همه چیز درباره شروع ایسنتاگرام

مایک کرینگر یکی از دو بنیان‌گذار اصلی اینستاگرام از تغییر پروژه­ای دم­دستی به یک موفقیت تاریخی (یعنی اینستاگرام) می نویسد:

نیم نگاهی به چهار سال پیش در همین روزها:

۶ صبح: دوچرخه سواری در هوای مه آلود سان فرانسیسکو به سمت محل کار

۷ صبح: پیچ و تاب های معده و به دنبال آن من و کوین در راه خرید نان شیرینی از کافه

۸ صبح: یک کلیک و موج اولین گروه کاربران

۹ صبح: ترس من وکوین از فروریختن سرور محدودمان زیر بار ترافیک کاربران روز اول

۱۲ ظهر: خیالی آسوده بعد از بک آپ گرفتن از داده ها

۲ بعد از نیمه شب: بی­­خوابی و رد شدن مرز کاربران از ۲۵۰۰۰ نفر

۶ صبح: حرکت قطار دیروز روی ریل ها و ترس از جدا شدن هر لحظه یک واگن

اینستاگرام

ماجرای اولین روز، حکایتی از تمام سال اول کار ما بود. سرگیجه هر روزه میان خلقتی که می توانست در جهان طنین انداز شود و ترس از این که نتوانیم همگام با تقاضای کاربران پیش رویم و مجبور به پیاده کردن مسافرانمان شویم.

مردم معمولا از ما می­پرسند که چقدر میزان محبوبیت اینستاگرام را پیش­بینی می­­کردیم. ما همیشه باید در خیالاتمان، تعادل را نگه می داشتیم: آنقدر دیوانه بودیم که به ایده مان کاملا باور داشته باشیم و در عین حال آنقدر دیوانه نبودیم که هر لحظه، نشانه های ناموفق بودنمان را نادیده بگیریم. ما تمام یک سال قبل از شروع به کار اینستاگرام، شب و روز با هم گلاویز بودیم.

در ابتدای کار، اپلیکیشنی به نام Burbn (یک شبکه اجتماعی بر پایه موقعیت مکانی نوشته شده در HTML5) ساختیم. Burbn در آن زمان میان معدود کاربران فعالش به اندازه کافی محبوب بود، اما تحقق ایده ما، همان اپلیکیشنی نبود که در دنیا غوغا به پا کند. ما در بهترین حالت به مرز ۱۰۰۰ کاربر رسیدیم و این نقطه سیاهی در رویای مان بود، هر چند کاربرانمان دریچه تازه ای برای به اشتراک گذاشتن زندگی روزمره شان با دنیا پیدا کرده بودند. بهترین آپدیت های Burbn عکس هایی با فیلترهای ساده و مبتدی بودند که در گوشی های هوشمندی چون آیفون تری­جی قابل استفاده بودند.

اواسط جولای سال ۲۰۱۰، من و کوین بعد از یک هفته سر و کله زدن های مداوم به این نتیجه رسیدیم که باید ایده خاممان را گسترش بدهیم یا شکست نهایی را بپذیریم. دیگر وقت آن رسیده بود که چیز جدیدی را تجربه کنیم: چرا  عکس های Burbn  را تبدیل به محصولات شخصی افراد نکنیم؟

ایده اصلی ما بر این پایه شکل گرفت که مردم اشتراک گذاری تجربیاتشان در دنیای بیرون را از طریق ثبت شات هایی از لحظه دوست دارند و ما بر طبق همین اصل، فکر خود را وارد دنیای شبکه های اجتماعی کردیم. اینستاگرام در نگاه اول کاملا «روشن و ساده» به نظر می­رسد : ارتباط از خلال عکس، ارتباطی جهانی است. اما محصولات در این محیط بر اساس مجموعه ای از عوامل تعریف می شوند، ترکیبی از اولویت عکس ها بر افراد و پیش فرض عمومی بودن پروفایل ها همان عواملی هستند که پیش تر در فضای شبکه های مجازی به آنها پاسخ داده نداشته بود.

در ادامه کار، من و کوین شروع به طراحی صفحاتی که کاربر اینستاگرام با آنها مواجه می­شد، کردیم. اینجا بود که ایده هایی که پیشتر در Burbn  استفاده کرده بودیم، جای خودشان را باز کردند. مربع بودن قاب عکس ها وکامنت هایی که به صورت عمومی دیده می­شدند. بعد از گذشت دو هفته، اولین ورژن اینستاگرام آماده بود و کوین تعدادی فیلتر اولیه برای آن طراحی کرده بود. اشتیاق زیادی که به پیشروی این روند و در عین حال اضطرابی که از شکست آن داشتیم، باعث شد ۱۰۰ نفر از کاربران Burbn  را انتخاب کرده و این ایمیل را برای آنها بفرستیم:

« در ۶ هفته گذشته، مشغول کار روی اپلیکیشنی برای آیفون بودیم که از طریق به اشتراک گذاری عکس، با دنیا ارتباط برقرار کند. ما از بخش هایی از اپلیکیشن HTML5  خود که کاربران به آن علاقه بیشتری نشان داده بودند، استفاده کردیم. به این معنا که در اپلیکیشن فعلی، فاکتورهای محدود کننده ای وجود دارند که در فضای جدید سعی بر تغییر آنها کرده ایم. تجربه جدید ما را تحت عنوان « الهام گرفته از اپ Burbn» امتحان کنید J »

طرح اولیه اینستاگرام که توسط مایک در سال ۲۰۱۰ طراحی شد.

این نمونه آزمایشی ۱۰۰ نفره، شروع به استفاده از اپلیکیشن جدید ما کردند که در آن زمان Codename نام داشت. آخر هفته ها همیشه پیک حضور کاربران در اپ بود و در نخستین آخر هفته استفاده نمونه آزمایشی از نسخه اولیه اینستاگرام، حجم عکس ها با Burbn  قابل مقایسه نبود. هرچند بعضی از کاربران قدیمی، به سرعت از جمع خارج شدند و اینجا بود که ما از اندروید درخواست کمک کردیم تا این اپلیکیشن در این سیستم عامل نیز فعال شود.

از طرف دیگر، آن دسته کاربرانی که با علاقه اینستاگرام را دنبال می­کردند، در همان هفته های اول عکس های زیادی از زندگی روزمره شان را به اشتراک گذاشتند و تداوم فعالیت آنها، نهایتا اینستاگرام را به جهان معرفی کرد. با گذشت یک هفته، همه ما از شدت استقبال از اینستاگرام حیرت زده بودیم. در همان روزها کوین به من گفت: « نمی‌دانم تا کجا پیش می­رویم اما مطمئنم که چیزی در اینستاگرام هست که تا به حال هیچ کجا دیده نشده است.»

اولین عکس رسمی مایک کریگر در اینستاگرام در سال ۲۰۱۰

در اولین هفته فعالیت رسمی، ۱۰۰۰۰۰ نفر در اینستاگرام ثبت نام کردند. کرینگر به همراه کوین سیستورم مدیرعامل اینستاگرام بعد از خرید فیس‌بوک در سال ۲۰۱۲ همچنان در اینستاگرام به عنوان سرپرست فنی آن مشغول به کار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *