بی طرفی اینترنتی یعنی چه؟

مصطفی مسجدی آرانی؛ آی لا: شاید شما هم در روزهای قبل این خبر را شنیده باشید که کمیسیون فدرال ارتباطات در آمریکا مقرراتی را تصویب کرده که قرار است بی طرفی اینترنت را تضمین کند. حالا این مقررات یعنی چه؟ اینجا خیلی کوتاه شما را با وضعیت جدید آشنا می کنیم.

اول بدانید که ظاهرا تاکنون آنچه بر خدمات دهندگان اینترنت broadband حاکم بوده؛ مقررات بخش تلفن بوده که قرار شده این مقررات به روز رسانی شود. حالا این بخش تحت بخش دوم قانون ارتباطات آمریکاست و زیرمجموعه telecommunication. چه کسی قرار گذاشت که این مقررات به روز رسانی شود؟ یک دادگاه که در سال ۲۰۱۰ در پرونده شرکت وریزون علیه کمیسیون فدرال ارتباطات چنین رایی داد. نظام حقوقی آمریکا ظاهرا در مقررات گذاری جدید دخالت داشته تا این بار هم مثل سال ۲۰۱۰ و یک بار قبل از آن، قواعد نوشته شده برای اینترنت توسط شرکت‌های خدمات دهنده در دادگاه‌ها ابطال نشود. حالا برویم سر اصل مطلب.

ایده اصلی بی طرفی اینترنت این است که با تمامی داده‌های اینترنتی باید به صورت یکسان برخورد شود. به قول FCC شرکت‌های خدمات دهنده اینترنت نباید داده اینترنتی را بر حسب محتوای آن مسدود کنند، مسیر دسترسی کاربر به آن را کُند کنند یا به کاربران بگویند برای دسترسی به برخی از داده‌ها، پول بیشتری بدهند. این‌‌ها یعنی چه؟

net-neutrality-thumb-550x1224-27419

نمونه هزینه لازم الادا برای یک خدمات دهنده اینترنت

با پیشرفت اینترنت کم کم داده‌های حجیم‌تری روی اینترنت قرار گرفته است. مثلا در همین یوتیوب می‌شود فیلم تماشا کرد آن هم با کیفیت HD. یا از طریق Netflix در آمریکا می‌شود سریال دید. شرکت‌های خدمات دهنده اینترنتی اخیرا به کاربران می‌گفتند برای اینکه به این داده‌ها دسترسی پیدا کنید پول بیشتری بدهید تا خط جداگانه‌ای به شما بدهیم. درست مثل یک خط ویژه اتوبوسی. با این حال FCC می‌گوید نباید چنین کاری کرد و باید به همه کاربران اینترنتی مشابه داد. ترس جدی از این است که در آینده شرکت‌ها به سمت کاربرانی بروند که پول بیشتری می‌دهند و آن وقت کاربران معمولی از اینترنت با کیفیت پایین‌تری برخوردار باشند.

بدیهی است که در این وضعیت شرکت‌هایی چون گوگل و حتی نت فلیکس خوشحالند که با کاربران به یک صورت برخورد می‌شود ولی شرکت‌هایی چون Verizon و AT&T که خدمات دهنده هستند خوشحال نیستند. در میان سیاستمداران هم جمهوری‌خواهان ناراحتند و دموکرات‌ها خوشحال. (برمی‌گردد به نظریاتشان درباره اقتصاد و عدالت اجتماعی)

با این حال نباید پنداشت که مقررات جدید باعث خواهد شد سرعت اینترنت در آمریکا افزایش پیدا کند یا اینکه شرکت‌ها مجاز نباشند وقتی حجم اینترنت ماهیانه کاربر به پایان رسید، اینترنت او را قطع کنند. حتی برخی می‌گویند با این وضعیت شاید کیفیت اینترنت در کوتاه مدت بد هم بشود زیرا آن خط ویژه دیگر وجود ندارد و همه وارد یک اتوبان واحد شده‌اند. با این حال مقتضای رقابت در اقتصاد بازار این است که آن اتوبان رفته رفته عریض تر شوند و اتوموبیل‌ها که در اینجا تمثیلی از کاربران هستند بتوانند با سرعت بیشتری حرکت کنند. تا یادمان نرفته بگوییم که مقررات جدید، مسایل تخصصی و پیچیده‌تری در خصوص شرکت‌های ارایه دهنده وای فای یا اینترنت کابلی هم دارد که اگر می‌خواهید در مورد آن‌ها چیزی بدانید باید حداقل این فایل خلاصه را بخوانید. خواندن این مطلب از CNet هم مفید خواهید بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *