روش محافظت از حساب‌های کاربری در فیس‌بوک

چندی پیش صفحه فیس‌‎بوک ظریف، وزیر امور خارجه برای ساعاتی هک شد! اولین بار نیست که هک رخ می‌دهد اما نکته اساسی این است که ما ایرانی‌ها نسبت به تنظیمات حساب کاربری‌مان در فیس‌‎بوک آگاهی کمی داریم.  از همین رو شاید لازم باشد تا با رعایت برخی از نکات امنیتی ساده، مقابل بعضی از افراد سودجو را که به دنیال سوء استفاده از این فرصت هستند، سد کنیم. در این مطلب سعی شده است راه‌های معمول محافظت از حساب کاربری را مورد بررسی قرار دهیم، مطلبی که خواندن آن شاید بیشتر از ۳ دقیقه زمان شما را نخواهد گرفت!

توجه کنیم که : رعایت این موارد تضمینی برای امنیت مطلق شما در شبکه‌های اجتماعی نیست زیرا امنیت یک امر نسبی است!

۱- با تنظیمات امنیتی فیسبوک بیشتر آشنا شویم
فیسبوک به عنوان بزرگترین شبکه‌ی اجتماعی دنیا از امکانات امنیتی بالایی برخودار است. امکاناتی که به تنهایی می‌تواند امنیت کاربران را تضمین کند. ولی به دلیل اختیاری بودن‌شان تا مادامی که خود کاربران از این امکانات آگاهی نداشته باشند و از آن‌ها استفاده نکنند خطر همیشه در کمین آنها خواهد بود. پس اولین مرحله و آسان‌ترین روش تنظیم امکان امنیتی حساب کاربری خودتان می‌باشد.

بخش تنظیمات امنیتی فیسبوک (Account Setting > Security)به این شرح است :

fb_security_settings

Secure Browsing در این قسمت می‌توانید پروتکل امن انتقال ابرمتن HTTPS را برای مرور فیسبوک فعال کنید. (اطلاعات بیشتر را در اینجا مطالعه کنید).

Login Notifications در این قسمت می‌توانید مشخص کنید هنگامی که با یک دستگاه جدید (موبایل یا یک سیستم دیگر) با حساب‌کاربری شما عملیات احراز هویت انجام شد، فیسبوک شما را از طریق ایمیل و SMS مطلع کند.

Login Approvals دقیقاً همان ورود دو مرحله‌ایی است که ممکن است در شبکه‌های اجتماعی دیگر مانند توییتر دیده باشید. شما در این قسمت می‌توانید از تلفن همراه خود به عنوان یک لایه امنیتی برای عملیات احراز هویت در فیسبوک استفاده کنید به این صورت که هنگام ورود به فیسبوک یک کد امنیتی به تلفن‌ همراه شما ارسال خواهد شد و شما با ورود این کد به فیسبوک می‌توانید وارد حساب کاربری خود شوید.(برای فعال سازی این امکات این مطلب را مطالعه کنید)

Code Generator شما اینجا کد امنیتی خود را تولید می‌کنید. کدی که می‌توانید از آن در عملیات ورود دو مرحله‌ایی برای ورود به فیسبوک استفاده کنید. توجه داشته باشید که برای فعال کردن کد خود حتماً باید شماره تلفن‌ همراه خود را قبلا در فیسبوک ثبت‌ کرده باشید.

App Passwords اَپ‌های فیسبوک به دلیل دخیل کردن عامل سوم شخص (توسعه‌دهندگان اَپ) به یکی از خطرناک‌ترین نقاط فیسبوک تبدیل شده‌اند که احتمال دارد به حساب کاربری شما لطمه امنیتی وارد کنند. شما می‌توانید با تولید یک کلمه عبور مخصوص اپلیکیشن‌های فیسیوک از وارد کردن کلمه‌ عبور فیسبوک خود به صورت مستفیم جلوگیری کنید.

Trusted Contacts شما در فیسبوک حتماً دوستان نزدیکی دارید که احتمالا در خوشبینانه ترین حالت گاهی از اوقات اجازه دارند به حساب کاربری شما وارد شوند! در این قسمت شما می‌توانید دوستان نزدیک خود را به فیسبوک معرفی کنید تا در زمانی که دسترسی شما به حساب کاربری خودتان دچار مشکل شد از آنها کمک بگیرید، در مواقع مشکل آنها می‌توانند به حساب کاربری شما دسترسی داشته باشند.

Recognized Devices دستگاهایی که تا به حال به حساب کاربری شما متصل شده‌اند را در این قسمت می‌بینید اگر دستگاه جدید وارد حساب کاربری شما شود برای شما یک ایمیل یا SMS فرستاده می‌شود، توجه داشته باشید تمام این توضیحات وقتی برقرار می‌شود که شما قسمت Login Notifications رو فعال کرده باشید.

Active Sessions ممکن است شما از مرورگرهای مختلف و یا با پروکسی‌های مختلف (که باعث می‌شود فیسبوک موقعیت‌های شما را طبق موقعیت پروکسی در نظر بگیرد) به فیسبوک متصل شده باشید و هنگام خروج از فیسبوک احتمالا Logout نکرده باشید تمام این موارد به علاوه وضعیت حال شما که به فیسبوک متصل هستید جلسات فعال شما هستند که در این لیست می‌توانید آنها را مشاهده کنید.

۲- مراقب ایمیل‌های خود باشید
روزانه ممکن است ایمیل‌های زیادی را دریافت کنید که با فرار از پوشه اسپم، خود را به اینباکس شما می‌رسانند و با ظاهری کاملاً شبیه به ایمیل‌های ارسالی فیسبوک و یا اصلا با یک ظاهر فریبنده دیگر شما را متقاعد می‌کنند که واردشان شوید و دقیقاً Active Session شما را که از طریق کوکی‌های مرورگر شما هم قابل دسترسی است به دست فرستانده ایمیل ارسال می‌کنند.

به نکات زیر توجه کنیم :
– ایمیل اصلی خود را به ایمیلی تغییر دهید که فقط خود شما از آن آگاه هستید. (Account Setting > General > Email)
– ایمیل خود را از نظر دیگران مخفی کنیم : در قسمت کاور صفحه شخصی خود در فیسبوک دکمه Update Info کلیک کرده و از صفحه جدید Contact Information را پیدا کنید. در این قسمت می‌توانید مشخص کنید که تمام ایمیل‌هایی که تعریف کردید توسط چه کسانی و در کجاهای شبکه دیده شود.

contact_information

contact_information_1

۳- کلمه‌ عبور خود را تر و خشک کنید.
ما همیشه به دنبال ساختن کلمه‌های عبوری هستیم که از اعداد و کلمات کلیدی مهم زندگی‌مان ساخته می‌شود چون که به راحتی خاطرمان بماند این اطلاعات از تاریخ تولد تا شماره موبایل خود فرد یا افراد دیگر و یا هزار و یک چیز دیگر می‌تواند متشکل شود. یادمان نرود که این‌ها اطلاعاتی هستند که اکثر کاربران در حساب‌های کاربری خودشان به صورت مجانی در اختیار همگان قرار می‌دهند پس بهتر است اول به اطلاعاتی که به صورت عمومی در دید همگان قرار دادیم نگاهی بیندازیم.
در مرحله بعد سعی کنید کلمه عبور خود را به صورت دوره‌ای تغییر دهید همان طور که بارها شنیده‌اید از عبارات ساده برای ساختن کلمه عبور خود استفاده نکنید کاراکترهایی جالبی مثل : !@#$%^&* روی کیبرد شما پیدا می‌شوند که با ترکیب شدن آنها با حروف و اعداد می‌توانند یک کلمه عبور قوی برای شما تولید کنند.

مطالعه بیشتر در مورد امنیت حساب‌ کاربری فیسبوک

نتیجه گیری

شاید به خودتان بگوید که اطلاعات من به درد چه کسی می‌خورد یا چه اهمیتی برای دیگران خواهد داشت که حساب کاربری فیسبوک من بخواهد مورد حمله قرار بگیرد؟
باید آگاه باشیم که به تازگی و با دور شدن از تحولاتی که در گذشته باعث فیلتر شدن اکثر شبکه‌های اجتماعی در ایران شد کم کم شاهد زمزمه‌هایی توسط سیاست‌مداران و متولیان حوزه آی‌تی در کشور هستیم که می‌تواند کاربران این شبکه‌ها را امیدوار کند که این شبکه‌ها را از یک شوخی به یک ابزار کاربردی تیدبل کند. پس بیاید با رعایت برخی از موارد امنینی فرهنگ استفاده ایمن از این شبکه‌ها را گسترش دهیم و مسیر رفع فیلتر احتمالی این شبکه‌ها را هموارتر سازیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *