محافظت از حریم خصوصی در فضای مجازی اینترنت


فاصله زیادی بین مصرف کنندگان اینترنت و حریم خصوصی آنلاین شان وجود دارد. مشاهدات گوناگون نشان می دهد که دغدغه بزرگ کاربران اینترنت، حفظ امنیت و حریم خصوصی شان است. اما هنگامی که چگونگی حفظ اطلاعات شخصی به میان می آید این فاصله بیش تر می شود.

مثلا کاربران آنلاین با مشاهده عبارت privacy policy به این نتیجه محض می رسند که در آن سایت نمی توانند هیچ کدام از اطلاعات شخصی شان را با سایت ها یا شرکت های دیگر به اشتراک بگذارند.

اما در عمل privacy policy هیچ کدام از اینها نیست و در عوض جزییات مربوط به چگونگی ذخیره سازی، جمع آوری و به اشتراک گذاری را به کاربران توضیح می دهد، البته در این مساله که آیا کاربران پس از مطالعه موارد نوشته شده در privacy policy به حقوق خود آگاهی پیدا می کنند یا خیر هنوز توافق نظر وجود ندارد.

عده زیادی از کاربران به غلط بر این عقیده اند که راهکارهای حفظ حریم خصوصی سایت های مختلف، کاربران را از ایجاد پروفایل مربوط به فعالیت های یک نفر، که این امر در بین بازاریاب های آنلاین رایج است، باز می دارد.

کاربران باید به این درک برسند که هر کلیک و حرکت آنها در دنیای آنلاین یک ردپای الکترونیکی از آنها بر جای می گذارد که می تواند جمع آوری، ذخیره، گردآوری، شمارش و دنبال شود و در نتیجه فهرست دقیقی از فعالیت ها، علایق و الگوی رفتاری آنها ثبت گردد. این پروسه با عنوان «مسیریابی رفتاری» (Behavioral Tracking)  نیز شناخته می شود.

مسیریابی رفتاری کاربران بیش از هر چیزی در داده هایی به نام کوکی ها (Cookies) ثبت می شود، کوکی ها فایل های اطلاعاتی کوچکی هستند که در کامپیوتر کاربران ذخیره می شوند و توسط خود سایت و آگهی دهندگانانتشار و در نتیجه به  ثبت می رسد.

کوکی ها چیز جدیدی نیستند و معمولا کاربری آنلاین را آسان تر می کنند. برای مثال، کوکی ها رمز عبور و برخی از اطلاعات شخصی کاربر در اینترنت را ذخیره می کنند، در نتیجه دیگر لازم نیست کاربران آن اطلاعات را دوباره وارد کنند و از این جهت تقریبا مفید هستند.

تمام مرورگرهای اینترنتی مثل اینترنت اکسپلورر یا فایرفاکس ابزاری را در اختیار کاربران قرار می دهند که به آنها اجازه می دهد کوکی ها را به شیوه های گوناگون مدیریت کنند. مثلا می توان از ورود و ثبت کوکی هایی که به شبکه های تبلیغاتی اجازه می دهند الگوی رفتاری کاربران را در سایت های مختلف مسیریابی و ثبت کنند جلوگیری کرد.

به یاد داشته باشید که تغییر ناآگاهانه تنظیمات مرورگرتان می تواند زیان آور باشد و کوکی های مفید را همراه کوکی های مسیریاب قربانی کند.

اما مدیریت کوکی ها به تنهایی نمی تواند جلوی مسیریابی آنلاین را بگیرد. بعضی از کوکی ها ظاهرا نفوذناپذیر هستند و تلاش برای محو کردن آنها فایده ای ندارد. برخی از مدل های تجاری جدید از تمام کوکی ها عبور می کنند و اطلاعات مربوط به کلیک کاربران را به طور مستقیم از ارایه کنندگان سرویس های اینترنت دریافت می دارند.

در حالی که کل صنعت فناوری به سوی مسیریابی الگوی رفتاری آنلاین کاربران پیش می رود و پروفایل های مخصوص این امر با اطلاعات تمام و کمال ساخته می شود، اما ساختار حفظ محرمانگی منافع کاربران به طرز اسف باری ضعیف است.

کاربران باید حق انتخاب داشته باشند و به آنها اجازه داده شود که روی اطلاعات شخصی خود نظارت داشته و از حقوق خود دفاع کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *