  • تهران؛
  • کرج؛
  • مازندران؛
  • اصفهان؛
  • و… .

بر همین اساس، پراکندگی جمعیت ایرانی‌های خارج از ایران، به‌ترتیب در کشورهای آمریکا، ترکیه، کانادا و… در مقایسه با سایر کشورها بیشتر است.

اصطلاحات اینستاگرام

  • حساب کاربری (Profile): همان اطلاعات شخصی‌تان است که ویدئوها، عکس‌های منتشر‌شده و اطلاعات بیوگرافی‌ شما را شامل می‌شود.
  • نوتیفیکیشن (Notification): در این قسمت، فعالیت‌های فالوئرهای خود را براساس لایک‌کردن، کامنت‌گذاشتن و فالو‌کردن خود شما یا اینکه برای چه کسی کامنت گذاشته‌اند یا چه کسی را فالو و لایک‌ کرده‌اند می‌بینید.
  • اکسپلور (Explore): اکسپلور همان صفحه‌ای است که در پایین اینستاگرام با علامت ذره‌بین نشان داده می‌شود و در آن می‌توانید نام شخصی را جست‌وجو کنید یا پست‌هایی که ازنظر اینستاگرام می‌تواند برایتان جذاب باشد ببینید. برای اینکه بدانید چطور توانید در اکسپلور اینستاگرام بیشتر دیده شوید، پیشنهاد می‌کنم این مقاله را بخوانید. همچنین می‌توانید به قسمت تگ‌ها (Tags) یا مکان‌ها (Places) بروید. برای آموزش اضافه‌کردن مکان‌ها پیشنهاد می‌کنم این مقاله را بخوانید.
  • خانه (Home): به صفحۀ اصلی اینستاگرام گفته می‌شود که در آن آخرین مطالب افرادی که آن‌ها را فالو کرده‌اید، نشان داده می‌شود.
  • دنبال‌کننده‌ها (Followers): تعداد کسانی است که شما را دنبال می‌کنند.
  • دنبال می‌کنید (Following): تعداد کسانی است که آن‌ها را دنبال می‌کنید.
  • فالو (Follow): هنگامی که صفحۀ کسی را دنبال کنید، به این کار شما فالوکردن یا دنبال‌کردن می‌گویند.
  • آنفالو (Unfollow) هنگامی که دیگر قصد دنبال‌کردن صفحه‌ای را نداشته باشید و فالوی خود را پس بگیرید، به این کار شما آنفالوکردن یا دنبال‌نکردن می‌گویند.
  • فالو آنفالو (Follow Unfollow): فالو آنفالو یک استراتژی جذب دنبال‌کنندۀ قدیمی و بی‌بازده است. در فالو آنفالو اشخاصی که ممکن است به محتوایتان علاقه‌مند باشند فالو می‌کنید تا آن‌ها با دیدن پست‌های صفحه‌تان به شما فالوبک دهند و وقتی که فالوبک را دریافت کردید، آن‌ها را آنفالو می‌کنید.
  • فالوبک (Follow Back): فالوبک به این معنی است که صفحه‌ای، صفحه‌ای را که او را فالو کرده، فالو کند.
  • اف‌بی (Fb): اف‌بی همان مختصرشدۀ کلمۀ فالوبک است که بعضاً با مختصرشدۀ کلمۀ فیس‌بوک اشتباه گرفته می‌شود.
  • بلاک (Block): هنگامی که نخواهید کسی محتواهای شما را ببیند یا به شما دایرکت بدهد، می‌توانید او را بلاک کنید. البته بلاک نوع دیگری نیز دارد که وقتی قوانین اینستاگرام را زیر پا بگذارید و مثلاً به‌صورت ربات تند‌تند پست‌ها را لایک کنید یا تند‌تند آدم‌ها را فالو یا آنفالو کنید، برای چند ساعت از انجامشان منع شده یا بلاک می‌شوید. این موضوع ممکن است هربار از چند ساعت تا چند روز طول بکشد.
  • آنبلاک (Unblock): هنگامی که صفحه‌ای که قبلاً بلاک کرده بودید از حالت بلاک خارج کنید، آنبلاک کرده‌اید.
  • بلاک آنبلاک (Block-UnBlock): هنگامی که یک نفر را فالو دارید و می‌خواهید از لحظه‌ای به بعد دیگر همدیگر را فالو نداشته باشید، ابتدا طرف مقابل را بلاک کنید و سپس آنبلاک کنید. در این صورت انگار به حساب کاربری طرف مقابل رفته‌اید و خودتان را آنفالو کرده‌اید.
  • ریپورت (Report): می‌توانید صفحه‌هایی که قوانین اینستاگرام (حساب کاربری جعلی، پست‌های خشن و…) را زیر پا گذاشته‌اند به اینستاگرام گزارش کنید.
  • کا (K): هر یک K، معادل یک‌هزار است. اینستاگرام در بسیاری مواقع برای ساده‌کردن اعداد بزرگ، از K (به‌معنی کیلو) استفاده می‌کند. اگر صفحه‌ای در اینستاگرام ۲۵K فالوئر دارد، به این معنی است که ۲۵هزار نفر او را فالو کرده‌اند.
  • خصوصی (Private): وقتی صفحۀ خود را خصوصی کنید، دیگر کسانی که شما را فالو نکرده‌اند نمی‌توانند پست‌هایتان را ببینند و اگر شخصی بخواهد شما را فالو کند، تا زمانی که اجازه ندهید، درخواست فالو وی پذیرفته نمی‌شود. اکثر صفحه‌های شخصی، خصوصی هستند.
  • کانفرم‌کردن (Confirm): اگر شخصی به شما درخواست فالو بدهد، می‌توانید او را با گزینۀ Confirm تأیید یا با گزینۀ Decline رد کنید.
  • عمومی (Public): وقتی صفحه‌ای ایجاد می‌کنید، در حالت پیش‌فرض، عمومی است و همه می‌توانند پست‌هایتان را مشاهده کنند. به عبارت دیگر، عمومی متضاد خصوصی است.
  • تجاری (Business): اینستاگرام قابلیت‌های ویژه‌ای برای کسب‌و‌کار‌ها در نظر گرفته که شامل قراردادن آمار حدودی دربارۀ دنبال‌کنندگان آن‌ها و… است. اگر صفحۀ خود را تجاری کنید، می‌توانید از این قابلیت‌ها به نحو احسن استفاده کنید. اما نکته‌ای که باید به آن توجه کنید این است که صفحه‌های تجاری، خصوصی نمی‌شوند و برای تجاری‌کردن یک صفحه لازم است که یک صفحۀ فیس‌بوک داشته باشید یا ایجاد کنید.
  • شخصی (Personal): به صفحه‌هایی که تجاری نیستند شخصی یا پرسونال می‌گویند. نکتۀ دیگر اینکه تمام صفحات خصوصی، شخصی هستند.
  • ویرایش نمایه (Edit Profile): بخشی است که در آن می‌توانید اطلاعات حساب کاربری‌ خود را ویرایش کنید.
  • عکس نمایه(Profile Photo) : تصویری است که در صفحۀ حساب کاربری به‌عنوان عکستان نمایش داده می‌شود.
  • نام (Name): به نامی که در حساب کاربری در کنار تصویر حساب کاربری‌ شما نشان داده می‌شود Name گفته می‌شود که معمولاً با نام و نام خانوادگی پر می‌شود.
  • نام کاربری (Username): نامی است که افراد برای حساب کاربری خود انتخاب می‌کنند و یکتاست.
  • بیوگرافی (Biography): به همان توضیحات مختصری که در حساب کاربری‌تان دربارۀ خودتان می‌گویید، گفته می‌شود. بایو یا بیو خلاصه‌شدۀ کلمۀ بایوگرافی است. برای نوشتن بایو حرفه‌ای‌تر و خلاقانه‌تر، پیشنهاد می‌کنم این مقاله را بخوانید.
  • آدرس ایمیل (E-mail Address): آدرس ایمیلی است که می‌توانید در حساب کاربری‌تان اضافه کنید تا زمان لاگین‌کردن از آن استفاده کنید یا هنگام فراموشی رمز عبور، رمز عبور برای بازیابی به این آدرس، ایمیل شود.
  • شماره تلفن (Phone number): شماره تلفنی است که می‌توانید در حساب کاربری‌تان اضافه کنید تا زمان لاگین‌کردن از آن استفاده کنید یا هنگام فراموشی رمز عبور، رمز عبور شما برای بازیابی به این شماره پیامک شود.
  • جنسیت (Gender): برای تعیین جنسیت شما (نامشخص، زن و مرد) است.
  • ری‌پست (Repost): اگر صفحه‌ای پست صفحۀ دیگری را به‌صورت تمام و کمال در صفحۀ خود منتشر کند، به این فرایند ری‌پست می‌گویند.
  • کپشن (Caption): به متنی که افراد به‌عنوان توضیح در زیر محتوای تصویری اینستاگرام خود می‌نویسند، کپشن می‌گویند. البته گفتنی است که پست‌ها می‌توانند بدون کپشن نیز در اینستاگرام منتشر شوند.
  • منشن (Mention): در محل‌های قرارگیری متن در اینستاگرام، اگر یوزرنیم صفحه‌ای را به همراه کاراکتر @ بنویسید، به‌اصطلاح آن صفحه را منشن کرده‌اید و آن قسمت از متن به رنگ آبی درمی‌آید و فالوئرها با لمس‌کردن آن منشن وارد صفحۀ مدنظر می‌شوند. در بیوگرافی، کپشن، کامنت، دایرکت و استوری می‌توان افراد را منشن کرد.
  • هشتگ (Hashtag): در اینستاگرام هر هشتگ، صفحه‌ای برای خود دارد. افراد می‌توانند صفحۀ هشتگ را نیز فالو کنند تا بهترین پست‌های آن هشتگ را دنبال کنند. در اینستاگرام داخل بیوگرافی، کپشن، کامنت، دایرکت و استوری می‌توان از هشتگ‌ استفاده کرد.
  • تگ (Tag): می‌توانید افراد مرتبطی که در عکس یا ویدئو هستند، روی عکس یا ویدئو تگ کنید.
  • لایک (Like): لایک به‌معنای پسند‌کردن است و افرادی که پست خاصی را می‌پسندند، برای نشان‌دادن علاقه‌شان آن پست را لایک می‌کنند.
  • کامنت (Comment): افراد در اینستاگرام علاوه بر پسند‌کردن پست‌ها می‌توانند نظر و عقیدۀ خود را نیز در زیر پست‌ها به‌صورت کامنت به اشتراک بگذارند.
  • سی‌ام (Cm): سی‌ام همان کوتاه‌شدۀ کلمۀ کامنت است که برای راحتی از سی‌ام استفاده می‌کنند.
  • سیو (Save): می‌توانید پست‌هایی را که می‌خواهید در آینده به آن‌ها رجوع کنید ذخیره کنید و هر زمان که خواستید در بخش سیو‌شده‌ها آن‌ها را مشاهده کنید.
  • کالکشن (Collection): می‌توانید پست‌های ذخیره‌شده را دسته‌بندی کنید تا در آینده، در ‌زمان کوتاه‌تری به آن‌ها دسترسی پیدا کنید.
  • پیام مستقیم (Direct Message): به قسمت چت شخصی بین شما و فردی دیگر دایرکت یا پیام‌های دریافتی می‌گویند. در این بخش می‌توانید محتواهایی که برای افراد ارسال کردید به‌صورت دوطرفه پاک‌ کنید، به‌طوری‌که انگار برای طرف مقابلتان اصلاً پیامی ارسال نکرده‌اید.
  • آخرین بازدید شما (Last Seen): هنگامی که در اینستاگرام فعال باشید، آخرین زمان حضور شما در اینستاگرام رابه سایرین نشان می‌دهد. پیشنهاد می‌کنم برای غیرفعال‌کردن نمایش زمان آخرین بازدید خود در اینستاگرام این مقاله را بخوانید.
  • دی‌ام (Dm): دی‌ام نیز همان مختصرشدۀ کلمۀ دایرکت مسیج است و صرفاً برای راحتی بیان، برخی افراد از دی‌ام به‌جای دایرکت مسیج استفاده می‌کنند.
  • موارد دیگر (Other): پیام‌های ارسالی از طرف کسانی که آن‌ها را فالو ندارید، ولی آن‌ها صفحۀ شما را فالو دارند یا اصلاً همدیگر را فالو ندارید، در این بخش نمایش داده می‌شود. این‌ پیام‌ها نوعی اسپم به حساب می‌آید.
  • مجاز (Allow): با کلیک‌کردن روی گزینۀ مجاز، اجازه می‌دهید که پیام‌های ارسالی ازطرف افراد به شما نمایش داده شود و می‌توانید به آن‌ها پاسخ دهید.
  • ردکردن (Decline): با کلیک‌کردن روی گزینۀ رد‌کردن اجازه نمی‌دهید که پیام‌های ارسالی ازطرف افراد به شما نمایش داده شود و آن پیام‌ها برای همیشه پنهان می‌شوند.
  • علامت چشم در زیر پیامهای دایرکت: علامت چشم یعنی پیامی که به طرف مقابل فرستاده‌اید، توسط آن فرد خوانده شده و این قابلیت را نمی‌توان تنظیم کرد؛‌ یعنی ‌طوری باشد ‌که مثلاً پیام را بخوانید، اما طرف مقابل متوجه نشود که آن را خوانده‌اید.
  • لایوچت (Live Chat): در بخش دایرکت اینستاگرام قابلیتی تحت عنوان چت زنده یا لایوچت وجود دارد که مانند تماس تصویری سایر اپلیکیشن‌ها عمل می‌کند و تفاوت خاصی ندارد.
  • پیام مستقیم گروهی (Direct Message Group): اینستاگرام علاوه بر قابلیت ارسال دایرکت نفر به نفر، قابلیتی برای چت گروهی نیز دارد که به‌عنوان دایرکت مسیج گروپ شناخته می‌شود. می‌توانید مانند سایر پیام‌رسان‌ها گروه اینستاگرامی تشکیل دهید و به چت‌کردن مشغول شوید.
  • دی‌‌ام گروپ (Dm Group): همان مختصرشدۀ واژۀ دایرکت مسیج گروپ است.
  • لایو (Live): به پخش زنده در اینستاگرام لایو می‌گویند.
  • پین کامنت (Pin Comment): به سنجاق‌کردن یک کامنت در لایو گفته می‌شود.
  • غیرفعال‌کردن کامنت‌گذاری (Turn Off Commenting): به غیرفعال‌کردن کامنت‌گذاری در لایو گفته می‌شود.
  • لایو دونفره (Go Live With): وقتی شخصی در حال پخش زنده است، افراد دیگر می‌توانند به وی درخواست لایو مشترک بدهند. درصورت پذیرفته‌شدن درخواست، لایو به دو قسمت مساوی تقسیم می‌شود و می‌توانند لایو مشترک داشته باشند. لایو دونفره برای فالوئرهای هر دو طرف نمایش داده می‌شود.
  • غیرفعال‌کردن لایو دونفره (Turn Off Request To Go Live): وقتی در لایو هستید و می‌خواهید کسانی که در لایو هستند به شما درخواست لایو دونفره ندهند، با استفاده از این گزینه می‌توانید درخواست لایو دونفره را غیرفعال کنید.
  • هایلایت (Highlight): می‌توانید استوری‌ها را در صفحۀ حساب کاربری خود برگزیده کنید و برای همیشه آن‌ها را در صفحه‌تان نگه دارید تا بعد از گذشت ۲۴ ساعت هم استوری‌هایتان باز بمانند و فالوئرهایتان هر زمان که اراده کردند، به آن‌ها دسترسی داشته باشند.
  • ریپلای (Reply): استوری‌ها قابلیت دریافت کامنت ندارند؛ ولی بینندگان می‌توانند نظرشان را به شکل ریپلای برای منتشر‌کنندۀ استوری ارسال کنند. این نظر در قالب دایرکت برای وی ارسال می‌شود و فقط برای او نمایش داده می‌شود.
  • ارسال (Send): به فرایند ارسال یک پست یا استوری، ارسال می‌گویند.
  • ری‌گرام (Regram): می‌توانید پست‌ها را در استوری خود اعلان کنید و افراد بیننده می‌توانند با لمس تصویر، وارد آن پست خاص شوند.
  • بازنشر (Share): در اینستاگرام به کارهایی اعم از ارسال و ری‌گرام، شِیر یا همان به‌اشتراک‌گذاشتن می‌گویند.
  • فالو برای فالو (Follow 4 Follow): فالو فور فالو یعنی صفحه‌ای را فالو کنید، برای اینکه صاحب آن صفحه نیز به شما فالوبک دهد و اگر او این کار را نکند، وی را آنفالو می‌کنید. درواقع هدف شما از فالوکردن، دیدن پست‌های شخص مدنظر نیست، بلکه دریافت فالوبک است.
  • لایک برای لایک (Like 4 Like): همان فرایند فالو فور فالوست، ولی با لایک؛ یعنی پستی را صرفاً به این خاطر لایک کرده‌اید که صاحب آن صفحه نیز پست شما را لایک کند.
  • کامنت برای کامنت (Comment 4 Comment): همان فرایند فالو فور فالوست؛ ولی با کامنت.
  • جست‌وجوهای برتر (Search top): این قسمت به شما صفحاتی را نشان می‌دهد که بیشترین سرچ‌های خودتان بوده است.
  • جست‌وجوی افراد (Search people): از این قسمت می‌توانید با جست‌وجوی نام افراد یا کسب‌وکارها، پیج اینستاگرام آن‌ها را پیدا کنید. در همین بخش، هنگامی که نام کسی را جست‌وجو می‌کنید، قسمتی به نام Suggested، افراد یا پیج‌های مشابه با جست‌وجوی شما را به شما نشان خواهد داد.
  • جست‌وجوی تگ‌ها (Search tags): از این قسمت می‌توانید هشتگ‌های مدنظر خود را جست‌وجو کنید تا پست‌هایی که هشتگ مدنظر را دارند، به شما نمایش داده‌ شوند.
  • جست‌وجوی مکان‌ها (Search places): زمانی که جی‌پی‌اس (GPS) دستگاه خود را روشن کرده باشید، می‌توانید در میان مکان‌ها، شهر‌ها و کشورهای مختلف جست‌وجو کرده و تمام عکس‌هایی که در آن لوکیشن (Location) گرفته شده‌ است ببینید.
  • پروفایل فیک (Fake Profile): به پیج‌هایی که با خرید فالوئر و لایک غیرواقعی بالا کشیده‌ شده‌اند، فیک می‌گویند.
  • فالوئر فیک (fake Follower): برخی افراد برای اینکه به‌زور خود را محبوب نشان دهند، دست به کار‌هایی مثل خرید فالوئر می‌زنند. به این فالوئر‌ها فالوئر فیک می‌گویند؛ زیرا درحقیقت آدم واقعی پشت آن حساب کاربری نیست و به‌صورت ربات ایجاد شده‌اند.
  • لایک فیک (Fake Like): برخی افراد برای اینکه به‌زور خود را محبوب نشان دهند، دست به کار‌هایی مثل خرید لایک می‌زنند. به این لایک‌ها لایک فیک می‌گویند.
  • اَصْل (ASL): اصل به‌معنی بیوگرافی مختصری شامل سن، جنسیت و محل سکونت است. بعضی افراد در دایرکت از شما می‌خواهند که اصل بدهید. بعضی افراد اصل‌دادن را به‌معنی داشتن تمایل برای برقراری رابطه نیز تلقی می‌کنند. اصل، کوتاه‌شدۀ کلمات Age، Sex، Location است.
  • سینگل ((Single: به افرادی که در حال حاضر در رابطه نیستند سینگل می‌گویند. احتمالاً این کلمه را در بیوی افراد زیادی ببینید.
  • این‌رل (In Rel): این‌رل کوتاه‌شدۀ کلمۀ In relationship است؛ یعنی شخص مدنظر در حال حاضر در رابطه با کسی است.
  • پی‌وی (Pv): پی‌وی کوتاه‌شدۀ کلمۀ Private است. پی‌وی اصطلاحاً به‌معنی خصوصی است و به محیط دایرکت مسیج ‌گفته می‌شود.
  • صبرکردن (W8): به‌معنی منتظرماندن است. درواقع خلاصه‌شدۀ کلمۀ wait است که به‌خاطر شباهت تلفظ ait به هشت انگلیسی (eight) از W و ۸ استفاده می‌شود.
  • صبحبخیر (GM): کوتاه‌شدۀ کلمۀ Good Morning است.
  • شب‌بخیر (GN): کوتاه‌شدۀ کلمۀ Good Night است.
  • موفق باشی (GL): کوتاه‌شدۀ کلمۀ Good luck است.
  • دوست‌دختر (GF): کوتاه‌شدۀ کلمۀ Girl Freind است.
  • دوست‌پسر (BF): کوتاه‌شدۀ کلمۀ Boy Friend است.
  • فالش‌گرامر یا واینر: به افرادی که سعی می‌کنند به هر نحوی باعث خندۀ مردم شوند و به اشتباه اینفلوئنسر شناخته می‌شوند، فالش‌گرامر یا واینر می‌گویند.
  • شاخ: به افرادی که در اینستاگرام دنبال‌کنندگان فراوانی دارند و هیچ هنر خاصی هم ندارند، اصطلاحاً شاخ گفته می‌شود. بعضی از آن‌ها با اینفلوئنسرها هم اشتباه گرفته می‌شوند. عمدۀ درآمد آن‌ها از تبلیغات است. خیلی از آن‌ها برای کسب درآمد، سایت‌های شرط‌بندی و… را تبلیغ می‌کنند.
  • تبادل: وقتی دو صفحه به‌طور متقابل یکدیگر را تبلیغ کنند، به این عمل تبادل گفته می‌شود.
  • فول لایک: وقتی شخصی تمام پست‌های یک صفحه را لایک کند، به این کار او در اصطلاح فول لایک می‌گویند.
  • تبادل کامنت: وقتی دو یا چند صفحه زیر پست‌های یکدیگر متقابلاً کامنت قرار دهند، به این عمل تبادل کامنت گفته می‌شود.
  • شات‌کردن: منظور همان منتشر‌کردن اسکرین‌شات به‌صورت یک شات تبلیغاتی است.

تفاوت صفحۀ تجاری و صفحۀ شخصی اینستاگرام

صفحۀ تجاری (Business Profile) اینستاگرام مخصوص کسانی است که قصد استفادۀ تجاری از اینستاگرام را دارند؛ یعنی تمام کسانی که به دنبال کسب درآمد از اینستاگرام هستند. با ایجاد یک بیزینس پروفایل، به امکانات ویژه‌ای در بخش مدیریت صفحۀ خود دسترسی خواهید داشت. این امکانات می‌توانند به فروش بیشتر کمک کنند و کاربرانی که حساب عادی اینستاگرام دارند، به آن‌ها دسترسی ندارند. یادتان باشد هر زمان که اراده کنید می‌توانید صفحۀ خود را تجاری یا شخصی کنید. در ادامه می‌توانید چهار مزیت اصلی صفحۀ تجاری را بخوانید.

  1. دکمه‌ای برای ارتباط با شما (Contact Options):
    یکی از نیازهای مهم هر کسب‌و‌کار، امکان برقراری ارتباط با مشتریان خود است. با استفاده از این قابلیت می‌توانید یک دکمۀ تماس در صفحۀ اینستاگرامتان ایجاد کنید. این دکمۀ تماس (Contact) در بالای حساب کاربری به نمایش در می‌آید و با استفاده از آن می‌توانید آدرس، شماره تلفن، ایمیل مرتبط با کسب‌وکار و سایر اطلاعاتتان را درج کنید تا مخاطبان بتوانند به‌راحتی شما را پیدا کنند.اگر قصد دارید از حساب تجاری استفاده کنید، حتماً از این قابلیت استفاده کنید. حتی پیشنهاد می‌کنم در کپشن پست‌هایتان وجود این دکمه (امکان برقراری تماس) را به فالوئرهایتان اطلاع بدهید. برای اضافه‌کردن سایر دکمه‌ها در صفحه‌تان، پیشنهاد می‌کنم این مقاله را بخوانید.
  2. آنالیز پست‌ها و فالوئرها (Insights):
    به‌عنوان کسب‌و‌کاری که در اینستاگرام فعال است، باید کاربرانتان را بشناسید و رفتار آن‌ها را رصد و تحلیل کنید. به‌علاوه لازم است بدانید پست‌هایی که منتشر می‌کنید چه بازخوردی دریافت می‌کنند تا بتوانید براساس داده‌محوری، در شبکه‌های اجتماعی موفق ظاهر شوید. با این قابلیت می‌توانید به اطلاعات دقیقی دربارۀ فالوئرهای خود دسترسی داشته باشید. این اطلاعات شامل سن، جنسیت، موقعیت جغرافیایی، زمان آنلاین‌بودن و… است. در ادامه به توضیح بیشتر دربارۀ آن‌ها خواهم پرداخت.
  3. امکان قراردادن لینک در استوری اینستاگرام:
    استوری‌های اینستاگرام با محدودیت مواجه‌اند. در حالت عادی نمی‌توان هیچ لینکی در آن‌ها قرار داد، مگر آنکه صفحۀ تجاری داشته باشید. البته گفتنی است که فقط حساب تجاری‌هایی با بیش از ۱۰هزار فالوئر می‌توانند از این قابلیت استفاده کنند. برای اضافه‌کردن لینک به استوری پیشنهاد می‌کنم این مقاله را بخوانید.
  4. سهولت در ایجاد تبلیغ (Promote):
    می‌توانید هریک از پست‌‌های صفحۀ اینستاگرامتان را به یک تبلیغ تبدیل کنید یا به‌اصطلاح آن را پروموت کنید. برای این کار کافی است روی پست مدنظرتان کلیک کرده و گزینۀ Promote را انتخاب کنید. البته این قابلیت در ایران فعال نیست. برای اطلاعات بیشتر پیشنهاد می‌کنم این مقاله را بخوانید.

درست است که ایجاد صفحۀ تجاری فایده‌های بسیاری دارد، اما دو محدودیت هم ایجاد می‌کند. محدودیت‌هایی که در حساب کاربری شخصی، یعنی همان حساب‌های عادی اینستاگرام، با آن‌ها روبه‌رو نیستید.

  1. صفحۀ تجاری نمی‌تواند خصوصی شود.
    صفحۀ شخصی می‌تواند عمومی یا خصوصی باشد؛ اما امکان خصوصی‌کردن صفحۀ تجاری وجود ندارد. البته انتظار می‌رود که هیچ کسب‌و‌کاری نخواهد که صفحه‌اش در اینستاگرام خصوصی باشد، بلکه کاملاً برعکس، بخواهد مخاطب‌های بیشتری او را ببینند. اما موقعیت‌های بخصوصی هم وجود دارد که ممکن است کسب‌و‌کاری بخواهد با سخت‌گیری بیشتری فالوئرها به او درخواست فالو بدهند و بعد از قبول درخواست، فالوئر بگیرد. در این حالت، استفاده از صفحۀ شخصی را پیشنهاد نمی‌کنم.
  2. امکان اتصال صفحۀ تجاری به چند حساب کاربری تجاری فیس‌بوک وجود ندارد.
    صفحۀ تجاری می‌تواند فقط به یک حساب کاربری تجاری فیس‌بوک متصل باشد؛ اما صفحۀ شخصی می‌تواند به چندین صفحۀ حساب کاربری تجاری فیس‌بوک متصل باشد. بنابراین اگر کسب‌و‌کاری چندین شاخه دارد که توسط صفحات مختلف فیس‌بوک از هم جدا هستند، فقدان این قابلیت را حس خواهید کرد. البته به شرط آنکه فیس‌بوک با مخاطبان کم فارسی خود برایتان مهم باشد.

برای آگاهی از چگونگی ایجاد حساب تجاری اینستاگرام، پیشنهاد می‌کنم این مقاله را بخوانید.

حساب کاربری وری‌فای در اینستاگرام

به حساب‌های کاربری که در اینستاگرام دارای تیک آبی تأیید هستند، اصطلاحاً وری‌فای بج (Verified Badge) یا دارای نشان تأیید می‌گویند.

تیک آبی اینستاگرام به افراد مشهور و شناخته‌شده مانند خواننده‌ها، بازیگرها، رؤسای جمهور و… تعلق ‌گرفته و در کنار نام حساب کاربری این افراد قرار می‌گیرد تا سایر افراد از اسم آن‌ها سوء‌استفاده نکنند. درواقع این تیک اصالت و رسمی‌بودن حساب‌ کاربری آن‌ها را نشان می‌دهد. حساب‌های کاربری فارسی‌زبانی مثل حسین تهی، ابراهیم حامدی، سامان قدوس، رضا قوچان‌نژاد، پرویز پرستویی، ترانه علیدوستی، حسن روحانی، محمدجواد آذری جهرمی و… این تیک آبی‌رنگ را دریافت کرده‌اند. البته در موارد نادر گاهی خود اینستاگرام هم این نشان تأیید را به افراد مشهور می‌دهد.

خیلی از حساب‌های کاربری هم برای دریافت آن اقدام نکرده‌اند و حسابشان تیک آبی‌رنگ تأیید را ندارد. خیلی از افراد هم که تیک آبی‌رنگ را ندارند، برای اینکه از صحبت‌ها و محتواهایشان سوءاستفاده نشود، مثلاً وقتی در صفحۀ توییتر خود مطلبی منتشر می‌کنند، لینک صفحۀ اینستاگرامشان را می‌گذارند که مهر تأییدی باشد بر اینکه مدیریت صفحۀ اینستاگرامشان دست خودشان است. یا مثلاً در مطالب مختلف سایتشان صفحات شبکه‌های اجتماعی مختلفشان را به فالوئرهایشان معرفی می‌کنند.

در کنار همۀ این توضیحات، خیلی از افراد به‌خاطر عشق و علاقه‌ای که به بعضی از افراد مشهود دارند، فن‌پیج‌های مختلف برای آن‌ها درست می‌کنند و در کنار پیج اصلی آن اشخاص، به‌عنوان فن‌پیج، صفحه را مدیریت می‌کنند.

اگر می‌خواهید درخواست تیک وری‌فای به اینستاگرام ارسال کنید، پیشنهاد می‌کنم این مقاله را بخوانید.

نرم‌افزارهای جانبی اینستاگرام

لی‌اوت (Layout from Instagram: Collage)

لِی‌اَوت برنامه‌ای برای ساخت کلاژ یا همان چسباندن عکس‌ها در کنار یکدیگر است. برنامۀ لی‌اوت به شما این امکان را می‌دهد که عکس‌های خود را به ‌شکل ترکیبی با دوستان خود به اشتراک بگذارید. برای این کار، عکس‌ها را از گالری خود انتخاب کنید یا درون خودِ برنامۀ لی‌اوت عکس بگیرید. سپس ترکیب مورد علاقۀ خود را انتخاب کنید و عکس‌ها را ویرایش کنید و نهایتاً عکس مدنظر خود را در گالری ذخیره کنید.

کلاژکردن عکس‌ها در برنامۀ لی‌اوت برای کاربران هیجان‌انگیز و کاربردی است. این کار آن‌قدر محبوب و کارآمد است که در توییتر، کاربری به نام ساحیر برای اینکه منظور خود را از چسباندن دو عکس کنار هم برساند، گفته: «فلان عکس رو کلاژ کنید کنار این عکس (عکس را در توییت او می‌توانید ببینید).»

ویژگی‌ها:

  • امکان ذخیرۀ عکس در گالری؛
  • امکان اشتراک عکس؛
  • ویرایش عکس؛
  • و… .

بومرنگ (Boomerang from Instagram)

بومرنگ برنامه‌ای برای تولید ویدئوهای غیرمنتظرۀ بامزه است. این ویدئوها پشتِ‌سر‌هم تکرار می‌شوند. افراد یا چیزهایی را پیدا کنید که حرکت می‌کنند یا اینکه از خود سلفی بگیرید. با زدن یک دکمه، برنامه به‌صورت خودکار و پشت‌ِسرهم تعدادی عکس می‌گیرد و آن‌ها را به ویدئویی خیلی کوتاه و جالب تبدیل می‌کند.

سعی کنید از بومرنگ به شکل خلاقانه استفاده کنید. مثلاً کاربری به اسم دی باگر در توییتی نوشته: «جالبه بدونید که ما می‌دونیم موجِ دریا خودش جلو عقب می‌شه، دیگه نیازی نیست با بومرنگِ اینستاگرام به ما نشونش بدین!»

ویژگی‌ها:

  • ساخت تصاویر متحرک به‌صورت GIF؛
  • امکان ذخیرۀ تصاویر متحرک در گالری؛
  • امکان اشتراک تصاویر متحرک؛
  • و… .

تلویزیون (IGTV)

تلویزیون اینستاگرام برنامه‌ای برای ساخت ویدئوهای طولانی در اینستاگرام است و با تجربۀ همیشگی از ویدئو در اینستاگرام تفاوت دارد. این برنامه طوری ساخته شده که بتوانید صفحۀ موبایلتان را به‌صورت کامل به تماشای ویدئو اختصاص دهید. این ویدئوها محدودیت همیشگی یک دقیقه را ندارند و می‌شود ویدئوهای بیش از یک دقیقه را با آن بارگذاری کرد.

توجه کنید که حجم محتواهایی که در تلویزیون اینستاگرام منتشر می‌کنید، به‌خاطر ماهیتشان ناخودآگاه زیاد است و باید به فکر فالوئرهایتان هم باشید. مثلاً کاربری به اسم فرشاد در توییتی نوشته: «این تلویزیون اینستاگرام درواقع می‌شه همون یوتیوب دیگه، خیلی چیز‌ خفن و خوبیه و احتمالاً مصرف پهنای باند رو خیلی محسوس افزایش بده در کشور قشنگمون.»

ویژگی‌ها:

  • امکان اشتراک‌گذاری ویدئوهای بیش از ۶۰ ثانیه؛
  • امکان دنبال‌کردن ویدئوهای افراد؛
  • امکان جست‌وجوکردن در بین کانال‌ها؛
  • و… .

دایرکت (Direct from Instagram)

دایرکت برنامه‌ای برای چت‌کردن در اینستاگرام است. می‌توانید فیلترهای خنده‌داری را روی تصاویر دوستانتان گذاشته و آن‌ها را با خودشان به اشتراک بگذارید. به کمک دایرکت می‌توانید تجربه‌ای متفاوت از پیام‌رسانی را در اینستاگرام رقم بزنید.

از کنار دایرکت اینستاگرام به‌سادگی عبور نکنید. می‌توانید از دایرکت اینستاگرام به‌عنوان یکی از کانال‌های ارتباطی با فالوئرها و مشتریانتان استفاده کنید. محسن عارفی در توییتی خطاب به کسی که از سرویسی استفاده کرده و مشکل داشته، گفته: «لطفاً از طریق ایمیل شرکت یا دایرکت اینستاگرام پیام بدید به مجموعه (و از این طریق باگ را به آن‌ها اطلاع بدهید).»

ویژگی‌ها:

  • شناسایی آنی مخاطبان؛
  • سرعت خوب در مخابرۀ پیام؛
  • فیلترهای چهرۀ منحصر‌به‌فرد؛
  • و… .

انواع محتوا در اینستاگرام

پست (Post): محتواهای ویدئویی و عکسی را که در قالب مطلب ارسال می‌شوند، پست می‌گویند که معمولاً با کپشن همراه است. محتواها در صفحۀ اصلی اینستاگرام در دسترس هستند.

استوری (Story): نوعی محتوا در اینستاگرام است که تنها ۲۴ ساعت در صفحۀ افراد نمایش داده می‌شود و پس از گذشت ۲۴ ساعت از صفحه حذف می‌شود.

لایو (Live): می‌توانید محتوای ویدئویی خود را به‌صورت پخش زنده منتشر کنید. به این صورت در بالای صفحه و در کنار استوری‌ها قرار می‌گیرد و فالوئرها می‌توانند به‌صورت پخش زنده آن را ببینند و در آن کامنت بگذارند یا سؤال مطرح کنند. لایوها را فقط می‌شود تا ۲۴ ساعت بعد آرشیو کرد و بعد از آن به‌صورت اتوماتیک حذف می‌شوند.

آی‌جی‌تی‌وی (IGTV): همان‌طور‌که گفته شد، ویدئو‌هایی که در پست و استوری قرار می‌گیرند حداکثر محدود به ۱‌دقیقه و ۱۵‌ثانیه هستند. به همین خاطر تلویزیون اینستاگرام آمده که ویدئوهای حداکثر یک‌ساعته را آپلود کنید و در معرض دید فالوئرها قرار دهید.

چند نکتۀ کلیدی برای پست اینستاگرام

برای گذاشتن پست در اینستاگرام چند نکته به ذهنم رسید که در ادامه می‌توانید آن‌ها را بخوانید.

  • محتوای هیجان‌انگیز پست کنید: محتواهای شما باید طوری باشد که فالوئرهایتان را برای دنبال‌کردن صفحه‌تان سر ذوق بیاورد. این بدان معنا نیست که عکس و فیلم‌های افرادی که خودشان منتشر کرده‌اند کپی کرده و در صفحه‌تان منتشر کنید. ترجیحاً سعی کنید محتواهایتان تولید خودتان باشد.
  • محتوای زرد تولید کنید/نکنید: واقعاً نمی‌دانم باید بگویم که محتوای زرد تولید کنید یا نکنید؛ چون این نوع از محتوا بین تعداد زیادی از ایرانی‌ها محبوب است و در اکسپلورِ اینستاگرام هم معمولاً آن‌ها را می‌بینید؛ اما عموماً ارزش محتوایی ندارند. مثلاً چند وقت پیش دیدم ویدئویی آمده که نوشته: «مهناز افشار فوت کرد». اول فکر کردم او درگذشته، اما وقتی ویدئو را باز کردم دیدم شمع فوت می‌کند!
  • به‌صورت مستمر فعالیت داشته باشید: فاصلۀ بین پست‌هایتان نه خیلی زیاد باشد و نه خیلی کم. با‌توجه‌به به کشش فالوئرهایتان سعی کنید به‌صورت مستمر حضور داشته باشید و پست منتشر کنید.
  • ترجیحاً زیاد کپشن ننویسید: ازآنجاکه اینستاگرام شبکۀ اجتماعی تصویر‌محور است، پیشنهاد می‌کنم اولویت شما در ابتدا انتخاب تصاویر خوب و هیجان‌انگیز باشد و بعد کپشن خوب. سعی کنید کپشن‌هایتان زیاد طولانی نباشد. با اینکه خود اینستاگرام در کپشن‌نویسی محدودیت خاصی ندارد، سعی کنید طولانی نباشد تا کاربرها خسته نشوند. اگر کپشن شما حداکثر تا ۳۰۰ کلمه باشد، خیلی خوب است. پیشنهاد می‌کنم اگر می‌خواهید نحوۀ درست نوشتن کپشن در اینستاگرام را بدانید، این مقاله را بخوانید.
  • ادامه در کامنت اول: وقتی محدودیت کاراکترهای کپشن اینستاگرام تکمیل می‌شود، برای ادامه بنویسید: «ادامه در کامنت اول.»
  • اینتر بزنید: در کپشن‌های اینستاگرام خود اینتر بزنید و خیلی پشت‌سر‌هم ننویسید تا حس پشت‌سر‌هم‌بودن نوشته را به کاربر ندهد و چشم او از خواندن کپشن شما خسته نشود. به قولی: «جای نفس‌کشیدن باشه».
  • از استیکر استفاده کنید: در کپشن محتواهای خود از استیکر استفاده کنید تا محتواهای شما جذاب‌تر دیده شود.
  • هشتگ مرتبط بزنید: از هشتگ‌ها به‌درستی استفاده کنید و برای هر محتوا هشتگ‌های مرتبط با آن را به کار ببرید. خیلی‌وقت‌ها هم هشتگ‌ها براساس محتوای متنی (کپشن) انتخاب می‌شود که حس‌و‌حال کپشن را بیشتر برساند نه حس‌و‌حال تصویر را. به‌علاوه هشتگ‌ها لزوماً براساس جنس تصاویر انتخاب‌شده نیست. توجه داشته باشید که در هشتگ‌های خود از حروف عربی مانند «ک» یا «ی» استفاده نکنید؛ چون هشتگی که به‌صورت #درکه با «کاف فارسی» نوشته می‌شود با هشتگی که به‌صورت #درکه با «کاف عربی» نوشته می‌شود متفاوت است و اینستاگرام این دو هشتگ را جدا از هم در نظر می‌گیرد.
  • تعداد فالوئر و لایک مهم نیست/هست: ازنظر خیلی‌ها اینکه چه تعداد فالوئر دارید یا چه تعداد لایک می‌خورید، اهمیت ویژه‌ای دارد؛ اما به نظر من مهم نیست چقدر لایک و فالوئر دارید، مهم این است که چقدر تأثیرگذار هستید؛ چراکه قدرت تأثیرگذاری از قدرت تعداد لایک و فالوئر خیلی بیشتر است.
  • پست‌ها را استوری کنید: پایین پست‌ها آیکونی به شکل موشک هست که اگر روی آن کلیک کنید، عبارتAdd Post to your story به شما نمایش داده می‌شود. با این کار می‌توانید پست‌ها را در استوری‌تان منتشر کنید و لینک پست در استوری‌تان قرار می‌گیرد تا فالوئرهایتان بتوانند روی آن کلیک کرده و پست شما را مشاهده کنند.
  • کاور مناسب انتخاب کنید: برای پست‌های ویدئویی خود کاور مناسب انتخاب کنید. هنگامی که کاربران روی ویدئوی شما کلیک کرده‌اند و منتظرند ویدئوی شما بارگذاری شود، این تصویر کاور به آن‌ها نمایش داده می‌شود. این تصویر می‌تواند در ترغیب‌ کاربران برای دیدن ویدئوی شما خیلی تأثیرگذار باشد.
  • روی تصاویر زوم کنید (Zoom-in , Zoom-out): با گذاشتن دو تا از انگشتانتان روی هر نقطه از تصاویر (عکس یا ویدئو) پست‌شده در اینستاگرام و بازی‌دادن آن‌ها، می‌توانید روی تصاویر زوم کنید.
  • آلبوم منتشر کنید: اگر از موضوعی چند تصویر تهیه کرده‌اید و می‌خواهید این تصاویر را در اینستاگرام به اشتراک بگذارید، می‌توانید با استفاده از قابلیت اینستاگرام تصاویر خود را به‌صورت آلبومی با محدودیت ده تصویر منتشر کنید. مخاطبان با ورق‌زدن این تصاویر می‌توانند به کل تصاویر شما دسترسی داشته باشند.

تجزیه‌و‌تحلیل پست اینستاگرام

در‌صورتی‌که صفحۀ اینستاگرام شما تجاری باشد، می‌توانید از داده‌های زیر برای بهینه‌سازی صفحۀ اینستاگرام خود استفاده کنید و اگر صفحه‌تان شخصی باشد، اینستاگرام هیچ داده‌ای از پست‌ها، فالوئرها و… به شما نمی‌دهد.

  • اشتراک لینک (Share Link): هنگامی که صفحۀ اینستاگرام شما به‌صورت عمومی باشد می‌توانید لینک محتواهای منتشرشده در پست را کپی کنید و در سایر شبکه‌های اجتماعی و… به اشتراک بگذارید. توجه داشته باشید در‌صورتی‌که صفحۀ اینستاگرام پرایویت باشد، امکان کپی‌کردن لینک‌ها وجود ندارد.
  • گزارش‌کردن (Report): هنگامی که پستی کپی، مستهجن، خشن و… باشد، می‌توانید به اینستاگرام گزارش کنید.
  • خاموش/روشن کردن نوتیفیکیشن (Turn On Post Notification): می‌توانید نوتیفیکیشن یک مطلب را خاموش کنید تا برای شما ارسال نشوند.
  • آنفالو (Unfollow): هنگامی که دیگر قصد دنبال‌کردن صفحه‌ای را نداشته باشید، می‌توانید آن را آنفالو کنید.
  • میوت (Mute): هنگامی که با کسی رودربایستی دارید و نمی‌توانید او را آنفالو کنید، می‌توانید از گزینۀ میوت استفاده کنید. درواقع مطالب او در تایم‌لاین به شما نمایش داده نمی‌شود، اما همچنان او را در فهرست فالوهای خود دارید.
  • اینسایت (Insight): با اینسایت می‌توانید اطلاعات دقیق‌تری دربارۀ رفتار فالوئرهایتان به دست آورید. اینسایت در دو جا نشان داده می‌شود: یکی در بالای صفحۀ حساب کاربری و یکی هم در زیر هر پست که اولی برای آمار کل حساب کاربری است و دومی برای آمار هر پست.
  • فعالیت‌ها (Activity): در این قسمت در جریان اتفاقات جدیدی قرار می‌گیرید که در حساب کاربری‌تان رخ داده است.
  • اینتراکشن‌ها (Interactions): میزان تعاملی را می‌سنجد که فالوئرهای شما با حساب کاربری‌تان برقرار کرده‌اند.
  • بازدید حساب کاربری (Profile Visit): تعداد افرادی که در هفت روز گذشته از حساب کاربری‌تان بازدید کرده‌اند نشان می‌دهد.
  • سایت کلیک (Website Clicks): تعداد دفعات کلیک روی آدرس سایتی که در بیوگرافی خود گذاشتید نشان می‌دهد.
  • ایمیل‌ها (Emails): تعداد دفعات کلیک روی آدرس ایمیلی که در بیوگرافی خود گذاشتید نشان می‌دهد.
  • تماس‌ها (Calls): تعداد دفعات کلیک روی شماره تماسی که در بیوگرافی خود گذاشتید نشان می‌دهد.
  • دیسکاوری (Discovery): میزان تعاملی که فالوئرها با محتواهای شما برقرار می‌کنند و کسانی که شما را فالو نکرده‌اند، اما محتواهای شما را به طرق مختلف پیدا می‌کنند نشان می‌دهد.
  • ریچ (Reach): تعداد بازدیدهای یکتا (غیرتکراری) را نشان می‌دهد.
  • ایمپرشن (Impression): تعداد دفعاتی که محتوایتان دیده شده، نشان می‌دهد.

توجه داشته باشید Impression با Reach تفاوت دارد. ممکن است یک نفر چندبار محتوای شما را دیده باشد. هر بار مشاهدۀ عکس، یک Impression محسوب می‌‌شود. اما Reach تعداد مشاهده‌های واقعی است؛ یعنی هر چندبار که یک نفر محتوای شما را مشاهده کند، فقط یک Reach محسوب می‌شود.

  • محتوا (Content): اطلاعات کلی و جزئی از محتواهایی که تا‌کنون منتشر کرده‌اید نمایش می‌دهد.
  • فیدپست (Feed Post): فیدپست‌ها براساس تعداد دفعاتی که محتواهای شما توسط فالوئرهایتان دیده شدند، مرتب شده‌اند.
  • مخاطبان (Audience): اطلاعات کلی و جزئی از رفتار فالوئرهایتان را نمایش می‌دهد.
  • مکان‌های برتر (Top Location): مکان‌های برتری که فالوئرهایتان متعلق به آن‌ها هستند.
  • بازه سنی (Age Range): بازه سنی فالوئرهایتان را نشان می‌دهد.
  • جنسیت (Gender): جنسیت فالوئرهایتان را نشان می‌دهد.
  • فالوئرها (Followers): زمان‌هایی که فالوئرهایتان در صفحه‌تان هستند نشان می‌دهد.

چند نکتۀ کلیدی برای استوری اینستاگرام

برای اینکه در اینستاگرام استوری‌های هیجان‌انگیزتری داشته باشید، کافی است به نکات کلیدی زیر توجه کنید.

  • نسبت تصاویر: نسبت استانداردی که اینستاگرام برای استوری‌ها در نظر گرفته ۱۰۸۰ در ۱۹۲۰ است. این نسبت حالت عمودی دارد. ویدئو‌هایی که در استوری قرار می‌گیرند محدود به ۱۵ ثانیه هستند. ترجیحاً چند پیکسلی را از عرض و طول به‌عنوان حاشیۀ امن در نظر بگیرید.
  • داستان‌سرایی کنید: اگر هنگام ضبط استوری دستتان را روی دکمۀ ضبط‌کردن نگه دارید و بین آن وقفه‌ای نیندازید، می‌توانید دو استوری و بیشتر به‌صورت بدون وقفه و پشت‌سر‌هم داشته باشید.
  • با فرمت‌های مختلف استوری بگیرید: از فرمت‌های Boomrang، Rewing، Hands free و… برای گرفتن استوری‌های هیجان‌انگیزتر استفاده کنید؛ چون هرکدام ویژگی خاص خودشان را دارند.
  • از استیکرهای مختلف استفاده کنید: از استیکرهای Location، Poll، Mood و… برای جذاب‌ترکردن استوری‌های خود استفاده کنید.
  • از افکت‌ها استفاده کنید: از افکت‌های Osli، Lagos، Jakarta و… برای هیجان‌انگیزترکردن استوری‌های خود استفاده کنید.
  • هشتگ مرتبط بزنید: در استوری‌های خود از هشتگ‌های مرتبط استفاده کنید؛ چراکه در نتایج جست‌وجوی تگ‌ها، هشتگ‌های داخل استوری هم نمایش داده می‌شوند.
  • منشن کنید: در استوری‌های خود از منشن‌های مرتبط با سایر افرادی که مرتبط با استوری شما هستند، استفاده کنید.
  • استوری‌های قبلی و بعدی: هنگامی که در حال دیدن استوری‌های افراد هستید، اگر سمت چپ تصاویر استوری را کلیک کنید، به استوری قبلی که گذاشته بودند برمی‌گردید و اگر سمت راست تصاویر استوری را کلیک کنید به استوری بعدی که گذاشته‌اند می‌روید. این کار در استوری‌های خودتان هم امکان‌پذیر است. هنگام دیدن استوری‌های خودتان نیز می‌توانید از این قابلیت استفاده کنید.

تجزیه‌و‌تحلیل استوری اینستاگرام

با مراجعه به قسمت گزارش استوری‌ها می‌توانید داده‌هایی که از استوری‌هایتان به دست آمده ببینید.

  • مشاهده توسط چند نفر (Seen By): تعداد کسانی که استوری‌های شما را دیده‌اند نشان می‌دهد.
  • ریپلای‌ها (Replies): تعداد ریپلای‌های زده‌شده به استوری‌هایتان را نشان می‌دهد.
  • مشاهدۀ حساب کاربری (Profile Visits): تعداد کسانی که بعد از دیدن استوری‌ شما روی عکس حساب کاربری‌تان کلیک کرده‌اند نشان می‌دهد.
  • ایمپرشن (Impression): مجموع تعداد دفعاتی که استوری‌هایتان دیده شده، نشان می‌دهد.
  • جهت‌یابی (Navigation): حرکات کسانی که استوری‌تان را دیده‌اند و عکس‌العمل آن‌ها را نشان می‌دهد.

چند نکتۀ کلیدی برای لایو اینستاگرام

برای اینکه بتوانید در اینستاگرام بهتر و کاربردی‌تر لایو بگذارید، به سراغ آیناز نوری، کارشناس شبکه‌های اجتماعی رفتم که تجربۀ تست‌های زیادی در لایوگرفتن داشته و نکاتی را از تجربیاتش بیان کرده است. من هم توضیحاتی به صحبت‌های او اضافه کردم که در ادامه می‌توانید آن‌‌ها را بخوانید.

  • قبل از شروع لایو اطلاع‌رسانی کنید: قبل از شروع لایو،‌ از طریق روش‌های مختلف مانند استوری اینستاگرام، به فالوئرهای خود اطلاع دهید که می‌خواهید سر فلان ساعت لایو بگذارید.
  • افراد خاص را مطلع کنید: می‌توانید فرد خاصی را از گذاشتن لایو خود مطلع کنید تا لایو شما را ببیند. کافی است روی فلش کنار دایرکت مسیج کلیک کنید و فرد مدنظر را انتخاب کنید.
  • موضوع مناسب انتخاب کنید: می‌توانید در هر زمانی که به اینترنت وصل بودید اراده کنید و لایو بگیرید. به‌علاوه می‌توانید از وضعیت خاصی مانند معرفی محصول یا خدمات جدید یا اخبار مهم، نشان‌دادن پشت صحنه‌های انجام کاری خاص و شروع تعامل پرسش و پاسخ با مخاطبان و… لایو بگیرید. همچنین می‌توانید چند موضوع را برای لایو‌گرفتن، در استوری اینستاگرامتان به نظرسنجی بگذارید و موضوع محبوب‌تر را انتخاب کنید.
  • برنامه داشته باشید: اکثر کسب‌و‌کارها می‌خواهند همه‌چیز در لایو دقیق و بی‌نقص باشد؛ اما یکی از جنبه‌های لایو این است که در لحظه باشیم. پس از قبل برای روند لایو خود برنامه‌ریزی کرده و به آن فکر کنید.
  • استراتژی منعطفی داشته باشید: داشتن استراتژی برای لایو لازم است؛ اما توجه داشته باشید که به‌علت پخش زنده در لایو، هر لحظه ممکن است استراتژی‌تان دیگر مناسب آنچه در ویدئو جریان دارد نباشد. پس سعی کنید استراتژی منعطف داشته باشید تا بتوانید به‌راحتی آن را تغییر دهید.
  • به فالوئرهای خود اعتماد دهید: از لایو برای برقراری ارتباط با فالوئرهای خود استفاده کنید؛ به آن‌ها بگویید که چقدر برایتان ارزشمند هستند. این مکالمه به ایجاد اعتماد منجر می‌شود. مهم‌ترین بخش تعاملات با فالوئرها در ویدئوی زنده، پی‌بردن به خواستۀ آن‌هاست. از خواسته‌های آن‌ها برای بهبود استراتژی بازاریابی محتوایی خود استفاده کنید.
  • پرسش و پاسخ کنید: می‌توانید لایو آموزشی‌ برگزار کنید و در لایو به فالوئرهای خود آموزش‌هایی بدهید که بیشتر مناسب کسب‌و‌کارهای شخصی یا سایت‌های آموزشی و… است.
  • عجله نکنید: اول صبر کنید چند نفر از فالوئرهایتان به لایو شما اضافه شوند، بعد بحث را شروع کنید.
  • کامنت‌ها را بخوانید: سعی کنید تمام کامنت‌هایی که در لایو برایتان می‌گذارند بخوانید و پاسخ دهید.
  • اعلام موضوع را پین کنید: حتماً موضوع لایو را در کامنت بگذارید و پین کنید تا هرکدام از فالوئرهای شما که وسط لایو اضافه شد، موضوع آن را نپرسد. پین‌کردن هم این‌طور است که کامنت مدنظرتان را می‌فرستید و دستتان را روی کامنت نگه می‌دارید تا چند گزینه برای شما بیاید، روی پین می‌زنید و آن کامنت برای همۀ فالوئرهای شما نمایش داده می‌شود.
  • برای تعامل بیشتر، لایو دونفره بگذارید: می‌توانید لایو دونفره بگذارید. لایو دونفره مثل این است که با یکی تماس تصویری بگیرید؛ البته فراموش نکنید که فالوئرهای هر دو نفر می‌توانند لایو شما را ببینند؛ یعنی فالوئرهای آن دوست شما که در لایو دونفره با شماست و فالوئر خود شما نیستند، می‌توانند به لایوتان اضافه شوند.
  • لایو امکان توقف ندارد: لایو امکان یک ثانیه توقف هم ندارد، وقتی کسی با شما تماس می‌گیرد یا اینترنت شما ضعیف یا قطع می‌شود، حالت توقف (Pause) ایجاد می‌شود و بعد از رفع مشکل، به‌طور اتوماتیک به حالت قبل برمی‌گردد.
  • زیاد تکان نخورید: هنگام گرفتن لایو‌ زیاد جلوی دوربین تکان نخورید؛ چون تصویر شطرنجی می‌شود و مخاطبی که مشغول دیدن لایو شماست کلافه می‌شود و احتمال دارد که حتی از آن خارج شود.
  • پشت به نور لایو نگیرید: در نور مناسب قرار بگیرید؛ یعنی نوری که از پشت گوشی به صورتتان بتابد. یا از منظره‌ای فیلم بگیرید که نور به آن سمت می‌تابد.
  • چه کسانی لایوتان را می‌بینند: کافی است هنگامی که لایو می‌گیرید، روی همان قسمتی که حالت چشم دارد کلیک کنید تا آی‌دی کسانی که همان لحظه در لایو شما هستند و شما را تماشا می‌کنند ببینید.
  • ساملکم: می‌توانید برای افرادی که به لایو شما اضافه می‌شوند دست تکان بدهید. وقتی کاربری اضافه شد، کافی است کنار آی‌دی او، روی گزینۀ Wave بزنید. البته اگر هم‌زمان چند نفر به لایو شما اضافه شوند، این گزینه نمایش داده نمی‌شود. همچنین اگر تعداد بازدید از لایو شما زیاد باشد، کار سختی خواهد بود. اما این بای‌بای‌کردن به فالوئر شما می‌فهماند که شما متوجه ورود آن شخص به لایوتان شده‌اید.
  • ذخیره کنید: بعد از اتمام لایو، روی گزینۀ پایان (End)، در گوشۀ راست بالای صفحه بزنید. اگر ویدئوی لایو را می‌خواهید، یادتان نرود گزینۀ save را که همان گوشۀ راست صفحه هست بزنید. اگر می‌خواهید فالوئرهایی که در لایو شما نبودند، بعداً با آمدن به صفحۀ شما آن را ببینند و لایو شما کنار استوری‌ها نمایش داده شود، گزینۀ Hours 24 Save for را بزنید. این را هم بدانید که لایو‌های شما مثل استوری‌ها آرشیو نمی‌شوند و بعد از ۲۴ ساعت کاملاً پاک‌ خواهند شد. پس محتواهایی را از طریق لایو به اشتراک بگذارید که پاک‌شدن آن‌ها از حساب کاربری‌تان مشکلی برایتان ایجاد نمی‌کند.

تجزیه‌و‌تحلیل لایو اینستاگرام

تنها داده‌ای که می‌شود از لایو در اختیار داشت، تعداد افرادی است که در طول لایو به آن اضافه شده‌ و لایو شما را دیده‌اند که با عبارت Views به‌معنی بازدیدها نمایش داده می‌شوند.

چند نکتۀ کلیدی برای تلوزیون اینستاگرام

برای اینکه بتوانید در تلویزیون اینستاگرام بهتر و کاربردی‌تر ویدئو بگذارید، به سراغ امین خلیقی، مهندس نرم‌افزار و طراح رفتم که تجربه‌های بسیاری در IGTV و بارگذاری انواع ویدئو داشته و نکاتی را از تجربیاتش بیان کرده است. من هم توضیحاتی به صحبت‌های او اضافه کردم که در ادامه می‌توانید آن‌ها را بخوانید.

  • کپشن بگذارید: برای ویدئوهایی که قرار است در تلویزیون اینستاگرام منتشر کنید کپشن مناسب بنویسید. داخل کپشن خود هم می‌توانید به توضیحاتتان درخصوص ماهیت کلی ویدئو و… اشاره کنید.
  • ویدئوهایتان را از قبل ضبط کنید: در تلویزیون اینستاگرام امکان گذاشتن لایو وجود ندارد. باید ویدئوهایتان را از قبل ضبط و ویرایش کرده باشید و سپس در تلویزیون اینستاگرام آپلود کنید. یادتان باشد که طول ویدئوهای تلویزیون اینستاگرام می‌تواند از ۱۵ ثانیه تا ۶۰ دقیقه باشد.
  • نسبت ویدئو: نسبت ویدئوها در تلویزیون اینستاگرام حداقل ۴:۵ و حداکثر ۹:۱۶ است.
  • حجم ویدئو: حجم ویدئوها برای آپلود در تلویزیون اینستاگرام برای ویدئوهای حداکثر ۱۰دقیقه‌ای، حداقل ۶۵۰ مگ و حداکثر ۳٫۶ گیگابایت است.
  • رزولوشن ویدئو: رزولوشن ویدئوها در تلویزیون اینستاگرام به‌ترتیب ۴K، Full HD و HD است.
  • ورتیکال (Vertical) فیلم بگیرید: بهتر است ورتیکال فیلم‌برداری کنید؛ چراکه محیط اینستاگرام عمودی طراحی شده و متأسفانه اجازۀ چرخاندن صفحه هم به کاربر نمی‌دهد. اگر هم نمی‌توانید ورتیکال فیلم بگیرید، به‌جای آن افقی فیلم بگیرید تا کاربر بتواند گوشی خود را نود درجه بچرخاند و ویدئوها را راحت‌تر ببیند.
  • ترجیحاً سفید باشید: بهتر است که محیط و تم کلی اینستاگرام شما سفید باشد. به‌علاوه خوب است که تصویر بک‌گراندتان برای فیلم‌برداری سفید باشد تا با فضای کلی اینستاگرام همخوانی بیشتری داشته باشد.
  • ویدئوی کاربردی تولید کنید: چون ویدئوهای تلویزیون اینستاگرام در اکسپلوره اینستاگرام نمی‌رود، سعی کنید محتواهای ارزشمند برای مخاطبان خود تولید کنید که آن‌ها هم ترغیب بشوند محتواهایتان را به بقیه معرفی کنند و درنتیجه بیشتر دیده شوید.
  • در دقایق مختلف اعلام موضوع کنید: برای آگاهی مخاطب خود، در دقایق مختلفِ ویدئوهای طولانی‌تان اعلام کنید که در دقایق بعد، چه چیزی می‌بیند. چون زمان مخاطبان ارزشمند است و باید بدانند قرار است زمانشان را برای دیدن چه چیزی صرف کنند.
  • از خودتان یا کسب‌و‌کارتان بگویید: اگر صاحب کسب‌و‌کار هستید یا می‌خواهید پرسونال‌برندینگ کنید، دربارۀ کسب‌و‌کارتان یا خودتان صحبت کنید.
  • پیگیر باشید: در یوتیوب از اصطلاحاتی مانند Subscribe me استفاده می‌شود. در تلویزیون اینستاگرام هم همین‌طور است. می‌شود به مخاطبان گفت که ویدئوهای تلویزیون اینستاگرام شما را برای دوستانشان در دایرکت بفرستند و آن‌ها شما را فالو کنند تا تعداد فالوئرهای بیشتری جذب کنید.
  • اطلاع‌رسانی کنید: بعد از انتشار ویدئو در تلویزیون اینستاگرام، در استوری چند بار بخش‌های مختلف ویدئو را بگذارید؛ چون اینستاگرام اجازه می‌دهد مستقیم از استوری به ویدئوی تلویزیون اینستاگرام بروید. یکی از بهترین راه‌های معرفی ویدئوی خود به کاربران، استوری خودتان است.

وقتی به قسمت تلویزیون اینستاگرام می‌روید، گزینه‌های زیر را می‌بینید. در اینجا هرکدام را به‌صورت مختصر توضیح می‌دهم.

  • برای شما (For You): در این قسمت ویدئوهایی نمایش داده می‌شود که براساس علایق شما و جست‌وجوهایی که کرده‌اید و مطالبی که لایک کرده‌اید یا دیده‌اید نمایش داده می‌شوند.
  • فالوئینگ (Following): ویدئوی کسانی که آن‌ها را فالو کرده‌اید نمایش می‌دهد.
  • محبوب (Popular):‌ در این قسمت می‌توانید ویدئوهای معروف و پرطرف‌دار را ببینید.
  • ادامۀ تماشاکردن (Continue Watching):‌ اگر ویدئوی آخرتان را کامل ندیده باشید، دفعۀ بعد که به تلویزیون اینستاگرام آمدید، در این بخش می‌توانید ادامۀ آن را ببینید.
  • جست‌وجو (Search): در قسمت جست‌وجو که با علامت ذره‌بین مشخص شده، می‌توانید اسم افراد و کانال‌های مورد علاقه‌تان را در تلویزیون اینستاگرام جست‌وجو کنید تا ویدئوهایشان را ببینید.

زیر هر ویدئو در تلویزیون اینستاگرام چند گزینه وجود دارد که در ادامه آن‌ها را بیشتر توضیح می‌دهم.

  • تلویزیون شما: با کلیک‌کردن روی عکس حساب کاربری‌تان در سمت راست صفحۀ تلویزیون می‌توانید ویدئوهایی که تا‌به‌حال در تلویزیون اینستاگرام به اشتراک گذاشته‌اید ببینید.
  • مرورکردن (Browse): با کلیک‌کردن روی دکمۀ Browse مجدداً به صفحۀ اصلی تلویزیون اینستاگرام برمی‌گردید یا می‌توانید به‌جای کلیک‌کردن روی این دکمه، با کشیدن صفحه به سمت بالا به صفحۀ اصلی برگردید.
  • علامت سه‌نقطه: با کلیک‌کردن روی این قسمت می‌توانید ویدئو را به‌خاطر تخلف به اینستاگرام گزارش کنید (Report) یا لینک آن را کپی کنید (Copy) تا بتوانید در سایر شبکه‌های اجتماعی با دوستانتان به اشتراک بگذارید.
  • اشتراک در دایرکت: با کلیک‌کردن روی این گزینه می‌توانید ویدئوی داخل تلویزیون اینستاگرام را برای دوستانتان در دایرکت مسیج بفرستید تا آن‌ها هم ویدئوی مدنظر را ببینند.
  • کامنت (Comment): در این قسمت می‌توانید برای ویدئوی مدنظر خود در تلویزیون اینستاگرام کامنت بگذارید یا کامنت سایر افراد را بخوانید و ببینید چند نفر برای ویدئویی که مشاهده می‌کنید کامنت گذاشته‌اند.
  • لایک (Like): ویدئوهای مورد علاقه‌تان را هم می‌توانید مانند همان پست‌های اینستاگرام لایک کنید؛ اما نمی‌توانید ببینید چه کسانی ویدئوی مدنظرتان را لایک کرده‌اند. فقط کسانی که ویدئوها را به اشتراک گذاشته‌اند می‌توانند ببینند چه کسانی ویدئویشان را لایک کرده‌اند.
  • بازدیدها (Views): تعداد بازدید ویدئوی مدنظر در تلویزیون اینستاگرام را نشان می‌دهد.

پیروی همین صحبت‌هام به سراغ هاجر رزم‌پا، کارشناس برندینگ منابع انسانی (Employer branding) شرکت رهنما رفتم و گفت‌وگویی دربارۀ همین موضوعات با او انجام دادم. در ادامه می‌توانید آن را بخوانید.

هاجر رزم‌پا از ۱۳سالگی به بلاگ‌نویسی علاقه داشت. او از سال ۱۳۹۱ در اینستاگرام با نام کاربری «هاجرم» شروع به فعالیت کرد. جالب است بدانید که اولین پست اینستاگرامی هاجر در تاریخ ۱۴اسفند۱۳۹۱ منتشر شده و بیش از ۴۰۰ لایک و ۵۰ کامنت دریافت کرده است. اما اگر هاجر امروز، پس از گذشت ۶ سال از آن زمان، در اینستاگرام خود که بیش از ۱۲۰هزار فالوئر دارد پست بگذارد، بیش‌از ۶هزار لایک می‌خورد و به‌طور میانگین بیش از ۵۰ کامنت دریافت می‌کند. اگر خواستید می‌توانید هاجر را در توییتر نیز دنبال کنید.

کمی بیشتر خودت را معرفی می‌کنی؟

من، هاجر رزم‌پا، متولد ۱۳۷۰ هستم. تا کارشناسی‌ارشد ادبیات فارسی خواندم و درست جایی که داشتم خودم را در چاهِ دکترا‌خواندن می‌انداختم، تصمیم گرفتم دانشگاه‌رفتن و درس‌خواندن را متوقف کنم و بروم در بازار کار و ببینم پول‌درآوردن چه شکلی است.

چطور شد که به اینستاگرام علاقه‌مند شدی؟

مریم، همکلاسی دانشگاهم، اینستاگرام را به من معرفی کرد. آن زمان هنوز گوشی‌های هوشمند این‌قدر زیاد نبود. شب که به خوابگاه رفتم، سعی کردم اینستاگرام را روی مرورگر لپ‌تاپم باز کنم و ببینم چی هست. آن موقع چیز زیادی دستگیرم نشد؛ اما چند ماه بعد که یک گوشی هوشمند خریدم، اپلیکیشن اینستاگرام را دانلود کرده و فیلترهای مختلف آن را امتحان‌ کردم. از اینکه می‌شد عکس‌ها را با نور و رنگ‌های مختلف ذخیره کرد خیلی خوشم آمد؛ اما مشکل اینجا بود که نمی‌دانستم علامت هشتگ چیست و اصلاً باید چه کسی را فالو کنم. آن‌موقع‌ها اینستاگرام اعضای ایرانی خیلی کمی داشت. چند صفحۀ خارجی فالو کردم و بعد از سر کنجکاوی شروع کردم به سرچ‌ اسم‌های فارسی مثل مینا، شقایق، آرزو و… . یک دختر ایرانی به اسم آرزو ابیانه از بین آن جست‌وجوها پیدا شد. آرزو اولین ایرانی بود که در اینستاگرام فالو کردم. او دانشجوی قطر بود. هنوز هم عکس‌های آرزو را می‌بینم.

ماهیت کلی صفحۀ اینستاگرام تو چیست و هدف تو از فعالیت در اینستاگرام چه بوده و هست؟

یک زمانی اینستاگرام برای من نوعی عادت روزانه بود؛ اما با زیادشدن مشغلۀ کاری، رفته‌رفته این مدیا برای من به جایی برای انتشار محتوای متنی تبدیل شد. من نویسنده‌ام و از اینستاگرام، بیشتر برای انتشار نوشته‌هایم استفاده می‌کنم.

تا حالا شده برای فالوئرهای خودت زندگی کنی؟ آن‌ها چقدر در زندگی تو سهم دارند؟

تا‌به‌حال به‌خاطر فالوئرهایم زندگی نکرده‌ام؛ اما گاهی به‌خاطر فالوئرهایم بعضی حرف‌ها (کپشن/عکس) را گفته‌ام و بعضی وقت‌ها درست به همان دلیل از گفتن بعضی نظرهایم ابا کرده‌ام.

فالوئرهای تو بیشتر دوست دارند «خودت» باشی یا دوست دارند «شوآف» باشی؟

باید از فالوئرهایم بپرسی. اما چند نفری به من گفتند چون خودتی و شوآفِ لایف‌استایل شاد و رنگارنگ نداری، احساس نزدیک‌تری به تو داریم.

از اینستاگرام برای چه کارهایی می‌شود استفاده کرد؟ چه آورده‌ای برای تو داشته؟

برای خیلی کارها، مثل ارتباط، تبلیغ، تأثیر، انتشار و خیلی چیزهای دیگر که هنوز به فکرمان نرسیده. مهم‌ترین آورده‌اش برای من «آشنایی»، «دوستی» و «ارتباط» بوده است.

نوشتن را از کجا می‌شود شروع کرد؟ چطور شد از رشتۀ ادبیات به برندینگ منابع انسانی رسیدی؟

برای نوشتن نباید دنبال نقطۀ شروع گشت، بلکه باید مرتب نوشت و نوشت و تمرین کرد و مطالعۀ مداوم داشت.

بعد از اینکه از پایان‌نامه‌ام دفاع کردم و چهارگوشۀ دانشگاه را بوسیدم و زدم بیرون، به‌عنوان کپی‌رایتر وارد یک کانون تبلیغاتی شدم. بعد از مدتی وارد تیم ایده‌پردازی همان شرکت شدم و ازآنجاکه هرکاری بالا و پایین خودش را دارد، امروز رسیدم به جایی که قصه‌ساختن برای یک برند سازمانی را از کارهای قبلی بهتر انجام می‌دهم و بیشتر به آن علاقه دارم.

تفاوت لایک و کامنت پست‌های تو در چیست؟ (مثلاً بعضی‌ از آن‌ها ۱۰هزار لایک خورده و بعضی ۵هزار لایک)

ازنظر تحلیل آماری هرکدام از این‌ها در اینسایت پستی مؤثرند؛ اما نظر شخصی من این است که لایک یعنی: «دیدم، درست می‌گی، حال کردم، خوشم اومد.» کامنت یعنی: «موافقم، مخالفم، راست می‌گی، بیا حرف بزنیم.» انگار کامنت تعامل بیشتری دارد.

نحوۀ نمایش پست‌ها در فید (تایم‌لاین) اینستاگرام

فید اینستاگرام جایی است که فقط عکس‌ها یا فیلم‌های کسانی که فالو کرده‌اید یا هشتگ‌هایی که در فالوی خود دارید در آن نشان داده می‌شود. وقتی صفحۀ فید را رِفرش می‌کنید، پست‌های جدید را در بالای این صفحه می‌بینید.

حال شاید این سؤال برای شما پیش بیاید که پست‌ها در قسمت Search & Explore چطور نمایش داده می‌شوند؟ اینستاگرام در این قسمت سعی می‌کند پست‌های نمایش‌داده‌شده به شما، نزدیک به علایقتان باشد. آن‌ها این پست‌ها را براساس صفحات کاربران یا پست‌هایی که قبلاً لایک کرده‌اید و هشتگ‌هایی که دنبال می‌کنید انتخاب و به شما نمایش می‌دهند.

اگر بخواهید پست‌های نمایش‌داده‌شده در قسمت اکسپلوره اینستاگرام تغییر کند، باید روند عوامل تأثیرگذاری را که نام بردم، برای مدتی تغییر دهید تا اینستاگرام متوجه تغییر رفتار شما شود و اکسپلوره را با‌توجه‌به رفتار جدید شما بهینه‌سازی کند.

اینستاگرام و و تأثیر آن بر سئو

شبکه‌های اجتماعی یکی از عوامل مهم و تأثیرگذار در سئوی سایت‌ها به حساب می‌آیند. اینستاگرام یکی از شبکه‌های اجتماعی مهم‌ و تأثیرگذار در بهبود وضعیت سئوی سایت است. ارتباط بین شبکه‌های اجتماعی و موتورهای جست‌وجو کمی پیچیده است؛ اما درک و فهم آن ساده و بسیار ارزشمند است.

در سال ۲۰۱۰ گوگل اعلام کرده بود که شاخصه‌های رسانه‌های اجتماعی مانند تعداد دنبال‌کنندگان، لایک‌ها، اشتراک‌گذاری‌ها و… ازجمله عوامل تأثیرگذار در رتبه‌بندی‌های آن‌هاست؛ اما در سال ۲۰۱۴ مت کاتز (Matt Cutts) ویدئویی را از گوگل وب‌مستر منتشر کرد که می‌گفت شاخصه‌های رسانه‌های اجتماعی بر رتبه‌بندی جست‌وجوگرها هیچ تأثیری نمی‌گذارد.

موتور جست‌وجوی بینگ هم در سال ۲۰۱۰ اعلام کرد که در رتبه‌بندی‌ها به اعتبار اجتماعی (Social Authority) حساب‌های کاربری توجه می‌کند و با وزن‌دهی و اولویت‌بندی چند متغیر مختلف، فهرست جست‌وجو به‌روزرسانی‌ می‌شود.

با وجود همۀ این تناقضات در گزارش‌ها، یادتان نرود که چشم‌انداز موتورهای جست‌وجو همواره در حال تغییر و تکامل است و اینکه شاخصه‌های اجتماعی هم‌اکنون تأثیری در رتبه‌بندی موتورهای جست‌وجو نمی‌گذارند، به این معنا نیست که این اتفاق هیچ‌وقت رخ نخواهد داد؛ چراکه موتورهای جست‌وجو به‌طور مداوم در تلاش هستند تا تجربه‌های جست‌وجوی شخصی‌سازی‌شده‌تری را به جست‌وجوکنندگان نمایش دهند و ممکن است روزی شاخصه‌های شبکه‌های اجتماعی یکی از معیارهای مهم در رتبه‌بندی‌ها محسوب شوند. البته همین الان هم با جست‌وجو در موتورهای جست‌وجو می‌شود فهمید که موتورهای جست‌وجو به این موضوع اهمیت می‌دهند؛ زیرا خیلی از مطالبی که نمایش می‌دهند، مربوط به شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام، توییتر، لینکدین و… است.

خود شبکه‌های اجتماعی نیز نوعی موتور جست‌وجوی کوچک هستند که از الگوریتم‌های مخصوصی برای بهینه‌سازی استفاده می‌کنند. افراد یا کسب‌و‌کارها با استفاده از شبکه‌های اجتماعی‌ می‌توانند به مخاطب گسترده‌ای دسترسی داشته باشند، حضور آنلاین خود را گسترش دهند و بر اعتبار خود یا کسب‌و‌کار خود بیفزایند. برای راهنمایی بیشتر پیشنهاد می‌کنم مقالۀ Small Biz Trends و Instagram Business را بخوانید.

تعاملات اجتماعی بیشتر، به‌معنای دریافت ترافیک ورودی و لینک‌های بیشتر است. هرچه تعداد افرادی که با شبکه‌های اجتماعی‌ شما در تعامل هستند بیشتر باشد، صفحۀ کاربری یا کسب‌و‌کارتان بیشتر و بیشتر به‌سمت محبوبیت حرکت خواهد کرد. درواقع افرادی که محتوای شما را به اشتراک می‌گذارند، مخاطبان خود را به طرف‌دارانتان اضافه می‌کنند. این اشتراک‌گذاری ترافیک بیشتری را برای سایت شما به ارمغان می‌آورد. ازآنجاکه بخش بزرگی از کار ارزیابی شبکه‌های اجتماعی توسط موتورهای جست‌وجو به این موضوع وابسته است، نتیجه می‌گیریم شبکه‌های اجتماعی روی جست‌وجوگرها تأثیر می‌گذارند.

شبکۀ اجتماعی اینستاگرام هم نوعی تابع جست‌وجو دارد که براساس هشتگ‌ها، مکان‌ها، نام افراد و کسب‌و‌کارها کار می‌کند؛ بنابراین می‌توانید با استفاده از نوعی استراتژی‌ مناسب در محتوایی که در صفحۀ اینستاگرامتان منتشر می‌کنید، در موتورهای جست‌وجو تأثیر بگذارید. در ادامه می‌خواهم دربارۀ اینکه آیا تعاملات اجتماعی روی رتبه‌بندی‌های موتورهای جست‌وجو تأثیر می‌گذارد، صحبت کنم.

موتورهای جست‌وجو به‌صورت مداوم در حال ارسال ترافیک به صفحات شبکه‌های اجتماعی توییتر، اینستاگرام، لینکدین، فیس‌بوک و… هستند. بنابراین مطمئن باشید که حساب کاربری‌ شما کامل و جامع است و اطلاعاتی که ممکن است مخاطبان هدف شما بخواهند، در آن گنجانده شده است. براساس آنچه در راهنمای اینستاگرام آورده شده، نتایج جست‌وجوی شبکه‌های اجتماعی براساس عوامل مختلفی همچون افرادی که دنبال می‌کنید، افرادی که با آن‌ها در ارتباط هستید و عکس‌ها و ویدئوهایی که پسندیده‌اید، ارائه می‌شوند. بنابراین می‌شود اینستاگرام را نوعی موتور جست‌وجوی کوچک دانست. دربارۀ جست‌وجوهایی که کاربران در اینستاگرام انجام می‌دهند، فکر کنید. البته اینستاگرام به‌صورت غیرمستقیم در بهبود رتبۀ شما در موتورهای جست‌وجو تأثیرگذار خواهد بود؛ اما اینکه انتظار داشته باشید فعالیت در اینستاگرام، شما را در صفحۀ اول جست‌وجوهای موتورهای جست‌وجو قرار دهد، انتظار بجایی نیست. کاربران می‌توانند براساس موارد زیر شما را پیدا کنند.

  • اسامی مردم (با نام یا نام کاربری)؛
  • کپشن‌ها؛
  • هشتگ‌ها؛
  • مکان‌ها.

برای مثال اگر در گوگل نام ریحانا (Rihanna)، یکی از خوانندگان مشهور جهان را جست‌وجو کنید، خواهید دید که سه نتیجۀ اول گوگل به‌ترتیب مربوط به سایت شخصی، صفحۀ توییتر و صفحۀ اینستاگرام اوست.

ربات‌های اینستاگرام

ربات‌ها توسط برنامه‌نویس‌ها نوشته می‌شوند و با‌توجه‌به ویژگی و به‌روزرسانی‌های اینستاگرام توسعه می‌یابند. متأسفانه یا خوشبختانه یکی از روش‌ها برای ایجاد اینگیجمنت با سایر افراد، استفاده از این ربات‌های آدم‌نماست. درواقع ربات‌ها نوعی شبیه‌سازی از انسان‌ها هستند. به آن‌ها دستور می‌دهند که مثلاً هشتگ‌های خاصی را فالو کنند و افرادی که با آن هشتگ مشخص پست ارسال می‌کنند نیز فالو و لایک کنند. حتی به آن‌ها دستور می‌دهند ازطرف شما کامنت بگذارند یا افراد را فالو کنند و بعد از یک مدت مشخص یا بعد از گرفتن فالوبک‌، آن‌ها را آنفالو کنند.

البته چون این کارها را آدم‌ها انجام نمی‌دهند، احتمال ضریب خطای زیادی وجود دارد؛ مثلاً زیر پستی که خشونت‌آمیز است می‌نویسد: «خیلی عالی!» پیشنهاد نمی‌کنم که از ربات‌ها برای ایجاد و افزایش اینگیجمنت استفاده کنید. قاعدتاً فالوئرهایی که قرار است از این طریق به دست بیاورید، معمولاً ماندگاری چندانی ندارند؛ چون آن‌ها هم می‌خواهند مثل شما فقط فالوئرهایشان را افزایش بدهند و پس از آنفالو، آن‌ها نیز شما را آنفالو می‌کنند.

برای اینکه بدانید ربات‌های اینستاگرام چگونه کار می‌کنند، پیشنهاد می‌کنم این مقاله را بخوانید.

اینفلوئنسرمارکتینگ ایرانی‌ها در اینستاگرام

کاربران تا قبل از گسترش شبکه‌های اجتماعی، جایی برای معرفی خود نداشتند. تلویزیون بستری برای معرفی هنرمندان، ورزشکاران و افراد شناخته‌شده بود و امکان مطرح‌شدن از طریق آن، برای سایر افراد جامعه راحت نبود. اینستاگرام بستری را برای کاربران فراهم کرده تا از زندگی روزمره و دغدغه‌هایشان و هنر و تخصص خود در زمینه‌های مختلف فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، ورزشی و… عکس و ویدئو تهیه کنند و برای مخاطبانشان به اشتراک بگذارند و از این طریق در دنیای مجازی به شهرت و محبوبیت برسند.

این کاربران تأثیر بسیاری روی مخاطبان خود می‌گذارند. مخاطبان آن‌ها، روند زندگی آن‌ها، دغدغه‌هایشان و کارهایی که انجام می‌دهند دنبال می‌کنند و از آن‌‎ها باخبر هستند. این کاربران به دلیل نوع تأثیرگذاری که روی مخاطبانشان دارند می‌توانند جریان فکری جدیدی در زمینه‌های مختلف ایجاد کنند و مخاطبانشان را به سمتی که می‌خواهند سوق دهند. البته باید توجه داشته باشید مخاطبان آن‌ها افراد باهوشی هستند و اگر در هر موقعیتی متوجه سوءاستفادۀ آن‌ها بشوند، ترکشان می‌کنند. پس اینفلوئنسرها دقت فراوانی برای گذاشتن پست‌هایشان به خرج می‌دهند و کسب‌و‌کارها هم باید به این نکته توجه بیشتری کنند و تا حد ممکن تبلیغات خود را به‌صورت زیرکانه، غیرمستقیم و البته خلاقانه انجام دهند.

اینفلوئنسرمارکتینگ در اینستاگرام راهی فوق‌العاده تأثیرگذار برای رشد کسب‌و‌کارهاست؛ اما نه همۀ کسب‌و‌کارها. به کمک اینفلوئنسرمارکتینگ خود می‌توانید با استفاده از روشی خلاقانه، آگاهی از کسب‌و‌کار و دنبال‌کنندگان خود را به‌سرعت گسترش دهید؛ چون با اینفلوئنسرمارکتینگ در اینستاگرام به‌خوبی می‌توانید از قدرت بازاریابی دهان‌به‌دهان بهره ببرید.

در ایران تبلیغات توسط اینفلوئنسرها به دو روش زیر انجام می‌شود:

  • ارتباط مستقیم با خود اینفلوئنسرها که البته دسترسی به بسیاری از آنان کمی سخت است؛
  • تبلیغ از طریق آژانس‌های تبلیغاتی.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *