علت علاقمندی توییتری روزنامه نگاران نسب به فیس بوک

بهاره بدیعی: این روزها استفاده از توییتر در میان روزنامه‌نگاران شایع شده است و آنها توییت‌های ۱۴۰ کارکتری را کاربردی‌‍تر از پست‌های نامحدود فیس‌بوک می‌دانند.

قبل از هر پاسخ به سوال بالا نگاهی به گزارش سایت shareaholic  که بر روی ۲۰۰,۰۰۰ ناشر اطلاعات با بیش از ۲۵۰ میلیون بازدید کننده در ماه انجام  شده است، بیندازیم.

روزنامه نگاری توییتر فیس بوک

 همانطور که در نمودار پیدا است، محور Y   میزان ارجاعات ناشران اطلاعات به رسانه های اجتماعی را نشان می دهد.

فیس بوک با اختلاف واضحی بیشترین ارجاعات را از آن خود کرده است و به نظر می رسد همچنان فاصله اش با دیگر رسانه ها حفظ می کند. پینترست که عموما روزنامه نگاران از آن استفاده نمی کنند، در جایگاه دوم قرار گرفته و همچنان به رشد اطلاعاتی اش ادامه می دهد.

سومین رتبه از آن توییتر است که اختلاف فاحشی با دو رسانه پیش از خود دارد. نمودار توییتر خط راستی را دنبال می کند که نشان می دهند رتبه اش در آینده نزدیک قصد ارتقا ندارد. با این وجود روزنامه نگاران استفاده از توییتر را ترجیح می دهند. آنها بیش از هر رسانه اجتماعی دیگری از توییتر استفاده می کنند و فعالیت مجازی خود را به آن اختصاص می دهند.

 توییت ها یا قاصدان خبر

دلیل استفاده  بیشتر از توییتر می تواند کاربردی بودن آن برای روزنامه نگاران و فضای شغلی آنها باشد. توییتر رسانه ای است که خبر تولید می کند. ناشران اطلاعات در توییتر آخرین اخبار را منتشر می کنند. گزارشگری در توییتر سرعت بالایی دارد و توییت های ۱۴۰ کاراکتری مانند سرخط های خبری به سرعت در فضای مجازی منتشر می شوند. توییتر سریع ترین عرصه برای دسترسی به آخرین خبرها است و بیشترین سازگاری را با طبع روزنامه نگاران دارد.

یکی دیگر از دلایل شیوع توییتر بین روزنامه نگاران این است بسیاری از روزنامه نگاران مشهور همواره در آن فعالیت می کنند. روزنامه نگاران باور دارند که توییت کردن مطالبشان راهی برای دیده شدن هر چه بیشتر آن هاست. توییت کردن هر گزارش،خبر یا مقاله به معنای خوانده شدن، مورد بحث و گفتگو قرار گرفتن و دوباره توییت شدن آن نوشته است.

توییتر و پرسنال برندینگ

آنها امید دارند که توییت ها نه تنها توسط دوستان و همکاران بلکه توسط افرادی که روزی آنها را استخدام خواهند کرد، خوانده می شوند. در واقع هر توییت خبری روزنامه نگار، رزومه ای آنلاین برای شغل اوست. این امر در فیس بوک مصداق محدودتری دارد. در فیس بوک خوانندگان پست ها بر مشارکت کنندگان در نوشتن ارجحیت دارند.

البته ترجیح توییتر به فیس بوک می تواند برای مخاطبان روزنامه نگاران مشکل ایجاد کنند. روزنامه نگاران طبع کاری خود را با توییتر سازگارتر می‌دانند و همین فعالیت آنها در فیس بوک (که با استناد به نمودار بالا همچنان در راس رسانه های اجتماعی قرار دارد) را محدود می‌کند. این در حالی است که مخاطبان مردمی روزنامه نگاران همچنان فیس بوک را به توییتر ترجیح می دهند.

منبع: واشنگتن‌پست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *