امکان جدید اینستاگرام: ارسال شخصی عکس و ویدیو

کمپانی فیس‌بوک که مالک اپلیکیشن اینستاگرام است امکان جدیدی را به این اپلیکیشن افزوده تا کاربر بتواند عکس یا ویدیو‌ی خود را تنها با یک شخص یا گروهی خاص به اشتراک گذارد.

اپلیکیشن شناخته‌شده‌ی اینستاگرام که کاربرد آن انتشار عکس و ویدیوی کاربران است امکان جدیدی را از پنج‌شنبه (۱۲ دسامبر/ ۲۱ آذر) برای ارسال عکس یا ویدیو به صورت پیام شخصی (direct messaging) ارایه داده است. گفته می‌شود اینستاگرام که در سال ۲۰۱۲ از سوی کمپانی فیس‌بوک به قیمت یک میلیارد دلار خریده شده است از این طریق در پی جذب کاربران جوان‌تر بازار تکنولوژی‌های نوین ارتباطی جهان است.

اپلیکیشن اینستاگرام در نسخه جدید خود که کاربران با به روزرسانی آن می‌توانند امکاناتش را مشاهده کنند در کنار گزینه‌ی اشتراک‌گذاری با فالوئرها (follower) گزینه‌ی دیگری (direct) نیز افزوده که از آن طریق کاربر می‌تواند عکس یا ویدیوی خود را به طور خصوصی با یک یا چند کاربر دیگر به اشتراک بگذارد.

تحلیل‌گران حوزه تکنولوژی درباره این سرویس جدید اپلیکیشن اینستاگرام اعتقاد دارند که کمپانی فیس‌بوک در پی جذب مخاطبان نوجوان خود است که بر اساس نطرسنجی‌های اخیر فیس‌بوک را به اندازه سابق “باحال” نمی‌دانند.

نظرسنجی انجام شده از سوی موسسه YPulse در ماه ژانویه امسال مشخص کرد که ۶۵ درصد افراد زیر ۱۸ سال معتقدند که فیس‌بوک در حال از دست دادن جذابیت‌های خود است. مطالعات مرکز تحقیقاتی Pew نیز در ماه مه امسال مشخص کرد که علاقه نوجوانان به فیس‌بوک در حال کاهش است. به گفته این موسسه در حالی که برخی از گروه‌های هدف اذعان کردند از فیس‌بوک لذت می‌برند٬ بیش‌تر گروه‌ها آن را با محدودیت ناشی از حضور افراد مسن خصوصا اعضای خانواده٬ فشار زیاد و همچنین تعاملات اجتماعی منفی قرین دانسته‌اند.

امکان استفاده از اینستاگرام ابتدا صرفا برای گوشی‌های هوشمند و تبلت‌های کمپانی اپل ( iPhone, iPad, iPod Touch) در نظر گرفته شده بود که از سال ۲۰۱۲ این اپلیکیشن در سیستم‌ عامل‌های اندرویید و ویندوز فون (متعلق به کمپانی گوگل و مایکروسافت) نیز قابل استفاده شد.

رقابت با اپلیکیشن‌های پیام‌دهی

گسترش روزافزون اپلیکیشن‌های پیغام‌دهی نظیر Whatsapp و Snapchat ظاهرا فیس‌بوک را بر آن داشته تا در این مسیر رقبای خود را عقب براند و خود به پیش تازد. بر اساس گزارش‌ها اپلیکیشن محبوب Whatsapp حدود ۳۵۰ میلیون کاربر فعال در سطح جهان دارد و این در حالی‌ست که اینستاگرام ۱۵۰ میلیون کاربر دارد.

اولین تلاش فیس‌بوک برای رقابت با اپلیکیشن‌هایی نظیر Whatsapp در دسامبر ۲۰۱۲ انجام شد که اپلیکیشنی به نام Poke را به بازار تکنولوژی عرضه کرد که به کاربر اجازه می‌داد تعداد و مدت زمانی را که دیگر کاربران می‌توانستند یک ویدیو یا عکس را پیش از آن‌که حذف شود مشاهده کنند خود مشخص کند. با این‌همه با گذشت تقریبا یک سال از زمان عرضه اپلیکیشن Poke ٬ این محصول دیجیتال با توفیقی همراه نبوده است. حالا باید دید که آیا سرویس پیغام‌دهی اینستاگرام با توفیق مواجه خواهد شد یا خیر.

سرویس پیغام مستقیم اینستاگرام شباهتی بنیادین به بخش پیام‌های فیس‌بوک و البته توییتر یعنی دیگر شبکه‌ی اجتماعی محبوب دارد. چرا که اکنون در اینستاگرام نیز مثل این شبکه‌های اجتماعی می‌توان تصویر یا ویدیو را به فرد یا گروهی خاص ارسال کرد. فرستنده به محض رویت پیام به صورت اتوماتیک از این امر مطلع می‌شود و متنی نیز می‌تواند ضمیمه‌ی عکس یا ویدیو ارسال شود.

اینستاگرام بر محتوای این پیام‌های شخصی و این که آیا توهین‌آمیز یا خشونت‌آمیز هستند نظارتی ندارد، ولی این پیام‌ها نیز مثل عکس‌ها و ویدیوهایی که به طور عمومی به اشتراک گذاشته شده‌اند در صورت مشاهده مواردی نظیر ترویج خشونت یا نفرت قابل گزارش‌دهی از سوی دریافت‌کننده هستند.

نه به خاطر بازار که به خاطر حفظ کاربر

از ژوئن (خرداد) امسال بود که فیس‌بوک با ارتقای اینستاگرام این امکان را به کاربران داد تا بتوانند علاوه بر عکس، ویدیو نیز به اشتراک بگذارند. کاربران از آن زمان قادر شدند در صورت تمایل بجز عکس٬ ویدیوهای ۱۵ ثانیه‌ای نیز ضبط کرده و با فرمت‌های ساده‌ای که پیش‌تر برای کار بر روی تصاویر وجود داشت، جلوه‌ای متفاوت به آن بدهند و در اینستاگرام به اشتراک بگذارند. معرفی سیستم اشتراک‌گذاری ویدیو در اینستاگرام از همان ابتدا با استقبال جهانی دست‌اندرکاران بازار مواجه شد چرا که محیط جذاب تازه‌ای برای تبلیغات مهیا می‌کرد.

حال اما به نظر نمی‌رسد که امکانات جدید اینستاگرام برای ارسال پیغام شخصی واکنش خاصی در بازار به همراه داشته باشد، زیرا بعید است که از این طریق بستر جدیدی برای تبلیغات ایجاد شده باشد. تحلیل‌گران می‌گویند اخیرا فیس‌بوک ثابت کرده در ارایه خدمات خود بیش از بازار به حفظ و توسعه تعداد کاربران خود می‌اندیشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *