اتحاد کاربران اینترنت رویکردی جدید در ارتقای امنیت اطلاعات

تا سال‌ها پس از اختراع ماشین چاپ در قرن پانزدهم میلادی، این دستگاه جدید و عجیب، هیچ ارزش و اعتباری نداشت و تنها به عنوان یک ابداع صرف، آن هم برای بخش بسیار کوچکی از اجتماع محسوب می‌شد.

اینترنت در دهه ۱۹۷۰ و در بدو شروع خود نیز درست در چنین شرایطی قرار داشت؛  یک سیستم ارتباطی، تنها برای کاربرانی بسیار حرفه‌ای و پیشرفته که امکانات محدود اتصال به آن را نیز در اختیار داشتند.

امروز، در روندی کاملاً مشابه، صنعت چاپ و ‌شبکه اینترنت،‌ هرکدام با فراگیری بسیار و حتی نفوذ در عمیق‌ترین و پایین‌ترین لایه‌های اجتماع، به‌عنوان مهم‌ترین و تأثیرگذارترین دستاوردهای بشر محسوب می‌شوند.

اما اکنون با پررنگ‌شدن تئوری Web 2.0، وقت آن رسیده‌است که روند پیشرفت استفاده از اینترنت، به‌طور کامل از یکدیگر جدا شده و هرکدام مسیر خاص خود را دنبال کنند.

اینک حتی معمولی‌ترین کاربر اینترنت، این امکان را دارد که خود به تولیدکننده فعال اطلاعات و دانش در اینترنت تبدیل شود و این اطلاعات را با سایر کاربران، در سرتاسر جهان به‌اشتراک بگذارد.

نمونه‌هایی از این همکاری و مشارکت که مقدمات ورود به مرحله دیگری از دنیای وب با نام Web 2.0 را فراهم کرده‌اند، کم نیستند. سیستم اشتراکی تبادل اطلاعات، که با کمک همه کاربران اینترنت  قابل اجراست، بخش مهمی از تعریف Web 2.0 است و می‌تواند به زمینه‌ها و حوزه‌های دیگری از فناوری اطلاعات نیز تعمیم پیدا کند.

امنیت، یکی از مهم‌ترین مسائل موجود در بحث فناوری اطلاعات است که متاسفانه نه تنها با پیشرفت تکنولوژی‌های حفاظتی، بهبود نیافته، بلکه روبه وخامت نیز رفته‌است.

کارشناسان امنیتی می‌گویند که در شرایط روبه وخامت فعلی، اشتراک اطلاعات امنیتی توسط خود کاربران اینترنت، برای ارتقای امنیت IT، بسیار سودمند و مؤثر واقع خواهد شد.

چون گردآوری و به‌اشتراک گذاشتن اطلاعات و داده‌های امنیتی توسط همه کاربران اینترنت، به یک آگاهی و هوش یکپارچه در جامعه جهانی اطلاعات منجر خواهد شد و در نهایت با استفاده از فناوری‌های مبتنی بر این روش، تعداد و انواع بیشتر و دقیق‌تری از کدهای مخرب، خصوصاً موارد ناشناخته و بسیار جدید آنها، ردیابی، کشف و خنثی خواهند شد و در نهایت، امنیت تک تک رایانه‌های متصل به اینترنت تا حد بسیار زیادی افزایش خواهد یافت.

خوشبختانه، امروز تکنولوژی لازم برای طراحی و تولید این سیستم وجود دارد و حتی تلاش‌هایی هم در این جهت صورت گرفته که می‌توان به تولید فناوری هوش یک‌پارچه (Collective Intelligence)، توسط پاندا اشاره کرد.

با استفاده از نسل پیشرفته این فناوری، می‌توان اطلاعات مربوط به وضعیت امنیتی رایانه‌های سرتاسر جهان را بررسی کرده، کدهای مخرب ناشناخته، بسیار جدید و در حال انتشار را ردیابی و کشف کرد و اطلاعات مربوط به آن را بلافاصله و سریعاً در اختیار کلیه کاربران رایانه قرار داد.

به این ترتیب مقدار تخریب ایجاد شده در رایانه‌ها به طرز چشمگیری کاهش خواهد یافت، زیرا شناسایی و کشف بدافزارها نیز بسیار سریع انجام گرفته است.

به این منظور تمام کاربران اینترنت در سرتاسر دنیا، می‌توانند با مراجعه به آدرس www.infectedornot.com، ورود به دنیای Web 2.0 و نیز برآورد و ارتقای وضعیت جهانی امنیت IT را تسهیل کنند.

این وب سایت به کاربران اینترنت در هر نقطه از جهان امکان می‌دهد که وضعیت امنیتی رایانه‌های خود را رایگان بررسی کرده، در ردیابی کدهای مخرب ناشناخته، ثبت نشده و بسیار جدید مؤثر باشند و موجب افزایش عمومی امنیت اطلاعات گردند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *