آشتی با موتور های جست وجو

موتور های جست وجو تنها در میان سایت هایی جست وجو می کنند که قبلاً به روش های مختلف آنها را شناخته اند و نه همه سایت هایی که در شبکه وجود دارند. عجله نکنید شما هم شناخته می شوید.
موتور های جست وجو برای سایت های بزرگ است. سایت یا وبلاگ من شانسی برای نمایش در بین پاسخ های جست وجو ها ندارد… چقدر این تصورات را قبول دارید؟ آیا دوست ندارید هر روز تعداد زیادی بازدید کننده از سوی موتور های جست وجو به بلاگ یا سایت های شما سرازیر شوند؟ در مورد موتور های جست وجو Search Engine Optimization – SEO زیاد می توان صحبت کرد، اما در این نوشتار فقط قصد داریم با هم نکاتی ساده و کاربردی از موتور های جست وجو را مرور کنیم. بدون مقدمه بیشتر با هم می خوانیم.
● همه نه
موتور های جست وجو تنها در میان سایت هایی جست وجو می کنند که قبلاً به روش های مختلف آنها را شناخته اند و نه همه سایت هایی که در شبکه وجود دارند. عجله نکنید شما هم شناخته می شوید.
● حرفی برای گفتن
برای پیدا شدن باید حرفی داشته باشید تلاش های شما برای موفقیت در موتور های جست وجو تنها در کنار سایت یا بلاگی پرمحتوا و کاربرپسند موثر خواهد بود.
● کلمات کلیدی نه کیلویی
لغاتی که کاربران در موتور های جست وجو سرچ می کنند را کلمات کلیدی یا Keyword می نامند. انتخاب و تمرکز روی کلمات کلیدی برای دارندگان سایت یا بلاگ خیلی مهم است. یعنی شما توقع دارید سایت تان در بین پاسخ های چه جست وجو هایی باشند.
● دیکته نه املا
وقتی قصد دارید چندین بار از یک کلمه در یک صفحه استفاده کنید آن را هم به فارسی و هم به انگلیسی خلاصه و کامل و با تمام حالت ها و املا های ممکن بنویسید این کار باعث می شود بانک کلمات کلیدی سایت شما افزایش یابد، حتی بهتر است غلط های رایج املایی در مورد کلمات را در کد های مخفی قالب تان بنویسید.
● تب
سعی کنید قسمتی از بلاگ یا سایت تان را به اخبار و مطالب روز اختصاص دهید و در مورد تب های خبری به گوش باشید. اینگونه مطالب به ناگهان مورد توجه قرار می گیرند و برای مدتی تبدیل به کلمات پرکاربرد در موتور های سرچ می شوند مثلاً «انتخاب بهترین وزنه بردار قرن» در این اواخر از همین موارد بود.
● تبادل لینک می کنیم…
لینک شما در سایت ها و بلاگ های دیگر علاوه بر کلیک های مستقیم باعث افزایش رتبه شما در موتور های جست وجو می شود، هر چه سایت یا بلاگ های میزبان پربیننده تر و از نظر محتوا به وب شما نزدیک تر باشد موثر تر خواهد بود.
● فهرست ها و دایرکتور ی ها
فهرست ها یا دایرکتوری ها سایت هایی هستند که به جمع آوری و گروه بندی مشخصات سایت های دیگر می پردازند و شما می توانید به راحتی سایت خود را در این فهرست ها جای دهید. Dmoz و Yahoo! دو تا از مهم ترین دایرکتوری ها هستند. در مورد ثبت وب دایرکتوری ها سه نکته قابل ذکر است: اول اینکه اگر سایت شما تکمیل نشده است به سراغ دایرکتوری ها نروید زیرا دایرکتوری ها قبل از ثبت سایت آن را بررسی می کنند و غالباً سایت یا بلاگ هایی که مشکل داشته باشند در هنگام ثبت نیز دچار مشکل می شوند.
دوم اینکه سعی کنید بهترین و تخصصی ترین شاخه را برای ثبت سایت تان در فهرست ها انتخاب کنید و سوم: برخی از نرم افزار ها به صورت رایگان به شما کمک می کنند تا سریع تر مراحل ثبت در لیست ها را انجام دهید، تنها هنگامی از این نرم افزا ر ها استفاده کنید که مراحل را تحت کنترل داشته باشند یعنی فهرست ها و مشخصات را خودتان وارد کنید زیرا بهتر است در مورد فهرست های بزرگ و عمده به صورت دستی و با دقت بیشتر عمل کنید.
● دامین و تیتر های داغ
دامین و عنوان صفحات (page title) ارزش فوق العاده ای برای موتور های سرچ دارند. انتخاب دامین مناسب برای سایت و عنوان مناسب و مرتبط با محتوای صفحات در رتبه شما موثر خواهد بود. بهتر است مهم ترین کلمه کلیدی تان را در آدرس دامین و دیگر کلمات کلیدی مورد نظر را در عناوین صفحات بگنجانید. این کلمات را در عناوین صفحات مختلف جا دهید البته ارتباط مناسب عناوین با محتوای صفحات را فراموش نکنید.
● پیوندتان
«اینجا کلیک کنید»… این عبارت را زیاد دیده اید. بهتر است متن لینک هایتان با مقصدشان مرتبط باشند. لینک های شکسته (لینک هایی که به صفحاتی که وجود ندارند متصل می شوند) اثر منفی زیادی دارند و بعضی موتور های جست وجو صفحاتی که زیاد لینک شکسته دارند را جدی نمی گیرند. سعی کنید در هر صفحه بیش از ۵۰ لینک قرار ندهید چون برخی از موتو ر های سرچ به تعداد زیاد لینک در یک صفحه حساسند. اگر چند سایت یا بلاگ مختلف دارید از آنها به یکدیگر لینک دهید.
● عکس ها هم…
حتماً تاکنون متوجه عباراتی شده اید که در حالت Mouse over (هنگام قرار گرفتن موس روی متن یا تصویر) نمایش داده می شود. این عبارت با alt tag در دستورهای مربوط به نمایش تصاویر و یا لینک ها قابل تنظیم است، اکثر طراحان معمولاً این شناسه را خالی می گذارند، پر کردن این قسمت در لینک ها و مخصوصاً تصویرها به شما کمک می کند.
●بالاتر، مهمتر
چند خط و قسمت های بالاتر و تقریباً نصفه بالای سایت شما ارزش خاصی برای موتورهای جست وجو دارند. بهتر است کلمات کلیدی خود را در اوایل صفحه به کار ببرید، من شخصاً Combo boxها (منوهای پایین افتادنی یا Drop Down) را پیشنهاد می کنم که شامل لینک مطالب شما باشند و در این محل ها قرار بگیرند.
● یک / ناقابل
سعی کنید همه جا در آخر آدرس هایتان از «/» استفاده کنید یعنی مثلاً www.google.com/ بهتر است از www.google.com علت هم ندارد! می گویند موتورهای جست وجو این طوری بهتر می پسندند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *