ام پی ال اس | MPLS چیست | امنیت MPLS | تکنولوژی ام پی ال اس

امروزه با توجه به پیشرفت تکنولوژی و گسترش فناوری اطلاعات و ارتباطات، بحث امنیت و سرعت میان کاربران به خصوص در سازمان ها و ادارات بسیار مورد توجه قرار گرفته است. ام پی ال اس یا MPLS (Multi-protocol Label Switching) پروتکلی است که به جهت سرعت بخشیدن به جریان ترافیک شبکه، ایجاد شده و مورد استفاده کاربران و سازمان ها قرار گرفته است.

این شبکه در سال ۱۹۹۰ به منظور جلوگیری از هدررفتن زمانی که صرف ارتباط بین روتر ها و بررسی جداول مسیریابی می شد، انجام گرفت. سرویس MPLS این امکان را می دهد که اکثر پکت های داده در لایه دو شبکه (در سطح سوییچ) بدون درگیر شدن پروتکل های لایه سوم شبکه (در سطح روتر) انتقال داده شوند. تمام شعب یک سازمان و ادارات زیر مجموعه آن قادرند با استفاده از تکنولوژی ام پی ال اس یک ارتباط امن داخل شبکه ایجاد نموده و داده های خود را با اطمینان خاطر نقل و انتقال دهند.

MPLS چگونه کار می کند

هر بسته داده در بدو ورود به روتر شبکه سرویس دهنده اینترنت یک برچسب می پذیرد و نقل و انتقال داده ها در طول تمام سوییچ های شبکه بر اساس این برچسب ها انجام می شود. درنهایت، برچسب پکت ها در زمان خروج از شبکه سرویس دهنده اینترنت توسط روترها برداشته شده و به مقصد ارسال می شوند.

برچسب هایی که مسیر از پیش تعیین شده بسته های داده را مشخص می نمایند، LSPs یا Label-switched Paths نامیده می شوند. این برچسب ها، به سرویس دهنده های اینترنت این امکان را می دهند تا بهترین زمان برای ارسال ترافیک داده ها بر روی یک شبکه عمومی یا داخلی را تعیین نمایند.

ویژگی های MPLS

پروتکل MPLS به سرویس دهندگان اینترنت اجازه می دهد با استفاده از LSP که به صورت قرار دادی سرویس های خاصی را پشتیبانی می کند، کیفیت سرویس های خود را افزایش دهند. همچنین بر روی شبکه MPLS می توان ترافیک های داده ای را به صورت دسته ای تفکیک نماید. به طور مثال، می توان شبکه های خصوصی مانند  VPN، VPLS و VLLs را بر روی این بستر ایجاد نمود.

سرویس MPLS با استفاده از پروتکل IP، ATM و Frame relay راه اندازی می شود و تمام این پروکل ها قابلیت ایجاد LSP یا ایجاد برچسب بر روی پکت های داده را دارند.

یک برداشت نادرست از شبکه ام پی ال اس این است که این پروتکل تنها بر روی شبکه های داخلی و شخصی قابل پیاده سازی است در صورتی که این پروتکل برای تمام سرویس دهنده های شبکه از جمله بستر اینترنت، قابل استفاده و پیاده سازی می باشد.

شبکه GMPLS

پروتکل جی ام پی ال اس یا Generalized Multi-Protocol Label Switching، توسعه یافته مفهوم MPLS می باشد. این تکنولوژی قابلیت های دیگری را در بستر شبکه ام پی ال اس راه اندازی نموده است ازجمله امکان مالتیپلکس زمانی یا TDM را فراهم نموده است.

امنیت MPLS

باتوجه به اهمیت بحث امنیت در دنیای تکنولوژی، سازمان ها و ادارات برای جلوگیری از خسارت احتمالی ناشی از نفوذ خارجی نیاز دارند بستر شبکه ی امنی را برای ارتباط و انتقال داده های خود فراهم آورند. تکنولوژی MPLS با توجه به قابلیت ایجاد یک شبکه خصوصی امن، این امکان را برای سازمان ها و ادارات ایجاد نموده تا حد ممکن از نفوذ و حملات خارجی به شبکه خصوصی آن ها در امان بمانند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *