دلایل عدم استفاده از کافه بازار

کافه بازار یکی از فروشگاه های اندرویدی هست که میتونید برنامه و بازی های اندروید رو از طریق این برنامه نصب کنید. من یک برنامه نویس حرفه ای اندروید هستم و میخوام به صورت کاملا فنی به شما اطلاعاتی رو بدم که کافه بازار چطور میتونه از دستگاه موبایل شما سوء استفاده کنه. و چرا حقوق برنامه نویسان در کافه بازار پایمال میشود.

برنامه های غیرقانونی در کافه بازار:

برنامه های خارجی که روی بازار گذاشته میشه هیچ لایسنس یا گواهینامه ای بنا بر اصل بودن apk ارایه نمیدهند و به صورت غیر قانونی روی این فروشگاه قرار میگیرند چون به افرادی که این برنامه یا بازی ها را ساخته اند هیچ پولی تعلق نمیگیرد. پس از نظر برنامه نویسی خیانت محسوب میشود که کار افراد دیگر را به فروش میرسانند و حق کپی رایت را رعایت نمیکنند. حتی بازی هایی که روی کافه بازار گذاشته میشود اغلب دزدیده شده از مارکت های خارجی است و با ترجمه به فارسی و عوض شدن عکس ها و پرداخت درون برنامه روی فروشگاه کافه بازار قرار میگیرد. در صورتی که هیچ زحمتی بابت آن برنامه کشیده نشده و تنها تغییر یافته نمونه اصلی هستند.

مجوز های بیش از حد کافه بازار:

این برنامه به عنوان یک فروشگاه میتواند مجوز هایی را از اندروید شما بگیرد ولی نگاهی می‌اندازیم به لیست مجوز های این برنامه:

direct call phone numbers یا مجوز شماره گیری مستقیم:

این مجوز به کافه بازار اجازه میدهد تا با شماره شما به هر شماره ای که بخواهد تماس بگیرد. این مجوز میتواند برای شما هزینه به همراه داشته باشد. این مجوز در صورتی وجود دارد که بازار در قوانین خودش به هیچ برنامه دیگری اجازه تماس مستقیم نمیدهد و حتما باید از طریق intent و به صورت غیر مستقیم تماس برقرار شود.

read phone status and identity یا مجوز خواندن وضعیت تلفن و شناسه تلفن همراه:

این مجوز به کافه بازار این اجازه را میدهد که بتواند وضعیت زنگ خوردن گوشی را تشخیص دهد و همچنین IMEI گوشی را از کوشی شما بخواند. این مجوز در بازی ها مورد استفاده هست که بازی را در صورت زنگ خوردن گوشی متوقف کند.

receive text message یا مجوز پیام های دریافتی:

این مجوز به کافه بازار این امکان را میدهد که به تمامی پیامک های دریافتی شما دسترسی داشته باشد و بتواند متن آن ها را بخواند.

take picture and videos یا مجوز استفاده از دوربین:

کافه بازار میتواند با استفاده از این مجوز به دوربین تلفن همراه شما دسترسی داشته باشد. و این امکان وجود دارد که حتی در صورت خاموش بودن صفحه عکس یا ویدیو گرفته شود با داشتن مجوز . با بررسی که کردم کافه بازار این مجوز را برای بارکد خوان گرفته است.

approximate location and precise location یا مجوز موقعیت مکانی با استفاده از شبکه و GPS:

این مجوز به کافه بازار این امکان را میدهد تا از موقعیت مکانی دقیق کاربرانش مطلع شود از طریق شبکه wifi، شبکه BTS و همچنین GPS که بسیار دقیق است.

modify or delete contents of your usb storage یا مجوز استفاده از SD Card:

با استفاده از این مجوز کافه بازار میتواند فایل از اینترنت دانلود کرده و در SD Card شما ذخیره کند. میتواند عکس، متن، صدا جدید ایجاد کرده و روی SD Card ذخیره کند. میتواند هر فایلی را از روی SD Card شما حذف کند. میتواند فایل های مختلف روی SD Card شما را جستجو کند و آنها را تغییر دهد.

find accounts on the device یا مجوز شناسایی حساب کاربری روی دستگاه:

این مجوز به کافه بازار اجازه میده که اکانت روی گوشی شما را شناسایی کند و لاگین با حساب کاربری گوگل را پیاده سازی کند.

controller Near Field Communication یا مجوز استفاده از NFC:

با استفاده از این مجوز کافه بازار میتواند به NFC شما دسترسی داشته باشد.

payment through bazaar یا مجوز پرداخت از طریق بازار:

با این مجوز کافه بازار میتواند پرداخت های درون بازار انجام دهد

receive data from internet یا مجوز دسترسی به اینترنت:

کافه بازار با استفاده از این مجوز میتواند به اینترنت دسترسی داشته باشد و فایل یا هر چیز دیگری دریافت کند.

view network connections یا مجوز مشاهده وضعیت اتصالات:

با این مجوز کافه بازار میتواند اتصالات شما را بررسی کند و از خاموش و روشن بودن آن ها مطلع شود.

view wifi connection یا مجوز استفاده کامل استفاده از wi-fi:

با مجوز قبلی وضعیت عمومی اتصالات میتواند مورد بررسی قرار بگیرد و دسترسی به Connectivity Manager داده میشود و با این مجوز دسترسی کامل به wi-fi و دسترسی به Wifi Manager داده میشود. و این به این معناست که دسترسی به ریز قابلیت های wifi داده میشود

bluetooth settings and pair bluetooth devices با مجوز استفاده از بلوتوث:

با استفاده از این مجوز کافه بازار میتواند به بلوتوث شما دسترسی داشته باشد.

run at startup یا مجوز اجرا شدن بعد از بالا آمدن اندروید:

این مجوز به بازار اجازه میدهد تا بعد از خاموش و روشن شدن گوشی در پشت برنامه ها به صورت سرویس در حال اجرا باشد و بعد از بوت شدن یا بالا آمدن اندروید شما فعال گردد.

control vibration یا مجوز ویبره گوشی:

با استفاده از این قابلیت بازار میتواند ویبره گوشی شما را کنترل کند.

prevent phone from sleeping یا مجوز روشن نگاه داشتن گوشی:

این قابلیت به بازار اجازه میدهد تا از خاموش شدن صفجه گوشی شما جلو گیری کند.

read and write badge یا نوشتن و خواندن تعداد پیام ها روی آیکون:

این مجوز به کافه بازار این امکان را میدهد که تا تعداد پیام های نخوانده را روی آیکون خود نشان دهد

یک فروشگاه اپلیکیشن به این تعداد از شما مجوز میگیرد میداند شما کجا هستید با چه حساب کاربری وارد شدید به اطلاعات مخاطبین شما و همینطور به دوربین شما دسترسی دارد و …

کافه بازار اجازه نصب اپلیکیشن را ندارد:

اگر با اپلیکیشن کافه بازار کار کرده باشید میدانید که کافه بازار برای نصب از شما میخواهد که مجوز نصب برنامه های با منبع ناشناس را فعال کنبد و صفحه ای را بالا میاورد که شما آن برنامه را نصب کنید. یعنی اجازه نصب برنامه را ندارد و حتی apk را داخل یک پوشه در گوشی شما ذخیره میکند و هرکسی میتواند آن را به راحتی بدست آورد. این نحوه کارکرد بسیار بد است چون هیچ امنیتی برای برنامه نویسان وجود ندارد بنابر این پیشرفتی هم حاصل نمیشود.

جایگزین کافه بازار:

جایگزین هایی مثل مایکت و ایران اپس هم هستن که دقیقا مثل بازار هستند و هیچ فرقی با هم ندارند تنها فرقی که دارند تعداد کاربران است که در بازار بیشتر است. از گوگل پلی میتوان به جای کافه بازار استفاده کرد تا انقدر قوانین برای برنامه نویسان نگذارد. از قوانین پرداخت گرفته تا قوانین دیگر. مثلا برای پرداخت در بازار قانونی وجود دارد که باید پرداخت خارج از برنامه و داخل مرورگر و در یکی از بانک های معتبر انجام گیرد در صورتی که خود بازار داخل برنامه و در WebView این کار را انجام میدهد. از طرفی هم گفته که تماس باید غیر مستقیم انجام شود ولی خود برنامه تماس مستقیم دارد و …

نتجه گیری از گفته ها:

کافه بازار با حدود ۲۴ میلیون کاربر در بین فروشگاه های موجود بیشترین کاربر را دارد ولی در مقابل گوگل با صد ها میلیون کاربر نمیتواند حرفی برای گفتن داشته باشد. به نظر من دلیل استفاده از کافه بازار با این کیفیت پایین و این قوانین مضر برای برنامه نویسان، فیلتر و تحریم گوگل پلی و اجبار به لاگین با حساب کاربری گوگل در گوگل پلی هست. ولی میتوانیم با کمی سبک سنگین کردن بفهمیم که کافه بازار فروشگاه خوبی برای اندروید نیست اگرچه جمعیت ایرانی ها در آن بالاست. در اینجا نمیخواهم بگویم که کافه بازار سوء استفاده میکند ولی میتواند این کار را انجام دهد پس بهتر است از این امر پیشگیری کنیم. حتی اگر فنی تر به این برنامه نگاه کنیم میتواند به صورت شبکه بزرگی از گوشی ها تبدیل شود که پردازش های سنگین روی آن ها بخش شده و انجام میگیرد. حتی این عمل هم میتواند اتفاق بیافتد. / منبع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *