رفع مشکلات زندگی چشم انداز آینده شبکه‌های اجتماعی

“فیسبوک، لینکداین، و توییتر”: هنگامی که از شبکه‌های اجتماعی صحبت می‌کنیم، اینها اولین نامهایی هستند که به احتمال زیاد به ذهن می‌رسند. اما با ظهور تلفن همراه و امکان به اشتراک گذاری موقعیت مکانی، چهره شبکه‍های اجتماعی در حال تغییر است و موج جدیدی از اپلیکیشن‌ها و شبکه‌های اجتماعی در حال جذب کاربران به سمت خود هستند.

به عنوان مثالی در این زمینه می‌توان به اپلیکیشن Life360 اشاره کرد. “کجایی الان؟” اگر پدر یا مادر هستید، این سوالی است که شما ممکن است از طریق تماس و یا پیامک، هفت یا هشت بار در روز (!!!) از فرزندتان بپرسید، و اگر آنها فوراً به شما جواب ندهند، ممکن است نگران شوید. آیا به موقع به تمرین فوتبالش رسید؟ آیا الان در خانه یکی از دوستانش است؟

اپلیکیشن Life360 این مشکل شما را حل می‌کند. این اپلیکیشن مخصوص گوشی‌های هوشمند، یک شبکه اجتماعی بسته برای خانواده شما ایجاد می‌کند که با استفاده از آن همه اعضای خانواده بصورت مستمر و بدون نیاز به “چک-این” (Check-in)، با همدیگر در تماس می‌مانند. مجموعه‌ای از ویژگی‌ها در این اپ به شما اجازه می‌دهد که فعالیت‌های گوناگونی را در طول روز به همراه اعضای خانواده انجام دهید. این نرم‌افزار دارای قابلیت ارسال پیام‌، چت گروهی، و حتی یک نقشه است که به شما اجازه می دهد در هر لحظه، مکانی که اعضای خانواده شما در آنجا هستند، را ببینید. این نقشه همچنین محل بیمارستان ها، ایستگاه پلیس، و حتی آمارهای جرم و جنایت در نزدیکی شما را نشان می‌دهد.

شما می توانید با استفاده از این برنامه مکان‌های مورد علاقه ، از جمله خانه و یا مدرسه را ذخیره کنید، تا در صورتی که یکی از اعضای خانواده به یکی از آن مکان‌ها می‌رسد، یک پیام دریافت کنید. در نتیجه شما مطمئن می‌شوید که آنها در خطر نیستند. اپلیکیشن Life360 با یک ویژگی جدید به نام حلقه‌ها (Circles)، به شما این امکان را می‌دهد که افراد خارج از خانواده خود، مثل یک پرستار بچه، را به گروه صمیمی خانواده‌تان دعوت کنید تا آنها هم به شما ملحق شوند. استفاده از این برنامه به سرعت در حال رشد است: طبق گزارش این شرکت، هم اکنون بیش از ۲۰ میلیون خانواده در این شبکه عضویت دارند، که بیش از دو برابر تعداد خانواده‌های عضو در سال پیش است.

اگر می خواهید با مردم محله خود در ارتباط باقی بمانید، یکی دیگر از شبکه های اجتماعی کاربرد-محور به نام Nextdoor، شما را به افرادی که در نزدیکی شما زندگی می کنند متصل می‌کند. همسایه‌های ما می توانند در بسیاری از کارهای و به طرق مختلف به ما کمک کند، اما اغلب اوقات ما حتی همسایه دیوار به دیوار خود را نمی‌شناسیم. اپلیکیشن Nextdoor با هدف غلبه بر این مانع ایجاد شده است. با Nextdoor، شما با سایر افراد بر اساس موقعیت آنها ارتباط برقرار می‌کنید. شما برای این که برای عضویت در یک گروه پذیرفته شوید مجبور به استفاده از نام واقعی خود و اثبات درستی محل اقامت خود هستید. کاربران پس از ساختن یک پروفایل برای خود، می‌توانند عکس‌ها و سایر جزئیات دیگر در مورد خود را به اشتراک بگذارند، همچنین آنها می توانند در به روز رسانی اخبار محله خودشان سهیم شوند.

عضویت در یک محله در این شبکه‌ اجتماعی، می‌تواند در سطوح مختلفی به افراد محله کمک کند. هر محله در این شبکه اجتماعی یک فهرستی از همسایه‌هایی که ثبت نام کرده‌اند، و منابعی که آنها در اختیار دارند را نشان می‌دهد. حتی بازارچه‌های محلی، که در آن شما می توانید چیزهایی مانند فیلتر هوای قدیمی که در انباری خانه خود دور انداخته‌اید را به فروش برسانید. شما می توانید از این شبکه برای ترتیب دادن یک مهمانی در آپارتمان، دریافت توصیه‌هایی برای یک پرستار بچه، و یا ارسال یک آگهی در مورد یک حیوان خانگی گمشده استفاده کنید.

اما این شبکه می تواند حتی مشکلات بزرگتری را نیز حل کند. نسخه موبایل این شبکه، امکان استفاده از آن به عنوان یک ابزار برای پایش جرم و جنایت فراهم می‌کند، تا افراد محله با کمک هم از وقوع اینگونه موارد جلوگیری نمایند. کاربران با کمک این شبکه می‌توانند برای ایجاد تغییرات شهری در محله خود، به عنوان مثال تعمیر پیاده‌روی خیابان، ایجاد یک خط ویژه دوچرخه‌سواری، و یا حتی ساختن یک زمین ورزشی پیشنهادات خود را ارائه کنند. این ایده با سرعت چشمگیری مورد استقبال واقع شده است. این شرکت می گوید در حال حاضر بیش از ۲۵۰۰۰ محله -یک ششم کل محلات شهری در سراسر آمریکا- از این نرم‌افزار استفاده می‌کنند.

بر خلاف شبکه‌های اجتماعی معمول که ما می‌شناسیم، این موج جدید از رسانه‌های اجتماعی با هدف بیان و به اشتراک گذاری احوالات شخصی افراد ایجاد نشده‌اند. بلکه آنها مردم را قادر می‌سازند تا چه در شرایط اضطراری و چه در شرایط عادی روزانه، به کمک هم بیایند. و در ضمن آنها این کار را در دنیای واقعی انجام می‌دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *